TY - JOUR ID - 1808 TI - شناسایی قابلیت‎های روش ‎تحلیل شبکه‎ای در انجام پژوهش‎های حوزه تصمیم‎گیری برنامه درسی JO - روش شناسی علوم انسانی JA - MSSH LA - fa SN - 1608-7070 AU - قرآنی سیرجانی, سیما AU - آیتی, محسن AU - قدسی پور, سید حسن AU - رستمی نژاد, محمد علی AD - دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند AD - گروه آموزشی تولید صنعتی،دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران ، ایران AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 27 IS - 106 SP - 69 EP - 89 KW - برنامه‎ریزی درسی KW - تصمیم‎گیری KW - فرایند تحلیل ‎شبکه‎ای DO - 10.30471/mssh.2020.4828.1798 N2 - امروزه طراحی برنامه درسی به دلیل تنوع نیازها و علایق فراگیران، محتوا، روش‎های یاددهی−یادگیری و تأثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، به یک سیستم پیچیده تبدیل شده و تصمیم‏گیری در مورد فرایند برنامه‎ریزی درسی و عوامل متأثر بر آن باید مبتنی بر روش‏های علمی صورت‎ گیرد. بنابراین شناخت روش‎های مناسب و جامع که ما را به سمت تصمیم‎گیری‎های درست سوق دهد، بسیار اهمیت دارد. این مقاله با هدف شناسایی کاربرد روش فرایند تحلیل شبکه‎ای در فرایند تصمیم‎گیری در برنامه‎ریزی درسی و به روش فلسفی انجام شده است. در این مقاله تکنیک‎های تصمیم‎گیری چند‎معیاره و تفاوت ساختار سلسله‎مراتبی با فرایند تحلیل شبکه‎ای تجزیه و تحلیل شده است. در ادامه، ماهیت برنامه‎ریزی درسی و پیچیدگی تصمیم‎گیری در این حوزه مطرح و تناسب آن با روش‎های جدید تجزیه و تحلیل شده است. یافته‎ها نشان داد که روش تحلیل شبکه‎ای در دامنه وسیعی از حوزه مطالعات برنامه درسی از قبیل تمرکز در برنامه درسی، شناسایی عوامل پیچیده تأثیر‎گذار در فرایند برنامه‎ر‎یزی درسی، آینده‎پژوهی تغییرات برنامه درسی و نیازسنجی آموزشی به پژوهشگران و برنامه‎ریزان کارآمد است. UR - https://method.rihu.ac.ir/article_1808.html L1 - https://method.rihu.ac.ir/article_1808_a6b754a667d58a1112ee6e38f3bd738b.pdf ER -