آیا طرح رویکرد یا مکتبى جدید در روان شناسى با عنوان «روان شناسى اسلامى»، با توجه به مبانى علمى، روش شناختى و فلسفى ممکن است؟ براى پاسخ به این سؤال باید ابتدا با توجه به تحول تعاریف روان شناسى، وجود تبیین هاى متفاوت از رفتار، جهت گیرى هاى روشىِ گوناگون، و با تأکید بر پیچیدگى واقعیت، امکان شناسایى و طرح موضوع جدید و اتخاذ سمت گیرىِ روشى و نظرىِ تازه را بررسى کرد. مؤلف با تأمل در مؤلفه هاى فوق و طرح رویکردهاى علم شناختى، به نقد دیدگاهى پرداخته است که مدعى است علم با پدیده هاى عریان سروکار دارد. آنگاه مى کوشد با روش مقبول جامعه علمى، فرضیه هاى خود را به آزمون بگذارد و یافته ها را از حریم خودِ روانى، دینى، فرهنگى و فلسفى به حریم مشترک بین آدمیان بکشاند. مقاله در ادامه به بررسى سه روندى که از پیش فرض هاى اسلامى یا بومى متأثر است، پرداخته و در پایان براى گسترش تحقیقات روان شناسى با دیدگاه هاى بومى و اسلامى پیشنهادهایى را عرضه کرده است.
Is it possible to present a new approach or school in psychology entitled ûIslamic Psychology in view of scientific, methodological and philosophical grounds? To answer this question, one should study the various explanations regarding behavior, various orientations in method, the possibility of recognition of this new subject and taking methodological and theoretical orientation in terms of developments in definitions on psychology. Contemplating on the aforementioned components and taking scientific approaches to the problem in question, the writer makes some critical remarks on the view that science is concerned with brute facts. He tries to put his hypotheses to the test in accordance with the established scientific method and extends the findings in realms of psychological, religious, cultural and philosophical ûself into the realm common for all human beings. The article goes on to discuss the three prevailing trends influenced by Islamic presuppositions and finally advances some suggestions for the developments in psychological researches in terms of domestic and Islamic views.