ORIGINAL_ARTICLE
کاربست روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف در رشته علوم سیاسی
یکی از روشهای کیفی که اندیشمندان علوم سیاسی برای بررسی مفاهیم و تحول آن مورد توجه قرار میدهند، روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف است. پرسش اصلی این پژوهش، پرسش از چگونگی استفاده و کاربرد روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف در عرصه رشته علوم سیاسی است و اینکه چگونه و در چه ابعادی میتوان از تحلیل گفتمان برای فهم و توضیح علوم سیاسی استفاده کرد؟ مدعا و مفروض این تحقیق آن است که امکان استفاده از دانش تحلیل گفتمان در عرصههای مختلف علوم سیاسی کاملاً منتفی نیست و با حذف جوانب ناهمساز آن میتوان از این روش برای تجزیه و تحلیل پژوهشهای سیاسی استفاده نمود. کاربرد رویکرد تحلیل گفتمان در حوزه سیاست، افقهای تازهای را پیش روی ما میگشاید و نتایج روششناختی و نظری مهمی را به بار میآورد. در این مقاله به کاربرد و برخی از دستاوردهای روششناختی و معرفتشناختی رویکرد تحلیل گفتمان لاکلا و موف در سیاست میپردازیم
https://method.rihu.ac.ir/article_1575_d5159bcd6f77bf0a79bfef25675a1c50.pdf
2019-06-22
1
18
10.30471/mssh.2019.1575
روششناسی
تحلیل گفتمان
لاکلا و موف
علوم سیاسی
سید نصراله
حجازی
snhejazi@gmail.com
1
دانشگاه حکیم سبزواری
LEAD_AUTHOR
وحید
بهرامی
vahid.bahrami@mail.um.ac.ir
2
دانشجوی دوره دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
1-آربلاستر، انتونی (1391)، لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط، ترجمه عباس مخبر، چ 5، تهران: نشر مرکز.
1
2-آشوری، داریوش (1387)، پژوهشی درباره زبان و مدرنیت، تهران: نشر مرکز.
2
3-احمدی، بابک (1393)، معمای مدرنیته، تهران: نشر مرکز.
3
4-امین، سمیر (1389)، اروپامداری نظریه فرهنگی سرمایهداری مدرن، ترجمه موسی عنبری، چ 1، تهران: نشر علم.
4
5-باربور، ایان (1392)، دین و علم، ترجمه پیروز فطورچی، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5
6-بالاندیه، ژرژ (1374)، انسانشناسی سیاسی، ترجمه فاطمه گیوهچیان، تهران: آران.
6
7-بلاوت، جیمز موریس (1393)، غرب چگونه غرب شد، ترجمه مرتضی مداحی، تهران: سروش.
7
8-بیات، عبدالرسول و جمعی از نویسندگان (1381)، فرهنگ واژهها، قم: موسسه اندیشه و فرهنگ دینی.
8
9-پازوکی، شهرام (1379)، «دکارت و مدرنیته»، فصلنامه فلسفی ضمیمه مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، س 1، ش1، ص171-179.
9
10-پنیکوک، الستر (1378)، «گفتمانهای قیاسناپذیر»، فصلنامه علوم سیاسی، ترجمه سیدعلی اصغر سلطانی، س2، ش4، ص118-157.
10
11-سعید، ادوارد (1383)، شرقشناسی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، چ 4، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
11
12-سعید، بابی (1379)، هراس بنیادین: اروپامداری و ظهور اسلامگرایی، ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری، چ 1، تهران: دانشگاه تهران.
12
13-دالمایر، فرد (1384)، راههای بدیل: فراسوی شرقشناسی و غربشناسی، ترجمه فاطمه صادقی و نرگس تاجیک، چ 1، تهران: نشر پرسش.
13
14-دالمایر، فرد (1389)، شگفتی؟ قدرت جهانی و ناخرسندی از آن، به اهتمام دکتر منوچهری، چ 1، تهران، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14
15-دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1376)، میشل فوکو فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
15
16-دیویس، تونی (1393)، اومانیسم، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
16
17-رحیم پورازغدی، حسن (1387)، پنج گفتار، تهران: طرحی برای فردا.
17
18-رندال، کالینز (1390)، جامعهشناسی فلسفهها، ج1، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.
18
19-سلطانی، علی اصغر (1387)، قدرت، گفتمان، زبان، چ 2، تهران: نشر نی.
19
20-سوسور، فردیناندو (1378)، دوره زبانشناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: هرمس.
20
21-شرابی، هشام (1380)، پدرسالاری جدید، ترجمه سید احمد موثقی، تهران: کویر.
21
22-عسکرى یزدى، علی (1381)، «شکّاکیت؛ نقدى بر ادلّهقم»، بوستان کتاب، به نقل از: دائرهالمعارف روتلیج.
22
23-فوکو، میشل (1378)، مراقبت و تنبیه، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چ 2، تهران: نشر نی.
23
24-فیرحی، داوود (1378)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، چ1، تهران: نشر نی.
24
25-کاپلستون، فردریک (1379)، دکارت(تاریخ فلسفه غرب)، ترجمه علی کرباسیزاده اصفهانی، چ 1، تهران: مدینه.
25
26-کچوئیان، حسین (1382)، فوکو و دیرینهشناسی دانش، چ1، تهران: دانشگاه تهران.
26
27-گلشنی، مهدی (1390)، از علم سکولار تا علم دینی، چ4، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
27
28-لاریجانی، محمدجواد (1386)، «حقوق بشر یک بحث تمام شده نیست»، بازتاب اندیشه، ش87، ص 71-72.
28
29-ملکیان، مصطفی (1381)، راهی به رهایی، جستارهایی درباره عقلانیت و معنویت، تهران: نگاه معاصر.
29
30-موحدابطحی، سیدمحمدتقی (1385)، «گزارشی از کارگاه آموزشی پارادایمهای علوم انسانی»، حوزه و دانشگاه - روششناسی علوم انسانی، س 12، ش 48، ص135-154.
30
31-مهدیزاده، سیدمحمد (1387)، رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
31
32-نوذری، حسینعلی (1380)، مدرنیته و مدرنیسم، تهران: نقش جهان.
32
33-هال، استوارت (1386)، غرب و بقیه: گفتمان و قدرت، ترجمه محمود متحد، چ 1، تهران: آگه.
33
34-هوارث، دیوید (1378)، گفتمان در دیوید مارش و جری استوکر، روش و نظریه در علوم سیاسی، امیرمحمد حاج یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
34
35-یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1393)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، چ4، تهران: نشر نی.
35
36-Hayek, Friedrich August von (1991(, The Counter-revolution of Science: Studies on the Abuse of Reason, Liberty Fund Inc., U.S. ; New Ed edition.
36
37-Howarth. D. , (2000), Discourse. Buckingham, Open University Press.
37
38-Laclau, E., Mouffe, C., (1985), Hegmony and Socialist Strategy, Towards a Rradical Democratic Politics, London:Verso.
38
39-Wood, Michael (2006),EDWARD SAID, Proceedings of the American PhilosophicalSociety, Philadelphia.
39
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه فلسفی علوم انسانی و تکنولوژی
هدف مقاله حاضر این است که از منظری فلسفی رابطه علوم انسانی و تکنولوژی را تا حد امکان روشن کند. علوم انسانی دارای دو وجه است: وجهی که علم است، و وجهی که تکنولوژی است. به واسطه این نقش دوگانه، تعامل علوم انسانی با تکنولوژی پیچیدهتر از رابطه علوم طبیعی با تکنولوژی است. رابطه وجه تکنولوژیک علوم انسانی با حیطههای مختلف تکنولوژی همافزایانه است. ولی این رابطه در خصوص رابطه وجه علمی علوم انسانی با تکنولوژیها یک رابطه نامتقارن بوده، تأثیر تکنولوژیها بر وجه علمی علوم انسانی تأثیری ایجابی است. این درحالی است که تأثیر وجه علمی علوم انسانی بر تکنولوژیها بهطور عمده سلبی و نقادانه است؛ نه به این معنا که این وجه علمی خدمتی به تکنولوژی نمیکند، بلکه توضیح میدهیم نحوۀ درست این تأثیرگذاری چگونه است. این تحلیل در توضیح اینکه چگونه تکنولوژی میتواند در سپهر عقلانیت قرار گیرد، مفید است
https://method.rihu.ac.ir/article_1576_2ae771e6ad2bdf583cb525c38c9455c8.pdf
2019-06-22
19
23
10.30471/mssh.2019.1576
تکنولوژی
علوم انسانی
عقلانیت
عقلانیت نقاد
تکنولوژی انسانی
علیرضا
منصوری
mansouri@ihcs.ac.ir
1
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
علی
پایا
apaya@islamic-college.ac.uk
2
مؤسسه مطالعات تمدنی مسلمانان لندن
AUTHOR
1-پایا، علی (1382)، فلسفه تحلیلی: مسائل و چشم انداز ها، تهران: طرح نو
1
2-پایا، علی (1394). تحلیلی نظری فلسفی از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی علوم انسانی در ایران. مندرج در ع. پایا، ح. ابراهیمآبادی, و ب. آروین: 3-آسیبشناسی نقادانه علوم انسانی و اجتماعی در ایران (69-207). تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با همکاری انتشارات طرح نقد.
2
4-پایا، علی (1395ب) فلسفه تحلیلی از منظر عقلانیت نقاد، تهران: طرح نقد.
3
5-پایا، علی (1396). گره گشایی به شیوه فیلسوفان و مهندسان. تهران: طرح نقد.
4
6-پایا، علی. و منصوری، علیرضا (1397). علم و تکنولوژی: تفاوتها، تعاملها، و تبعات آنها. فلسفه علم. جلد 8، شماره2، ص 100-134.
5
7-پوپر، کارل (1383). اسطوره چارچوب. ترجمه علی پایا، تهران: طرح نو.
6
8-میلر، دیوید (1387) "غلبه بر اعتیاد به موجه سازی"، ترجمه: علی پایا، پژوهشهای فلسفی، سال اول، شماره اول، بهار و تابستان 87، ص 1-16
7
9-هایدگر، مارتین (1377). پرسش از تکنولوژی. ترجمه شاپور اعتماد در پرسش از تکنولوژی (4-43). تهران: نشر مرکز.
8
10-Bartley, W. W. (1971). Morality and Religion. London: Palgrave Macmillan.
9
11-Bunge, M. (1966). Technology as Applied Science. Technology and Culture, 7, 329-347.
10
12-Constant, E. (1980). The Origins of the Turbojet Revolution. Baltimore.
11
13-Edgerton, D. (1999). From Innovation to Use: Ten Eclectic Theses on the Historiography of Technology. History and Technology, 111-136.
12
14-Forman, P. (2007). The Primacy of Science in Modernity, of Technology in Postmodernity, and of Ideology in the History of Technology. History and Technology, 23, 1-152.
13
15-Foucault, M. (1970). Order of Things. Translated by Alan Sherdan, New York: Pantheon.
14
16-Kranzberg, M. (1986). Technology and History: "Kranzberg's Laws". Technology and Culture, 27(3), 544-560.
15
17-Latour, B. (1987). Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press.
16
18-Lelas, S. (1993). Science as Technology. British Journal for the Philosophy of Science, 44, 423-442.
17
19-Miller, D. (2006). Out of Error. Burlington: Ashgate Publishing Company.
18
20-Paya, A. (2019) Methods and Perspectives in Islamic Studies, London: ICAS Press.
19
21-Popper, K. (1957). The Poverty of Historicism. London: Routledge & Kegan Paul.
20
22-Popper, K. (1983). Metaphysics and Criticizability. In D. Miller, A Pocket Popper (pp. 209-220). Fontana Press.
21
23-Radder, R. H. (2009). Science, Technology and the Science–Technology Relationship. 9.
22
ORIGINAL_ARTICLE
نسبت علم و دموکراسی در مطالعات و فلسفه علم معاصر
علم جدید و دموکراسی مدرن به عنوان عناصر اصلی مدرنیته، با تقویت مؤلفههای یکدیگر، به آمیزهای بسیار درهم تنیده نائل آمده بودند. اما دهههای پایانی قرن بیستم به سبب شروع اعتراضهای اجتماعی نسبت به سیاستِ علم، و به طور همزمان، شکلگیری چرخشهای تاریخی و اجتماعی در فلسفه علم، که به تضعیف واقعگرایی و عینیت معرفت علمی انجامید، شاهد شکلگیری تنش میان علم و دموکراسی بود. دموکراسیخواهان خواستار دخالت در فعالیت علمی از طریق مشارکت در تعیین اهداف، روندها، و سیاستگذاریهای علمی بودند؛ و نخبهگراهای طرفدار استقلال علم با تخصصی دانستن جنبههای آن، خواهان عدم دخالت عموم شدند. مقاله حاضر با کاربست چارچوب مفهومی برآمده از نسبتسنجی وجوه معنایی دوگانه علم، شامل، علم نهادی و معرفت علمی، و دموکراسی، شامل دموکراسی روششناسانه و ارزششناسانه به توصیف و تبیین تعاملات علم و دموکراسی در مطالعات و فلسفه علم معاصر میپردازد. بدین منظور، پس از نیمنگاهی به تاریخ شکلگیری تنش، افزون بر مطالعه و بررسی مهمترین آثار در رابطه با علم و دموکراسی، تبیینی نظاممند و فراگیر از این مناسبات ارایه شده است. مقاله به این نتیجه رسیده که تلقی دوگانه از دموکراسی توانسته است در حوزه علم نهادی، پیروز نزاع با جریانهای نخبهگرا شود، اما کماکان، با تفوق گونهای از واقعگرایی در معرفت علمی، دستِ روشِ دموکراتیک از دامان معرفت علمی کوتاه است
https://method.rihu.ac.ir/article_1600_f1419e61f79b20f9cb77e2428a5d8fd0.pdf
2019-06-22
35
56
10.30471/mssh.2019.1600
معرفت علمی
علم نهادی
روششناسی دموکراتیک
ارزششناسی دموکراتیک
فلسفه علم
مطالعات علم
امیرحسین
امامی کوپایی
amirhossein.ek@gmail.com
1
دانش آموخته دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سید صادق
حقیقت
ss.haghighat@gmail.com
2
دانشگاه مفید
AUTHOR
1-استیونسن، لزلی و هنری بایرلی (1394). هزار چهره علم: گفتارهایی درباره دانشمندان، ارزشها و اجتماع، ترجمه میثم محمد امینی، تهران، نشر نو.
1
2-انصاری، منصور (1384). دموکراسی گفتگویی، تهران، نشر مرکز.
2
3-باوخاسپایس، وِندا و دیگران (1391). درآمدی بر مطالعهی جامعهشناختی علم و فناوری، در: (ویراسته) شیخرضایی، حسین و کرباسیزاده، 4-امیراحسان(1391): علم، جامعه و اخلاق: جستارهایی در ابعاد اجتماعی و اخلاقی علم، ترجمه امیراحسان کرباسیزاده، تهران، مینوی خرد.
3
5-برلین، آیزیا (1368). چهار مقاله درباره آزادی، ترجمه محمدعلی موحد، تهران. انتشارات خوارزمی.
4
6-برونوفسکی، جیکوب (1379). ارزشهای انسانی در قلب علم، ترجمه خسرو ریگی، تهران، جیحون.
5
7-بوکّی، ماسّیمیانو (1394). علم در جامعه: مقدمه ای بر مطالعات اجتماعی علم، ترجمه مصطفی تقوی و علی برزگر، تهران، نشر آگه.
6
8-پایا، علی (1387). «ترویج علم در جامعه، یک ارزیابی فلسفی»، سیاست علم و فناوری، سال اول، شماره 1.
7
9-دال، رابرت (1389). دربارهی دموکراسی، ترجمه فیروز سالاریان، تهران، نشر چشمه.
8
10-راسل، برتراند (1343). تأثیر علم بر اجتماع، ترجمه محمود حیدریان، تهران، انتشارات دهخدا.
9
11-رجبی فروتن، حسین (1391). عمومیسازی علم: تاریخچه، الگوها و رویکردها، در: (ویراسته) شیخرضایی، حسین و کرباسیزاده، امیراحسان (1391): علم، جامعه و اخلاق: جستارهایی در ابعاد اجتماعی و اخلاقی علم، تهران، مینوی خرد.
10
12-فورتی، آگوستو (1377). زایش علم نوین و آزادی اندیشه، در: (ویراسته)، مایور، فدریکو و آگوستو فورتی (1377): علم و قدرت، تهران، انتشارات سازمان برنامه و بودجه.
11
13-کوهن، کارل (1373). دموکراسی، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران، انتشارات خوارزمی.
12
14-کینگ، الکساندر (1377). علم و فناوری پس از پایان جنگ جهانی دوم، در: (ویراسته)، مایور، فدریکو و آگوستو فورتی (1377): علم و قدرت، تهران، انتشارات سازمان برنامه و بودجه.
13
15-گامت، فیلیپ (1375). «سیاست علم و تکنولوژی»، رهیافت، شماره12.
14
16-گلوور، دیوید و شیلاف استرابریج (1383). جامعهشناسی معرفت و علم، ترجمه شاپور بهیان و دیگران، تهران، سمت. 17-محسنی، منوچهر(1386). مبانی جامعهشناسی علم، تهران، انتشارات طهوری.
15
18-مکفرسون، کرافورد (1376). زندگی و زمانه دموکراسی لیبرال، ترجمه مسعود پدرام، تهران، نشر نی.
16
19-واد، آتول(1377). «سیاست علم و تکنولوژی (فناوری)»، رهیافت، شماره 18.
17
20-Beetham, David (1999). Democracy and Human Rights, Cambridge: Polity Press.
18
21-Bird, Alexander (1998). Philosophy of Science, New York: Routledge.
19
22-Brown, Mark.B (2004). "The Political Philosophy of Science Policy", Journal of Minerva, 42.
20
23-Brown, Mark.B (2009). Science in Democracy, London: The MIT Press.
21
23-Bush, Vannevar (1990). Science: The Endless Frontier, Washington, DC: NIH.
22
24-Cary, William (1988). Toward a Democratic Strategy for Science, in: Dickson, David (ed.):The New Politics of Science, Chicago: The University of Chicago Press Books.
23
25-Dahl, Robert (1963). A Preface to Democratic Theory, Chicago: University of Chicago Press.
24
26-Dewey, John (1958). Problems of Man, New Jersey: Littlefield Adams.
25
27-Dewey, John (1997). Democracy and Education, New York: Free Press.
26
28-Dickson, David (2000). "Science and its Public: The Need for a Third Way", Journal of Social Studies of Science, 30(6).
27
29-Feyerabend, Paul (1975). Against Method, London: New Left Books.
28
30Feyerabend, Paul (1978). Science in a Free Society, London: Verso.
29
31-Feyerabend, Paul (1987). Farewell to Reason, London: Verso.
30
32-Feyerabend, Paul (1993, 3ed.). Against Method, London: New Left Books.
31
33-Gonzalez, Wenceslao. J (2005). The Philosophical Approach to Science, Technology, and Society. In: W.J. Gonzalez (ed.): Science, Technology, and Society: A Philosophical Perspective, Coruña: Netbiblo.
32
34-Gonzalez, Wenceslao. J (2006). Novelty and Continuity in Philosophy and Methodology of Science. In: W.J. Gonzalez and J. Alcolea (eds.): Contemporary Perspectives in Philosophy and Methodology of Science, Coruña: Netbiblo.
33
35-Hilgarther, Stephen and Others (2015). Science and Democracy, Making Knowledge and Making Power in the Bioscience and beyond, New York: Routledge.
34
36-Kitcher, Philip (2001). Science, Truth, and Democracy, New York: Oxford University Press.
35
37-Merton, R. S (1973). The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations, Chicago: University of Chicago Press.
36
38-Niiniluoto, Iikka (1999). Critical Scientific Realism, Oxford: Oxford University Press.
37
39-Pitrelli, N (2003). "The crisis of the public understanding of science in Great Britain",journal of science communication, 2(1).
38
40-Polanyi, Michael (1962). The Republic of Science: It's Political and Economic Theory, New York: Minerwa.
39
41-Robertson, David (2002). A Dictionary of Modern Politics, London and New York: Europ Publications.
40
42-Rosenberg, Leon (1998). Scientific Opportunities and Public Needs, Washington,DC: NIH.
41
43-Ziman, J. (1994). Prometheus Bound: Science in a Dynamic Steady State, Cambridge: Cambridge University Press.
42
ORIGINAL_ARTICLE
تفکر معنوی در عصر گِشتل
تفکر از ایدههائی است که هایدگر متأخر از دریچه آن تلاش میکند در مورد نسبت انسان با حقیقت وجود کاوش کند. حقیقت وجود، رویداد بنیادینی است که ذیل حوالتهای تاریخی اعطایی آن، انکشاف و اختفاء تحقق مییابد و انسان مبتنی بر آن، فهمی از حقیقت دارد. از دیدگاه هایدگر متأخر، ما در عصر عسرت و غفلت از حقیقت وجود زندگی میکنیم و به دلیل استیلای اراده معطوف به قدرت، از تفکر اصیل و نسبت اصیل با عالم بیبهره ماندهایم. گشتِل، ذات حوالتی از وجود است که ما در دنیای تکنولوژیک معاصر در آن به سر میبریم. گشتِل در مقام ذات غیرتکنیکی تکنولوژی به بیفکری دامن میزند. البته بیفکری یا فقدان تفکر، خود حوالت حقیقت وجود است و عدم توجه آدمیان به این مسأله بر تشدید عسرت میانجامد. در مقاله حاضر تلاش میکنیم معنای تفکر معنوی را در متن وجودشناسی هایدگر به عنوان تفکر متذکرانه درباره حقیقت وجود که راهی برای رهائی را برای انسان در دنیای معاصر در مواجهه با گشتِل فراهم میکند بدست دهیم. از دیدگاه این نوشتار، نقد ژوزف سی. پیت، یکی از فیلسوفان سرشناس تکنولوژی، مبنی بر منفعل و غیراصیل بودن رویکرد هایدگر به تکنولوژی، حاصل نوعی بدفهمی از موضع هایدگر است. به نظر میرسد نظریه «انسانیت در مقام کار» پیت، که مبتنی بر نگاه به تکنولوژی به عنوان مصنوع انسان است، مبتنی بر فهمی از انسان میباشد که نسبت اصیل با حقیقت وجود را محال میسازد.
https://method.rihu.ac.ir/article_1608_9a569103f6b019bcbcb5de7c71ad7674.pdf
2019-06-22
57
72
10.30471/mssh.2019.1608
تفکر
بیفکری
حقیقت وجود
گشتِل
تفکر معنوی
گلاسنهایت
هایدگر متأخر
ژوزف سی. پیت
محمد
بیدهندی
mbidhendindi@yahoo.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
بیت اله
ندرلو
b.naderlou_philosophy@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای ، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمد جواد
صافیان
mjsafian@gmail.com
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
1-بیمل، والتر (1381)، بررسی روشنگرانه اندیشههای مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، سروش، تهران.
1
2-پروتی، جیمز ال (1373)، الوهیت و هایدگر، ترجمه محمد رضا جوزی، انتشارات حکمت، تهران.
2
3-هایدگر، مارتین (1388)، چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟، ترجمه سیاوش جمادی، ققنوس، تهران.
3
4-هایدگر، مارتین (1393)، وارستگی؛ گفتاری در تفکر معنوی، ترجمه محمد رضا جوزی، در فلسفه و بحران غرب، هرمس، تهران.
4
5-هایدگر، مارتین (1373)، پرسش از تکنولوژی، ترجمه شاپور اعتماد، ارغنون، شماره 1، صص 1 الی 30.
5
6-Artz, John M. (2000), Review of Thinking about Technology, Ethics and Information Technology, 2: 249-251.
6
7-Heidegger, Martin (1966), Discourse on Thinking, trans. John Anderson, Harper Torchbooks, New York.
7
8-Heidegger, Martin (2000), VORTRÄGE UND AUFSÄTZE, VitorrioKlostermann, Frankfurt am Main.
8
9-Heidegger, Martin (1960), Gelassenheit, Neske, Tubingen.
9
10-Heidegger, Martin (1954), Was HeisstDenken? Max NiemayerVerlag, Tubingen.
10
11-Pitt, Joseph C. (2000), Thinking about Technology: Foundations of the Philosophy of Technology, Seven Bridges Press, New York.
11
12-Pitt, Joseph C. (2011), Doing Philosophy of Technology: Essays in a Pragmatist spirit, Springer,
12
ORIGINAL_ARTICLE
فرا ترکیب، روشی برای سنتز مطالعات کیفی
در میان مطالعات حوزه علوم انسانی و اجتماعی، تعداد پژوهشهایی که برای بررسی و تفسیر پدیدهها از روشهای کیفی بهره میبرند رو به افزایش است. در بسیاری از موضوعات میتوان مطالعات کیفی متعددی را یافت که پدیده مشترکی را مورد بررسی قرار دادهاند. تعدد مطالعات کیفی در مورد یک پدیده واحد، این امکان را فراهم آورده تا با سنتز این مطالعات، امکان ایجاد تفسیری جدید از پدیدهای انسانی و یا اجتماعی حاصل گردد. روش فراترکیب از روشهای نوظهور در مطالعات کیفی است که استفاده از آن در تحقیقات علوم اجتماعی رو به گسترش است. این روش جهت تفسیر سیستماتیک نتایج مطالعات کیفی برای تبیینی جدید از پدیده مشترک مورد مطالعه، استفاده میشود. افزایش بهرهگیری از این روش، باعث اهمیت آشنایی محققان با جایگاه فراترکیب، مراحل انجام، نحوه اعتبارسنجی و مشکلات متداول در استفاده از آن میگردد. این مقاله با استفاده از ادبیات روششناسی متنوع روش فراترکیب، با مشخص کردن تشابه و تفاوت این روش با سایر روشهای مشابه، پیشنهاد مراحل فرایند تحقیق، شیوه افزایش اعتبار این نوع از تحقیقات و در نهایت اشتباهات شایع در استفاده از این روش را رائه مینماید
https://method.rihu.ac.ir/article_1629_b681e29c4bb0968349a72cf2ebb4de55.pdf
2019-06-22
73
87
10.30471/mssh.2019.1629
فراترکیب
متاسنتز کیفی
فراتحلیل کیفی
سنتز مطالعات کیفی
روش کیفی
عابد
عابدی جعفری
abedijafari@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مجتبی
امیری
mamiry@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
1-نجفی, ف.، منجذبی، ف، و نیکپیما, ن.، (1391) . «متا سنتز تحقیقات کیفی در پرستاری: یک مطالعه مروری». تحقیقات کیفی در علوم سلامت. شماره 4. ص 320-335.
1
2-Aguirre, R. T. & Bolton, K. W., (2014) Qualitative interpretive meta-synthesis in social work research: Uncharted territory. Journal of Social Work, 14(3), p. 279–294.
2
3-Bergdah, E., (2019). Is meta-synthesis turning rich descriptions into thin reductions? A criticism of meta-aggregation as a form of qualitative synthesis. Nursing Inquiry, Volume 26, pp. 1-8.
3
4-Bondas, T. & Hall, E., (2007). A decade of metasynthesis research in health sciences: A meta‐method. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well‐being, Volume 2, p. 101–113.
4
5-Bondas, T. & Hall, E., (2007). Challenges in approaching metasynthesis research. Qualitative Health Research, 17(1), pp. 113-21.
5
6-Britten, N. et al., (2002). Using meta ethnography to synthesise qualitative research: a worked example. Journal of Health Services Research & Policy, 7(4), p. 209–15.
6
7-Campbell, R. et al., (2003). Evaluating meta-ethnography: a synthesis of qualitative research on lay experiences of diabetes and diabetes care. Social Sci Med, 56(4), p. 671–84..
7
8-Chenail, R., (2010). How to read and review a book like a qualitative researcher. The Qualitative Report, 15(6), pp. 1635-42.
8
9-Conn, V. S., Valentine, J. C., Cooper, H. M., & Rantz, M. (2003). Grey literature in meta-analyses. Nursing Research, 52,
9
10-Cooper, H., 1998. Synthesizing Research: A Guide for Literature Reviews. Vol 2. London: Sage.
10
11-Cooper, H., (2016). Research Synthesis and Meta-Analysis: A Step-by-Step Approach. London: SAGE.
11
12-Corbin, J. & Strauss, A., (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London: Sage.
12
13-Dixon-Woods, M., Shaw, R. L., Agarwal, S. & Smith, J. A., (2004). The problem of appraising qualitative research. Quality & Safety in Health Care, Volume 13, pp. 223-225.
13
14-Elliott , R., Fischer, C. T. & Rennie, D. L., (1999). Evolving guidelines for publication of qualitative research in psychology and related fields. British Journal of Clinical Psychology, Volume 38, pp. 215-229.
14
25-Erwin, E. J., Brotherson, M. J. & Summers, J. A., (2011). Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 33(3), pp. 186-200.
15
16-Finfgeld-Connett, D., (2006). Meta-synthesis of presence in nursing. Journal of Advanced Nursing, 55(6), pp. 708-14.
16
17-Finfgeld, D. L., (2003). . Metasynthesis: The state of the art so far.. Qualitative Health Research, Volume 13, pp. 893-904.
17
18-Finlayson, K. & Dixon, A., (2008) Qualitative meta-synthesis: a guide for the novice. Nurse Research, 15(2), pp. 59-71.
18
19-France, F. E. et al.(2014) A methodological systematic review of what's wrong with meta‐ethnography reporting. ,. BMC Medical Research Methodology, p. 14:119.
19
20-Hill, C. E., Thompson, B. J. & Williams, E., (1997) A guide to conducting consensual qualitative research. The Counseling Psychologist, Volume 25, pp. 517-572.
20
21-Major, C. & Savin-Baden, M., (2010) An introduction to qualitative research synthesis: Managing the information explosion in social science research. New York: Routledge.
21
22-McCormick, J., Rodney, P. & Varcoe, C., (2003) Reinterpretations across studies: An approach to meta-analysis. Qualitative Health Research, Volume 13, pp. 933-944.
22
23-Mohammed, M. A., Moles, R. J. & Chen, T. F., (2016) Meta-synthesis of qualitative research: the challenges and opportunities. International Journal of Clinical Pharmacy.
23
24-Noblit, G. W. & Hare, D. R., (1988) Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies. Newbury Park: Sage.
24
25-Paterson, B. & Canam, C., (2001) Meta-Study of Qualitative Health Research: A Practical Guide to Meta-Analysis and Meta-Synthesis. Vol 3. London: Sage.
25
26-Ring, N., Jepson, R. & Ritchie, K., (2011) Methods of synthesizing qualitative research studies for health technology assessment. International Jurnal Technology Assess Health Care, 27(4), p. 384–90.
26
27-Ring, N., Mandava, L. & Jepson, R., (2010) A guide to synthesising qualitative research for researchers undertaking health technology assessments and systematic reviews, s.l.: s.n.
27
28-Sandelowski, M., (2008) Reading, writing and systematic review. Journal of Advanced Nursing, 64(1), pp. 104-10.
28
29-Sandelowski, M. & Barroso, J., (2003) Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health, 26(2), pp. 153-70.
29
30-Sandelowski, M. & Barroso, J., (2007) Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer.
30
31-Sandelowski, M., Docherty, S. & Emden, C., (1997) Focus on qualitative methods. Qualitative metasynthesis: issues and techniques. Research Nurs Health, 20(4), pp. 365-71.
31
32-Schreiber, R., Crooks, D. & Stern, P. N., 1997. Qualitative meta-analysis. In: Completing a qualitative project: Details and dialogue. Thousand : Sage, pp. 311-326.
32
33-Sherwood, G., (1997) Meta-synthesis of qualitative analyses of caring: defining a therapeutic model of nursing.. Advansse Practis Nursing Qualitative, Volume 3, pp. 32-42.
33
34-Thorne, S., (2015) Qualitative metasynthesis: A technical exercise or a source of new knowledge? Psycho‐Oncology, 24(11), p. 1347–1348..
34
35-Thorne, S., 2017. Metasynthetic madness: What kind of monster have we created?. Qualitative Health Research, Volume 27, p. 3–12.
35
36-Timulak, L., 2009. Meta-analysis of qualitative studies: A tool for reviewing qualitative research findings in psychotherapy. Psychotherapy Research, Volume 19, pp. 591-600.
36
37-Tong, A., Lowe, A., Sainsbury, P. & Craig, J., 2008. Experiences of parents who have children with chronic kidney disease: A systematic review of qualitative studies. Pediatrics, Volume 121, pp. 349-360..
37
38-Walsh, D. & Downe, S., 2005. Meta-synthesis method for qualitative research: a literature review. Journal of Advanced Nursing, 50(2), p. 204–11.
38
39-Zimmer, L., (2006). Qualitative meta-synthesis: A question of dialoguing with texts. Journal of Advanced Nursing, Volume 53, pp. 311-318.
39
ORIGINAL_ARTICLE
حسگرایی در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی؛ عوامل و پیامدها
حسگرایی از ظهور ابتدایی آن در قرن 19 تا اثباتگرایی منطقی در قرن بیستم و تا ابطالگرایی، آثار و آسیبهایی بر علوم روزگار خود داشته است. این آثار و آسیبها در علم اقتصاد، شامل اموری مانند جدایی بخش تجویزی از دانش، تغییر نام اقتصاد سیاسی به علم اقتصاد، تغییر هویت اقتصاد به علمی ابزاری، تأثیر بر انسان اقتصادی، تغییر روش نظریهپردازی و نگارش مقالات علمی، گسترش اقتصادسنجی و بیتوجهی به تاریخ عقاید اقتصادی است. حسگرایی ناخواسته بر نظرات اقتصاددانان اسلامی نیز سایه افکنده و منجر به تلقی خروج نظام اقتصادی اسلام از علم اقتصاد گشته است. این امر موجب نوعی ناسازگاری درونی در جریان علم اقتصاد اسلامی گشته، نظریات اقتصاد اسلامی در بُعد اثباتی و تجویزی با ابزارهای تحلیلی اقتصاد متعارف تبیین میگردند. تبیین این امور در اقتصاد متعارف و اسلامی و عوامل آن، مقدمه بازسازی اقتصاد اسلامی است.
https://method.rihu.ac.ir/article_1636_3223fb286df4a23f574d39f593710af4.pdf
2019-06-22
89
109
10.30471/mssh.2019.1636
حسگرایی
اقتصاد متعارف
اقتصاد اسلامی
روش بنیادین و کاربردی
محمدعلی
فراهانی فرد
mali.farahani@gmail.com
1
دانشگاه قم محقق همکار
AUTHOR
سعید
فراهانی فرد
saeed.farahanifard@gmail.com
2
دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
1-الوی، جیمز. 1384، «مقاله تاریخچهای از علم اقتصاد در جایگاه یک علم اخلاقی»، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش19، ص 157.
1
2-انصاری، محمدجعفر؛ دیرباز، عسکر؛ کرمی، محمدحسین؛ کرمی، محمدمهدی؛ 1378، درآمدی به مبانی اقتصاد خرد با نگرش اسلامی،قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2
3-آقانظری، حسن، 1385، نظریهپردازی اقتصاد اسلامی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ص170و 174.
3
4-بلاگ، مارک، 1380، روششناسی علم اقتصاد: اقتصاددانان چگونه تبیین میکنند؟ تهران، نشر نی.
4
5-بنتون، تد و کرایب، یان. 1386، فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکّر اجتماعی، ترجمه شهناز مسمّی پرست و محمود متّحد، نشر آگه.
5
6-بولاند، لارنس، 1385، نگرشهای معاصر در اقتصاد پوزیتیویستی، ترجمه مصعب عبداللهی. مجله اقتصادی، ش59و60، ص70.
6
7-پارسانیا، حمید.1387، «بازخوانی علم مدرن و بازسازی علم دینی»، راهبرد فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ش3.
7
8-پویمن، لوئیس پی.، 1387، معرفت شناسی: مقدمهای بر نظریه شناخت، ترجمه رضا محمدزاده، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
8
9-جابری، علی، 1388، «تجزیه و تحلیل مبانی معرفت شناختی و ارزشی علم اقتصاد متعارف و علم اقتصاد اسلامی»، پایاننامه دکترا، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره.
9
10-چالمرز، آلن اف. 1382، چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علمشناسی فلسفی، ترجمه سعید زیباکلام، تهران: سمت.
10
11-دادگر، یدالله، 1376، «کاوشی در علمیت اقتصاد و اقتصاد اسلامی»، فصلنامه معرفت، ش23، ص27.
11
12-دادگر، یدالله، 1384، درآمدی بر روششناسی علم اقتصاد، تهران: نشر نی.
12
13-دادگر، یدالله، 1389، تاریخ تحولات اندیشه اقتصادی، قم: دانشگاه مفید.
13
14-داو، شیلا سی. 1388، کنکاشی در روششناسی علم اقتصاد، ترجمه محمود متوسلی و علی رستمیان، تهران: جهاد دانشگاهی.
14
15-دنیا، احمد شوقی، 1382، نظریهپردازی در اقتصاد اسلامی، ترجمه خداداد جلالی، مجله اقتصاد اسلامی، ش12، ص131-146.
15
16-رجایی، سیدمحمدکاظم، 1391، اقتصاد خرد با نگاهی به مباحث اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
16
17-زرقا، محمد انس، 1382، روششناسی اقتصاد اسلامی، ترجمه ناصر جهانیان و علیاصغر هادوینیا، مجله اقتصاد اسلامی، ش10، ص113-124.
17
18-زرقا، محمد انس، 1383، اسلامی کردن علم اقتصاد: مفهوم و روش، ترجمه منصور زراءنژاد، اقتصاد اسلامی، ش15، ص142.
18
19-شوقی فنجری، محمد، 1997م، المذهب الاقتصادی فی الاسلام، مصر: الهیئه المصریه العامه للکتاب.
19
20-صدر، سید محمد باقر، 1417ق، اقتصادنا، خراسان: دفتر تبلیغات اسلامی.
20
21-طالعی اردکانی، محمد، 1391، پیشفرضهای علم از دیدگاه پوزیتیویسم و ملاصدرا: بررسی مقایسهای، مجله معرفت، ش175، ص11-30.
21
22-عربی، سیدهادی، 1387، «از اقتصاد اثباتی تا اقتصاد هنجاری: بنیانهای فلسفی و ارزشی اقتصاد رفاه»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، حوزه و دانشگاه، ش57، ص31.
22
23-عزتی، مرتضی، 1394، اقتصاد خرد(3): تحلیل رفتارهای اقتصادی در چارچوب اسلامی، تهران: سمت.
23
24-غنینژاد اهری، موسی، 1376، مقدمهای بر معرفتشناسی علم اقتصاد، تهران: موسسه عالی پژوهش در برنامهریزی و توسعه.
24
25-فراهانی فرد، سعید، 1386، سیاستهای اقتصادی در اسلام، قم: مؤسسه دانش و اندیشه معاصر.
25
26-فراهانی فرد، محمدعلی، 1397، نسبت رویکردهای فراتجربی در علم اقتصاد با حکمت عملی اقتصاد اسلامی، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، ش97، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
26
27-فراهانیفرد، سعید؛ فراهانیفرد، محمدعلی، 1396، بررسی معرفتشناختی و روششناختی حساب احتمال در اقتصاد اسلامی بر اساس حکمت متعالیه، فصلنامه دین، دوره14، ش3، قم: پردیس دانشگاه تهران.
27
28-قحف، منذر، 1384، دین و اقتصاد: نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی، ترجمه حسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، ش18، ص157.
28
29-کانت، ایمانوئل، 1390، سنجش خرد ناب، ترجمه م.ش. ادیب سلطانی، تهران، امیرکبیر.
29
30-کواین، ویلرد ون اورمن، 1374، «دو حکم جزمی تجربهگرایی»، ترجمه منوچهر بدیعی، مجله ارغنون، ش7و8.
30
31-کرمی، محمدحسین، 1396، اقتصاد خرد با رویکردی انتقادی بر اساس نگرش اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
31
32-مک لاپ، فریتز، 1381، «اقتصاد اثباتی و دستوری»، ترجمه محمد نظرپور و یدالله دادگر، دانشگاه مفید، نامه مفید، ش31.
32
33-میرمعزی، سیدحسین، 1384، اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
33
34-میرمعزی، سیدحسین، 1386، موضوع علم اقتصاد اسلامی، اقتصاد اسلامی، ش28، ص11.
34
35-مینی، پیرو و، 1375، فلسفه و اقتصاد، ترجمه مرتضی نصرت و حسین راغفر؛ شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
35
36-ناظمان، حمید، 1375، «علم اقتصاد چگونه علم شد؟» فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق ع، تهران، ش3، ص38.
36
37-نظرپور، محمدنقی، 1384، «آزمونهای تجربی در اقتصاد و کاربرد آن در اقتصاد اسلامی»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ش17، ص11-44.
37
38-همایون کاتوزیان، محمدعلی، 1374، ایدئولوژی و روش در اقتصاد، ترجمه م قائد، تهران: نشر مرکز.
38
39-یسری احمد، عبدالرحمن، 1419ق، الاقتصاد الاسلامی بین منهاجیةالبحث و امکانیةالتطبیق، جده، المعهد الاسلامی للبحوث و التدریب.
39
40-یسری احمد، عبدالرحمن، 2003م، دراسات فی علم الاقتصاد الاسلامی، بیجا، الدارالجامعیه.
40
41-یوئنگرت، اندرو ام. 1386، «تمایز اثباتی هنجاری در علم اقتصاد و تقدم تاریخی آن بر تمایز واقعیت ارزش»، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش 26، ص153-166.
41
42-Bluag, Mark, 2011, "Economics" In Encyclopedia Britannica, Encyclopedia Britannica Ultimate Reference Suite. Chicago: Encyclopedia Britannica.
42
43-Hausman, Daniel M and Mcpherson, Michael S, 2006, Economic analysis, moral philosophy and public policy, 2nd edition, UK, Cambridge university press.
43
44-Hausman, Daniel m. 2012, Preferences, value, choice and welfare, Cambridge university press, Cambridge.
44
45-Mill, John Stuart, 2011, Encyclopædia Britannica, Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite, Chicago: Encyclopædia Britannica.
45
46-Merriam-Webster Online Dictionary, 2019, "Objective", meaning 1b, 3a, retrieved from https://www.merriam-webster.com/dictionary/objective.
46
47-Popper, Karl, 2005, The logic of scientific discovery, Routledge, London and NewYork, Taylor&Francis e-library.
47
48-Shanker, Stuart G., 2004, Philosophy of Science, logic and Mathematics in 20th century. In Routledge History of Philosophy, Vol. 9, New York, Routledge, p195-6.
48