ORIGINAL_ARTICLE
تجربه دینی اسلامی
+
https://method.rihu.ac.ir/article_594_012ca5fba92c96b1c3256fc4f8f460d6.pdf
2004-05-21
8
39
+
محمد
لگنهاوسن
1
The Professor Hajjmuhammad Legenhausen In institue of educational & Investigational Imam Khomeiny.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجربه دینى و تفسیر دینى
یکى از اقسام مهم تجربه دینى، تجربه تفسیرى است. این مقاله با روش توصیفى ـ تحلیلى، این قسم از تجارب دینى را با نگرش اسلامى بررسى، و محورهاى اساسى بینش قرآنى درباره این قسم از تجارب را تحلیل و تبیین مى کند. ابتدا تجربه تفسیرى را تبیین مفهومى کرده، سپس ارتباط آن را با تبیین دینى بازگفته و آنگاه با تقسیم تبیین، به عقلانى و غیرعقلانى، عقلانیّت تفسیرهاى دینى را نشان داده است. در این مقاله تأثیر و تأثر دو جانبه تجربه تفسیرى و احوال و عواطف آدمى، ارتباط تجربه تفسیرى با برخى از آموزه هاى اصلى اسلام، از جمله توحید افعالى و اسماى الهى و نیز، عوامل دخیل و منشأ خطا و عینیّت تجربه تفسیرى مورد بررسى قرار گرفته است
https://method.rihu.ac.ir/article_595_17399882d862215fc2b0b2eebef0a3a4.pdf
2004-05-21
40
60
: تجربه دینى
تجربه تفسیرى
تبیین دینى
توحید افعالى
احوال ایمانى
فعل خدا
علی
شیروانی
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم، دکتراى فلسفه و کلام از دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیأت علمى و مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه پژوهشى حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آیا تجربه دینى مى تواند باور دینى را موجّه کند؟
مقاله حاضر دیدگاه یکى از فیلسوفان دین، ویلیام آلستون، را در دفاع از منزلت معرفتى تجربه دینى بررسى مى کند. توجیه و توجیه معرفتى در معرفت شناسى آلستون از جمله مباحث مقدمى در این مقاله است. نویسنده براى بررسى رویّه اى که به تکوین باورهاى دینى منجر مى گردد، رشته استدلال هایى را پى مى گیرد که در آن آلستون به مقایسه رویه ادراک حسى و رویه ادراک دینى از منظر توجیه معرفتى مى پردازد. وى پس از طرح دو تلقى از توجیه معرفتى (تلقى سنجش گرانه و تلقى دستورى) نشان مى دهد که رویه ادراک حسّى تنها براساس تلقى حداقلى از توجیه دستورى مى تواند موجه باشد; سپس رویه ادراک دینى (مسیحى) را به محکِ این تلقى از توجیه معرفتى زده و نتیجه مى گیرد که این رویه معرفتى نیز، مانند دیگرى، واجد چنین توجیهى است و تجربه دینى مى تواند تحت شرایطى، پاره اى از باورهاى دینى را موجه کند; با این قید که چنین توجیهى در بادى نظر ممکن است با دلایل معارض قوى تر، ملغى یا تضعیف گردد.
https://method.rihu.ac.ir/article_596_ce04eeb861fd25393fb79c014b8fa0fb.pdf
2004-05-21
61
78
تجربه دینى ـ باورهاى تجلى بنیاد ـ توجیه ـ توجیه معرفتى ـ توجیه دستورى ـ رویه ادراکى (حسى) رویه معرفتى دینى (مسیحى)
بابک
عباسی
1
عضو هیئت علمى بنیاد دایرة المعارف اسلامى
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وحى و تجربه دینى
«تجربه دینى» یکى از مباحث مهم فلسفه دین معاصر است که رویکردهاى متعددى نسبت به آن وجود دارد. تحویل و فروکاستن وحى به تجربه دینى یکى از این رویکردهاست. بر اساس این دیدگاه، وحى نه از سنخ گزاره، بلکه مواجهه و تجربه اى دینى است که براى شخص پیامبر رخ مى دهد. نوشتار حاضر که به نقد و بررسى این دیدگاه اختصاص یافته است، پس از اشاره اى اجمالى به تجربه دینى، تعریف و ماهیت آن، به توصیف و تحلیل وحى تجربى در سنت الهیات لیبرال مسیحى و همچنین در میان روشنفکران مسلمان پرداخته، سپس این دیدگاه را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد و در پایان، پس از ذکر تفاوتهاى وحى و تجربه دینى، به تأثیر این دیدگاه بر ایمان دینى مى پردازد.
https://method.rihu.ac.ir/article_597_042696e915c9f26f34d3e182e82e21fd.pdf
2004-05-21
79
108
تجربه دینى
وحى
سرشت تجربه دینى
وحى گزاره اى
وحى تجربى
ایمان دینى
ولی الله
عباسی
1
دانش آموخته حوزه علمیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خاستگاه تاریخى و روش شناختى فلسفه دین هیوم
مطالعات هیوم در فلسفه دین، در پى سنجش دلایل اقامه شده بر درستى عقاید دینى و بررسى علل پدیده اى به نام دین، در تاریخ و اجتماع است. وى براى انجام این دو کار، در اغلب مواقع، روش تحقیق واحدى را به کار گرفته، آن را «استدلال آزمایشى» و یا «استنتاج علّى» نامیده است. علت استفاده هیوم از این روش، تجربه باورى اوست. وى معتقد است داورى درباره همه امور واقع، از جمله مؤلفه هاى باور دینى، همانند باور به وجود خدا یا بهوقوع معجزات، باید به روش استنتاج علّى صورت گیرد. مسائلى را که هیوم در فلسفه دین مورد بررسى قرار داده، از یکسو تحت تأثیر این دیدگاه روش شناختى است و از سوى دیگر به اقتضاى موقعیت خاص تاریخى زمان اوست; زیرا در روزگار هیوم، دین طبیعى یا عقلانى و به ویژه مباحث خاصى همچون: برهان نظم و برهان معجزه، موردتوجه اندیشمندان بوده است. بر این اساس هیوم این گونه مباحث را در اولویت تحقیقات خود در قلمرو فلسفه دین قرار داده است.
https://method.rihu.ac.ir/article_598_4a4f5e6a0a0c2ffb23db84d8c2cb437b.pdf
2004-05-21
109
137
دین
علت
دلیل
استدلال احتمالى
استدلال آزمایشى
استنتاج علّى
تجربه باورى
امور واقع
دین طبیعى یا عقلانى
برهان نظم
معجزه
محمد
فتحعلى خانى
1
عضو گروه فلسفه و کلام مؤسسه پژوهشى حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجربه دینى
https://method.rihu.ac.ir/article_868_8c6c6ec522557714b55b7a7795097412.pdf
2004-05-21
138
154
ویلیام
آلستون
1
AUTHOR
حسین
فقیه
2
کارشناس ارشد از مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلى، ضرورى و پیشین
https://method.rihu.ac.ir/article_869_03de344b1c5f7ada4871225a37c69b5f.pdf
2004-05-21
155
179
ار.جی
سوئینْبِرن
1
AUTHOR
حسینعلی
شیدان شید
shidanshid@rihu.ac.ir
2
عضو هیئت علمى مؤسسه پژوهشى حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معرفى مجموعه مقالات استیون کتز (سیرى در آثار و آراى بنیان گذار مکتب ساخت گرایى عرفانى)
https://method.rihu.ac.ir/article_870_049b952537538df7cf4459139184be63.pdf
2004-05-21
180
196
عطاالله
انزلی
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم
AUTHOR