@article { author = {Moradi, Mohsen and kheiry, bahram and Miralmasi, Aida}, title = {Narrative Criticism of Positivist Researches of Humanities from the Point of View of Generalizability and Reliability of Measures with the Suggestion of Replacing McDonald's Omega (Case Study: Marketing Researches)}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {28}, number = {113}, pages = {65-80}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {10.30471/mssh.2022.8241.2285}, abstract = {Scientific research includes philosophical, procedural, and ethical steps, and studies with a positivist philosophical premise, which show the recent meta-method reviews, still include a share of more than 70% of studies in humanities and social sciences. From a comparative point of view, it dictates a quantitative approach to researchers. In this approach, entering the field of measurement and then discussing the identification of metrics and linking them with variables or at a more abstract level with structures is, if not the most important, one of the most prominent cases. The vagueness and conceptual immanence of these structures in these sciences makes it more and more difficult for researchers to fully realize validity and reliability. With a scientific review and in a narrative format, focusing on the reliability aspect and the generalizability aspect of the results, the researcher enumerates the weak but unfortunately very common indicators in Iran research literature. Then, with an evaluative and pathological point of view, it proposes a suitable solution to overcome this procedural structural weakness by analyzing and introducing a suitable and operational alternative for it, i.e. McDonald's Omega Coefficient. It was estimated that the results of the present study will create a stable and satisfying perspective in changing the viewpoint of researchers in related humanities fields.}, keywords = {Quantitative methodology in the humanities,Measurement of reliability and generalizability,Omega McDonald's reliability test,Cronbach's Alpha coefficient,Limitations of reliability coefficients,Common mistakes in quantitative research}, title_fa = {نقد روایتی پژوهش‌های پوزیتیویستی علوم انسانی از نقطه‌نظر تعمیم‌پذیری و قابلیت اطمینان سنجه‌ها با پیشنهاد جایگزینی امگا مک‌دونالد (موردمطالعه: پژوهش‌های بازاریابی)}, abstract_fa = {پژوهش‌های علمی شامل گام‎های فلسفی،[1] رویه‎ای[2] و اخلاقی[3] است و مطالعاتی با پیش‌فرض فلسفی پوزیتیویستی که مرورهای فراروش اخیر را نشان می‎دهند، هنوز سهمی بیش از 70 درصد مطالعات رشته‎های علوم انسانی و اجتماعی را شامل می‌شوند. از نظرگاه قیاس‌گونه[4] رویکردی کمّی را به محققان دیکته می‌کند. در این رویکرد ورود به حوزۀ اندازه‎گیری و به دنبال آن بحث شناسایی سنجه‌ها[5]‎ و پیوند آن با متغیرها و یا در سطحی انتزاعی‎تر سازه‎ها،[6] اگر نگوییم مهم‌ترین که یکی از برجسته‌ترین موارد است و ابهام و مکنون[7] بودن مفهومی این سازه‎ها در این علوم، تحقق کامل اعتبار (روایی)[8] و قابلیت اطمینان (پایایی)[9] برای پژوهشگران را هر چه دشوارتر می‎نماید. محقق با مروری علمی و در قالبی روایتی[10] با تمرکز بر وجه پایایی و جنبه تعمیم‎پذیری[11] نتایج، سستی و ناتوانی شاخص‎های ضعیف اما متأسفانه بسیار رایج در پژوهش‌های ایران را برمی‌شمارد و با نگاهی ارزیابانه و آسیب‌شناسانه، رسالت ارائه راهکاری مناسب برای برون‎رفت از این ضعف ساختاری رویه‎ای را با واکاوی و معرفی جایگزینی مناسب و عملیاتی برای آن، یعنی ضریب امگای مک‎دونالد[WU1] [12] پیشنهاد می‎کند. پیش‎بینی می‎شود که نتایج مطالعه حاضر، چشم‎انداز پایدار و موفقی را در تغییر دیدگاه پژوهشگران علوم انسانی پدید آورد. [1]. Philosophical [2]. Praxis [3]. Ethics [4]. Deductive [5]. Item [6]. construct [7]. Latent [8]. Validity [9]. Reliability [10]. Narrative [11]. Generalization [12]. McDonald’s omega   پژوهش‌های علمی شامل گام‎های فلسفی،[1] رویه‎ای[2] و اخلاقی[3] است و مطالعاتی با پیش‌فرض فلسفی پوزیتیویستی که مرورهای فراروش اخیر را نشان می‎دهند، هنوز سهمی بیش از 70 درصد مطالعات رشته‎های علوم انسانی و اجتماعی را شامل می‌شوند. از نظرگاه قیاس‌گونه[4] رویکردی کمّی را به محققان دیکته می‌کند. در این رویکرد ورود به حوزۀ اندازه‎گیری و به دنبال آن بحث شناسایی سنجه‌ها[5]‎ و پیوند آن با متغیرها و یا در سطحی انتزاعی‎تر سازه‎ها،[6] اگر نگوییم مهم‌ترین که یکی از برجسته‌ترین موارد است و ابهام و مکنون[7] بودن مفهومی این سازه‎ها در این علوم، تحقق کامل اعتبار (روایی)[8] و قابلیت اطمینان (پایایی)[9] برای پژوهشگران را هر چه دشوارتر می‎نماید. محقق با مروری علمی و در قالبی روایتی[10] با تمرکز بر وجه پایایی و جنبه تعمیم‎پذیری[11] نتایج، سستی و ناتوانی شاخص‎های ضعیف اما متأسفانه بسیار رایج در پژوهش‌های ایران را برمی‌شمارد و با نگاهی ارزیابانه و آسیب‌شناسانه، رسالت ارائه راهکاری مناسب برای برون‎رفت از این ضعف ساختاری رویه‎ای را با واکاوی و معرفی جایگزینی مناسب و عملیاتی برای آن، یعنی ضریب امگای مک‎دونالد[WU1] [12] پیشنهاد می‎کند. پیش‎بینی می‎شود که نتایج مطالعه حاضر، چشم‎انداز پایدار و موفقی را در تغییر دیدگاه پژوهشگران علوم انسانی پدید آورد. [1]. Philosophical [2]. Praxis [3]. Ethics [4]. Deductive [5]. Item [6]. construct [7]. Latent [8]. Validity [9]. Reliability [10]. Narrative [11]. Generalization [12]. McDonald’s omega  [WU1]کاملا درست شرمنده بی دقتی کردم و بقیه موارد رو اصلاح می کنم}, keywords_fa = {روش‌شناسی کمّی علوم انسانی,سنجش پایایی و تعمیم‌پذیری,سنجش پایایی امگای مک‌دونالد,ضریب آلفای کرونباخ,محدودیت‌های ضرایب سنجش پایایی,اشتباهات رایج در پژوهش‌های کمّی}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_1979.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_1979_425675bbeea8ff80b1af347418e0e0b9.pdf} }