TY - JOUR ID - 1821 TI - خوشه‎بندی میانگین فازی به مثابۀ روش تحلیل گفتمان (مطالعۀ موردی: تعاملات نهادی سیاست‎گذاری علم و فنّاوری در ایران) JO - روش شناسی علوم انسانی JA - MSSH LA - fa SN - 1608-7070 AU - کلانتری, اسماعیل AU - منتظر, غلامعلی AU - قاضی نوری, سپهر AD - دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 27 IS - 107 SP - 15 EP - 33 KW - خوشه‎بندی میانگین فازی KW - تحلیل گفتمان KW - روش‎شناسی KW - تعاملات نهادی KW - سیاست‎گذاری علم و فنّاوری KW - ایران DO - 10.30471/mssh.2020.6861.2093 N2 - در این مقاله تلاش شده با بهره‎گیری از روش کمّیِ خوشه‎بندی میانگین فازی، روشِ کیفیِ تحلیل گفتمان را به روشی آمیخته (کیفی−کمّی) توسعه داد. بدین منظور تعاملات نهادی سیاست‎گذاری علم و فنّاوری در ایران به عنوان یک مطالعۀ موردی بررسی شده است. براساس‌این، مطابق «طرح آمیختۀ متوالیِ تبیینی»، نخست با به‎کارگیری روش خوشه‎بندی فازی و ابزار پرسش‌نامه، گفتمان‎های حاکم بر فضای خبرگان دربارۀ موضوع، احصا و سپس با استفاده از روش تحلیل گفتمانِ لاکلا و موف و ابزار مصاحبه، به تبیین دال مرکزی، لحظه‎ها و مفصل‎بندی گفتمان‎ها پرداخته شد. بدین‌ترتیب «گفتمان مشارکتی» حول دالِ مرکزیِ «سیاست‎گذاری یکپارچه» و «گفتمان مستقل» حول دالِ مرکزیِ «سیاست‎گذاری دولتی» شناسایی شد. مهم‎ترین دستاورد این پژوهش، توسعۀ روش تحلیل گفتمان از پارادایم کیفی به پارادایم آمیخته و درنتیجه افزایش اعتبار یافته‎های پژوهش است. افزون‌براین، نوآوریِ یادشده هم‎جهت با جریان غالب در روش‎شناسی است و به‌دلیل بهره‎گیری از منطق فازی، قرابت زیادی با مفاهیم پرابهام و پیچیدۀ علوم اجتماعی نیز دارد. UR - https://method.rihu.ac.ir/article_1821.html L1 - https://method.rihu.ac.ir/article_1821_85ea7688f3bf4bf9e50e0a4554afcbcf.pdf ER -