@article { author = {Karami, Mohammad Taghi and Alizadeh, Hamed}, title = {Hermeneutic Phenomenology In Qualitative Research}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {28}, number = {112}, pages = {1-17}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {10.30471/mssh.2022.7991.2251}, abstract = {Various methodologies have been proposed for phenomenology as a qualitative research method. This diversity can be divided into two main approaches: descriptive phenomenology and hermeneutic phenomenology. In this article, while emphasizing the inseparable link between philosophy and method in phenomenology, an attempt is made to explore the philosophical foundations of hermeneutic phenomenology and to trace this link in the research process. Accordingly, we first refer to the historical contexts of the emergence of phenomenology, and clarify the relationship between hermeneutic phenomenology and descriptive phenomenology, then Through the discussion of the views of Heidegger and Gadamer, it is shown that philosophical foundations in the method of hermeneutic phenomenology play an active role throughout the research process and give structure and direction to how we deal with issues and problems in research. Openness to the phenomenon and being in constant dialogue with it, is the most important feature of this method that as a praxis, from the moment of choosing the subject and encountering the research literature and theories to collecting and analyzing data and writing the research, it is always present and guides in the research}, keywords = {Descriptive Phenomenology,Hermeneutic Phenomenology,phenomenology,hermeneutics,Heidegger,Gadamer}, title_fa = {پدیدارشناسی هرمنوتیکی در پژوهش کیفی}, abstract_fa = {برای پدیدارشناسی به مثابه روش تحقیق کیفی روش‎شناسی‎های متنوعی ارائه شده است. این تنوع را می‎توان ذیل دو رویکرد عمده‎ قرار داد: پدیدارشناسی توصیفی و پدیدارشناسی هرمنوتیکی. در این مقاله ضمن تأکید بر پیوند گسست‎ناپذیر فلسفه و روش در پدیدارشناسی، تلاش می‎شود تا مبانی فلسفی پدیدارشناسی هرمنوتیکی را مورد کاوش قرار داده، پیوند یادشده را در فرایند تحقیق ردیابی کنیم. بر این اساس مقاله به دو قسمت تقسیم می‎شود؛ در قسمت نخست به زمینه‎های تاریخی ظهور پدیدارشناسی پرداخته و نسبت پدیدارشناسی هرمنوتیکی را با پدیدارشناسی توصیفی روشن و به مبانی هستی‎شناختی و معرفت‎شناختی پدیدارشناسی هرمنوتیکی اشاره کرده‎ایم. در قسمت دوم، از خلال پرداختن به آرای هایدگر و گادامر نشان داده‎ایم که مبانی فلسفی در روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی در سراسر فرایند پژوهش حضوری فعالانه دارد و به چگونگی رویارویی‌‌ ما با موضوعات و مسائل در پژوهش ساختار و جهت می‎دهد.‎ گشودگی نسبت به پدیدار و گفتگوی مداوم با آن، مهم‎ترین خصلت این روش است که به مثابه یک پراکسیس از لحظۀ انتخاب موضوع و مواجهه‎ با ادبیات پژوهش و نظریه‎ها تا گردآوری و تحلیل داده‎ها و نگارش پژوهش همواره در تحقیق حضور دارد و آن را هدایت می‎کند.}, keywords_fa = {پدیدارشناسی توصیفی,پدیدارشناسی هرمنوتیکی,پدیدارشناسی,هرمنوتیک,هایدگر,گادامر}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_1966.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_1966_152b2d5cf52c7f7b9f959af79659723b.pdf} }