چکیده در این مقاله، به بررسی امکان تأسیس علم اقتصاد، در هر جامعهای مانند ایران میپردازیم. برای رسیدن به این هدف، شرایطی را بررسی میکنیم که باید، بهطور کلی، برای تأسیس علم اقتصاد، به مثابة علمی اجتماعی، وجود داشته باشد. برای روشن شدن موضوع، نخست به نقد هایک بر اقتصاد نئوکلاسیک و برنامهریزی سوسیالیستی میپردازیم تا نشان دهیم امتناع یا امکان علم اقتصاد، در مسئلهای ریشه دارد که آن را مسئلة اصلی علم اقتصاد مینامیم. حل این مسئله، در گرو حل پارادوکس نهادگرایی است. برای حل این پارادوکس، به نقد سرل بر نهادگرایی میپردازیم تا تفاوت قواعد تقویمی و تنظیمی را دریابیم. گام بعدی بررسی مسئلة معیار در پیروی از یک قاعده، با بهرهگیری از فلسفة ویتگنشتاین است. در پایان، با توجه به تفکیک دانش از اطلاعات و قاعده از قانون به این نتیجه میرسیم که حل مسئلة اصلی علم اقتصاد و در پی آن، امکان تأسیس علم اقتصاد، در گرو زبانی است که به واسطة آن بتوان به شکل پیشینی، نظم نهادی را به مثابة واقعیت اقتصادی بازنمایی کرد. برای انجام این کار، تغییر روش از اثباتی به فرارونده اجتنابناپذیر است.
This article studies the possibility of the establishment of the economical science in a society, such as Iran. In order to achieve this purpose, conditions should be analyzed that should generally exist as a basis for the establishment of economical science as a social science. Thus, we first review Hayek’s criticism of neoclassic economy and socialist schematization to show that the possibility or lack of possibility of economical science is rooted in a problem called the main problem of economical science. Solving this problem is based on solving the paradox of institutionalism. In order to solve this paradox, we review Sarel’s criticism of institutionalism to realize the difference of constitutive and regulative rules. The next step is analyzing the issue of criteria in following a rule with the aim of the Wittgenstein philosophy. Finally, it is depicted that solving the main problem of the economical science followed by the possibility of the foundation of economical science is based on a language through which institutional order can be shown as the economical reality. In order to achieve this, changing the method from positivism to transcendental is inevitable.