دانشِ فارغ از ارزش، از آرمانهای دوران مدرن بود که در چند دهۀ اخیر امکان تحقق آن نفی شده است و اکنون بیشتر فیلسوفان علم، دانش را بهعنوان هویتی ارزشمدار تعریف میکنند. پرسش مطرح در این خصوص آن است که آیا تأثیر ارزشها بر دانش، عینیت آن را به چالش میکشد و دلیلی بر نسبیت است؟ در این مقاله با توجه به تعدد شاخههای دانش و تنوع ارزشها استدلال خواهد شد که ارزشها در دانشهای مختلف نقش یکسانی ندارند. ضمن آنکه حضور ارزشها در مسیر تولید دانش در صورتی مستلزم نسبیگرایی است که همۀ ارزشها نسبی باشند و حضور آنها محتوای دانش را تغییر دهد؛ اما نه نسبیت همۀ ارزشها قابل دفاع است و نه نسبیت ارزشها لزوماً بهمعنای نسبیت محتوای دانش است
The value-free science is one of the basic dreams of modern period that its possibility has been challenged in the last decades and now most of the philosophers of science regard science as avalue-ladenness. Now the question is that would the influence of values in the method of science undermine its objectivity and support relativism. this article with regard of plurality of branches of science and variety of values will argue that values in the different sciences have not the same role. In adition that the presence of values in the way of science production is involved relativism if all values were subjective and if their presence makes a change in the contant of science. But not all values are subjective nor the relativity of values necessitate the relativity of sciences