@article { author = {Aminpoor, Ahmad and Piroozmand, Alireza and jahan bakhsh, Abas}, title = {The Methodology of Theorizing Islamic Art and Architecture}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {24}, number = {96}, pages = {71-89}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {10.30471/mssh.2018.1504}, abstract = {This article has attempted to make it possible to compare and analyze different theories of Islamic art and architecture based on their methodological commonalities and differences. The theories are collected using the "documentary" method and their roots, abilities and limitations have classified, criticized and analyzed through Islamic theoretical framework. The historiographical, traditional, and semantical methods do not have the ability of deserving a theory to be called “Islamic” and the ability of formation of Islamic art and architecture, and do not refer to the "valid resources", Textualist methods deal with resources by “invalid methods” and suffer from a variety of analogies and allegories. Individual jurisprudence, despite being well-equipped with resources and methods, is not equipped with a tool for discovering the relationship between social rules and the control of subject recognition. And the method of the jurisprudence of the systems, which eliminates this defect of individual jurisprudence, requires a logic that establishes the coordination between the methods of subject matter recognition and the Fiqh methods (which used to deliver the sentence of the subject matter). The logic that can be exploited using the findings of the “philosophy of system of guardianship.”.}, keywords = {Methodology,Theorizing,Islamic art,Islamic architecture,Islamic city}, title_fa = {روش‌شناسی نظریه‌پردازی هنر و معماری اسلامی}, abstract_fa = {در این مقاله تلاش شد تا با توجه به اشتراکات و افتراقات روش‌شناسانه‌ای که در نظریات مختلف هنر و معماری اسلامی وجود دارد، امکان مقایسه و تحلیل نظریات مختلف را براساس روش‌های به کار رفته در آنها فراهم گردد. نظریات با روش «اسنادی» گردآوری و طبقه‌بندی و براساس «تحلیل نظری» از پایگاه آموزه‌های دینی، مبانی، توانایی‌ها و محدودیت‌های هر گروه روشی نقد و تحلیل شد. روش‌های تاریخ‌نگاری، سنت‌گرایی و معناگرایانه، توانایی انتساب نظریه به «اسلام» و شکل‌گیری هنر و معماری اسلامی را ندارند و به «منابع» معتبر مراجعه نمی‌کنند؛ روش‌های نص‌گرایانه رجوع به منابع را با «روش‌های نامعتبر» انجام داده و به انواع قیاس و تمثیل‌های ذوقی مبتلا هستند؛ روش فقه فردی، با وجود اینکه به منابع و روش‌های مناسب مجهز است، به ابزار کشف ارتباط بین احکام اجتماعی و کنترل شناخت موضوعات مجهز نیست؛ و روش فقه نظام که این نقیصه فقه فردی را برطرف کرده نیازمند منطقی است که هماهنگی بین روش‌های موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی را برقرار نماید؛ منطقی که می‌تواند با استفاده از یافته‌های «فلسفه نظام ولایت»، به‌کارگیری شود}, keywords_fa = {روش‌شناسی,نظریه‌پردازی,معماری ‌اسلامی,هنر ‌اسلامی,شهر اسلامی}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_1504.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_1504_14fe0cfa9fd12c1feb22a3ba1207aadf.pdf} }