تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی

نویسندگان

چکیده

 
چکیده
در دهه‌های اخیر، رویکرد کیفی به قلمرو پژوهش‌های علوم انسانی و علوم تربیتی وارد و به آن توجه شده است. از مسائل اصلی این نوع پژوهش، معیار یا معیارهایی است که نتایج این پژوهش­ها را قابل اعتماد می‌سازد. یکی از معیارهای مطرح در این میان، روایی تحقیقات کیفی است که موضوعی حیاتی و چالش‌بر‌انگیز است. در این مقاله، محققان با بهره‌گیری از شیوة توصیفی و تحلیلی و با بررسی ادبیات مربوط به تحقیقات کیفی، سه رویکرد عمده به مفهوم روایی را مطرح و روش‌های دستیابی به روایی در این سه رویکرد را بررسی کرده‌اند. این سه رویکرد عبارت‌ است از: رویکرد سنتی، کل‌نگر و رویکرد هدف - روایی که به زعم نویسندگان، رویکرد کل‌نگر بر دو رویکرد دیگر برتری داشته، می­تواند مسئلة روایی در پژوهش‌های کیفی را حل کند. 
 

کلیدواژه‌ها