چکیده در این مقاله، موضوع بومیگرایی و به طور خاص، دینیگرایی در علم از منظر معرفتشناختی بررسی شده است. مطابق با رویکرد وظیفهگرایانه در معرفتشناسی، هر باورمند به لحاظ معرفتی موظف است که سعی کند تا مجموعهی باورهای سازگار و در حالت قویتر منسجمی داشته باشد؛ علاوه بر این، هر فرد در مجموعهی باورهای خویش باورهایی مرکزی دارد. باورهای دینی بخش مهمی از باورهای مرکزی اعضای جوامع دیندار را تشکیل میدهند. در چنین وضعیتی، چنانچه باورهای علمی یا تعابیر این باورها با باورهای مرکزی دینی افراد ناساگاز باشند، دینداران در پی ایفای وظیفهی معرفتی خود، به بازسازی نظریههای علمی موجود و همچنین شکل دادن به نظریه های علمی جدید می پردازند؛ به این ترتیب، دینیگرایی در علم را می توان گونهای از ایفای وظیفهی معرفتی سازگاری و انسجام دانست که انگیزهای صحیح و بنیان نظری قابل دفاعی دارد.
In this paper, I consider the idea of indigenous-ism and in particular, religious-ism in science from an epistemological point of view. According to the deontological approach in epistemology, every believer has to attempt to have a consistent—in the stronger version, a coherent— set of beliefs. Furthermore, every believer has central beliefs within the set of his beliefs. Religious beliefs constitute an important section of central beliefs for members of religious communities. In such a situation, if scientific beliefs of these religious persons or some interpretations of these scientific beliefs are inconsistent with their religious central beliefs, these persons would attempt to reconstruct the current scientific theories and even to construct new theories in the way of performing their epistemic duties. Therefore, we can consider the idea of religious-ism in science as a kind of performing the epistemic duty of consistency and coherence; a process which has a sound motivation and reasonable theoretical grounds.