@article { author = {+, + and +, +}, title = {toward An Assessment of Iranian Teenage Student's National and Religious Identity on their Attitudes Globalization}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {10-31}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {Extending the special culture of Anglo-American worldwide, the process of globalization has made an unprecedented psychological challenge in the identities of non-westerners. The foregoing social and psychological challenges have had a plethora of teenagers and youths of our country wondering the dilemma of selecting cultural-ancient traditions or new modernism and have made them experience some levels of identity crisis. Therefore, it is essentially important to study how our teenagers and youths view globalization and how their attitude relates to their religious and national identity. With this aim, the scales of religious and national identity and attitude towards globalization, posed in this article, were defined and done on teenage high school and pre-university students. To this end, the pre-devised tools underwent a final revise, while conducting the research project - The study of how Iranian elementary and high school student's attitudes toward globalization affect their values and national-religious identity. Having gathered the data from 4800 samples nationwide, through cluster sampling among high school and pre-university male and female students from the provinces of Tehran, Markazi, Yazd, Khorasan, Mazandaran, and Chahar mahal Bakhtiyari, studies were conducted to determine the validity and reliability of research tools for micro and macro scales of religious identity, national identity and attitude toward globalization}, keywords = {identity,globalization,scales of identity,religious identity,National Identity,teenage students}, title_fa = {سنجش رابطه ى هویت دینى و ملى دانش آموزان نوجوان ایران با نگرش آنان به جهانى شدن}, abstract_fa = {فرآیند و طرح جهانى شدن، با فراگیر کردن فرهنگ خاص آنگلو ـ امریکن در گوشه و کنار جهان، چالش روان شناختى بى سابقه اى را براى هویت مردمان غیرغربى ایجاد کرده است. چالش هاى اجتماعى و روان شناختى مذکور موجب شده است که گروهى از نوجوانان و جوانان کشور ما نیز بر سر دوراهى انتخاب بین سنن کهن فرهنگى و تجددطلبى مدرن سرگردان شوند و درجاتى از بحران هویت را تجربه کنند. به همین دلیل، بررسى چگونگى نگرش نوجوانان و جوانان کشور به پدیده ى جهانى شدن و جهانى سازى و رابطه ى این مسئله با هویت دینى و ملى آنان حایز اهمیت اساسى است; از این رو ما مقیاس هاى هویت دینى، هویت ملى، و نگرش به جهانى شدن را ساخته و در مورد دانش آموزان نوجوان دبیرستانى و پیش دانشگاهى اجرا کرده ایم. مطالعات تعیین روایى عاملى و پایایى ابزار تحقیق نیز، پس از جمع آورى داده ها از یک نمونه ى 4800 نفرى از کل کشور براى مقیاس ها و خرده مقیاس هاى هویت دینى، هویت ملى، و نگرش به جهانى شدن انجام گرفته است.}, keywords_fa = {هویت,جهانى شدن,مقیاس هاى هویت,هویت دینى,هویت ملى,دانش آموزان نوجوان}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_582.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_582_099b29a2347176cf4f64268993ffc864.pdf} } @article { author = {-, -}, title = {The Role of Punishment in Educating Youngsters: Effects and Conditions}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {32-49}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {The human being is extremely vulnerable to crimes and corruption and likely to show immoral behavior when exposed to them, while the education aims to substitute evil and wickedness with good and prosperity. To manage how one behaves himself/herself and others, Islam provides clear and proper plans and norms including "punishment of the violator". The present article attempts to explain the concept of punishment, its conditions and variant types. Considering the issues raised in the article, close adherence to the conditions of punishment based on Islamic decrees can be viewed as one of the most essential and effective means of education to ensure the prosperity and welfare of the society.}, keywords = {Islamic education,tolerance,punishment,vengeful punishment,inhibitive punishment,cautionary punishment}, title_fa = {شرایط و کارآیى تنبیه در تربیت کودک و نوجوان}, abstract_fa = {انسان ها در دوره هاى متفاوت زندگانى در معرض ارتکاب فساد و شر و بدى قرار دارند و همواره خطر رفتارهاى ناستوده ى اخلاقى آنها را تهدید مى کند. در این میان، هدفِ تربیت این است که خیر و سعادت را در جامعه ى بشرى بر شر و شقاوت غالب سازد. دین مبین اسلام، به منظور تنظیم و سازمان بخشیدنِ رفتار انسان و روابطِ انسانى و حتى طرز سلوک انسان با خویشتن ـ برنامه و ضوابطى رسا و بسنده و پسندیده دارد که از جمله ى آنها اصلِ «تنبیه و مجازات متخلّف» است. ایضاح مفهومى تنبیه، شرایط تنبیه و گونه هاى مختلف تنبیه، از مباحثى است که در این مقاله، بدان پرداخته شده است. با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله به نظر مى رسد رعایت دقیق حدود و شرایط تنبیه مطابق دستورهاى دین مبین اسلام مى تواند یکى از نیرومندترین و ضرورى ترین ابزارهاى امر تربیت و ضمانت خیر و سعادت در جامعه ى انسانى باشد.}, keywords_fa = {تربیت اسلامى,رفق و مدارا,تنبیه,تنبیه انتقامى,تنبیه اصلاحى و بازدارنده,تنبیه به منظور عبرت آموزى دیگران}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_583.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_583_7bb62fa245de8cb39113d6ebf4411920.pdf} } @article { author = {-, -}, title = {An Introduction to Obliging Children to Religious Duties}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {50-71}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {The principle of obliging the trainee to adhere to religious duties plays an important role in the process of religious education, although it has been overlooked so far. The present article elaborates on a specific type of obligation (parents obliging their children to adhere to religious duties) and provides explanation for issues, such as the reason of applying this principle, the nature, domains and consequences of adhering or refuting such principle. It is concluded that it is a duty for parents to oblige their children to close adherence to religious duties according to various premises of our religious doctrine. Parents are required to adhere to this principle, proportionate to the significance level of the religious duties in line with their children's religious education.}, keywords = {: obligation,Religious education,religious duty}, title_fa = {درآمدى بر الزام فرزندان به تکالیف دینى}, abstract_fa = {در فرآیند تربیت دینى، قاعده ى الزام متربى به رعایت تکالیف دینى جایگاه بسیار مهمى دارد که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است. در این مقاله با استناد به آیات و روایات به بحث و بررسى در لزوم، شرایط، ماهیت، قلمرو و پیامدهاى ناشى از عدم رعایت یکى از گونه هاى الزام (الزام والدین نسبت به فرزند خود در رعایت تکالیف الهى) پرداخته شده است. نتیجه اى که از مباحث مطرح شده در این مقاله به دست آمده آن است که براساس گزاره هاى متعددى که در متون دینى وجود دارد، الزام فرزندان به رعایت تکالیف دینى از جمله وظایف و تکالیف شرعى والدین است و آنها موظف اند با عنایت به درجه ى اهمیت تکالیف دینى و در راستاى تربیت دینى فرزندان خود، از این اصل تبعیت نمایند.}, keywords_fa = {الزام,تربیت دینى,اجبار,تکلیف شرعى,کودک و فرزند}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_584.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_584_e79d9a086ba02ac8e632544d6450a8de.pdf} } @article { author = {-, - and -, -}, title = {An Introduction to the Status, Meaning, Effects and Outlook of Critical Thinking}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {72-92}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {With a glance at the constant development and progress of knowledge and information in today's world, critical thinking seems to be one of the most extensive concepts essential to any educational system. Western philosophers have always attached great importance to teaching critical thinking, among whom Socrates, Descartes, Kant and Popper are cases in point. Employing linguistic analysis, contemporary philosophers of education consider the critical thinking as a dispositional and episodic phenomenon. The authors believe that critical thinking, if practiced properly, can make a change in the process of learning in future. The article presents three light, gray and dark areas in our thought and culture and maintains that critical thinking has precious effects on the gray area including cognitive, mental, social and scientific effects. Utilizing an analytical style, the article tries to pave the way for training critical thinking in our schools and universities, which allegedly would lead to the betterment of the individual and the society.}, keywords = {critical thinking,teaching,education,philosophy}, title_fa = {درآمدى بر جایگاه، معنا، آثار و چشم اندازهاى تفکر انتقادى}, abstract_fa = {یکى از گسترده ترین مفاهیمى که در حوزه ى تعلیم و تربیت مطرح شده تفکر انتقادى است که با توجه به گسترش و تغییرات مداوم دانش و اطلاعات در جهان امروزى، ضرورت آموزش آن براى نظام هاى آموزشى کشورهاى مختلف آشکار شده است. البته تفکر انتقادى در تاریخ فلسفه ى غرب از جایگاهى خاص برخوردار بوده است و فیلسوفانى چون سقراط، دکارت، کانت و پوپر به این امر توجه کرده اند. امروزه صاحب نظران فلسفه ى تعلیم و تربیت، با استفاده از رویکرد تحلیل زبانى، تفکر انتقادى را واژه اى تمایلى یا مرحله اى در نظر مى گیرند که هر یک منافع و مسائل خاص خود را دارد. نویسندگان مقاله معتقدند که تفکر انتقادى، اگر در جایگاه مناسب خود مورداستفاده قرار گیرد، نقش مهمى در رشد فراگیران در آینده برعهده و آثار شناختى، روانى، اجتماعى و علمى ارزنده اى را به همراه خواهد داشت.}, keywords_fa = {تفکر انتقادى,آموزش,تعلیم و تربیت,فلسفه}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_585.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_585_80ca67edb129dead99ff3894262e1a4a.pdf} } @article { author = {-, -}, title = {Philosophy for Children: A Review of Paradigmatic Development in Attitudes towards Education along with Matthew Lipman's Opinions}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {93-118}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {The article primarily reviews the old paradigm, nowadays current in undeveloped countries, in brief and it familiarizes us with its presuppositions. It further deals with the advent of contemplating paradigm and the annals of development in attitudes towards education that led to the modern paradigm. Meanwhile, it gets us familiar with some of the principles of the modern paradigm. The article comprises the background of applied philosophy movement, critical thinking and its teaching shortcomings in other parts. "Philosophy for Children and Teenagers", as a step beyond critical thinking, as well as the latest outcome of applied philosophy are fully addressed. Furthermore, it discusses the advent and application of this project, children and teenager's desire toward it, the experiments positive consequences and the skills thought through this project. The latter one; however, utilizes the Matthew Lipman's opinion, who is one of the prominent designers of the latest outcomes on this paradigm.}, keywords = {Education Philosophy,education thoughtful paradigm,multi-dimensional approach,practical philosophy,critical philosophy,Philosophy for Children}, title_fa = {متیولیپمن فلسفه براى کودکان و نوجوانان مرورى بر پارادایم جدیدآموزش و پرورش با تأکید بر ابداعات}, abstract_fa = {در این مقاله ابتدا مرورى کوتاه بر پارادیم قدیم (پاردایمى که هم اکنون در کشورهاى غیرپیشرفته رایج است) داریم و با برخى از پیش فرض هاى آن آشنا مى شویم; سپس به تاریخچه ى تحولات رخ داده در نظریه هاى تعلیم و تربیت و ظهور الگوى تأملى مى پردازیم; و در این راستا، با برخى از اصول پارادایم جدید آشنا خواهیم شد. مرورى بر پیشینه ى جنبش فلسفه ى کاربردى و تفکر انتقادى و هم چنین نقص هاى آموزش این نوع تفکر بخش دیگرى از این مقاله است; سپس «برنامه ى فلسفه براى کودکان و نوجوانان» به عنوان گامى فراتر از تفکّر انتقادى و آخرین دستاورد نهضت فلسفه ى کاربردى مورد بررسى قرار مى گیرد. نحوه ى پیدایش و نحوه ى اجراى این برنامه، علاقه ى کودکان و نوجوانان به آن، نتایج مثبت آزمون هاى به عمل آمده و مهارت هاى مورد آموزش این برنامه، موضوعات بعدى مقاله است. در انتها، سه مؤلفه ى عملیاتى جدیدى که این برنامه براى متحوّل ساختن نظام آموزش و پرورش پیشنهاد مى کند بررسى مى شود. این سه مؤلفه عبارت اند از: حلقه ى کندوکاو، معلمان تغییر نقش یافته و کتاب هاى درسى داستانى.}, keywords_fa = {: فلسفه ى تعلیم و تربیت,پارادایم تأمّلى تعلیم و تربیت,تفکر چند بعدى,فلسفه ى کاربردى,تفکر انتقادى,فلسفه براى کودکان,متیو لیپمن}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_586.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_586_25f28053b423d42c698516834984b47c.pdf} } @article { author = {+, +}, title = {Islamic Education: A Science}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {119-133}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {The article has made an attempt to study the quality of Islamic education; however, it is still open to this question: "Can Islamic education be a science?" Discussing different meanings of education, the following article also examines the aspects where it can be referred to as Islamic education science and it accounts for the major obstacles on the way of each approach. It specifically challenges the inferential approach and maintains that this science, being experimental or narrative, comes across variant religious interpretations, judgments and justifications, lack of a sound methodology, lack of transparency in concepts and hermeneutic issues. The article eventually recommends Islamic education as a process rather than a science where it has a lot to say.}, keywords = {: Islamic education,experimental science,narrative science,Methodology,Islamic education process}, title_fa = {تعلیم و تربیت اسلامى; علم یا فرآیند؟}, abstract_fa = {تلاش هاى زیادى درباره ى چند و چون تعلیم و تربیت اسلامى صورت گرفته است، اما اینک سؤالى رودرروى آن مطرح است، و آن این است که «آیا تعلیم و تربیت اسلامى مى تواند یک علم باشد؟». مقاله ى حاضر ضمن بررسى معانى متفاوت تعلیم وتربیت، وجوهى را که مى توان در آن از «علم تعلیم وتربیت اسلامى» سخن گفت، بررسى مى نماید و مهم ترین مشکلاتى را که بر سر راه هر رویکرد وجود دارد، برمى شمارد; خصوصاً رویکرد استنباطى را به تفصیل بررسى کرده و بر آن است که «تجربى» بودن یا «نقلى» بودن چنین علمى با مشکلاتى هم چون متفاوت بودن گزاره هاى دینى، مقوله ى داورى و توجیه، نبود روش شناسى مناسب، عدم وضوح مفهومى و هرمنوتیکى روبه رو است. درنهایت، مقاله توصیه مى کند که تعلیم و تربیت اسلامى، نه به مثابه یک علم، بلکه به مثابه یک فرآیند درنظر گرفته شود که در آن صورت، سخن بسیارى براى گفتن دارد.}, keywords_fa = {تربیت اسلامى,علم تجربى,علم نقلى,روش شناسى,فرآیند تربیت اسلامى}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_587.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_587_ecee49abf82c22554173dbf8275aafcd.pdf} } @article { author = {., . and ., .}, title = {.}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {10}, number = {40}, pages = {134-155}, year = {2004}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مشکل سوگیرى در آموزش}, abstract_fa = {.}, keywords_fa = {}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_800.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_800_0f8402b133051d2d75d55c296ab6e083.pdf} }