@article { author = {khodabandehloo, reza}, title = {The Eurocentric and the Impact of Power-knowledge in the Formation of Modern Human Sciences}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {24}, number = {96}, pages = {119-133}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {10.30471/mssh.2018.1533}, abstract = {The power-knowledge relationship in the ontological perspective is one of the issues having received much attention in the human sciences. In twentieth century Foucault by elaborating Nietzsche's Genealogy reached that power produces knowledge and these two have direct effects on each other. The implication of this ontological position in the field of epistemology was that science lacks objectivity or does not reflect the truth; it essentially reflects human power and interests.     Accordingly, it can be said that the modern human sciences are based on the power relations, and the Genealogy of their discourses indicates the power-knowledge relationship in developing of the modern human science values and rejection and denial of the old ones.     This research shows the historical conflict between the modern human sciences, which are based on the European interests and power, versus of other societies, and explores how the modern human sciences have resulted from the power-knowledge relations of the Eurocentric discourse and have the particular structure of that discourse}, keywords = {human sciences,power-knowledge,Eurocentrism,modernity}, title_fa = {اروپامحوری و تأثیر قدرت-دانش در شکلگیری علوم انسانی مدرن}, abstract_fa = {رابطه میان قدرت و دانش در چشم‌انداز هستی‌شناختی از جمله مسائلی است که در قلمرو علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در قرن بیستم فوکو با تفصیل روش تبارشناختی نیچه به این اعتقاد بنیادین هستی‌شناختی دست یافت که قدرت دانش را تولید می‌کند و این دو مستقیماً بر یکدیگر تأثیرگذارند. نتیجه‌ای که این موضع هستی‌شناختی در زمینه معرفت‌شناسی داشت، این بود که علم ویژگی عینیت و یا به‌عبارتی دیگر بازنمایی حقیقت را ندارد؛ بلکه اساساً بازنماینده قدرت و منافع بشری است. براین‌اساس می‌توان گفت که دانش علوم انسانی جدید برآمده از روابط قدرت بوده و تبارشناسی گفتمان‌های آن نشان از مناسبات قدرت-دانش در برساختن و اشاعه ارزش‌های علم انسانی مدرن و در مقابل طرد و نفی ارزش‌های قدیم دارد. این پژوهش چگونگی درگیری تاریخی علوم انسانی مدرن با منافع و قدرت اروپایی در مقابل دیگر جوامع را نشان می‌دهد و بررسی می‌کند که چگونه علوم انسانی مدرن حاصل روابط قدرت – دانش گفتمان اروپامحوری بوده و مفصل‌بندی خاص آن گفتمان را همراه خود دارد}, keywords_fa = {علوم انسانی,قدرت,دانش,اروپامحوری,مدرنیته}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_1533.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_1533_db933bdfc74aef44fa134bf7bdb2c2b5.pdf} }