ORIGINAL_ARTICLE
علم پیچیدگی و خط مشی گذاری عمومی:
چعلم پیچیدگی علم مطالعه ظاا هها پیچیهد سته ف م هم ب ینیهیت رم ارهها ظاا هها پیچیهد ست اهاعیمسل ز طرسحی معادلات غیر خطی ست ک پارسدیمها کنوظی حاکم بر علو ست اهاعی دهدرت ر رس ظدسرظهدفسیت ظاا ها دسرس خوسصی هس ند ک ربش شناتیها تار ظاییوسظند ظ ا رس مورد مطالع درسر دهندف خهمشی عاومی ب عنوسر یک ظاا پیچید رس مییوسر سز ظگا علم پیچیدگی مورد مطالع درسر دسدف در سیت مقالهظویسند یلاش دسرد با یحلیل ظاا ها پیچید ، ضربرت شکل گیهر علهم پیچیهدگی رس یوتیه ، بی گیههاظاا ها پیچید رس بسکاب ب دلال ها ضانی سیت علم برس خ مشی گذسر عاومی رس یحلیل کندف
https://method.rihu.ac.ir/article_167_faa34e94e414aefca436545a152e6b75.pdf
2013-09-23
7
39
ظاا ها پیچید
علم پیچیدگی
ظار ب ظام در بی ظاای
خ مشی عاومی
دبل
حسن
دانایی فرد *
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی فلسفی نظریه سیستمهای پیچیده
علم نوین پیچیدگی در دهه 1970 به عنوان یک نهضت فکری ظهور کرد. هدف آن تغییر مبانی اندیشه علمی و فراتر رفتن از اندیشه تقلیل گرا و خطی بود. رهیافت پیچیدگی در پی آن است که هرگونه سیستمی را مورد تبیین قرار دهد. برتالنفی یکی از چهرههای اصلی و بنیانگذار مبحث سیستمهای پیچیده بود. او صورتبندی نظریه سیستمها را تغییر داد. او معتقد بود سیستمهای زنده برخلاف سیستمهای مکانیکی ذاتا ًباز هستند.
برتالنفی دیدگاه معرفتشناسی خود را چشماندازگرایی مینامد؛ زیرا به نظری وی هیچ گونه شناختی نمیتواند همه واقعیت را درک نماید، بلکه تنها میتواند بخشی از واقعیت را در چارچوب مدلهای کمابیش مناسب بازتاب دهد. دیدگاه برتالنفی به نوعی ضد تقلیلگرایی است که این، هم تقلیلگرایی مکانیستی و هم تقلیلگرایی حیات گرایانه را شامل میشود.
https://method.rihu.ac.ir/article_168_b8f1af910d5c1ff4c9a1f426f184d5cb.pdf
2013-09-23
41
59
علم پیچیدگی
هستی شناسی
معرفت شناسی
سیستمهای باز
تقلیل گرایی
رئالیسم
اسفندیار
غفاری نسب
1
.
AUTHOR
محمدتقی
ایمان
2
.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای پارادایم پیچیدگی
«پارادایم پیچیدگی» الگوی عمومی علم در دوران معاصر تلقی میشود که در مخالفت با پارادایم مکانیکی یا نیوتنی علم در کمتر از چهار دهه اخیر پا به عرصه دانش بشری نهاده و حوزههای گوناگون آن از جمله علوم انسانی را متأثر کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر معرفی و توضیح مؤلفههای پارادایم پیچیدگی در ارکان سهگانه آن (هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی) است. در این پژوهش سعی بر آن بوده است تا با نظر به اندیشههای صاحبنظران برجسته این پارادایم به مطالعه بنیادهای نظری شکلدهنده این پارادایم پرداخته شود. در نهایت، مؤلفههای این پارادایم در ارکان سهگانه آن چنین استنتاج شدند: رکن هستیشناسی (واقعگرایی انتقادی پیچیده، علیت پیچیده، تعیّنگرایی ساختاری)؛ رکن معرفتشناسی (عدمقطعیت، بازنمایی توزیعی، نظریه صدق فازی)؛ رکن روششناسی (کلگرایی، بیناعینیت، راهبرد).
https://method.rihu.ac.ir/article_169_237d57c8a7523feec5acc0f8d414556d.pdf
2013-07-23
61
89
پارادایم پیچیدگی
علیت پیچیده
تعیّنگرایی ساختاری
بازنمایی توزیعی
بیناعینیت
رضا
محمدی چابکی
1
.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هستیشناسی پیچیدگی
شناخت هویت امور پیچیده اولین قدم برای ساخت و مطالعه علوم پیچیده است. در هر دوی علوم طبیعی و اجتماعی عموماً از عناصر گوناگونی برای معرفی امور پیچیده نام برده میشود. طبق یکی از رایجترین نظریات، عناصر «نوخاستگی»، «کلگرایی» و «تکاملی بودن» به عنوان سه عنصر برای هستی شناسی سیستمهای پیچیده معرفی میشود. این در حالی است که کلگرایی و تکاملی بودن را میتوان با تبیین و تحلیلهای فلسفی داخل در عنصر نوخاستگی تصویر کرد. این فرایند از طریق توضیح و تفکیک ویژگیهای نوخاسته از یک سو و تبیین کلگرایی و تکاملی بودن به عنوان نظریاتی بر آمده از مبنای فلسفی نوخاستهگرایی، از سوی دیگر میسر میشود. در این صورت کلگرایی و تکاملی بودن، عناصری هستیشناختی نبوده بلکه نظریاتی هستند که بر اساس نوخاستهگرایی قابل طرح هستند.
https://method.rihu.ac.ir/article_170_55807ac7c06f4b67bcdf457a6cd1ae3d.pdf
2013-07-29
91
112
پیچیدگی
پیچیدگی/آشوب
هستی شناسی پیچیدگی
نوخاستگی پیچیدگی
کلگرایی پیچیدگی
تکاملگرایی پیچیدگی
هادی
موسوی
1
.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیچیدگی و اندیشهی سیستمی، رویکردی تطبیقی به بنیانها
علوم پیچیدگی با مفاهیمی همچون نوپدیدی، لبه آشوب و سازشپذیری نگاهی تازه به پدید های اجتماعی وانسانی را پیش نهاده ب یننینی م فابت رس مرسهم برد ات ف بسیار تیس مهای پیچیدهی ست ااعی- منیرم ارهایی رس ظشار میدهند که توصیف و فهم دقیق ظ ا جز با بهرهگیری از دیدگاههای علوم پیچیدگی شدنینیست.ظوش ار پیش رب ب سیت پرتش میپردازد که تفاوتهای اساسی میان نگرش سیستمی و اندیشهی پیچیدگیچیست و یاایز ربیکرد ینیینی در ر دب کدس ست ف در سیت رست ا با یاکید بر مرتا شناسی شاخ ها گوظاگورر دب ب بررتی یطنیقی- ظقادسظ برخی ظوش های نظری یلاش میشود پاسخی برای ایت پرسش پژوهشیفراهم آید.ظشار دسد میشود که یفابتهای رویکرد سیستمی و پیچیدگی را مییوسر در هش حوز کلی مشخص کردک یصویر کلار سز دلارب ظ ا رس مرسرب مینهد و مرزهای کاربست و محدودیتهای این دو رویکرد تحلیلی رامینمایاند، تصویری که برای شناخت بهتر توان تحلیلی رویکرد سیستمی و پیچیدگی و بهکارگیری درست ظ ااهمیت بسیاری دارد.
https://method.rihu.ac.ir/article_171_e3bd1798d9a1c66831e5fd782cde6e78.pdf
2013-09-23
113
129
پیچیدگی
سظدیش تیس ای
ظاری شوب
مقایس یطنیقی
امیرحسین
خالقی
1
.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی
این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به خاستگاه نظریه پیچیدگی و تاثیر آن در مدیریت سازمانهای آموزشی اشاره میکند. متفکران نظریه پیچیدگی معتقدند سازمانهای آموزشی، سیستمهایی خود ـ سازمان، پیچیده و غیرخطی هستند، بنابراین تغییرات آنها را نمیتوان با اصول مدیریت سنتی توجیه نمود و مدیریت آنها میبایست مدیریتی خلاق، انعطافپذیر نسبت به تغییر، بیثباتی و تنوع، تدوین برنامههای کوتاه مدت، بازدارنده نسبت به تمرکز قدرت و سلسله مراتب و کنترل از بالا به پایین، مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل، و به صورت گروهی و اشتراکی باشد. در مقاله دلالتهای ارزشمند این نظریه تحسین میگردند، اما به دلیل ماهیت نسبیگرای مدیریت پیچیده و چگونگی تطبیق سیستم خود ـ سازمان با مدیریت و نحوه عملی مدیریت گروهی، بر رعایت احتیاط در کاربرد عملی آن تاکید میشود. در نهایت نتیجهگیری میشود که مدیریت پیچیدگی مبتنی بر ارتباط مفاهیم مکملی چون نظم/ بینظمی میتواند مبنای مناسبی برای مدیریت سازمانهای آموزشی محسوب شود.
https://method.rihu.ac.ir/article_172_738e2e9128b1fbfa380e8be0e96d4768.pdf
2013-08-23
131
152
نظریه پیچیدگی
مدیریت آموزشی
خود ـ سازمان
رهبری
علیرضا
محمودنیا
1
.
AUTHOR
پروانه
نجاریان
2
..
AUTHOR
سعید
ضرغامی
3
.
AUTHOR
محمد
یمنی
4
.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادگیری در آشوب
امروزه با پیچیده شدن سازمانها و بروز عدم قطعیت در تصمیمات و وابستگی بیش از پیش سازمانها به یکدیگر، شبکههای میان سازمانی در حمایت سازمانها در دستیابی به اهداف خود مقبولیت بالایی به دست آوردهاند. مفاهیم یادگیری فردی، گروهی و سازمانی مدتهاست که به وجود آمدهاند. در این مقاله نخست به نظریه آشوب و پیچیدگی خواهیم پرداخت و در ادامه نگاهی به تفکر جدید و نحوه تأثیر آن بر سازمان خواهیم انداخت. همچنین یادگیری را به عنوان راهکار تبدیل چالش پیش رو به فرصت تبیین خواهیم نمود. سرانجام یادگیری شبکهای را به عنوان پاسخی به تلاطم محیط ارائه مینماییم.
https://method.rihu.ac.ir/article_173_6b85272a1213dbf77fc450c0ba02edee.pdf
2013-09-23
153
170
نظریه آشوب
یادگیری سازمانی
یادگیری شبکهای
فرزاد
سلطانیه
1
.
AUTHOR
بیژن
عبداللهی
2
.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آموزههای پارادایم پیچیدگی در دانش مدیریت
پارادایم پیچیدگی، چارچوب مفهومی با ارزشی را با توجه به کارایی بلند مدت و کوتاه مدت و روابط اولیه نشان میدهد. این پارادایم به دنبال نظریه آشوب شکل گرفته و توضیح رفتارهای پیچیده در تمام سامانهها را مدنظر قرار میدهد. هدف مقاله توضیح دلالتهای تئوری پیچیدگی در دانش و مهارتهای مدیریت است. برای این منظور با مطالعه مبانی نظری: مفاهیم، اصول و قوانین نظریه پیچیدگی شناسایی و تفسیر آن در اصول مدیریت تبیین شد. این پژوهش از بعد روششناسی تحقیق، توصیفی تحلیلی، از منظرِ هدف، نظری و از منظرِ پارادایم زیربنایی، از نوع کیفی است. این مطالعه نتایج نشان داد پارادایم پیچیدگی در مهارتهای مدیریت از جمله: برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هدایت و رهبری، و تصمیمگیری از قابلیتهای تحلیلی برخوردار است. ارزش پارادایم پیچیدگی، تبیین زندگی سازمانی در چشماندازی نوین است که عدم قطعیت، استقبال از تغییر و خودسازمانی انطباقی از خصوصیات اصلی این چشم انداز است.
https://method.rihu.ac.ir/article_174_35ef29ef1e26f19f6063f6c49dc519c1.pdf
2013-09-23
171
182
پاردایم
تئوری پیچیدگی
نظریه آشوب
اصول مدیریت
دانش مدیریت
عبدالهادی
مطهری
1
.
AUTHOR
علی
نجات بخش اصفهانی
2
.
AUTHOR