%0 Journal Article %T مبانی فلسفی مطالعات سازمانی در چهار پارادایم %J روش شناسی علوم انسانی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 1608-7070 %A ابراهیم‌پور, حبیب %A نجاری, رضا %D 2008 %\ 01/17/2008 %V 13 %N 53 %P 9-33 %! مبانی فلسفی مطالعات سازمانی در چهار پارادایم %K واژه‌های کلیدی: مبانی فلسفی %K روش‌شناسی %K پارادایم %K اثبات‌گرایی %K تفسیرگرایی %K انتقادی %K واقع‌گرایی انتقادی %K تکثر‌گرایی %R %X چکیده نقص روش‌شناسی‌های موجود برای شناخت پدیده‌های اجتماعی و حتی پدیده‌های طبیعی نیازمند بازنگری در این روش‌ها و بسط آنها برای ایجاد گستره مناسب جهت شناخت هرچه بهتر پدیده‌ها است. یکی از زمینه‌های اساسی برای تکامل روش‌های مطالعات سازمانی توجه به مبانی فلسفی این روشهاست. بر این اساس و به جهت رفع این نقایص در علوم اجتماعی، به ویژه مطالعات سازمانی، ابتدا مبانی فلسفی چهار پارادایم مهم اثبات‌گرایی، تفسیرگرایی، انتقادی و واقع‌گرایی انتقادی شرح داده شده و در قالب هشت سوال کلیدی با یکدیگر مقایسه می‌گردد. و سپس تکثرگرایی روشی جهت شناخت هرچه بیش‌تر و عمیق‌تر پدید‌های اجتماعی و سازمانی پیشنهاد می‌گردد %U https://method.rihu.ac.ir/article_447_922fdf70de7995e36e49e0e119e911dd.pdf