per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
7
27
1288
ایدهال تایپ شهر اسلامی؛ با تأکید بر روششناسی ماکس وبر
.
عبدالحسین کلانتری
abkalantari@ut.ac.ir
1
مهدی میرزایی
2
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
مربی گروه علوم اجتماعی دانشگاه دانشگاه امام علی (ع)
سؤال این تحقیق از پس قانونگرایی، تکاملگرایی نظریِ بیتوجه به امور جزئی و خاص شکل گرفت و در موضوع شهر، ضرورت تدوین ایدهال تایپ شهر اسلامی- بنا به علاقه نویسندگان- را رقم زد. در این مقاله با روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل کیفی پس از نقد و بررسی مقالات و آثار موجود در این حوزه و با توجه به مباحث نظری- روششناختی ماکس وبر و بهویژه ایدهال تایپ او، ایدهال تایپ شهر اسلامی بر اساس شواهد تاریخی و دینی و با تأکید یک جانبه بر یک یا چند دیدگاه و از طریق ترکیب کردن شمار زیادی از پدیدههای منفرد انضمامی بهدست آمد. ویژگیهای مختلف شهر اسلامی از منابع مختلف و مورد بررسی، استخراج و در نتیجه ایدهال تایپ شهر اسلامی با چهار مشخصه مکانی مسجد، بازار، دارالحکومه و محلات مسکونی و دوازده صفت تجلی توحید، عبودیت و عبادت، تقوا، هدایت، ذکر و تفکر، عدالت، اصلاح، شکر، عبرت، امنیت، احسان و میانه استخراج شد
https://method.rihu.ac.ir/article_1288_b882dbea23a9da7c0bfcd2762e08519e.pdf
ایدهالتایپ
شهر اسلامی
وبر
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
29
56
1289
روششناسی منابع پژوهش در مورد رابطه معماری مسکونی و اسلام
.
مسعود ناری قمی
msnarighomi@ut.ac.ir
1
دکتری معماری دانشگاه تهران (پردیس هنرهای زیبا) و مدرس دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان و استادیار دانشگاه فنّی و حرفهای
در این مقاله نخست با روش استدلال منطقی، مدلی چهارگانه از انواع ممکن مطالعه رابطه معماری مسکونی با اسلام ارائه شده است. این مدلها عبارتند از: پژوهش بر مبنای اولویت انسان، پژوهش مبتنی بر اولویت مسکن، پژوهش بر مبنای اولویت اسلام در دو دسته انسانمحور و محیطمحور. سپس ادبیات موضوع در هر روش و منابع اصلی آن و نیز چارچوب کلی نظری چنین رویکردی به بحث گذاشته و در جدولی تفصیلی جمعبندی شده است. پس از آن به صورت نمونه موردی، پژوهشهای معاصر بر روی موضوع زنان مسلمان و فضای مسکونی، بررسی و پس از دستهبندی روششناسانه از آنها در سه حوزه مکان فرهنگی، مکانسازی فرهنگی و مکانسازیِ مکان فرهنگی، به محتوای تحلیلی هر روش پرداخته شده است. سرانجام نتیجهگیری شده که تحقیقاتی که مبدأ ورود خود به بحث را ویژگیهای انسان، انتخاب میکنند، از منظر تطبیق با دو حوزه بحث (اسلام و معماری مسکن)، قابلیتهای نظری بهتری را دارند
در این مقاله نخست با روش استدلال منطقی، مدلی چهارگانه از انواع ممکن مطالعه رابطه معماری مسکونی با اسلام ارائه شده است. این مدلها عبارتند از: پژوهش بر مبنای اولویت انسان، پژوهش مبتنی بر اولویت مسکن، پژوهش بر مبنای اولویت اسلام در دو دسته انسانمحور و محیطمحور. سپس ادبیات موضوع در هر روش و منابع اصلی آن و نیز چارچوب کلی نظری چنین رویکردی به بحث گذاشته و در جدولی تفصیلی جمعبندی شده است. پس از آن به صورت نمونه موردی، پژوهشهای معاصر بر روی موضوع زنان مسلمان و فضای مسکونی، بررسی و پس از دستهبندی روششناسانه از آنها در سه حوزه مکان فرهنگی، مکانسازی فرهنگی و مکانسازیِ مکان فرهنگی، به محتوای تحلیلی هر روش پرداخته شده است. سرانجام نتیجهگیری شده که تحقیقاتی که مبدأ ورود خود به بحث را ویژگیهای انسان، انتخاب میکنند، از منظر تطبیق با دو حوزه بحث (اسلام و معماری مسکن)، قابلیتهای نظری بهتری را دارند
https://method.rihu.ac.ir/article_1289_093431d832df3eae5e80be7a01a91bd6.pdf
اسلام
انسان
مسکن
زنان
گونهشناسی پژوهش
مکان فرهنگی
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
57
78
1290
نظریه هنجاری و ویژگیهای آن در مطالعات شهری
.
احسان بابایی سالانقوچ
1
محمد مسعود
m.masoud@aui.ac.ir
2
کامران ربیعی
k.rabiei@modares.ac.ir
3
بهادر زمانی
b.zamani@aui.ac.ir
4
دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان؛
دانشیار شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران؛
استادیار گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان
در دهههای اخیر و پس از دوره تسلط دیدگاههای پوزیتیویستی بر نظامهای علمی مرتبط با شهر و شهرسازی، طیف وسیعی از نظریات ارزشمدار عرضه شدهاند که در پی ارائه الزامات و بایدهای طراحی و برنامهریزی شهر برآمدهاند. بهرغم تعداد قابل توجه این نظریات، ارائه تعریفی صریح و روشن از نظریه هنجاری و ابعاد و ویژگیهای آن کمتر مورد توجه بوده است. بر اساس این مقاله حاضر کوشیده با بررسی طیف وسیعی از نظریات هنجاری در مطالعات شهری و مبتنی بر نظریه ویتگنشتاین، «شباهت خانوادگی» میان آنها را بهعنوان ویژگیهای نظریه هنجاری در شهرسازی معرفی کند. بدین ترتیب پنج گزاره را میتوان بهعنوان ویژگیهای نظریه هنجاری برشمرد: نظریه هنجاری در پی تبیین شهر خوب است؛ نظریه هنجاری، آرمانگرا نیست؛ نظریه هنجاری به طور عمده مربوط به عصر پسا-پوزیتیویسم است، در نتیجه از هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی متفاوتی تبعیت میکند؛ نظریه هنجاری منحصر به فرآیند یا فرآورده نیست و سرانجام نظریه هنجاری مبتنی بر زیربناهای ارزشی است.
در دهههای اخیر و پس از دوره تسلط دیدگاههای پوزیتیویستی بر نظامهای علمی مرتبط با شهر و شهرسازی، طیف وسیعی از نظریات ارزشمدار عرضه شدهاند که در پی ارائه الزامات و بایدهای طراحی و برنامهریزی شهر برآمدهاند. بهرغم تعداد قابل توجه این نظریات، ارائه تعریفی صریح و روشن از نظریه هنجاری و ابعاد و ویژگیهای آن کمتر مورد توجه بوده است. بر اساس این مقاله حاضر کوشیده با بررسی طیف وسیعی از نظریات هنجاری در مطالعات شهری و مبتنی بر نظریه ویتگنشتاین، «شباهت خانوادگی» میان آنها را بهعنوان ویژگیهای نظریه هنجاری در شهرسازی معرفی کند. بدین ترتیب پنج گزاره را میتوان بهعنوان ویژگیهای نظریه هنجاری برشمرد: نظریه هنجاری در پی تبیین شهر خوب است؛ نظریه هنجاری، آرمانگرا نیست؛ نظریه هنجاری به طور عمده مربوط به عصر پسا-پوزیتیویسم است، در نتیجه از هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی متفاوتی تبعیت میکند؛ نظریه هنجاری منحصر به فرآیند یا فرآورده نیست و سرانجام نظریه هنجاری مبتنی بر زیربناهای ارزشی است.
https://method.rihu.ac.ir/article_1290_8df407acad7c62c4f378599afc3b8cfc.pdf
برنامهریزی شهری
شهر خوب
طراحی شهری
نظریه هنجاری
هنجار
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
79
106
1291
انسانشناسیِ معماری: معرفی روشی برای ثبت اندیشههای طراحانه معماران سنتی معاصر ایران
.
هادی صفایی پور
safaeipourhadi@gmail.com
1
استادیار مرکز مستندنگاری و مطالعات معماری ایران، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
در دهههای گذشته، برخی پژوهشگران تاریخ معماری، با پیوند دو حوزه «مطالعات تاریخ معماری» و «مطالعات انسانشناسانه» به سراغ معماران سنتی معاصر ایران رفته و از آنها، به عنوان مراجع فهم و شناخت معماری سنتی استفاده کردهاند. مرور مطالعات پیشین نشان میدهد که بسیاری از این پژوهشها، ابزار مناسبی جهت مواجهه با منابع شفاهی و ثبت اندیشههای طراحانه معماران سنتی در اختیار نداشته و نتوانستهاند اطلاعاتی عمیق و دقیقی را به روشی علمی و موثق گردآوری کنند. این مقاله با تمرکز بر این مشکلِ روششناسانه، با بهرهگیری از مبانی و روشهای وابسته به تحقیق کیفی، به ارائه مدلی برای گردآوری اطلاعات در چنین پژوهشهایی میپردازد.
بدین منظور، نخست، ویژگیهای چهارچوب چنین تحقیقی در چهار بخش رویکرد و محیط تحقیق تشریح میگردد. سپس، روش نمونهگیری و گردآوری اطلاعات تحقیق همراه با مبانی پشتیبان آنها به صورت تفصیلی ارائه میشود. در نهایت مدلی سه لایه برای گردآوری اطلاعات در بخش جمعبندی ارائه میگردد. در این مدل، اطلاعات به وسیله ترکیبی از روشها شامل «مصاحبه نیمهساختار یافته»، «تاریخ شفاهی»، «مشاهده مستقیم»، «مصاحبه عمیق نزد بنا» و «یادداشت میدانی» در ساختاری یکپارچه و هدفمند گردآوری میشود.
در دهههای گذشته، برخی پژوهشگران تاریخ معماری، با پیوند دو حوزه «مطالعات تاریخ معماری» و «مطالعات انسانشناسانه» به سراغ معماران سنتی معاصر ایران رفته و از آنها، به عنوان مراجع فهم و شناخت معماری سنتی استفاده کردهاند. مرور مطالعات پیشین نشان میدهد که بسیاری از این پژوهشها، ابزار مناسبی جهت مواجهه با منابع شفاهی و ثبت اندیشههای طراحانه معماران سنتی در اختیار نداشته و نتوانستهاند اطلاعاتی عمیق و دقیقی را به روشی علمی و موثق گردآوری کنند. این مقاله با تمرکز بر این مشکلِ روششناسانه، با بهرهگیری از مبانی و روشهای وابسته به تحقیق کیفی، به ارائه مدلی برای گردآوری اطلاعات در چنین پژوهشهایی میپردازد.
بدین منظور، نخست، ویژگیهای چهارچوب چنین تحقیقی در چهار بخش رویکرد و محیط تحقیق تشریح میگردد. سپس، روش نمونهگیری و گردآوری اطلاعات تحقیق همراه با مبانی پشتیبان آنها به صورت تفصیلی ارائه میشود. در نهایت مدلی سه لایه برای گردآوری اطلاعات در بخش جمعبندی ارائه میگردد. در این مدل، اطلاعات به وسیله ترکیبی از روشها شامل «مصاحبه نیمهساختار یافته»، «تاریخ شفاهی»، «مشاهده مستقیم»، «مصاحبه عمیق نزد بنا» و «یادداشت میدانی» در ساختاری یکپارچه و هدفمند گردآوری میشود.
https://method.rihu.ac.ir/article_1291_08720de9a72be7026dae39536d853bf5.pdf
استادکار معمار
معمار سنتی معاصر
تاریخ شفاهی معماری
گردآوری اطلاعات
روش تحقیق کیفی
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
107
136
1292
تحلیل محتوای سطوح چهارگانه روششناسی پژوهش در مطالعات شهرسازی (مورد پژوهی: پایاننامههای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 1380-1393)
.
رضا خیر الدین
1
ابراهیم دلایی میلان
ebrahimmilan2012@yahoo.com
2
استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
کارشناس ارشد شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
هر پژوهشی مستلزم تعیین روشی علمی به عنوان نقشه هدایتگر آن است. قلمروی رشته شهرسازی و ماهیت میانرشتهای آن ایجاب میکند که انتخاب روش تحقیقی مناسب و علمی برای تکمیل فرایند پژوهشهای این حوزه مطالعاتی و به دنبال آن، تکمیل فرایند برنامهریزی، طراحی و مدیریتی در حوزههای امور شهری امری ضروری به نظر برسد. این مقاله با هدف شناخت ابعاد ساختاری و محتوایی روششناسی پژوهش در بستر مطالعات شهرسازی درصدد پاسخ به این پرسش است که پارادایم، رویکرد، روش و تکنیکهای رایج در مطالعات شهرسازی، از نظر ساختاری و محتوایی بر چه اساس و پایهای استوار است؟ ابعاد مغفول در این فرایند و رویکردهای پاسخده کدماند؟ تحقیق با رویکردی کیفی و با تکیه بر روش تحلیل محتوا روششناسی پژوهش در 300 پایاننامه رشته شهرسازیِ دانشگاه علم و صنعت ایران را بررسی و تحلیل میکند. روش تحقیق پایاننامههای مورد بررسی، در چهار سطح پارادایم، روششناسی، روش و تکنیک مورد واکاوی قرار میگیرد. نتایج پژوهش افزون بر بازشناسی اطلاعات کمی و ویژگیهای کیفیِ خاص در فرایند روششناسی، به ابعاد مغفولی از قبیل ضعف ساختاری، فقر محتوایی و کمتوجهی به اخلاق پژوهش ختم میشود. در انتها رویکردهای پاسخده در راستای رفع مشکلات و ابعاد مغفول، بر راهبردهای آموزشی با هدف شناخت و اصلاح تأکید میشود.
هر پژوهشی مستلزم تعیین روشی علمی به عنوان نقشه هدایتگر آن است. قلمروی رشته شهرسازی و ماهیت میانرشتهای آن ایجاب میکند که انتخاب روش تحقیقی مناسب و علمی برای تکمیل فرایند پژوهشهای این حوزه مطالعاتی و به دنبال آن، تکمیل فرایند برنامهریزی، طراحی و مدیریتی در حوزههای امور شهری امری ضروری به نظر برسد. این مقاله با هدف شناخت ابعاد ساختاری و محتوایی روششناسی پژوهش در بستر مطالعات شهرسازی درصدد پاسخ به این پرسش است که پارادایم، رویکرد، روش و تکنیکهای رایج در مطالعات شهرسازی، از نظر ساختاری و محتوایی بر چه اساس و پایهای استوار است؟ ابعاد مغفول در این فرایند و رویکردهای پاسخده کدماند؟ تحقیق با رویکردی کیفی و با تکیه بر روش تحلیل محتوا روششناسی پژوهش در 300 پایاننامه رشته شهرسازیِ دانشگاه علم و صنعت ایران را بررسی و تحلیل میکند. روش تحقیق پایاننامههای مورد بررسی، در چهار سطح پارادایم، روششناسی، روش و تکنیک مورد واکاوی قرار میگیرد. نتایج پژوهش افزون بر بازشناسی اطلاعات کمی و ویژگیهای کیفیِ خاص در فرایند روششناسی، به ابعاد مغفولی از قبیل ضعف ساختاری، فقر محتوایی و کمتوجهی به اخلاق پژوهش ختم میشود. در انتها رویکردهای پاسخده در راستای رفع مشکلات و ابعاد مغفول، بر راهبردهای آموزشی با هدف شناخت و اصلاح تأکید میشود.
https://method.rihu.ac.ir/article_1292_35d92f10221e1c2116207859dd9058a3.pdf
روششناسی پژوهش
تحلیل محتوا
پایاننامههای شهرسازی
سطوح پژوهش
مطالعات شهری
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
137
172
1293
بررسی جایگاه روش تحقیق در آثار مکتوب شهرسازی نمونه موردی: مجلات معتبر در حوزه نظریههای شهرسازی
.
مرتضی هادی جابری مقدم
hadi.jaberi@gmail.com
1
سارا وثوقی
s.vosoughi87@yahoo.com
2
استادیار گروه شهرسازی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه تهران
روششناسی و روش تحقیق به عنوان بخش کلیدی و مهم رویههای شهرسازی شناخته میشوند. این مقاله با رویکردی انتقادی، نقش روششناسی و کاربرد آن در آثار تأثیرگذار حوزه نظریههای شهرسازی را بررسی و تحلیل میکند. این آثار شامل ده مجله معتبر بینالمللی در حوزه نظریههای شهرسازی معاصر و مقالات آنها میباشد. نتایج نشان میدهد که رویکرد واحدی در حمایت از نقش و اهمیت روششناسی نه در شرایط پذیرش مجلات و نه در مقالات آنها وجود ندارد که میتواند بیانگر این امر باشد که روش تحقیق از دیدگاه این آثار در درجه پایینی از اهمیت قرار دارد. نتایج این مقاله میتواند زمینهساز پژوهشهای بیشتر درباره مقوله روش تحقیق در سایر حوزهها و رویههای شهرسازی باشد
روششناسی و روش تحقیق به عنوان بخش کلیدی و مهم رویههای شهرسازی شناخته میشوند. این مقاله با رویکردی انتقادی، نقش روششناسی و کاربرد آن در آثار تأثیرگذار حوزه نظریههای شهرسازی را بررسی و تحلیل میکند. این آثار شامل ده مجله معتبر بینالمللی در حوزه نظریههای شهرسازی معاصر و مقالات آنها میباشد. نتایج نشان میدهد که رویکرد واحدی در حمایت از نقش و اهمیت روششناسی نه در شرایط پذیرش مجلات و نه در مقالات آنها وجود ندارد که میتواند بیانگر این امر باشد که روش تحقیق از دیدگاه این آثار در درجه پایینی از اهمیت قرار دارد. نتایج این مقاله میتواند زمینهساز پژوهشهای بیشتر درباره مقوله روش تحقیق در سایر حوزهها و رویههای شهرسازی باشد
https://method.rihu.ac.ir/article_1293_3143bdefb0db93ead7df92786d9eef88.pdf
روششناسی
روش تحقیق
رویههای شهرسازی
نظریهها و مجلات شهرسازی
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
173
194
1294
ارزیابی تأثیر معماری سراسربین بر نظریه قدرت فوکو
.
غلامحسین مقدم حیدری
gmheidari@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی
میشل فوکو در کتاب مراقبت و تنبیه: تولد زندان نظریه جدیدی درباره قدرت و اِعمال آن بر افراد یک جامعه ارائه میکند که مبتنی بر ایده معماری زندان سراسربین است که جرمی بنتام فیلسوف حقوق قرن هیجدهم آن را ابداع کرد. طرح این بنا مشتمل بر ساختمانی حلقوی در پیرامون و برجی در مرکز بود. مراقبانی که در برج قرار میگرفتند میتوانستند تمام اعمال و رفتار زندانیان را رصد، نظارت و مراقبت کنند. فوکو معتقد است که این معماری به ظاهر ساده سبب تغییری بنیادین در شیوه حکومت بر افراد و به انقیاد کشیدن آنها شد و جامعه انضباطی عصر حاضر را به وجود آورد. بنابراین بجاست که بپرسیم نخست، معماری سراسربین چگونه ابداع شد؟ دوم، این معماری چه ویژگیها و عملکردهایی را در پی داشت؟ سوم، کدامین ویژگی این معماری بر نظریهپردازی فوکو درباره تبیین جامعه انضباطی تأثیر داشت؟ این مقاله سعی دارد با تحلیل و بررسی معماری سراسربین و چگونگی تأثیر آن بر نظریهپردازی فوکو به این پرسشها پاسخ دهد
میشل فوکو در کتاب مراقبت و تنبیه: تولد زندان نظریه جدیدی درباره قدرت و اِعمال آن بر افراد یک جامعه ارائه میکند که مبتنی بر ایده معماری زندان سراسربین است که جرمی بنتام فیلسوف حقوق قرن هیجدهم آن را ابداع کرد. طرح این بنا مشتمل بر ساختمانی حلقوی در پیرامون و برجی در مرکز بود. مراقبانی که در برج قرار میگرفتند میتوانستند تمام اعمال و رفتار زندانیان را رصد، نظارت و مراقبت کنند. فوکو معتقد است که این معماری به ظاهر ساده سبب تغییری بنیادین در شیوه حکومت بر افراد و به انقیاد کشیدن آنها شد و جامعه انضباطی عصر حاضر را به وجود آورد. بنابراین بجاست که بپرسیم نخست، معماری سراسربین چگونه ابداع شد؟ دوم، این معماری چه ویژگیها و عملکردهایی را در پی داشت؟ سوم، کدامین ویژگی این معماری بر نظریهپردازی فوکو درباره تبیین جامعه انضباطی تأثیر داشت؟ این مقاله سعی دارد با تحلیل و بررسی معماری سراسربین و چگونگی تأثیر آن بر نظریهپردازی فوکو به این پرسشها پاسخ دهد
https://method.rihu.ac.ir/article_1294_0b66eb0db8e5e955b276b1e6d59de0c4.pdf
سراسربینی
معماری
سوژه-منقادساز
تنبیه و مجازات
فوکو
بنتام
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
2016-12-21
22
89
195
228
1302
به سوی یک گونهشناسی الگو وارهای در معماری و شهرسازی
.
محسن عسکری
mo_as_hp@yahoo.com
1
مصطفی بهزادفر
behzadfar@iust.ac.ir
2
دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
استاد گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
الگو وارهها بهدلیل نقش راهبری در علم اهمیت اساسی و حیاتی دارد. این راهبری علمی در انعکاس نیاز به یک مجموعه جهانبینیها، چارچوبها و باورهای مشترک فکری گروهی از اندیشمندان رخ میدهد. در این راستا، تاکنون فهم ابزاری، رویکرد غالب به الگو وارههای معماری و شهرسازی بوده است. این مقاله تلاش کرده است به کمک روش تحقیق کیفی و راهبرد گونهشناسی، بهجای نگاهی ابزاری، الگو وارهها را در قالب یک موضوع پژوهش مورد مطالعه و مداقه قرار دهد. یافتهها بیانگر آن است که ریشه شکلگیری الگو وارهها، در بسط روش شناخت از واقعیتها و پدیدهها نهفته است. بدین ترتیب در کنار معرفی یک گونهشناسی جدید، به کمک یک انتظام فکری بین رشتهای، ریشههای الگو وارهها، شناسایی شده و به نظم درآمده است. از طرف دیگر مطابق گونهشناسی ارائه شده، الگو وارهها در سه سطح عامگرا، معناگرا و عینیتگرا طبقهبندی شدهاند. ریشهشناسی صورت گرفته با تکیه بر بنیانهای فلسفی شکلدهنده دانش است. همچنین ماهیت عناصر این سه نوع الگو وارهها، به یکدیگر وابسته و دارای روابط متقابل است. به کمک این دیدگاه، امکان دستهبندی آرا و عقاید و راهحلهای موجود و آتی در این حوزه از دانش نیز میسر میباشد.
الگو وارهها بهدلیل نقش راهبری در علم اهمیت اساسی و حیاتی دارد. این راهبری علمی در انعکاس نیاز به یک مجموعه جهانبینیها، چارچوبها و باورهای مشترک فکری گروهی از اندیشمندان رخ میدهد. در این راستا، تاکنون فهم ابزاری، رویکرد غالب به الگو وارههای معماری و شهرسازی بوده است. این مقاله تلاش کرده است به کمک روش تحقیق کیفی و راهبرد گونهشناسی، بهجای نگاهی ابزاری، الگو وارهها را در قالب یک موضوع پژوهش مورد مطالعه و مداقه قرار دهد. یافتهها بیانگر آن است که ریشه شکلگیری الگو وارهها، در بسط روش شناخت از واقعیتها و پدیدهها نهفته است. بدین ترتیب در کنار معرفی یک گونهشناسی جدید، به کمک یک انتظام فکری بین رشتهای، ریشههای الگو وارهها، شناسایی شده و به نظم درآمده است. از طرف دیگر مطابق گونهشناسی ارائه شده، الگو وارهها در سه سطح عامگرا، معناگرا و عینیتگرا طبقهبندی شدهاند. ریشهشناسی صورت گرفته با تکیه بر بنیانهای فلسفی شکلدهنده دانش است. همچنین ماهیت عناصر این سه نوع الگو وارهها، به یکدیگر وابسته و دارای روابط متقابل است. به کمک این دیدگاه، امکان دستهبندی آرا و عقاید و راهحلهای موجود و آتی در این حوزه از دانش نیز میسر میباشد.
https://method.rihu.ac.ir/article_1302_532379f8bd4671ef904ca039340c5147.pdf
الگو وارهها
روش
پروژه روش
معماری و شهرسازی