ORIGINAL_ARTICLE
چیستی فلسفه اسلامی
موضوع پژوهش حاضر، وجه نامگذاری بخشی از فلسفهها یا بخشی از تحقیقات فلسفی به فلسفهی اسلامی است. هرچند در وجه نامگذاری میتوان به کمترین مناسبت بسنده کرد، لیک در این پژوهش کوشش میشود تا برای این نامگذاری وجه قابل توجهی به میان آورده شود. بدین ترتیب، این وجه بر قانونی در باب تعریف قرار داده میشود: همانطور که تعریف باید جامع و مانع باشد و به یکسان افراد خود را زیر پوشش قرار دهد و به یکسان غیر افراد خود را کنار بگذارد ملاک حاضر در نامگذاری واقع شده نیز بتواند جامع فلسفههای اسلامی باشد و نیز فلسفههای دیگر را بیرون از خود قرار دهد. در این راستا، فرضیههایی پیش گذارده میشوند که در میان آنها، فرضیهای مقبول قرار گرفته که در عین استیفای قانون یاد شده حامل این امکان است که بر محتوای آن افزوده شود؛ محتوایی که به منزلهی فصل مقوم به کار آید
https://method.rihu.ac.ir/article_1499_8b3e6751947d1c2014ed81e54abce6eb.pdf
2018-09-23
1
19
10.30471/mssh.2018.1499
دین اسلام
فلسفهی اسلامی
نسبت دین و فلسفه
فلسفهی دینی
تعریف و تسمیه
امیر
دیوانی
atosi@rihu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید
LEAD_AUTHOR
آینشتاین، آلبرت و اینفلد، لئوپولد (1377)، تکامل فیزیک، ترجمه احمد آرام، چاپ دوم، تهران: خوارزمی.
1
ابنسینا (1404ق)، الشفاء، الالهیات، قم: منشورات مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی.
2
شیخ طوسی، خواجه نصیرالدین (1403ق)، شرح الاشارات و التنبیهات ابنسینا، چاپ دوم، قم: دفتر نشر الکتاب.
3
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1362)، نهایة الحکمة، قم: موسسة النشرالاسلامی.
4
عابدی شاهرودی، علی (1365)، «فلسفه اخص»، کیهان اندیشه، ش6، ص35-49 .
5
علیپور، ابراهیم (1391)، درآمدی بر چیستی فلسفه اسلامی: گفتگو با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، چاپ دوم، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
6
کاپلستون، فردریک (1370)، تاریخ فلسفه فیلسوفان انگلیسی، ترجمه امیر جلالالدین اعلم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش.
7
کانت، ایمانوئل (1392)، نقد عقل عملی، ترجمه انشاءالله رحمتی، چاپ چهارم، تهران: سوفیا.
8
ملاصدرا (1368)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، چاپ دوم، قم: مصطفوی.
9
ملاصدرا (1381)، المبدأ و المعاد، چاپ اول، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا
10
ORIGINAL_ARTICLE
0توسعه روششناسی مطالعات امنیتی آینده
این مقاله بهدنبال بسط و توسعه روششناسی مطالعات حوزه امنیت است. پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق، توسعهای و از لحاظ ماهیت از دسته پژوهشهای اکتشافی است. روش جمعآوری دادهها، میدانی و ابزار آن مصاحبه با خبرگان بوده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی و بهمنظور کشف موضوع، مصاحبههای هدفمند با بیست نفر از خبرگان و آگاهان کلیدی، به روش نمونهگیری گلوله برفی انجام و سپس با بهکارگیری راهبرد دلفی و مصاحبههای عمیق فرایند روششناسی مطالعات امنیتی و مدل نهایی پیکربندی شد. این تحقیق، فرضیههای پایهای یک روش جدید پیشبینی فراگیر را تشریح میکند. یافتههای آن نشان میدهد «روششناسی» مطالعات امنیتی نتیجه کنش و تأثیر عوامل مختلف فلسفی، سازمانی، روشی، اجتماعی و فردی است. همچنین، میتوان با الهام از رویکرد ارزشهای رقابتی و قراردادن مکاتب فلسفی در محورهای مختصات آن روششناسی آمیبیشکل برای مطالعات امنیت ارائه کرد.
https://method.rihu.ac.ir/article_1502_59fb24d5839a199b490e2fee8a9d0bd1.pdf
2018-09-23
21
44
10.30471/mssh.2018.1502
امنیت
روششناسی امنیت
روششناسی مطالعات امنیتی
رویکرد ارزشهای رقابتی
محمد
مبینی
mobini20@yahoo.com
1
مدیریت دولتی، دانشکده مطالعات بین الملل، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
LEAD_AUTHOR
بتس، ریچارد (1392)، دشمنان سرویس اطلاعاتی، ترجمه رضامراد صحرایی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
1
تیشهیار، ماندانا (1391)، آیندهپژوهی در مطالعات استراتژیک، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
2
چن، هینچون، ادنا رید، جاشوا سینای، اندروسیک و بواز گونار (1394)، روش و پژوهش در مطالعات تروریسم، ترجمه معاونت پژوهش و تولید علم، تهران: دانشکده اطلاعات.
3
حاجیانی، ابراهیم (1391)، مبانی، اصول و روشهای آیندهپژوهی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
4
دانایی فرد، حسن؛ سیدمهدی الوانی و عادل آذر (1388)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: اشراقی.
5
زالی، نادر(1392)، آیندهنگاری راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
6
شاکمن، هارولد (1384)، عواملی برای تغییر(سازمانهای اطلاعاتی در قرن بیست ویکم)، ترجمه معاونت پژوهش و تولید علم، تهران: دانشکده امام باقر(ع).عبدالهخانی، علی (1390)، فنون پیشبینی، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر ایران.
7
کالینز، جان ام. (1370)، استراتژی بزرگ (اصول و رویهها)، ترجمه کورش بایندر، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
8
کاظمی، سیدعلی اصغر (1374)، روش و بینش در سیاست(نگرش فلسفی، علمی و روش شناختی)، تهران: وزارت امور خارجه.
9
گارت، کارتا جی (1375)، «توصیههایی برای گروههای دست اندرکار مطالعات قرن بیست و یکم: سه موضوع اساسی قابل توجه»، ویژهنامه آیندهپژوهی و آیندهنگری، ضمیمه شماره 11 مجله برنامه و بودجه، سازمان برنامه و بودجه.
10
مارش، دیوید و جری استوکر (1390)، روش و نظریه در علوم سیاسی، ترجمه امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
11
مردوخی، بایزید (1392)، روششناسی آیندهنگری، تهران: نشر نی.
12
واثق غزنوی، قادرعلی (1389)، «روششناسی و جایگاه آن در سیاستگذاری دولتی»، فصلنامه پژوهش، س2، ش1، ص39 ـ 70.
13
بوزان، بری، ویور، الی ودوویلد، پاپ (1386)، چارچوبی تازه برای تحلیل امنیت، ترجمه علیرضا طیب، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
14
افتخاری، اصغر(1381)، «تحلیل انتقادی امنیت»، فصلنامه مطالعات راهبردی، س 5، ش 2، ص 337-357.
15
قاسمی، فرهاد (1391)، اصول روابط بینالملل، تهران: میزان.
16
قوام، عبدالعلی (1392)، روابط بینالملل: نظریهها و رویکردها، تهران: سمت.
17
بیلیتس، جان و اسمیت، استیو(1383)، جهانیشدن سیاست: روابط بینالملل در عصر نوین، ترجمه ابوالقاسم راه چمنی و همکاران، تهران: موسسه فرهنگی و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.
18
سازمند، بهاره و لقمان قنبری (1391)، «آمریکا و رویکرد تلفیقی به امنیت بعد از حادثه 11 سپتامبر، مطالعه موردی رویکرد نوین امنیتی ایالات متحده آمریکا عیله جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مطالعات منطقه ای: آمریکاشناسی–اسراییل شناسی،س13،ش3،ص1-28.
19
دهشیری، محمدرضا؛ سیدمحمدحسین حسینی، صارم شیراوند و سیدمصطفی حسینی(1394)، «تاثیر امنیت منطقهای بر رفتارشناختی مجموعههای امنیتی مناطق»، فصلنامه سیاست جهانی، دوره 6، ش 1، ص43-76.
20
نیومن، لارنس (1397)، روشهای پژوهش اجتماعی (جلد اول: رویکردهای کیفی و کمی)، تهران: ترمه.
21
فتوحی، مرتضی و صادق پیمانخواه (1382)، روش شناسی آیندهشناسی، تهران: مجموعه مقالات و سخنرانیهای نخستین کارگاه آینده اندیشی.
22
سرلک، محمدعلی و محمدحسین نوریانی (1395)، «شناسایی عواﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎی ﺷﻜﺎﻓﻨﺪة ﺳﺎزﻣﺎنهای دوﻟﺘﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮدازی دادهﺑﻨﻴﺎد»، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 1، ش 4، ص553-570.
23
محمدی الموتی، مسعود (1383)، «جهانیشدن و روششناسی آیندهشناسی، در معرفتشناسی، روششناسی و کاربردهای آینده اندیشی»، مجموعه مقالات، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
24
گارت، مانوئل (1375)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور شبکهای)، ترجمه احمد علیقلیان، افشین خاکباز و حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
25
علیزاده، عزیز؛ وحید وحیدی مطلق و امیر ناظمی (1387)، سناریونگاری یا برنامهریزی بر پایه سناریوها، تهران: موسسه مطالعات بین المللی انرژی.
26
داوئل، دان مک (1394)، اطلاعات راهبردی در مدیریت اطلاعات، تهران: معاونت پژوهش و تولید علم.
27
Becet, Henry S.A., (1986), The Dictionary of Spionage, USA, Sunshine Enterprise Limited.
28
Boxeman, Adda B., (1992), Strategic Intelligence & Statecraft, Washington, New York, London: Brassey s (us), Inc.
29
Buřita, L., (2015), “Prognostic methods and their applications in the defense sector”, in: Defense and Strategy, vol. 1, Czech Republic, Brno, pp. 47-60.
30
Dictionary of United States Military Terms for Joint Usage, Washington, D.C., Department of Anny, Navy, and Air Force, 1995.
31
David, F. R. (2001). Strategic management: Concepts and cases. New York: Prence Hall. Klı́ma, I. (1999). Between security and insecurity. New York: Thames & Hudson.
32
Eichler, J., (2006), International security in the early 21st century, Prague: DoD CR, AVIS, 304 p, ISBN 80-7278-362-2, Godson, Roy, May, Emest R., Schmitt, Gary, (1995), U.s. Intelligence at the Crossroads, Washington & London, Brassey s.
33
Hendrych, S., (2015), The Treatise on futurology, [Online]. c. , Available from: www.hendrychst.cz /. [Retrieved: June, 2016]
34
ISBN 90-5130-447-1.
35
Laqueur, Walter, (1985), A World of Secrets : The Uses and Limits of Intelligence, New York, Basic Books, INC., Publishers.
36
McCarthy, Shaun P., (1998), The Function of Intelligence in Crisis Management, USA, Ashgate.
37
Petrášek, F., (2009), Futurology study, Prague: Oeconomica, 274 p. ISBN 978-80-245-1517-5. In Czcech.
38
M. Potůček (ed.), (2006), Manual of forecasting methods, Prague: Sociological publishing company (SLON),196 p. ISBN 80-86429-55-5. In Czech.
39
Slocun, N., (2003), Participatory Methods Toolkit, A Practitioners Manual. Brusels: King Baudouin Foundation, 2003, 167 p., Valouch, J., (2015), “Basics of security futurology”, in SecurityTechnologies, Systems and Management, vol. 5, Czech Republic Zlín: VeRBuM, pp. 17-33. ISBN 978-80-87500-67-5. In Czech.
40
Valouch, J., (2015), “Forecasting methodology”, in SecurityTechnologies, Systems and management, vol. 5, Czech Republic Zlín: VeRBuM, pp. 34-50. ISBN 978-80-87500-67-5. In Czech.
41
Vejmelka, O., (2004), Military explanatory dictionary of selectedoperational concepts, Prague: DoD Czech Republic, 359 p.
42
Watson, Bruce, w., & others, (Eds) (1990), United States Intelligence, An Encyclopedia, NewYork & London, Garland Publishing INC.
43
Watson, Bruce.w, & others, (Eds) (1990), United States Intelligence, An Encyclopedia, NewYork & London, Garland Publishing INC.
44
World futures studies federation. [online]. c. 2016. Available from: http://www.wfsf.org/. [Retrieved: May, 2016]
45
Zeman, M., (1998), Cautionary forecasting. Prague: Horizon, 200 p. ISBN 80-7012-095-9. In Czcech.
46
Southen Alan, (1997) Method in Future Studies: The Value of Critical Realism, World Future Studies Federation, XV World Conference, Brisbane Australia.
47
Quinn, R.E. & Rohrbaugh, J. (1983). "A spatial model of effectiveness criteria: Towards a competing values approach to organizational analysis ", Management Science, 29, 363-377.
48
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی گستره پژوهیِ ابزار-پشتیبان مبتنی بر نظریه فعالیت برای مرور پیشینه در پژوهشهای علوم رفتاری
در این مقاله با هدف تسهیل فرآیندِ چالشیِ مرور پیشینه در پژوهشهای علوم رفتاری، الگویی ابزار – پشتیبان معرفی شده است. افزونبر ابزار فناورانة موجود در الگو، چندین ابزار مفهومی - مانند الگوی نظام فعالیت، نمودار پریسما، جدول معیارهای حذف و شمول و جدول عبارتهای جستجو - نیز به آن افزوده شده و الگوی مقاله با الگوی گسترهپژوهی تلفیق و سپس با ارائة یک نمونة مرور پیشینه به تشریح الگو پرداخته شده است. استفاده از الگوی گسترهپژوهیِ ابزار-پشتیبان افزونبر آسانسازیِ مرور پیشینه، بهدلیل استفاده از الگوی نظام فعالیت دارای مزایا و امتیازاتی است که برخی از آنها عبارتاند از: امکان مطالعة نظاممندِ پژوهشهای پیشین و مشاهدة سیر تاریخی آنها، تحلیل مقولهای پژوهشهای پیشین، تبیین و تحلیل تناقضات موجود در نظام فعالیتِ پژوهشهای پیشین، صورتبندی پژوهشهای آتی با تکیه بر راهحلهای تناقضات و ارائة یک چارچوب تصویریِ جامع از مرور پیشینه
https://method.rihu.ac.ir/article_1503_6f57b83c57b4cf00785114a3c2f0852b.pdf
2018-09-23
45
70
10.30471/mssh.2018.1503
مرور پیشینه
نظریة فعالیت
گسترهپژوهی
نگارش دانشگاهی
آموزش دکتری
مینا
آذرنوش
mina.azarnoush@modares.ac.ir
1
PhD student, Tarbiat Modares University
AUTHOR
هاشم
فردانش
hfardanesh@modares.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
طلایی
e.talae@modares.ac.ir
3
عصو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
جواد
حاتمی
j.hatami@modares.ac.ir
4
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
بنی اسدی، احمد و سعید ضرغامی (1394)، «واکاوی انتقادی رابطه استاد- دانشجو در فرایند پایاننامه نویسی از منظر دانشجو: (رشته فلسفه تعلیم و تربیت)»، اندیشههای نوین تربیتی، (۲)۱۱، ص۱۲۵-۱۴۸.
1
حسرتی، مصطفی (1384)، «نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه مفقوده آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱ (۱۱)، ص۱۰۳-۱۳۸.
2
خرمشاهی، بهاءالدین (1376)، سیر بیسلوک، تهران: ناهید.
3
فاضلی، نعمتالله (1394)، «تشویش نوشتن: مسئلهمندی نوشتن در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در ایران»، پژوهش در نگارش کتب دانشگاهی، دوره 19، ش37، ص1-24.
4
_________ (زیر چاپ)، «صورتبندی مسئلة سواد دانشگاهی در ایران: نظریهای نو در زمینة نوشتار و نثر دانشگاهی در ایران»، فصلنامه پژوهش در نگارش کتب دانشگاهی.
5
محمدی، امیر (۱۳۹۳)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان تولید و مصرف نوشتار در بین دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی.
6
موسیپور، نعمتالله؛ مهشید مهرانی و بهمن زندی (1388)، «بررسی مهارتهای نوشتاری در بین دانشجویان نظام آموزش حضوری و از راه دور مورد مطالعه دانشگاه پیام نور و دانشگاه شهید باهنرکرمان»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، س2، ش1، ص ۱37-۱69.
7
Aitchison, C., (2010), "Learning together to publish: Writing group pedagogies for doctoral publishing", In Publishing pedagogies for the doctorate and beyond, Routledge, pp. 95–112.
8
Applebee, A. N., Langer, J. A., Mullis, I. V. S., Latham, A. S., & Gentile, C. A., (1994), NEAP (National Assessment of Educational Progress) 1992: Writing report card. Retrieved from http://eric.ed.gov/?id=ED370119
9
Arksey, H., & O’Malley, L., (2005), "Scoping studies: Towards a methodological framework", International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice, 8(1), 19–32.
10
https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
11
Bandara, W., Furtmueller, E., Beekhuyzen, J., Gorbacheva, E., & Miskon, S., (2015), "Achieving Rigour in Literature Reviews: Insights from Qualitative Data Analysis and Tool-Support", Communications of the Association for Information Systems, 34(8), 154–204.
12
Braun, V., & Clarke, V., (2006), "Using thematic analysis in psychology", Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
13
Caffarella, R. S., & Barnett, B. G., (2000), "Teaching doctoral students to become scholarly writers: The importance of giving and receiving critiques", Studies in Higher Education, 25(1), 39–52.
14
Catterall, J., Ross, P., Aitchison, C., & Bergin, S., (2011), "Pedagogical Approaches that Facilitate Writing in Postgraduate Research Candidature in Science and Technology", Journal of University Teaching and Learning Practice, 8(2), Article 7. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ944948.pdf.
15
Cole, M., & Engeström, Y., (1997), A cultural-historical approach to distributed cognition. Distributed Cognitions : Psychological and Educational Considerations, 1–46. Retrieved from https://oca.korea.ac.kr/link.n2s?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat00008a&AN=kor.000045252317&lang=ko&site=eds-live&scope=site
16
Cotterall, S., (2011), "Doctoral students writing: where’s the pedagogy?", Teaching in Higher Education, 16(4), 413–425.
17
Duff, P. A., (2007), "Problematising academic discourse socialisation", Learning Discourses and the Discourses of Learning, 1(1), 1–18.
18
Engestrom, Y., (2010), "Expansive Learning at Work: toward an activity theoretical reconceptualization", Review of Educational Research, 14(1), 133–156.
19
https://doi.org/10.1080/13639080020028747
20
Engeström, Y., (2007), "Putting Vygotsky to work: The change laboratory as an application of double stimulation", The Cambridge Companion to Vygotsky, 363–382. https://doi.org/10.1017/CCOL0521831040.015
21
Engeström, Y., (2009), Th"e future of activity theory", Learning and Expanding with Activity Theory, 303–328.
22
https://doi.org/10.1017/CBO9780511809989.020
23
Engeström, Y., (2011), "From design experiments to formative interventions", Theory & Psychology, Vol. 21, https://doi.org/10.1177/0959354311419252
24
Engeström, Y., (2014), Learning by expanding, Cambridge University Press.
25
Engeström, Y., Miettinen, R., & Punamäki-Gitai, R.-L., (1999), "Perspectives on Activity Theory. Academy of Management Review, Vol.24, https://doi.org/10.2307/259146.
26
Engeström, Y., & Sannino, A., (2010), "Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges", Educational Research Review, 5(1), 1–24.
27
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2009.12.002
28
Engeström, Y., Virkkunen, J., Helle, M., Pihlaja, J., & Poikela, R., (1996), "The Change Laboratory as a Tool for Transforming Work", Lifelong Learning in Europe, 1(2), 10–17.
29
Grant, M. J., Booth, A., & Centre, S., (2009), "A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies", Health Information & Libraries Journal, 26(2), 91–108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
30
Hammann, L., (2005), "Self-regulation in academic writing tasks", International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(1), 15–26.
31
Hepplestone, S., Holden, G., Irwin, B., Parkin, H. J., & Thorpe, L., (2011), "Using technology to encourage student engagement with feedback: A literature review", ALT-J: Research in Learning Technology, 19(2), 117–127. https://doi.org/10.1080/21567069.2011.586677
32
Higgins, J., (2011), Green S. Cochrane handbook for systematic reviews of interventions Version 5.1. 0. The Cochrane Collaboration. Confidence Intervals.
33
Hopwood, N., (2010), "Doctoral experience and learning from a sociocultural perspective", Studies in Higher Education, 35(7), 829–843.
34
Jaskiewicz, W., & Tulenko, K., (2012), "Increasing community health worker productivity and effectiveness: A review of the influence of the work environment", Human Resources for Health, 10(September 2012). https://doi.org/10.1186/1478-4491-10-38.
35
Kamler, B., & Thomson, P., (2008), "The failure of dissertation advice books: Toward alternative pedagogies for doctoral writing", Educational Researcher, 37(8), 507–514.
36
Kamler, B., & Thomson, P., (2014), Helping doctoral students write: Pedagogies for supervision. Routledge.
37
Kiley, M., (2009), "Identifying threshold concepts and proposing strategies to support doctoral candidates", Innovations in Education and Teaching International, 46(3), 293–304.
38
Knowles, S., (1999), "Feedback on writing in postgraduate supervision: Echoes in response–context, continuity and resonance", Supervision of Postgraduate Research in Education, 113–128.
39
Lea*, M. R., (2004), "Academic literacies: A pedagogy for course design", Studies in Higher Education, 29(6), 739–756.
40
Lea, M., & Street, B., (1998), "Student writing in higher education: An academic literacies approach", Studies in Higher Education, 23(2), 157–172. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1080/03075079812331380364
41
Lee, A., & Kamler, B., (2008), "Bringing pedagogy to doctoral publishing", Teaching in Higher Education, 13(5), 511–523.
42
Leont’ev, A. N., (1978), "Activity and Consciousness 4.1", Revista OFFLINE, (4), 1–22.
43
Leontjev, A. N., (1981), Problems of the development of the mind, Moscow, Russia: Progress.
44
Li, J., (2016), "The interactions between emotion, cognition, and action in the activity of assessing undergraduates’ written work", In Activity Theory in Education (pp. 107–119), Springer.
45
Lillis, T., (2003), "Student writing as’ academic literacies’: Drawing on Bakhtin to move from critique to design", Language and Education, 17(3), 192–207.
46
Martelo, M. L., (2011), "Use of Bibliographic Systems and Concept Maps: Innovative Tools to Complete a Literature Review", Research in the Schools, 18(1), 62–70.
47
Mays, N., Roberts, E., & Popay, J., (2001), "Synthesising research evidence", Studying the Organisation and Delivery of Health Services: Research Methods, 220.
48
Murray, R., (2013), Writing for academic journals. McGraw-Hill Education (UK).
49
O’Flaherty, J., & Phillips, C., (2015), "The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review", Internet and Higher Education, 25, 85–95. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.002.
50
Onwuegbuzie, A. J., Leech, N. L., & Collins, K. M. T., (2012), "Qualitative analysis techniques for the review of the literature", The Qualitative Report, 17(28), 1–28.
51
Pham, M. T., Rajić, A., Greig, J. D., Sargeant, J. M., Papadopoulos, A., & Mcewen, S. A., (2014), "A scoping review of scoping reviews: Advancing the approach and enhancing the consistency", Research Synthesis Methods, 5(4), 371–385. https://doi.org/10.1002/jrsm.1123.
52
Poverjuc, O., (2010), A longitudinal case study of students’ perceptions of academic writing and of themselves as academic writers: the writing experiences of five students who spoke English as an additional language, PhD thesis, University of Warwick.
53
Russell, D. R., (1998), "The limits of the apprenticeship models in WAC/WID research", In Conference on College Composition and Communication, Retrieved from http://www. public. iastate. edu/~ drrussel/russell4c98. html.
54
Simpson, S., & Matsuda, P. K., (2008), "Mentoring as a long-term relationship: Situated learning in a doctoral program", Learning the Literacy Practices of Graduate School: Insiders’ Reflections on Academic Enculturation, 90–104.
55
Spencer, L., & Ritchie, J., (2002), "Qualitative data analysis for applied policy research", In Analyzing qualitative data (pp. 187–208). Routledge.
56
Sword, H., (2009), "Writing higher education differently: A manifesto on style", Studies in Higher Education, 34(3), 319–336.
57
Thein, A. H., & Beach, R., (2010), "Mentoring doctoral students towards publication within scholarly communities of practice", Publishing Pedagogies for the Doctorate and Beyond, 117–136.
58
Thompson, I., (2013), "The Mediation of Learning in the Zone of Proximal Development through a Co-constructed Writing Activity", Source: Research in the Teaching of English, 47(3), 247–276. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/24397856%5Cnhttp://about.jstor.org/terms
59
Vygotsky, L. S., (1978), Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
60
Vygotsky, L. S., (1997), The instrumental method in psychology. In The collected works of LS Vygotsky. Vol. 3, Problems of the theory and history of psychology: including the chapter on the crisis in psychology, Plenum P.
61
Wegener, C., & Tanggaard, L., (2013), "Supervisor and student co-writing: An apprenticeship perspective", In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 14).
62
Wenger, E., (2010), "Communities of practice and social learning systems: the career of a concept", Social Learning Systems and Communities of Practice, 3, 179–198.
63
Wisker, G., (2015), "Developing doctoral authors: Engaging with theoretical perspectives through the literature review", Innovations in Education and Teaching International, 52(1), 64–74.
64
Wisker, G., & Savin-Baden, M., (2009), "Priceless conceptual thresholds: beyond the’stuck place’in writing", London Review of Education, 7(3), 235–247.
65
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی نظریهپردازی هنر و معماری اسلامی
در این مقاله تلاش شد تا با توجه به اشتراکات و افتراقات روششناسانهای که در نظریات مختلف هنر و معماری اسلامی وجود دارد، امکان مقایسه و تحلیل نظریات مختلف را براساس روشهای به کار رفته در آنها فراهم گردد. نظریات با روش «اسنادی» گردآوری و طبقهبندی و براساس «تحلیل نظری» از پایگاه آموزههای دینی، مبانی، تواناییها و محدودیتهای هر گروه روشی نقد و تحلیل شد. روشهای تاریخنگاری، سنتگرایی و معناگرایانه، توانایی انتساب نظریه به «اسلام» و شکلگیری هنر و معماری اسلامی را ندارند و به «منابع» معتبر مراجعه نمیکنند؛ روشهای نصگرایانه رجوع به منابع را با «روشهای نامعتبر» انجام داده و به انواع قیاس و تمثیلهای ذوقی مبتلا هستند؛ روش فقه فردی، با وجود اینکه به منابع و روشهای مناسب مجهز است، به ابزار کشف ارتباط بین احکام اجتماعی و کنترل شناخت موضوعات مجهز نیست؛ و روش فقه نظام که این نقیصه فقه فردی را برطرف کرده نیازمند منطقی است که هماهنگی بین روشهای موضوعشناسی و حکمشناسی را برقرار نماید؛ منطقی که میتواند با استفاده از یافتههای «فلسفه نظام ولایت»، بهکارگیری شود
https://method.rihu.ac.ir/article_1504_14fe0cfa9fd12c1feb22a3ba1207aadf.pdf
2018-09-23
71
89
10.30471/mssh.2018.1504
روششناسی
نظریهپردازی
معماری اسلامی
هنر اسلامی
شهر اسلامی
احمد
امین پور
aminpoor@aui.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
علیرضا
پیروزمند
a.bayatani@gmail.com
2
عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
AUTHOR
عباس
جهانبخش
a.jahanbakhsh@aui.ac.ir
3
دانشجوی دکتری دانشگاه هنر اصفهان
LEAD_AUTHOR
اراکی، محسن (1393)، فقه نظام سیاسی اسلام، قم: دفتر نشر معارف.
1
اردلان، نادر و لاله بختیار (1380)، حس وحدت، اصفهان: خاک.
2
اسلامی، رضا (1394)، مدخل علم فقه، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
3
ایمان، محمدتقی و احمد کلاته ساداتی (1392)، روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4
ایمانی، نادیه (1384)، «نقد تلقی مورخان از معماری اسلامی»، گلستان هنر، ش1، ص 74-80.
5
بلخاری قهی، حسن (1390)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
6
بلر، شیلا و جاناتان بلوم (1387)، «سراب هنر اسلامی: تأملاتی در مطالعۀ حوزهای سیال»، باستان شناسی و تاریخ، ترجمۀ فرزانه طاهری، ش45، ص۴۸-93.
7
پارسانیا، حمید و منصور مهدوی (1391)، ارزیابی حکمت خالده، معرفت فلسفی، ش3، ص101-124.
8
پایا، علی(1386)، «سیر تحولات فلسفه علم از آغاز تا کنون»، پژوهشهای فلسفی، ش12، ص 63-100.
9
پوپر، کارل ریموند (1388)، منطق اکتشاف علمی، ترجمه سید حسین کمالی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
10
پیروزمند، علیرضا (1392)، «دوگانگی و ابهام در سرنوشت اسلامیت علوم در کلام فیلسوف متاله»، کتاب نقد، ش69، ص 129-179.
11
جوادی آملی، عبدالله (1387)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: اسراء.
12
چالمرز، آلن (1390)، چیستی علم، ترجمه سعید زیباکلام، تهران: سمت.
13
حائری شیرازی، محیالدین(1382)، «نظریهپردازی در علوم انسانی»، کیهان فرهنگی، ش207، ص 5-14.
14
_______ (1370)، بحثی درباره جامعهشناسی اسلامی، شیراز: دانشگاه شیراز.
15
حسینی الهاشمی، سیدمنیرالدین(1386)، فلسفه مبانی اصول نظام ولایت، قم: فجر ولایت.
16
_______ (1391)، فلسفه شدن اسلامی از مبادی تا معیار صحت، قم: فرهنگستان علوم اسلامی.
17
حکیم، بسیم سلیم(1381)، شهرهای عربی-اسلامی، اصول شهرسازی و ساختمانی، ترجمه محمدحسین ملک احمدی و عارف اقوامی مقدم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18
حلّى، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى (1412ق)، منتهى المطلب فی تحقیق المذهب، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.
19
خسروپناه، عبدالحسین(1392 و 1393)، در جستجوی علوم انسانی اسلامی، 2 ج، قم: معارف.
20
خمینی(امام)، روح الله(1368)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى( س).
21
دفتر فرهنگستان علوم اسلامی(1391)، اجتهاد و بررسی روشهای آن، تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
22
سروش، عبدالکریم (1358)، دانش و ارزش، تهران: آسمان.
23
شهبازی، عبدالله(1392)، مریمیه از فریتیوف شوان تا سیدحسین نصر، تهران: تیسا.
24
شیخ رضایی، حسین و امیراحسان کرباسیزاده (1392)، آشنایی با فلسفه علم، تهران: هرمس.
25
صدر، محمدباقر (1401). المدرسة الاسلامیة، تهران: مکتبة اعتماد الکاظمی.
26
حرعاملى، محمد بن حسن (1412ق)، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.
27
_______ (1409ق)، وسائل الشیعة، قم: مؤسسه آل البیت.
28
عثمان، محمدعبدالستار (1376)، مدینه اسلامی، ترجمه علی چراغی، تهران: امیرکبیر.
29
عمادی، سیدعلی(1387)، «احکام فقهی معماری، الاعلان باحکام البنیان»، گلستان هنر، ش12، ص110-113.
30
فارابی، ابونصر(1388)، فصول منتزعه، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
31
فلاحت، سمیه (1390)، «برساخت مفهوم شهر اسلامی»، مطالعات شهر ایرانی اسلامی، ش3، ص 35-46.
32
فلامکی، محمدمنصور(1385)، شکلگیری معماری درتجارب ایران و غرب، تهران: فضا.
33
قربانی، رحیم و همکاران(بیتا)، شاخصههای معماری و شهرسازی اسلامی، تهران: مرکز بررسیهای راهبردی ریاست جمهوری.
34
قلیپور، رحمتالله و حمیدرضا محملی ابیانه (1393)، تاملی بر مفهوم شهر اسلامی، تهران: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
35
قیومی بیدهندی، مهرداد(1389)، مقدمه، در نجیب اوغلو، گلرو، هندسه و تزیین در معماری اسلامی، تهران: روزنه.
36
_______(1390)، گفتارهای در مبانی و تاریخ معماری و هنر، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
37
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1407 ق)، الکافی، تهران: الإسلامیة.
38
_______ (1369)، أصول الکافی،ترجمه مصطفوى، تهران: کتابفروشى علمیه اسلامیه.
39
گرابار، الگ (1379)، شکل گیری هنر اسلامی، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
40
گنون، رنه (1389)، سیطره کمیت و علائم آخر الزمان، ترجمه علی محمد کاردان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
41
لگنهاوزن، محمد (1386)، «چرا سنتگرا نیستم»، خردنامه، ش15، ص 14-17.
42
لنگ، جان (1381)، آفرینش نظریه معماری، ترجمه علیرضا عینیفر، تهران: دانشگاه تهران.
43
مددپور، محمد (1378)، حکمت انسی و زیباییشناسی عرفانی هنر اسلامی، تهران: سوره مهر.
44
مددپور، محمد(1384)، روش تحقیق در هنر دینی، تهران: سوره مهر.
45
مرتضی، هشام (1393)، اصول سنتی ساخت و ساز در اسلام، ترجمه ابوالفضل مشکینی و کیومرث حبیبی، تهران: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی.
46
مرتضی عاملی، جعفر(1389)، شهر اسلامی، نشانهها و شناسهها، قم: بوستان کتاب.
47
معماریان، غلامحسین (1384)، سیری در مبانی نظری معماری، تهران: سروش دانش.
48
میرباقری، سید محمد مهدی(1385)، گفتگوی علمی پیرامون مفهوم علم دینی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
49
_______(1387)، گزارش هماندیشی فلسفه شدن اسلامی، قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
50
ندیمی، هادی(1386)، کلک دوست، ده مقاله در هنر و معماری، اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
51
نسفی، عزیزالدین(1386)، انسان کامل، تهران: طهوری.
52
نصر، سیدحسین(1379)، «هنر قدسی در فرهنگ ایران»، هنرهای تجسمی، ترجمه سیدمحمد آوینی، ش10، ص 58-69.
53
_______ (1383)، معرفت و امر قدسی، ترجمه فرزاد حاجی میرزائی، تهران: فرزان روز.
54
_______ (1384)، دین و نظام طبیعت، ترجمه محمد حسن فغفوری، تهران: حکمت.
55
_______ (1387)، «فریتیوف شوان و سنت اسلامی»، اطلاعات حکمت و معرفت، ترجمه مرضیه سلیمانی، ش2، ص20-25.
56
نقرهکار، عبدالحمید (1387)، درآمدی بر هویت اسلامی در معماری، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
57
_______ (1390)، مبانی نظری معماری، تهران: پیام نور.
58
نقی زاده، محمد(1392)، «شهر اسلامی و روش بهره گیری از متون مقدس»، کتاب ماه هنر، ش177، ص 24-35.
59
نوایی، کامیبز و کامبیز حاجی قاسمی (1390)، خشت و خیال: شرح معماری اسلامی، تهران: سروش.
60
واسطی، عبدالحمید (1391)، نگرش سیستمی به دین، مشهد: موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام.
61
ویتروویوس، پولیو(1388)، ده کتاب معماری، ترجمه ریما فیاض، تهران: دانشگاه هنر.
62
ویتگنشتاین، لودویگ (1380)، پژوهشهای فلسفی، ترجمه فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز.
63
Abu-Lughod, J. L., (1987), "The Islamic City-Historic Myth, Islamic Essence, and Contemporary Relevance", International Journal of Middle East Studies, 19(2), 155–176.
64
Arkoun, M., (1990), Islamic cultures, developing societies, modern thought, In Hayat Salam (Ed.), Expressions of Islam in Buildings. Singapore: concept media.
65
Clark, K, J., (2014), Religion and the Sciences of Origins: Historical and Contemporary Discussions, New York: Palgrave Macmillan.
66
Gadamer, Hans-Georg, (1988), Truth and method, New York: Bloomsbury Academic, Continuum.
67
Haneda, M., & Miura, T., (1994), Islamic urban studies: Historical review and perspectives, London: Kegan Paul International, Distributed by Columbia University Press.
68
Kisaichi, M., (1994), The Maghrib. In Haneda, M., & Miura, T., (1994), Islamic urban studies: Historical review and perspectives, London: Kegan Paul International; Distributed by Columbia University Press,11-82.
69
Lewcock, R., (1986), The Aga Khan Program for Islamic Architecture at Harvard University and the Massachusetts Institute of Technology.In Evin, a. (Ed.) Architecture Education in the Islamic World: Proceedings of Seminar Ten in the Series Architectural Transformations in the Islamic World, Held in Granada, Spain, April 21-25, Singapore: concept media.
70
Neglia, G.A., (2008), in Jayyusi, S. K., Holod, R., Petruccioli, A., & Raymond, A. The city in the Islamic world. Handbook of Oriental studies, Section 1, the Near and Middle East: vol. 94. Leiden, Boston: Brill.
71
Rabbat, N., (2014), "Islamic Architecture and the Profession", International Journal of Islamic Architecture, 3(1), 37-40.
72
Omer, S., (2002), Studies in the Islamic Built Environment, Kuala Lumpur: IIUM Research Center.
73
Omer, S., (2005), The Prophet Muhammad (pbuh) and Urbanization of Madinah: a Study of the Philosophy and Principles, Kuala Lumpur: IIUM Research Center.
74
Omer, S., (2009), The Prophet Muhammad and Development of Madinah, Kuala Lumpur: Arah Pendidikan.
75
Omer, S., (2010), Islam and Housing, Kuala Lumpur: A.S. Noordeen.
76
Said, E. W., (1978), Orientalism (1st Ed), New York: Pantheon Books.
77
Sinclair, S., (2012), Bibliography of Art and Architecture in the Islamic World, Boston: Brill
78
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه روششناسی استنباط از سنت فعلی
برپایه اندیشه شیعه، سنت فعلی یکی از منابع استنباط آموزههای دینی است که بهدلیل عدم تنقیح مبانی و شیوههای بهکارگیری آن، چندان که باید مورد توجه اندیشمندان قرار نگرفته است. یکی از راههای افزایش بهرهگیری از سنت فعلی در استنباط آموزههای دینی، تبیین پیشفرضها و باورهایی است که پذیرش آنها، موجب کارآمدی بیشتر سنت فعلی در استنباط میشود. این پژوهش کوشید تا به روش تحلیلی - اکتشافی یک باور بنیادین را تقریر نماید که برپایه دلالت سنت فعلی استوار شده است و با تبیین پیامدِ پذیرش آن، روشهای استنباط از سنت فعلی را توسعه بخشد. باور به دلالت استقلالی سنت فعلی، از پیشفرض های مؤثر در توسعه استنباط از سنت فعلی است که پیامد آن، گسترش روشهای استنباط از سنت فعلی به دو روش استخراج اصل حاکم و عصریسازی است
https://method.rihu.ac.ir/article_1505_82f9cecdca238448ec834d34e45a8e25.pdf
2018-09-23
91
103
10.30471/mssh.2018.1505
فعل معصوم
دلالت سنت فعلی
توسعه استنباط
روش اجتهاد
مبانی استنباط
مهدی
مردانی(گلستانی)
mardani1400@gmail.com
1
دانشگاه قرآن و حدیث
LEAD_AUTHOR
ابن ابیجمهور، محمد (1405)، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، قم: دار سیدالشهدا.
1
ابن الشهید الثانی، محمد بن حسن (1419)، إستقصاء الاعتبار فی شرح الإستبصار، قم: مؤسسه آل البیت.
2
ابن بابویه، محمد بن علی (1362)، الخصال، قم: جامعه مدرسین.
3
________ (1376)، الامالی، تهران: کتابچی.
4
________ (1385)، علل الشرایع، قم: داوری.
5
ابن سعد، محمد (1410)، الطبقات الکبری، بیروت: دار الکتب العلمیه.
6
ابن میثم، میثم بن علی (1362)، شرح نهج البلاغه، قم: نشر الکتاب.
7
ابوداود سجستانی، سلیمان بن اشعث (بیتا)، سنن ابیداود، بیروت: المکتبة العصریه.
8
ابونعیم اصبهانی، احمد بن عبدالله (1394)، حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، مصر: السعاده.
9
اسلامی، سیدحسن (1386)، «قاعده زرین در حدیث و اخلاق» علوم حدیث، ش46، ص 5-33.
10
امام خمینی، روح الله (1415)، انوار الهدایة فی التعلیقة على الکفایه، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
11
بیهقی، احمد بن حسین (1424)، السنن الکبری، بیروت: دار الکتب العلمیه.
12
بیهقی، علی بن زید (1367)، معارج نهجالبلاغة، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره).
13
جرجانی، علی بن محمد (1370)، التعریفات، تهران: ناصر خسرو.
14
حر عاملی، محمد بن حسن (1409)، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسه آل البیت.
15
حسینی شیرازی، سیدصادق (1427)، بیان الأصول، قم: دار الانصار.
16
حسینیان، حامد (1393)، «سیره پویا؛ چالشهای فراروی عمل به سیره و راه برون رفت از آن»، مجموعه مقالات سبک زندگی اهلبیت(ع)، ج1، ص 94-116.
17
حکیم، سیدمحمدتقی (1418)، الاصول العامة فی الفقه المقارن، قم: مجمع جهانی اهلبیت(ع).
18
حلی، حسن بن یوسف (1425)، نهایة الوصول الى علم الأصول، قم: موسسه الامام الصادق(ع).
19
حمیری، عبد الله بن جعفر (1413)، قرب الإسناد، قم: مؤسسه آل البیت.
20
خداپرستی، فرج الله (1376)، فرهنگ واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی، شیراز: دانشنامه فارس.
21
خویی، سیدابوالقاسم (1422)، محاضرات فى أصول الفقه، قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی.
22
دهخدا، علی اکبر (1364)، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
23
راد، علی (1390)، مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن با رویکرد نقادانه به آرای ذهبی، عسال و رومی، تهران: نشر سخن.
24
ساروخانی، باقر (1380)، درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
25
سبزواری، هادی (1417)، شرح المنظومة، تصحیح و تعلیق حسن حسن زاده آملی، تهران: نشر ناب.
26
سمنون، مرتضی (1385)، «قلمرو شریعت و حجیت سنت فعلی»، آیینه معرفت، ش 8، ص1-24.
27
سیدرضی، علی بن حسین (1372)، نهج البلاغه، قم: بنیاد نهج البلاغه.
28
شوشتری، محمدتقی (1376)، بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة، تهران: امیر کبیر.
29
شیخ انصاری، مرتضی (1415)، کتاب المکاسب المحرمة و البیع و الخیارات، قم: کنگره بزرگداشت شیخ اعظم انصارى.
30
صدر، سیدمحمدباقر (1418)، دروس فی علم الأصول، قم: موسسه النشر الاسلامی.
31
صفری فروشانی، نعمت الله (1381)، نقش تقیه در استنباط، قم: بوستان کتاب.
32
صفی پوری، عبدالرحیم (1390)، منتهی الارب فی لغة العرب، تهران: دانشگاه تهران.
33
طباطبایی، سیدمحمدکاظم (1394)، «قواعد استنباط از سیره نبوی»، سیره پیامبر خاتم(ص)، ج1، ص65-72.
34
طوسی، محمد بن حسن (1407)، تهذیب الاحکام، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
35
_______ (1414)، الامالی، قم: دار الثقافه.
36
عمید، حسن (1389)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: اشجع.
37
غزالی، محمد (1413)، المستصطفی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
38
فیض کاشانی، محمد محسن (1406)، الوافی، اصفهان: کتابخانه امام امیرالمومنین(ع).
39
قدیری معصوم، مجتبی (1379)، «سیری در مفاهیم و ابعاد مختلف توسعه»،مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش 156، ص1-16.
40
قطبالدین رازی، محمد بن محمد (1393)، لوامع الاسرار فى شرح مطالع الانوار، تهران: دانشگاه تهران.
41
کراجکی، محمد بن علی (1410)، کنز الفوائد، قم: دار الذخائر.
42
کلینی، محمد بن یعقوب (1407)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
43
مجتهد خراسانی، محمود (1340)، رهبر خرد، تهران: کتابخانه خیام.
44
مجلسی، محمد باقر (1403)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
45
_______ (1406)، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره).
46
محقق حلی، جعفر بن حسن (1408)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: اسماعیلیان.
47
محمدی ریشهری، محمد و دیگران (1394)، سیره پیامبر خاتم(ص)، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم: دارالحدیث.
48
معین، محمد (1385)، فرهنگ فارسی معین، تهران: راه رشد.
49
مغنیه، محمدجواد (1975)، علم أصول الفقه فی ثوبه الجدید، بیروت: دار العلم للملایین.
50
مومن قمی، محمد (1419)، تسدید الاصول، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
51
هاشمیشاهرودی، سیدمحمود (1387)، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع)، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی.
52
یزدی، سیدمحمد اظم (1419)، العروة الوثقى فیما تعم به البلوى (المحشى)، قم: دفتر انتشارات اسلامی
53
ORIGINAL_ARTICLE
بوردیو و تحلیل مسائل اجتماعی در پژوهش تربیتی
از جمله رویکردهای پژوهش در علوم اجتماعی رویکرد بوردیو، جامعهشناس قرن بیستم، است که تأثیر قابل توجهی بر تئوریهای اجتماعی و جامعهشناسی تعلیم و تربیت گذاشته و تحولاتی روششناختی در حوزههای مختلف اجتماعی از جمله تعلیم و تربیت ایجاد کرده است. هدف اصلی این مقاله پس از ارائه مقدمهای بر کار نظری پیر بوردیو، معرفی روشهای خاص پژوهش تربیتی مبتنی بر رویکرد اوست. نتیجه مطالعه تحلیلط - توصیفی مستندات نشان میدهد که آغازگاه پژوهش بوردیویی در تعلیم و تربیت، واقعیتهای تجربی در فضای عمل تربیتی و سپس پژوهش تربیتی مبتنی بر تحلیل تمایز دانشآموزان موفق و ناموفق از منظر پایگاه اجتماعی است. ازاینرو باید در خلال آن، تمایز میان آنچه در تعامل تربیتی برحسب تفاوتهای اجتماعی ایجاد میشود، مورد تحلیل قرار گیرد و محتوای آموزشی از منظر نمادهای فرهنگی ملاک تبیین قرار گیرد
https://method.rihu.ac.ir/article_1532_6cbe3c3ca05d2fe275ca748bd51652fe.pdf
2018-09-23
105
117
10.30471/mssh.2018.1532
پژوهش تربیتی
بازتولید اجتماعی
خشونت نمادین
سرمایه فرهنگی
نمادهای آموزشی
مرضیه
عالی
m.aali@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی گروه مبانی فلسفی اجتماعی تعلیم و تربیت
LEAD_AUTHOR
اکبری، امین (1383)، نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت تأثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی و اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
1
سوارتز، دیوید (1381)، «برقراری ارتباط بین مطالعه فرهنگ و دین: اقتصاد سیاسی قدرت پیر بوردیو »، اقتصاد سیاسی، ترجمه شفیعه صالحی، س3، ش10، ص88-122.
2
روت، ﻣﺎﯾﮑﻞ ( 1389)، ﻓﻠﺴﻔﮥ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، روﺷﻬﺎ، آرﻣﺎﻧﻬﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺷﺠﺎﻋﯿﺎن، ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.
3
Boehnert, J., (2016), Design as Symbolic Violence: Reproducing the ‘isms’,A Framework for Allies Intersectional Perspectives on Design, Politics and Power School of Arts and Communication, Malmö University, 14 and 15 November ,1-8.
4
Bourdieu, P., & Wacquant, L., (1993), “From ruling class to field of power”, Theory, Culture & Society, 10 (1), 19–44.
5
Bourdieu, P., Passeron, J.C., (1996), Rerproduction in education, society and cultural, Beverly hills, CA: sage.
6
Bourdieu, P., (2001), Masculine Domination, Cambridge: Polity Press.
7
_______ (2004), Sketch for Self-Analysis, Cambridge: Polity Press.
8
_______ (2008), Political Interventions: Social Science and Political Action, Cambridge, Polity Press.
9
_______ (1989), “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1 ,pp. 14-25.
10
Calarco, J., M., (2014), “Coached for the Classroom: Parents' Cultural Transmission and Children's Reproduction of Educational Inequalities”, American Sociological Review, 79(5):1015-1037·
11
Carter, P., (2003), “‘Black’ Cultural Capital, Status Positioning, and Schooling Conficts for Low-Income African American Youth”, Social Problems, Vol. 50, (1),136–155.
12
Dumais, S. A., (2002), “Cultural Capital, Gender, and School Success: The Role of Habitus”, Sociology of Education, 75 (1), 44-68.
13
Gast M., J.s .(2018), “They Give Teachers a Hard Time: Symbolic Violence and Intersections of Race and Class in Interpretations of Teacher-student”, Relations Sociological Perspectives, 61(2), 257–275.
14
Graaf., N.D., Graaf., P.M.D., and Kraaykamp, G., (2000), “Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural Capital Perspective”, Sociology of Education, 73 (2), 92-111.
15
Grenfell, M., (2008), Bourdieu: Key Concepts, Stocksfield: Acumen.
16
Harris, D.M., (2012), “Varying teacher expectations and standards”, Education and Urban Society, 44(2), 128-150.
17
Lareau A., & Horvat E., M., ( January 1999), “Moments of Social Inclusion and Exclusion”, Sociology of Education, 72 (1), 37-53.
18
Lewis, A. E., & Diamond, J. B., (2015), Despite the best intentions: How racial inequality thrives in good schools, New York: Oxford University Press.
19
Lingard, B., & Rawolle, S., (2009), “Understanding quality and equity of schooling in Scotland: locating educational traditions globally”, Education in the North: The Journal of Scottish education, 1 (17), 1-17.
20
Root, M., (2010), The Philosophy of Social Sciences: Methods, Ideas, and Social Research Policies, Translated by Mohammad Shojaeen, Tehran: Publications of the Institute for Social Cultural Studies )In Persian(.
21
Sullivan, A., (2001), “Cultural Capital and Educational Attainment”, Sociology, 35, Issue 4, 893-912.
22
Vogl, K., & Preckel, F., (2014), “Full-time ability grouping of gifted Students: Impacts on social self-concept and school-related attitudes”, Gifted Child Quarterly, 58(1), 51-68.
23
Wacquant., l., (2013), “Symbolic power and group-making: On Pierre Bourdieu’s reframing of class”, Journal of Classical Sociology, Vol. 13, Issue 2, pp.274-291
24
ORIGINAL_ARTICLE
اروپامحوری و تأثیر قدرت-دانش در شکلگیری علوم انسانی مدرن
رابطه میان قدرت و دانش در چشمانداز هستیشناختی از جمله مسائلی است که در قلمرو علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در قرن بیستم فوکو با تفصیل روش تبارشناختی نیچه به این اعتقاد بنیادین هستیشناختی دست یافت که قدرت دانش را تولید میکند و این دو مستقیماً بر یکدیگر تأثیرگذارند. نتیجهای که این موضع هستیشناختی در زمینه معرفتشناسی داشت، این بود که علم ویژگی عینیت و یا بهعبارتی دیگر بازنمایی حقیقت را ندارد؛ بلکه اساساً بازنماینده قدرت و منافع بشری است. برایناساس میتوان گفت که دانش علوم انسانی جدید برآمده از روابط قدرت بوده و تبارشناسی گفتمانهای آن نشان از مناسبات قدرت-دانش در برساختن و اشاعه ارزشهای علم انسانی مدرن و در مقابل طرد و نفی ارزشهای قدیم دارد. این پژوهش چگونگی درگیری تاریخی علوم انسانی مدرن با منافع و قدرت اروپایی در مقابل دیگر جوامع را نشان میدهد و بررسی میکند که چگونه علوم انسانی مدرن حاصل روابط قدرت – دانش گفتمان اروپامحوری بوده و مفصلبندی خاص آن گفتمان را همراه خود دارد
https://method.rihu.ac.ir/article_1533_db933bdfc74aef44fa134bf7bdb2c2b5.pdf
2018-09-23
119
133
10.30471/mssh.2018.1533
علوم انسانی
قدرت
دانش
اروپامحوری
مدرنیته
رضا
خدابنده لو
r.khodabandehloo@yahoo.com
1
علوم سیاسی
LEAD_AUTHOR
آربلاستر، انتونی (1391)، لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط، ترجمه عباس مخبر، چ 5، تهران: نشر مرکز.
1
آشوری، داریوش (1387)، پژوهشی درباره زبان و مدرنیت، تهران: نشر مرکز.
2
احمدی، بابک (1393)، معمای مدرنیته، تهران: نشر مرکز.
3
امین، سمیر (1389)، اروپامداری نظریه فرهنگی سرمایهداری مدرن، ترجمه موسی عنبری، چ 1، تهران: نشر علم.
4
باربور، ایان (1392)، دین و علم، ترجمه پیروز فطورچی، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5
بالاندیه، ژرژ (1374)، انسانشناسی سیاسی، ترجمه فاطمه گیوهچیان، تهران: آران.
6
بلاوت، جیمز موریس (1393)، غرب چگونه غرب شد، ترجمه مرتضی مداحی، تهران: سروش.
7
بیات، عبدالرسول و جمعی از نویسندگان (1381)، فرهنگ واژهها، قم: موسسه اندیشه و فرهنگ دینی.
8
پازوکی، شهرام (1379)، «دکارت و مدرنیته»، فصلنامه فلسفی ضمیمه مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، س 1، ش1، ص171-179.
9
پنیکوک، الستر (1378)، «گفتمانهای قیاسناپذیر»، فصلنامه علوم سیاسی، ترجمه سیدعلی اصغر سلطانی، س2، ش4، ص118-157.
10
سعید، ادوارد (1383)، شرقشناسی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، چ 4، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
11
سعید، بابی (1379)، هراس بنیادین: اروپامداری و ظهور اسلامگرایی، ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری، چ 1، تهران: دانشگاه تهران.
12
دالمایر، فرد (1384)، راههای بدیل: فراسوی شرقشناسی و غربشناسی، ترجمه فاطمه صادقی و نرگس تاجیک، چ 1، تهران: نشر پرسش.
13
دالمایر، فرد (1389)، شگفتی؟ قدرت جهانی و ناخرسندی از آن، به اهتمام دکتر منوچهری، چ 1، تهران، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14
دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1376)، میشل فوکو فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
15
دیویس، تونی (1393)، اومانیسم، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
16
رحیم پورازغدی، حسن (1387)، پنج گفتار، تهران: طرحی برای فردا.
17
رندال، کالینز (1390)، جامعهشناسی فلسفهها، ج1، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.
18
سلطانی، علی اصغر (1387)، قدرت، گفتمان، زبان، چ 2، تهران: نشر نی.
19
سوسور، فردیناندو (1378)، دوره زبانشناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: هرمس.
20
شرابی، هشام (1380)، پدرسالاری جدید، ترجمه سید احمد موثقی، تهران: کویر.
21
عسکرى یزدى، علی (1381)، «شکّاکیت؛ نقدى بر ادلّهقم»، بوستان کتاب، به نقل از: دائرهالمعارف روتلیج.
22
فوکو، میشل (1378)، مراقبت و تنبیه، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چ 2، تهران: نشر نی.
23
فیرحی، داوود (1378)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، چ1، تهران: نشر نی.
24
کاپلستون، فردریک (1379)، دکارت(تاریخ فلسفه غرب)، ترجمه علی کرباسیزاده اصفهانی، چ 1، تهران: مدینه.
25
کچوئیان، حسین (1382)، فوکو و دیرینهشناسی دانش، چ1، تهران: دانشگاه تهران.
26
گلشنی، مهدی (1390)، از علم سکولار تا علم دینی، چ4، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
27
لاریجانی، محمدجواد (1386)، «حقوق بشر یک بحث تمام شده نیست»، بازتاب اندیشه، ش87، ص 71-72.
28
ملکیان، مصطفی (1381)، راهی به رهایی، جستارهایی درباره عقلانیت و معنویت، تهران: نگاه معاصر.
29
موحدابطحی، سیدمحمدتقی (1385)، «گزارشی از کارگاه آموزشی پارادایمهای علوم انسانی»، حوزه و دانشگاه - روششناسی علوم انسانی، س 12، ش 48، ص135-154.
30
مهدیزاده، سیدمحمد (1387)، رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
31
نوذری، حسینعلی (1380)، مدرنیته و مدرنیسم، تهران: نقش جهان.
32
هال، استوارت (1386)، غرب و بقیه: گفتمان و قدرت، ترجمه محمود متحد، چ 1، تهران: آگه.
33
هوارث، دیوید (1378)، گفتمان در دیوید مارش و جری استوکر، روش و نظریه در علوم سیاسی، امیرمحمد حاج یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
34
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1393)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، چ4، تهران: نشر نی.
35
Hayek, Friedrich August von (1991(, The Counter-revolution of Science: Studies on the Abuse of Reason, Liberty Fund Inc., U.S. ; New Ed edition.
36
Howarth. D. , (2000), Discourse. Buckingham, Open University Press.
37
Laclau, E., Mouffe, C., (1985), Hegmony and Socialist Strategy, Towards a Rradical Democratic Politics, London:Verso.
38
Wood, Michael (2006),EDWARD SAID, Proceedings of the American PhilosophicalSociety, Philadelphia
39