@article { author = {sanati, nader}, title = {Critical Communicative Methodology (CCM); A Way to Breaking the Hierarchical System of Knowledge}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {24}, number = {97}, pages = {1-13}, year = {2019}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {10.30471/mssh.2019.1535}, abstract = {Today, social researches are conducted utilizing quantitative or qualitative methods stem from different philosophical paradigms and have serious differences. In spite of the serious controversies between fans of quantitative and qualitative methods, these methods have some common points such as the hierarchy of knowledge. Both of them believe that the recognition of the social world, which is the goal of the humanities, is the scientific authority of the researchers. In contrast, Critical Communicative Methodology (CCM) contrasts the hierarchical system of knowledge and tries to link the social research with individual and social comprehension holding a critical approach. To reach this aim, in studies which are done using CCM, participants involve in a serious communication with researcher and findings are evaluated by an advisory committee. Furthermore, researchers who utilize CCM in their studies employ specific techniques for gathering and processing data which are discussed in this article}, keywords = {Methodological constructivist interactions (CCM),Multicultural research team,Advisory Committee,Focused communication group,Communication observation,Pato}, title_fa = {روش‌شناسی تعاملات سازنده: راهی به‌سوی شکستن نظام سلسله‌مراتبی دانش}, abstract_fa = {امروزه پژوهشگران اجتماعی، پژوهش خود را معمولاً از طریق روش­های کمّی یا کیفی به انجام می­رسانند. روش­هایی که در ظاهر از پارادایم­های متفاوت فلسفی ریشه گرفته است و اختلافی جدی با هم دارند؛ اما با وجود جدال­ بی‌امان طرفداران این روش­ها با یکدیگر، روش­های کمّی و کیفی در برخی نکات، نظیر سلسله‌مراتبی بودن دانش با یکدیگر وفاق دارند. در این شرایط روش­شناسی تعاملات سازنده با رویکردی انتقادی، علیه نظام سلسله‌مراتبی دانش می­شورد و می­کوشد تا تحقیق اجتماعی را با تحقق فردی و اجتماعی پیوند دهد. به‌این‌ترتیب تغییر و تحول مثبت افراد، در کنار شناخت در دستور کار این روش­شناسی قرار می­گیرد.     برای رسیدن به این مهم، در روش­شناسی تعاملات سازنده، در کنار پژوهشگر، پژوهش‌شونده نیز با وی در تعامل جدی بوده و نتیجه به‌دست‌آمده را به کمیته­ ای مشورتی برای ارزیابی ارائه می­ نمایند. افزون‌براین، در روش­شناسی تعاملات سازنده از تکنیک­ های خاصی برای گردآوری و پردازش اطلاعات استفاده می ­شود که این نوشتار درصدد بازنمایی آنها می­باشد}, keywords_fa = {روش‌شناسی تعاملات سازنده (ccm),تیم پژوهش چندفرهنگی,کمیته مشورتی,گروه متمرکز ارتباطی,مشاهدات ارتباطی,پاتو}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_1535.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_1535_7e48ffde23381f11e74cdc0d46f4b8c8.pdf} }