پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222Methodology of the Science of Islamic Education According to the twofold approach of Dr. Khosrow Bagheriروششناسی دانش تربیت اسلامی738160FAعلیلطیفی.حمیدپارسانیا.محمدداودی.Journal Article20130903In recent decades, "Islamic Education" –as a scientific discipline or a field of study which concentrates on studying educational questions from an Islamic viewpoint– has been at the core of attention of Muslim scholars. This paper seeks to shed some light on the viewpoints of one of the Iranian Philosophers of Education about the nature and methodology of "Islamic education" and to analyze and assess them. The appraisal is based on logical analysis and concentrates on studying the internal coherence of the ideas, rather than external and foundational criticism, as much as possible.
The paper includes an introduction and four parts, the first of which reviews the methodological foundations of this approach. The second and third parts discuss about the nature and research methods of Islamic education and finally, the last part presents some considerations and critiques about the aforementioned ideas.
تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان یک رشتهی علمی یا عرصهای مطالعاتی که به بررسی مسائل تعلیم و تربیت<br />از منظری اسلامی میپردازد، در کانون توجّه اندیشمندان مسلمانِ در چند دههی اخیر بوده است. این مقاله<br />میکوشد با تبیین دیدگاههای یکی از اندیشمندانِ ایرانی صاحبنظر دربارهی هویت و روششناسی این دانشِ<br />انسانی-اسلامی، به تحلیل و نقد رویکرد پیشنهادی ایشان به روششناسی تربیت اسلامی (از هر دو زاویهی<br />معرفتشناختی- علمشناختی و دینی) بپردازد. نقدها عمدتاً مبتنی بر تحلیل منطقی و بررسی انسجام درون ی<br />دیدگاههای ایشان بوده و حتّی الامکان از نقدهای بیرونی و مبنایی احتراز گردیده است.<br />مقاله (پس از مقدمه) در چهار بخش کلّی سامان یافته است: بخش نخست به مرور مهمترین مبانی<br />روششناختی این رویکرد اختصاص یافته و بخشهای دوم و سوم نیز، به بررسی چیستی دانش تربیت<br />اسلامی و روشهای پژوهش در آن بر اساس این رویکرد، اختصاد دارد. در پایان نیز، برخی ملاحظات و<br />تأملات دربارهی دیدگاههای ایشان طرح شدهاند.https://method.rihu.ac.ir/article_160_43b436aca7b99d1d15a80e74df6d1ee5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222Dominant paradigm on contemporary philosophy of mindپارادایم حاکم بر فلسفه ذهن معاصر3964161FAمهدیهمازاده ابیانه.Journal Article20131006This paper is trying to explain The dominant paradigm of contemporary Philosophy of Mind. The author, through Analytical method, descripes the fact that dominant paradigm of contemporary Philosophy of Mind is strongly affected by empirical sciense, such as Physics, Empirical Psychology, Biology, Neurology, Computational Sciense. To the authors', we can see The dominant of Physical paradigm of contemporary Philosophy of Mind, in central issues; Topics such as "Inexplicable of phenomenal qualities", "The principle of simplicity (Occam's razor) and Removal of non-physical mental properties", "Physical clouser and Denial of mental causation in physics". The paper, through the detailed description of these issues, shows the Consequences of paradigmatic obligations of contemporary philosophers of mind, in prioritize the problems and the approach in responding to themاین مقاله در پی تبیین پارادایم حاکم بر فلسفه ذهن در دوران معاصر است. نویسنده با روش تحلیلی، پس از<br />ذکر کلیّاتی در باب نگرش پارادایمی توماس کوهن، در پی توضیح این مطلب برآمده که پاردایم حاکم بر<br />فلسفه ذهن معاصر، شدیدًا متأّثر از علوم تجربی – اعمّ از فیزیک، روانشناسی تجربی، زیستشناسی، علوم<br />اعصاب، علوم کامپیوتر – بوده است . حکومت پارادایم مذکور را میتوان در برخی مسائل و مباحث محوری در<br />اصل سادگی (تیغ اکام) و حذف » ،« تبیینناپذیری کیفیتهای پدیداری » فلسفه ذهن معاصر، مانند<br />و ... مشاهده « اصل بستار علل فیزیکی و انکار علیّت ذهن به فیزیک » ،« ویژگیهای ذهنیِ غیرفیزیکی<br />نمود. این مقاله با پرداخت مفصّل به نمونههای مذکور، نشان میدهد تعهّدات پارادایمی فیلسوفان ذهن در<br />دوران معاصر، چه تبعاتی در اولویتیابی معضلها، نحوه پردازش مسائل، و گزینش رویکرد پاسخگویی به آنها،<br />به دنبال داشته استhttps://method.rihu.ac.ir/article_161_6a9d0c75ce6e9b0585e292206ef7eaa8.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222Dilthey and Kantian Project of The Philosophy of Humanitiesدیلتای و بنیادگذاری علوم انسانی6592162FAسیدحمیدطالب زاده.مالکشجاعی جشوقانی.Journal Article20130731Wilhelm Dilthey, a German philosopher, is one of the founders of the continental philosophy of humanities. Following Kant, he regards his intellectual project as the critique of historical reason. This project expresses itself along two main axes: negative and positive. In the negative section, although Dilthey accepts that his project is Kantian and acknowledges Kant’s conception of the nature and function of philosophy, he criticized Kant’s positions on unhistorical epistemology, subjectivity and categories. For him such Kantian positions have no efficiency in the philosophy of humanities. In the positive section, Dilthey , by two steps, proposes psychology and the hermenutics of socio-historical life as the philosophical foundations of humanities. He, rejecting positivism and historism , makes use of objectivity, taken from positivism, and historicity, taken from historism, as the strong points of them. He seeks to prove the objectivity of humanities through a process of applying Hegel’s objective spirit to an empirical-historical context, and of explaining lived experience, life expressions and objectifications of life. چکیده<br />۱۹۱۱ )، فیلسوف آلمانی و از بنیانگذاران فلسفه قارهایِ علوم انسانی در غرب، طرح - ویلهلم دیلتای ( ۱۸۳۳<br />دانسته است. این طرح دارای دو بخش سلبی و ایجابی « نقد عقل تاریخی » ، فکری خود را به پیروی از کانت<br />است. در بخش سلبی، دیلتای ضمن اذعان به کانتی بودن پروژۀ فکری خود و تصدیق تلقّی کانتی از ماهیّت<br />و کارکرد فلسفه به نقّادی معرفت شناسیِ غیرتاریخی، نظریۀ سوبژکتیویته و مقولات و عدم کارآمدی آن در<br />فلسفۀ علوم انسانی میپردازد. بخش ایجابی اما در دو گام به طرح روانشناسی و طرح هرمنوتیکِ حیات<br />تاریخی اجتماعی به عنوان بنیاد فلسفی علوم انسانی میپردازد. وی ضمن نقادی پوزیتیویسم و هیستوریسم<br />را از هیستوریسم به عنوان « تاریخمندی » را از پوزیتیویسم و « عینیّت » ، (تاریخیگری) در فلسفه علوم انسانی<br />هگل و قرار دادن آن در بستری « روح عین ی » نقاط قوت این دو بر میگیرد. دیلتای با بهرهگیری از ایدۀ<br />تاریخی تجربی فرهنگی، در کنار تبیینی که از رابطۀ سهگانۀ تجربهزیسته، عینیّتیافتگیهای حیات و تعابیر<br />حیات ارائه داده، به دفاع فلسفی از عینیّت علوم انسانی میپردازد.https://method.rihu.ac.ir/article_162_05f4e5a4c0d917048cd399e7fbc9f699.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222Study of the Directionalism of Empirical Science Viewed by Some Contemporary Scientistsبررسی جهتداری علوم تجربی از منظر برخی اندیشمندان معاصر93104163FAمحمد تقیسبحانی.حسینسعدآبادی.Journal Article20130824We can refer to the issue of “Directionalism of Science” as one of the most important epistemological fundamentals in order to accept and/or reject the issue of “Religious Science”; this is therefore considered a highly important matter.
In this paper, we study the said issue from the viewpoints of 3 contemporary scientists: Ayatollah Javadi Amoli, Dr. Soroush and Hojattoleslam Valmoslemin Mirbagheri and we have tried to seek their opinions on the issue of directionalism, based on their individual principles and propositions.
Some of these scientists, including Professor Javadi Amoli and Dr. Soroush, have got principles that are not compliant with the issue of directionalism. They believe in realism of science and reject the relational understanding. On the contrary, other scientists like Mr. Mirbagheri criticize the already-known definition of science and believe that an agent (doer) is present in the process of understanding; they somehow believe in relativity of understanding. As regards the relation of understanding and power, Professor Javadi and Dr. Soroush call it a non-optional understanding, while Dr. Mirbagheri has a different opinion.
But many of the principles of all people who were studied in our research, acknowledge and confirm the issue of directionalism; they all believe that science is affected by philosophy. According to them, all three hypotheses and theories might influence science, and they speak about the role of personality of the scholar and his surrounding environment in the science of discourse.چکیده<br />را میتوان از مهمترین مبانی معرفت شناسانه در راستای قبول و یا رد مسأله « جهتداری علم » مسأله<br />دانست و از همین رو موضوعی پر اهمیت به شمار میرود. « علم دینی »<br />در نوشتار پیش رو، مسأله مذکور از نگاه سه اندیشمند معاصر؛ یعنی آیت الله جوادی آملی، دکتر سروش و<br />حجت الاسلام و المسلمین میرباقری مورد بررسی قرار گرفته است و سعی شده تا با تکیه بر مبانی و<br />تصریحات هر یک، نظر ایشان در مسأله جهتداری تبیین شود.<br />برخی از اندیشمندان مذکور، مبانیای دارند که در نگاه اول با موضوع جهتداری علم سازگار نیست؛ از<br />جمله استاد جوادی آملی و دکتر سروش قائل به واقع نمایی علم هستند و فهم نسبی را رد میکنند، بر<br />خلاف آقای میرباقری که تعریف مشهور از علم را نقد و سخن از حضور فاعلی در فرایند فهم به میان<br />آوردهاند و به نوعی قائل به نسبیت فهم هستند. در ترابط فهم و اختیار نیز استاد جوادی و دکتر سروش<br />فهم را غیر اختیاری میدانند و در مقابل، حجت الاسلام میرباقری معتقد است فهم بدون اختیار شکل<br />نمیگیرد.<br />از این گذشته ظاهرا سایر مبانی این سه شخصیت، بر موضوع جهتداری علوم تجربی موجود صحّه<br />گذاشته و آن را تایید میکند. از جمله همگی قائل به تاثیر فلسفه در این علوم هستند. همچنین هر سه،<br />فرضیهها و نظریهها را در علم مؤثر دانسته و از نقش شخصیت عالم و محیط پیرامون او در علم سخن<br />گفتهاند.https://method.rihu.ac.ir/article_163_5c3463ede82c74879a57a4092d03ddb5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222Conceptual Combination in Social Sciences:
A Case Study onترکیب مفهومی در علوم انسانی:105132164FAآرشموسوی.Journal Article20130915The emergence and development of new concepts in the minds of scientists has been a major and common subject and focus point in philosophy of science, history of science, and cognitive science. Models and theories in this research area have been developed to characterize precisely the mechanisms by which novel concepts evolve in science. These models mainly have been developed by reflecting on natural sciences. In this paper, we have tried to examine one of those models to analyse an important case of conceptual development in social sciences. We have tried to provide a reconstruction of the development of national innovation system concept in Alborg University using a theory of conceptual combination. The results of our analysis indicate that conceptual combinations in natural and social sciences follow the general lines of a similar pattern. These analyses, however, show that conceptual combinations in social sciences are more complicated and do not fit into a precise algorithm.
نحوه نضجگی ری و توسعه مفاهیم جدید علمی در ذهن دانشمندان یکی از نقاط تمرکز اصلی و مشترک<br />فلاسفه علم، تار یخ نگاران علم و متخصصان علوم شناختی بوده است. مدلهای نظ ری بوجود آمده در این<br />زمینه تلاش کردهاند تا بطور دقیق به توصیف ساز و کارهایی بپردازند که از خلال آنها مفاهیم و ساختارهای<br />مفهومی در دنیای علم ظهور میکنند. این ذخائر نظ ری در عین حال عمدتاً با نگاه به تحولات علوم طبیعی<br />شکل گرفتهاند. در مقاله حاضر تلاش کردهایم تا آن ذخائر نظ ری را برای مطالعه یک نمونه مهم از توسعه<br />مفهومی در علوم انسانی به کار بگیر یم و محک بزنیم. فرایند تار یخی نضج گی ری و توسعه مفهوم نظام ملی<br />نوآو ری در ذهنیت جمعی نظر یه پردازان حلقه آلبورگ را با اتکا بر یک مدل ترکیب مفهومی بازسا زی و تحلیل<br />کرده ایم. نتایج تحلیلهای ما حاکی از آن است که امتزاج مفهومی در علوم انسانی و علوم طبیعی از خطوط<br />عام یک الگ وی مشابه پیر وی میکنند. این تحلیلها در عین حال نشان میدهند فرایند ترکیب مفهومی در<br />علوم انسانی از پیچیدگی بیشت ری برخوردار است و به آسانی تن به یک الگور یتم دقیق نمیدهدhttps://method.rihu.ac.ir/article_164_eeadafbc6eec6d4cf39cda924d5cf3a7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222Methodology of education in Islamic economics by using reductionism approachروششناسی آموزش در اقتصادی اسلامی با استفاده از رویکرد تحویل گرایانه133163165FAسعیدخدیوی رفوگر.Journal Article20131101The most important factor to the development of science education in the last several decades has resulted in the reduction complex world in any knowledge to a few simple principles.
Hence, this study aims to demonstrate the concept of reductionism means the reduce complex world to the simple components, and by using this method, demonstrates how conventional economics could reduce the goal of good and welfare to achieve the pleasure means that achieving the goal of happiness or comfort, in normative aspect, and the community to individual and individual to the rational agency or instrumental rationality, in positive aspect.
Studying the possibility of reductionism in Islamic economics, show that in the positive aspect, in the economic behavior we could reduce the community to individual and individual to the holder of wise (intellectual strength) or canny as conventional economics. But in the normative aspect, however Islam agree with reducing good to pleasure, but Muslim seeking inner peace and well-being of soul that these change would led to key difference between Islamic economics education and conventional economics.رشد و پیشرفت علوم در دوران معاصر مرهون این است که تحصیل علوم برای تمامی افراد جامعه امکانپذیر<br />شده است. امروزه بر خلاف گذشته که تحصیل بسیاری از علوم فقط برای نخبگان امکانپذیر بوده است<br />تمامی افراد با داشتن حداقل توانایی امکان فراگیری بسیاری از علوم را دارا میباشند. مهمترین عاملی که این<br />تغییر را بوجود آورده، تحویل(فروکاهش) جهان پیچیده در هر دانش به چند اصل ساده و کلی بوده است.<br />اگرچه این روش برای پژوهش و سیاستگذاری خیلی مفید به نظر نمیرسد.<br />از این رو این پژوهش با نشان دادن مفهوم تحویل گرایی به معنای فروکاست جهان پیچیده به اجزاء کوچک و<br />ساده، نشان میدهد که چگونه علم اقتصاد متعارف با استفاده از این روش توانسته است روابط و رفتارهای<br />پیچیده اقتصادی را در جنبه هنجاری یعنی سعادت و خیر را به دستیابی به لذت که هدفش رسیدن به شادی<br />و یا آسایش تن است تحویل ب رد، و در جنبه اثباتی جامعه را به فرد، و فرد را به کارگزار عقلانی و یا عقل ابزاری<br />فرو میکاهد. بررسی امکان تحویل گرایی در اقتصاد اسلامی نیز نشان میدهد در بعد اثباتی در رفتارهای<br />اقتصادی میتوانیم همانند اقتصاد متعارف جامعه را به فرد و آن را به دارنده قوه عاقله یا عقل معاش تحویل<br />برد. اما در بعد هنجاری اگرچه با تحویل خوبی و خیر به حب الذات و یا همان لذت موافق است اما از میان<br />ت مام لذتها و سودها فرد مومن مسلمان به دنبال آرامش درون و یا آسایش روان است.https://method.rihu.ac.ir/article_165_75a3ba184a5335e64be8f5402721e014.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070197720131222New sociological institutionalism; an approach to analyzing the continuity and changeنهادگرایی جدید جامعه شناختی؛ رهیافتی برای تحلیل ثبات و تغییر165193166FAآرمانزارعی.Journal Article20130905New sociological institutionalism regards the institutions as producing interests, identities and suitable action models being formed in larger social and cultural contexts. Emphasizing the priority of culture, This approach tries to explain how social structures, resources and meanings are created and lead to significant results. Reviewing the literature of sociological institutionalism, this article tries to discuss the concepts, theories and the viewpoint of this approach toward the organizational consistency, conformity and compliance; behavioral stability and continuity; organizational field; institutional environment; the relationship between actors (individuals and organizations) and environment and finally discusses analysis level which can have theoretical applications in political studies.What’s more, this article refers to the analytical characteristics and implications of sociological institutionalism. Moreover, this article presents a pattern for institutional change in the framework of sociological institutionalism using the concept of Eshtarus “Bricolageنهادگرایی جدید جامعه شناختی نهادها را تولید کننده منافع، هویتها و الگوهای مناسب کنش در<br />نظر میگیرد که خود در زمینههای گستردهتر اجتماعی فرهنگی شکل گرفتهاند. این رهیافت با<br />تاکید بر اولویت فرهنگ، در پی توضیح این مسأله است که چگونه ساختارهای اجتماعی، منابع و<br />معناها خلق میشوند و نتایج با اهمیت به بار میآورند. نوشتار حاضر تلاش میکند با مرور ادبیات<br />مربوط به نهادگرایی جامعه شناختی، مفاهیم، نظریهها و دیدگاه این رهیافت به همسانی، همشکلی<br />و انطباق سازمانی، ثبات و تداوم رفتاری، میدان سازمانی، محیط نهادی، ارتباط بین کنش گران<br />(افراد و سازمانها) و محیط و در نهایت سطح تحلیل که میتوانند برای پژوهشهای اجتماعی و<br />« سرهم بندی » سیاسی کاربرد نظری داشته باشند، مورد بحث قرار دهد و با استفاده از مفهوم<br />استراوس الگویی برای تغییر نهادی در چارچوب نهادگرایی جدید جامعه شناختی ارائه نمایدhttps://method.rihu.ac.ir/article_166_d8295c142fa66bd4a66834805146ca5d.pdf