پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
1
1
1995
12
22
تفاهم میان فرهنگى و حاملان آن
2
12
FA
احمد
صدری
.
تهاجم فرهنگ هاى سلطه جو بر دیگر فرهنگ ها واقعیتى انکارناپذیر در تاریخ حیات اجتماعى انسان است. در مقابلِ تهاجم، دفاع و بلکه حمله متقابل حکم قطعى عقل سالم است. امّا از دیگر سو، فرهنگها نیازمند داد و ستد و شناخت یکدیگرند، تا از این طریق به وسعت افق اندیشه و عمل و غناى هرچه بیشتر دست یابند. برخورد فرهنگ ها، منازعه اى همه جانبه و در عین حال همراه با تعاطى است. نزاعى فکرى در عین تمایل به درک بیشتر و فهم درست تر از یکدیگر، و همین تمایل به درک بهتر است که «تفاهم میان فرهنگى» را ضرورى مى سازد. حدیث منازعه فرهنگ ناب اسلامى با فرهنگ معاصر غرب، خود به روایتى مفصل نیازمند است، و کیست که عنصر سلطه جویى و تحقیر دیگران را در جوهره فرهنگ غرب با تمام وجود درک نکند؟ از این زاویه، تحلیل جبهه مدافعین و شیوه هاى دفاع مهمترین سئوالى است که پاسخ شایسته و عمیقى را مى طلبد. به واقع نقش روشنفکران حوزوى و دانشگاهى در این جبهه چیست؟. <br />و اما از زاویه تلاش براى دست یابى به تفاهم نیز، دل مشغولى دیگرى لازم است. و چه بسا که با فراهم آمدن شرایط مساوى در جهت تفاهم میان فرهنگى، بخش اعظم منازعه برخیزد، البته اگر شرایط مساوى پدید آید!! بهر حال اولین سئوال در تبیین مسیر تفاهم مزبور، ارائه فرضیه تفاهم و تعیین حاملان آن است. به راستى چه کسانى مى توانند بار تفاهم میان فرهنگى را بر دوش کشند؟ <br />
https://method.rihu.ac.ir/article_770.html
https://method.rihu.ac.ir/article_770_5c88b6c6f52d6685c284700282dde2e6.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
1
1
1995
12
22
نظریه و نقد
13
23
FA
سید عباس
نبوی
.
.
https://method.rihu.ac.ir/article_771.html
https://method.rihu.ac.ir/article_771_913eacce42ecc3bdbd9ee3b01c21e563.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
1
1
1995
12
22
فرایند شناخت اجتماعى
24
33
FA
حسین
شکرکن
.
.
https://method.rihu.ac.ir/article_772.html
https://method.rihu.ac.ir/article_772_15d6e8bd4dcbdd64b28c719d9547222a.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
1608-7070
2588-5774
1
1
1995
12
22
علم و علم کاذب
34
38
FA
ایمره
لاکاتوش
متن حاضر سخنرانى کوتاهى از ایمره لاکاتوش دانشمند برجسته منطق، فلسفه علم و فلسفه ریاضى در رادیو است که ایراد شده است. <br />لاکاتوش در سال 1922 در مجارستان به دنیا آمد، در سال 1994 از دانشگاه بروسن فارغ التحصیل شد. <br />در سال 1945 به ترجمه مهمترین آثار ریاضى پرداخت و ترجمه اثر بزرگ پولیا<sup><sup>[1]</sup></sup> «چگونه باید حل کرد» را به پایان رساند. در سال 1956 که شورش طرفداران تیتو در مجارستان به وسیله ارتش شوروى سرکوب شد، لاکاتوش ابتدا به وین و سپس به انگلستان رفت و با آثار پوپر آشنا شد و تز PH. Dخود را در باب دلایل «منطق اکتشاف ریاضى» نوشت. وى مدتى دستیار و همکار پوپر بود و پس از چندى در صف منتقدین وى قرار گرفت، لاکاتوش در سال 1974 درگذشت. <br />
https://method.rihu.ac.ir/article_773.html
https://method.rihu.ac.ir/article_773_14e3ee0e0b2d53bead94c02820f4c537.pdf