پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-70702911420230321Deep three-dimensional description;
Analyzing the fundamental elements of research in the works of Morteza Farhadiتوصیف ژرف سهبعدی؛ واکاوی عناصر بنیادین پژوهش در آثار مرتضی فرهادی117201210.30471/mssh.2022.8620.2327FAیاسرباقریهیئت علمی گروه توسعه و سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه تهران0000-0002-2356-2810Journal Article20220520Years of practice and innovative encounters with the field have led to finding a special research approach and a special methodology that has equipped Morteza Farhadi to remove the formal layers of phenomena and reach social reality. Because these approaches and methods have emerged from the heart of Iranian society, they probably have a higher ability to overcome the difficulties of epistemology or the truth-seekers in this field. Therefore, clarifying the order of the mentioned techniques in Farhadi's works, which constitutes the problem of the present research, can help researchers to better understand Iran's society. The main goal of the current study was to try to extract the fundamental elements of the research, especially the indigenous methodology in the works of Morteza Farhadi and present a clear picture of it. The method of this research was qualitative and focused on the works of Morteza Farhadi. Based on the findings of the research, Farhadi uses a special methodology, which is called "deep three-dimensional description" while using transcendental realism. In this method, Farhadi pays attention to both the depth of the components of a phenomenon, its historical dynamics, and the geographical extent of the studied phenomenon. Thus, his method is a combination of case studies, historical and generalizable methods that are well correlated and have internal coherence.سالها ممارست و مواجهات مبتکرانه با میدان سبب یافتن رویکرد پژوهشی خاص و روششناسی ویژهای شده که مرتضی فرهادی را به پسزدن لایههای صوری پدیدهها و دستیابی به واقعیت اجتماعی مجهز کرده است. این رویکردها و روشها به دلیل آنکه از بطن جامعه ایران برآمدهاند، احتمالاً توان بالاتری برای عبور از دشواریهای شناختشناسی یا رهزنان حقیقت در این میدان دارند؛ بنابراین تصریح انتظام فنون یادشده در آثار فرهادی که مسئله پژوهش حاضر را تشکیل میدهد، میتواند به شناخت بهتر پژوهشگران از جامعه ایران کمک کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، کوشش برای استخراج عناصر بنیادین پژوهش بهویژه روششناسی بومی در آثار مرتضی فرهادی و ارائه تصویری مصرح از آن است.
روش پژوهش پیشرو کیفی و معطوف به آثار مرتضی فرهادی است. براساس یافتههای پژوهش، فرهادی ضمن بهرهگیری از واقعگرایی استعلائی از روششناسی خاصی بهره میبرد که بهاختصار «توصیف ژرف سهبعدی» نامیده میشود. فرهادی در این روش، هم به ژرفای اجزای یک پدیده، هم به پویایی تاریخی آن و هم به گستره جغرافیایی پدیده مورد مطالعه توجه دارد؛ بدینترتیب روش وی، ترکیبی از روشهای موردی، تاریخی و تعمیمپذیر میباشد که بهخوبی همبسته و از انسجام درونی برخوردار استhttps://method.rihu.ac.ir/article_2012_6aecc94d21a010479019b788108f7b2d.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-70702911420230321The Role of Sample Size on Interpretation of the Result in Applied Research
A Study on the Analysis of Regression Modelsنقش اندازه نمونه در تفسیر نتیجه پژوهشهای کاربردی: مطالعهای بر مدلهای رگرسیونی1934203310.30471/mssh.2023.8545.2320FAعلیرضاپاک گوهرگروه آمار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران0000-0003-2512-1581Journal Article20220804Many applied types of research have been carried out using statistical hypothesis tests and many researchers reject or accept the research hypothesis only by looking at the p-value. On the other hand, due to the relationship between the p-value and the sample size, in large samples, despite the small size of the work, the hypothesis is accepted with very high confidence, and the researcher relies solely on the p-value to support practical insignificance results. Thus, many research studies can be classified as research that has many tests of meaningful assumption but lacks practicality and scientific significance. In this paper, first, considering the issue of big data, the issue of data volume and data diversity in big data from a statistical perspective, then the p-value, effect size, and confidence interval as three decision criteria in hypothetical tests on different samples in the range (173-19361) The impact of big data on these three indicators has been examined and in particular. The results showed: A large sample is not an advantage to increasing reliability in hypothetical tests. It can make meaningful claims that are not of practical importance and in small samples fall into the category of random effects and sampling error. Also, the effect size is not affected by the sample size and converges with increasing constant sample size. Finally, the data showed that the confidence interval is visually better than other indicators.امروزه بیشتر پژوهشگران تحقیقات کاربردی صرفاً با نگاه به مقدار−احتمال، فرضیه پژوهش را رد یا قبول میکنند؛ همچنین با توجه به رابطهای که بین مقدار−احتمال و اندازه نمونه وجود دارد، معمولاً در نمونههای بزرگ، با وجود کوچک بودن اندازه اثر با یک اطمینان بسیار بالا فرضیه ادعا پذیرفته میشود و محقق با تکیه صرف به مقدار−احتمال بهسمت حمایت از نتایج بیاهمیت عملی سوق داده میشود؛ بدین ترتیب بسیاری از مطالعات پژوهش میتوانند در زمره تحقیقاتی قرار گیرند که دارای تعدادی آزمون فرض معنادار شده، اما فاقد وجاهت کاربردی و اهمیت علمی است.
نخست این مقاله با توجه به موضوع کلانداده، مسئله حجم داده و تنوع دادهها در کلانداده از نظر آمار پرداخته، سپس مقدار−احتمال، اندازه اثر و فاصله اطمینان بهعنوان سه معیار تصمیم در آزمونهای فرض روی نمونههای مختلف در بازه (19361−173) بررسی و بهطور خاص به تأثیر کلانداده روی این سه شاخص توجه کرده است.
نتایج نشان داد کلانداده بهعنوان یک نمونه بزرگ، نهتنها مزیتی برای افزایش اطمینان در آزمونهای فرض ندارند، بلکه میتوانند موجب معنادار شدن ادعاهایی شوند که از نظر عملی اهمیت چندانی ندارند و در نمونههای نهچندان بزرگ در زمره اثرهای تصادفی و خطای نمونهگیری قرار میگیرند؛ همچنین اندازه اثر تحتتأثیر اندازه نمونه قرار نگرفته، با افزایش اندازه نمونه بهسمت یک مقدار ثابت همگرایی دارد. درنهایت دادهها نشان دادند که فاصله اطمینان از نظر بصری بهتر از شاخصهای دیگر عمل میکندhttps://method.rihu.ac.ir/article_2033_2e62ba253cf08e87fe43a6d8d6d9e848.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-70702911420230321The method of understanding the problematics in the study of public policy: concepts and applicationروش فهم مسئلهمندی در مطالعه خطمشی عمومی: مفاهیم و کاربست3551204710.30471/mssh.2023.8958.2382FAسید کاظمحسینیگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسندانایی فرداستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-4745-0266سید حسینکاظمیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20221017Problem-oriented approach, known as one of the bases of policy sciences, caused the policy problem to become a significant object of study in these sciences. This concept, like other concepts in policy sciences, has been contested by different epistemological approaches. Discourse analysis, as one of these approaches, has presented a different perspective to the study of the policy issue by proposing the idea of Problem-oriented approach. The literature review of discourse analysis in public policy studies shows that the ruling discourse makes things problematic by introducing objects into the game of right and wrong. This view to the policy problem is not only different from the competing approaches of discourse analysis, but also has subtle differences with the similar approaches of discourse analysis. In the present research, firstly, the position of the problem in policy studies has been examined, and then, with an outline of the concepts of discourse analysis, the problematic nature of the policy has been explained from the point of view of the discourse approach. Finally, by adopting a critical approach, steps are presented to understand the problematic nature of the policy. The result of these steps is the understanding of what is considered as a problem, the presuppositions, the lineage of the problem and the non-problems that have been rejected, and the determination of the factors involved in taking the problem for granted.مسئلهمحوری بهعنوان یکی از ارکان علوم خطمشی سبب شد تا مسئله خطمشی تبدیل به ابژه مطالعاتی مهمی در این علوم شود. این مفهوم نیز مانند سایر مفاهیم مطرح در علوم خطمشی، مورد نزاع رویکردهای معرفتشناسی مختلف قرار گرفته است. تحلیل گفتمان بهعنوان یکی از این رویکردها با طرح ایده مسئلهمندی نگاه متفاوتی به مطالعه مسئله خطمشی ارائه کرده است. بررسی ادبیات تحلیل گفتمان در مطالعات خطمشی عمومی نشان میدهد، گفتمان حاکم با واردکردن ابژه در بازی درست و نادرست، امور را مسئلهمند میکند. این نگاه به مسئله خطمشی نهتنها از رویکردهای رقیب تحلیل گفتمان متمایز است، بلکه تفاوتهای ظریفی با رویکردهای هممسلک تحلیل گفتمان نیز دارد. در پژوهش حاضر، نخست به بررسی جایگاه مسئله در مطالعات خطمشی پرداخته شده و سپس با طرح اجمالی مفاهیم تحلیل گفتمان، مسئلهمندی خطمشی از دیدگاه رویکرد گفتمانی مورد تبیین قرار گرفته است. درنهایت نیز با اتخاذ رویکردی انتقادی، گامهایی برای فهم مسئلهمندی خطمشی ارائه میشود. نتیجه این گامها فهم آنچه بهعنوان مسئله قلمداد شده، فهم پیشفرضها، فهم تبار و دیرینه مسئله، فهم نامسئلههایی که طرد شدهاند و فهم عوامل دخیل در بدیهی انگاشتن مسئله استhttps://method.rihu.ac.ir/article_2047_3f0e2e001e17c49bcb34ad972ba02586.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-70702911420230321Introduction of the exploratory text analysis method: a critique on Islamic management research methodsمعرفی روش متنپژوهی اکتشافی: نقدی بر روشهای تحقیق مدیریت اسلامی5371202610.30471/mssh.2022.8828.2370FAمحسنزمانیدانشگاه پیام نور،تهران،ایرانرضانجاریدانشیار،گروه مدیریت،،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایرانحسنعابدی جعفریعضوهیات علمی بازنشسته دانشگاه تهران ورییس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیJournal Article20220814This article tried to critically review the methodology of Islamic management articles and introduce and explain a new method in Islamic management research entitled "exploratory text analysis." For this purpose, after a comprehensive and analytical review of prevailing research methods in Islamic management research and identifying the gap in the methodology of this field, the new method of "exploratory text analysis" has been introduced in an eight-step process, initially. Next, its features and differences compared to other methods had explained. Then, a sample of work done with this method, titled "exploration of Imam Ali's leadership model from Malik Ashtar's treaty" and its stages were described. The results of this research showed that the introduced method has a suitable capacity to discover and extract the conceptual pattern hidden in Islamic texts. It provides the possibility to receive the main message and the intention of the author of the text independently and comprehensively and without prejudice.
این مقاله درصدد است تا ضمن انجام مروری انتقادی بر روششناسی مقالات مدیریت اسلامی، روشی جدید در تحقیقات مدیریت اسلامی با عنوان «متن پژوهی اکتشافی» را معرفی و تبیین کند؛ بدین منظور پس از مروری جامع و تحلیلی بر روشهای پژوهش متداول در تحقیقات مدیریت اسلامی با شناسایی خلأ موجود در روششناسی این حوزه، روش جدید «متن پژوهی اکتشافی» در یک فرایند هشت مرحلهای معرفی، و ویژگیها و وجوه تمایز آن نسبت به سایر روشها توضیح داده میشود. در ادامه نیز یک نمونه کار انجام شده با این روش، با عنوان «اکتشاف الگوی رهبری امام علی از عهدنامه مالک اشترe» و مراحل انجام آن بیان میگردد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که روش معرفی شده از ظرفیت مناسبی برای کشف و استخراج الگوی مفهومی نهفته در متون اسلامی برخوردار است و امکان دریافت پیام اصلی و مقصود صاحب متن را بهصورت مستقل و جامع و بدون پیشداوری فراهم میسازد.
https://method.rihu.ac.ir/article_2026_da32c598ab322d2433af6ec0edb6fd7e.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-70702911420230321The eight rules of making ideal types; Reconstruction of Max Weber's theory of conceptualizationقواعد هشتگانه روش ساخت تیپهای آرمانی؛ بازسازی نظریه مفهومسازی ماکس وبر7389205010.30471/mssh.2023.8121.2269FAمحمد جواداسماعیلیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20211021Many concepts have been established in the social sciences. Many works have been written to explain these concepts. But the question is what is the rule and method by which social science concepts are constructed? In response to this question, the classics and contemporaries of sociology and social theory have discussed and pondered the form of three approaches: positive, anti-positive, and post-positive. This article wants to examine the rules and logic of shaping and constructing social science concepts in Max Weber's post-positive approach. The present article, by identifying the eight rules of the method of constructing ideal types, first argues that the ideal type is based on the concept of "rationality". The ideal type is based on the "doctrine of genesis" and is made up of a combination of unique historical matters and repetitive social matters. The ideal type is created with the help of the power of imagination, under the influence of value ideas, and the guidance of theoretical designs. In this process, the ideal type is obtained by refining and reconstructing the everyday concepts of social actorsمفاهیم زیادی در علوم اجتماعی وضع شده و برای توضیح آنها آثار زیادی نیز نوشته شده است، اما بهراستی مفاهیم علوم اجتماعی براساس چه قاعده و روشی ساخته میشوند؟ در پاسخ به این پرسش، کلاسیکها و معاصران جامعهشناسی و نظریه اجتماعی در قالب سه رهیافت اثباتی، ضداثباتی و پسااثباتی بحث و تعمق کردهاند. این مقاله میخواهد قواعد و منطق شکلگیری و ساخت مفاهیم علوم اجتماعی را در رهیافت پسااثباتی ماکس وبر مورد بررسی قرار دهد. مقاله حاضر با شناسایی قواعد هشتگانه روش ساخت تیپهای آرمانی، نخست استدلال میکند که تیپ آرمانی براساس مفهوم «عقلانیت» ساخته میشود. تیپ آرمانی مبتنی بر «آموزه تکوین» و از ترکیب امور منحصربهفرد تاریخی و امور تکرارشونده اجتماعی برساخت میشود. تیپ آرمانی به مدد نیروی خیال تحتتأثیر ایدههای ارزشگذار و در هدایت طرحهای نظری ساخته میشود. در این روند تیپ آرمانی از پالایش و بازسازی مفاهیم روزمره کنشگران اجتماعی بهدست میآیدhttps://method.rihu.ac.ir/article_2050_2c8ee99578298d5740c432d33dc558d7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-70702911420230321Applying Conceptual metaphor in contemporary cognitive sciences as a Theoretical framework for understanding the texts of political thoughtsکاربستِ استعارۀ مفهومی در علومِ شناختیِ معاصر بهمثابۀ چارچوبی نظری در فهمِ متون اندیشۀ سیاسی91105203410.30471/mssh.2023.8890.2373FAسیدایمانرضویدانشجوی مقطع دکتراسید حسیناطهریدانشیار0000-0001-7332-4848مهدینجف زادهگروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20220912The concept of metaphor has long been studied in various branches of knowledge. this means that metaphor is not only considered as a literary presentation, but in parallel with the growth of knowledge in various branches of liberal arts, metaphor and its place have increased. In this research, we have tried to take a historical look at the process of metaphor research based on new achievements of linguistic-neurocognitive and contemporary cognitive science by introducing metaphor as the basis of knowing the basic components of cognitive sciences and cognitive metaphor as the most important part of these sciences as a theoretical framework in the field of methodology. We call the understanding of political thought metaphorical to propose. Based on the data of the upcoming article, since in the framework of contemporary cognitive sciences one of basic foundations of our conceptual system is the metaphorical mechanism of understanding. Therefore, the main hypothesis of this research is that by considering the theory of conceptual metaphor as one of the main pillars of the theoretical framework of contemporary cognitive sciences, a new light on the understanding of a different kind of conceptualization and reasoning in the texts of political thought, with emphasis on the contemporary theories of metaphor and cognitive neuroscience, thrown and a basis will be provided in the methodology of understanding the texts of political thought.مفهوم استعاره از دیرباز در شاخههای گوناگون دانش بررسی شده است؛ این امر بدان معناست که استعاره، برخلاف تصوّر رایج و عامیانه دیگر تنها بهعنوانِ یک آرایۀ ادبی مورد توجه نیست، بلکه به موازاتِ رشد دانش در شاخههای گوناگون علوم انسانی بر اهمیت استعاره و جایگاه آن افزوده شده است. در این پژوهش میکوشیم با نگاهی تاریخی به سیر استعارهپژوهی مبتنی بر دستاوردهای جدید علومِ شناختیِ معاصر و ذیل آن علومِ زبانشناختی−عصبْشناختی، نخست تعریفی جدید از استعاره و اهمیت آن ارائه دهیم و سپس با معرفیِ استعاره بهعنوانِ پایۀ شناخت، مؤلفههای اساسیِ علوم شناختی و استعارۀ شناختی را بهمثابۀ مهمترین رکنِ این علوم بهعنوانِ چارچوبی نظری در حیطۀ روششناسیِ فهمِ اندیشۀ (سیاسیِ) استعاری پیشنهاد کنیم. براساس دادههای مقالۀ پیشرو مشخص شد، با توجه به آنکه در چارچوبِ علومِ شناختیِ معاصر، یکی از بنیادهای اساسیِ نظامِ مفهومیِ ما سازوکارِ استعاریِ فهم است، پس اندیشۀ سیاسی در متون اندیشۀ سیاسی نیز از قاعدۀ استعاریاندیشی پیروی میکند؛ براین مبنا فرضیۀ اصلیِ پژوهش حاضر این است که با در نظر گرفتنِ نظریۀ استعارۀ مفهومی بهمثابۀ یکی از ارکانِ اصلیِ چارچوبِ نظریِ علومِ شناختیِ معاصر، پرتویی نو بر فهم دیگرگونهای از مفهومپردازی و استدلال در متون اندیشۀ سیاسی با ابتناء بر نظریات معاصرِ استعاره و علومِ اعصابِشناختی افکنده میشود و مبنایی در روششناسیِ فهم متون اندیشۀ سیاسی فراهم خواهد شد.https://method.rihu.ac.ir/article_2034_790cfc610c968de7f2105db4f2a8122a.pdf