@article { author = {Badri, Rahim and Hosseini Nasab, davoud}, title = {Hermeneutics as an Educational Research Method}, journal = {Methodology of Social Sciences and Humanities}, volume = {13}, number = {50}, pages = {103-124}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; (Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute)}, issn = {1608-7070}, eissn = {2588-5774}, doi = {}, abstract = {In recent decades, a number of research paradigms of humanities have been proposed besides or as supplement to traditional research methods. Hermeneutics which consists of humanities in particular, is one of the current intellectual trends. The researcher attempts to act according to the special nature of human phenomena and does not intend to pursue such goals as recovering universal principles. This intellectual method has some positive effects, such as distinguishing the research method of humanities from natural sciences, opposing simplification and reductionism of human and social phenomena, avoiding statisticism in humanities, attending to human being as a whole, emphasizing on the function of reasoning in human behavior instead of searching for causes, and using introvert methods.}, keywords = {hermeneutics,education,research method,Humanities,natural sciences,simplification,reductionism,statisticism,introvert method}, title_fa = {هرمنوتیک به عنوان یک روش پژوهش تربیتی}, abstract_fa = {در دهه‌های اخیر، برخی از پارادایم‌های پژوهش در علوم انسانی ارایه شده است که آنها را می‌توان در کنار و یا به جای روش‌های سنتی پژوهش مورد استفاده قرار داد. هرمنوتیک یکی از ‌این جریان‌های فکری در قرون جدید است. ‌این نظریه علوم انسانی را به طور خاص دربرمی‌گیرد. محقق تلاش می‌کند، با توجه به ماهیت خاص پدیده‌های انسانی عمل کند، و در جست‌وجوی اهدافی همچون بازیابی قوانین جهان‌شمول نباشد. ‌متمایز کردن روش پژوهش علوم انسانی از علوم طبیعی، مخالفت با ساده‌سازی و تقلیل‌گرایی پدیده‌های اجتماعی و انسانی، دوری از ورطه آمارگرایی در علوم انسانی، توجه به تمامیّت و کلیت انسان، تأکید بر نقش دلایل در رفتار انسان به‌ جای جست‌و‌جوی علل و استفاده از روش درون‌نگری از نکات مثبت‌ این شیوة تفکر است.  }, keywords_fa = {روش‌شناسی,روش‌ پژوهش,پارادایم,هرمنوتیک,تعلیم و تربیت}, url = {https://method.rihu.ac.ir/article_505.html}, eprint = {https://method.rihu.ac.ir/article_505_ed61be8ff5c4b8be87ddba6a18853c28.pdf} }