پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920120121Methodology of Augustinian Scienceروش شناسی علم آگوستینی739208FAسید حمیدرضاحسنی0000-0002-1584-958Xسید محمدتقیمدرسی یزدیJournal Article20111011Alvin Plantinga believes there are some kinds of conflicts between some deliverances of science and religious beliefs. To correct, on one hand, misinterpretations of the Scripture and, on the other hand, wrong scientific claims, he proposes, we must use in science all of what we know: what we find through experience, as well as what we know by way of faith. Methodological naturalism, one of methodological assumptions of scientific practice, prevents us to achieve this goal. According to methodological naturalism, scientists can’t use supernatural explanation, evidence and concept in science. In addition to rejecting methodological naturalism, Plantinga maintains many theories in humanities apply normative concepts and definitions; and religion can be used as a source for this concepts and definitions. Consequently, Plantinga’s idea, Augustinian Science, has been based on four principles: using hermeneutical finding along with empirical evidence in science; rejecting methodological naturalism; using normative concepts and definitions which comes from religious world view, in theories which need them; assuming properly basic beliefs of believersالوین پلنتینگا ظاهر بعضی باورهای دینی را با برخی یافتههای علم امروزی متعارض مییابد، بنابراین پیشنهاد میکند برای آنکه هم علم بتواند اشتباهات تفسیری ما را از متون دینی تصحیح کند و هم دین راهنمای علم در پرهیز از یکی انگاشتن نظریههای علمی با حقیقت شود، باید به علمی روی بیاوریم که از هر آنچه میدانیم در آن بهره ببریم: خواه آموزهها و باورهای دینی، خواه دادههای تجربی و یافتههای علمی. در این مسیر، یکی از مفروضات علم موجود مانع تحقق چنین علمی است: طبیعتگروی روششناختی قید روششناختیای است که دانشمندان را ملزم میسازد در چارچوب مفاهیم، شواهد و تبیینهای طبیعی نظریهپردازی کنند. بهعلاوه، بسیاری از علوم (غالباً علوم انسانی) نیازمند تعاریف و مفاهیم هنجارینی هستند که نظام ارزشی دین میتواند آنها را تأمین کند. به عقیدة پلنتینگا، میتوان با کنار هم قرار دادن یافتههای علمی و باورهای دینی (اعم از باورهای واقعاً پایه و قرائن هرمنوتیکی)، به همراه طرد طبیعتگروی روششناختی و استفاده از مفاهیم و تعاریف هنجارین دینی، علم آگوستینی را پایه گذارد.https://method.rihu.ac.ir/article_208_a63a972eb3c1cfd7a0d50ed4318abc66.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920110823The status of scientific theories in Islamic economicsخاستگاه نظریات علمی اقتصاد اسلامی4158209FAحسنآقانظریJournal Article20110910Some scholars have not believed the division of economics into Islamic and non-Islamic; though, it can be considered Islamic in the context of gathering data, but science production relates to the context of judgment. In this context, as an answer to the question of the existence of Islamic or non-Islamic economics, there exists just one reality which does not accept any attribute such as Islamic or non-Islamic. Through this article, it is tried to find a response for the above-mentioned problem via describing Islamic economics as a branch of economics. The philosophical foundations for underlying this branch of science are the effects that special contingents (i’tibarat) of Islamic doctrine have on economic behaviors and variables.برخی بر این عقیدهاند که علم اقتصاد، اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ زیرا در مقام گردآوری ممکن است صبغه اسلامی داشته باشد و لکن تولید علم مربوط به ساحت جواب و داوری است. در این ساحت، یک واقعیت بیشتر وجود ندارد. بنابراین واقعیت یگانهای که جواب سؤال قرار میگیرد، غیر از عنوان واقعیت، وصف دیگری را به عنوان اسلامی و غیر اسلامی نمیپذیرد. این مقاله پاسخی به این اشکال و در واقع تلاشی است برای تصویر علم اقتصاد اسلامی به عنوان شاخهای از علوم اقتصادی. مبنای فلسفی شکلگیری این شاخه علمی، تأثیرگذاری اعتباریات خاص آموزههای اسلامی بر رفتارها و متغیرات اقتصادی است؛ زیرا مفروض آن است که این اعتبارات، چارچوبهای این رفتارها و متغیرات را تشکیل میدهند. در ساحت عینیت، آنچه میباید مورد توجه قرار گیرد، این رفتارها و متغیرات اقتصادیاند که از این چارچوبهای پذیرفته شده تأثیر پذیرفتهاند. <br /> https://method.rihu.ac.ir/article_209_bd475160397964efd338ce2ca54e9480.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920111222Social responsibility of science;
A comparative study between Islam and Westبررسی تطبیقی مسئولیت اجتماعی علم در اسلام و غرب5988210FAمحمدتقیایماناحمدکلاته ساداتیJournal Article20110625Dominant methodological rules and the importance of values and ethics in scientific paradigms are the main issues debated through scientific social responsibility. So, social responsibility of science is methodological and axiological foundations of any area of science that commitment to them reflects scholar's social responsibility. In western paradigms, social responsibility of science involved different and paradoxical foundations, while in the Islamic worldview, referring to reality and constructing social theory, are based on the Tawhidi epistemology. This harmony is the unconditional and unchangeable rule of Islamic thought. In the Islamic thought, human's responsibility in front of God (SWT), self and society are regarded as a value concept and all people, specifically, social scholars are considered responsible to construct their social world based on these types of concepts. These value concepts, beneficial science and Tawhidi epistemology make differences between scientific social responsibility in Islam and dominant paradigms of occidental sciences.قواعد روششناختی حاکم بر پارادایمهای علم و اهمیت ورود ارزشها و اخلاقیات در آنها از موضوعات مورد بحث مسئولیت اجتماعی علم به شمار میرود. مسئولیت اجتماعی علم عبارت است از مبانی روششناختی و ارزش شناختی هر حوزه از علم که تعهد نسبت به این مبانی به عنوان مسئولیت اجتماعی عالمان آن علم شناخته میشود. در پارادایمهای غربی، مسئولیت اجتماعی علم دارای مبانی متفاوت، متکثر و حتی متضاد است؛ در حالیکه در جهان بینی اسلامی، ورود به واقعیت و شکلگیری نظریه اجتماعی، مبتنی بر مدار توحید است. این وحدت، اصل بلامنازع و غیر قابل تغییر و قاعدة پذیرفته شدة اندیشه و تفکر اسلامی است. در اندیشه اسلامی، با توجه به مسئولیت انسانها در برابر خداوند، خویشتن و جامعه، همه و بخصوص عالمان اجتماعی مسئولاند تا با مفاهیم ارزشی این جهانبینی، جهان اجتماعی خود را بسازند. این مفاهیم ارزشی، علم نافع و معرفتشناسی توحیدی باعث شده تا مسئولیت اجتماعی علم در اسلام، متمایز از معیارهای مرسوم در پارادایمهای علم غربی باشد.https://method.rihu.ac.ir/article_210_f64caf0b147c8b0d4aa0bc32762614f4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920111222The status of research ethics in Persian books on research methods;A critical assessmentمنزلت اخلاق پژوهش در کتابهای روش تحقیق به زبان فارسی: بررسی انتقادی89125211FAسید حسناسلامی اردکانیJournal Article20110910Academic circles have believed that science and ethics cannot be separated, so the students are taught to learn research ethics and apply the rules of ethical conduct in their term papers and theses or dissertations. From this point of view, the writer of this paper conducted a research on the research books that are written in Persian, to discover the amount of presence of research ethics in these books and the coverage of the issues facing the students in the process of their research. The result shows that the positivistic approach concerning the distinction between facts and value is still dominant in most of these educational books, and they have not freed themselves from this positivistic heritage. In the end, the writer has proposed a solution for overcoming this ethical and educational problemانتظار میرود که ضوابط اخلاق پژوهش، مانند پرهیز از سرقت علمی، سوگیری در تحلیل، و دستکاری دادهها یا نتایج، در کتابهای روش تحقیق آموزش داده شود. پرسش اصلی این تحقیق آن است که آیا به این انتظار پاسخ داده شده است؟ نگارنده کتابهای روش تحقیق را که به زبان فارسی تألیف شدهاند، بررسی کرد و آنها را در پنج گروه گنجاند. برخی از این آثار اساساً فرآیند تحقیق را امری فنی دانسته، از طرح اخلاق پژوهش دوری کردهاند. شماری دیگر نیز اخلاق پژوهش را تنها به مثابه صفات شخصی پژوهشگر دانسته، از پیش کشیدن مسائلی که پژوهشگر در فرآیند تحقیق با آنها مواجه میشود، غفلت یا خودداری کردهاند. پیشنهاد اساسی نویسنده، پس از تحلیل این آثار، آن است که در کتابهای روش تحقیق، فصلی مشخص به اخلاق پژوهش اختصاص داده شود و در آنها طی پنج محور مسائل اخلاق پژوهش مورد بحث قرار گیرد.https://method.rihu.ac.ir/article_211_25554cc3403255c5bc60c46fd37c6f2f.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920111222Typology of explanation in social sciencesسنخشناسی «تبیین» در علوم اجتماعی127162212FAرحمتاللهمعمارJournal Article20110630In this article the concept of explanation has been described etymologically and terminologically. Then we classified the philosophy of social sciences into ontological and epistemological approaches. In ontological approach, we introduced five methodologies including individualism, holism, dialecticism, systemism and realism. Concerning the epistemological approach, we introduced two explanation models including deductive and inductive models. Based on the same approach, various methods of explanation are classified and introduced briefly. This article aimed to draw a general scheme of explanation methods and determines their extents in regard to other methods. <br /> در این مقاله، پس از ریشهشناسی و اصطلاحشناسی مفهوم تبیین، فلسفة علوم اجتماعی را در تلاقی با حوزة گسترده و پیچیدة تبیین، به دو رهیافت هستیشناسانه و معرفتشناسانه، طبقهبندی نمودهایم. در رویکرد هستیشناسانه، پنج نوع روششناسی: فردگرایی، کلگرایی، جدلگرایی، نظامگرایی و واقعگرایی را به اجمال معرفی نمودهایم. در رویکرد معرفتشناسانه نیز دو مدل تبیینی: قیاسی ـ قانونی و استقرائی ـ احتمالی و با همین رویکرد، مجموعهای از روشهای تبیینی را طبقهبندی و به اختصار تشریح نمودهایم. هدف از این مقاله، نه توضیح تکنیکهای خاص هر یک از انواع روشهای تبیین، بلکه ترسیم شمای کلی و تحدید حدود آن نسبت به دیگر روشها بوده است.https://method.rihu.ac.ir/article_212_79f377e64f6892ae1f21a2c0aa2e246b.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920111222A discourse on the discourse analysis of organization studies;
Reflection on the theoretical perspectives and course of actionگفتمانی بر تحلیلگفتمان در مطالعات سازمانی: تأملی برمبانی نظری و اسلوب اجرا163192213FAحسنداناییفرد0000-0002-4745-0266علینوریJournal Article20110808Full understanding of organizations and doing integrated organization studies and analyses depend on careful attention to the social and cultural context of organizations. So, discourse analyses as a qualitative research strategy which considers situational context of organizations and takes into accounts that “imaginations” and “experiences” are constructed by language assists researchers to achieve this goal. Thus the purposes of this article are first; to explain the theoretical perspectives of discourse and discourse analysis, second; determining the paradigmatic position of this approach and third; describing the course of action.درک جامع سازمانها و انجام مطالعات و تحلیلهای سازمانی یکپارچه، در گرو توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی آنها است. در این راستا، تحلیلگفتمان به عنوان یکی از استراتژیهای پژوهشی کیفی، با مدنظر قراردادن زمینه و بافت موقعیتی سازمانها و توجه به این نکته که «ذهنیتها» و «تجربهها» بوسیله زبان خلق میشوند، به پژوهشگران کمک میکند تا به این مهم دست یابند. بر این اساس، هدف این مقاله تبیین مبانی نظری گفتمان و تحلیلگفتمان، تعیین جایگاه این طرح پژوهشی در میان پارادایمهای تحقیق و تشریح شیوه انجام آن است.https://method.rihu.ac.ir/article_213_1e0842eb072317ad7be935e141471db5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070176920110823Assessment of administrative corruption;
An explanation of the methodological necessities for designing national indicesسنجش فساد اداری: درآمدی بر تبیین الزامات روش شناختی طراحی شاخص ملی193216214FAعبداللهتوکلیJournal Article20110910Explanation of essential requisites for designing national indices of administrative corruption in Iran necessitates the study, classification and criticism of the existing indices for the assessment of administrative corruption based on the historical career, practical levels, examples of administrative corruption and methodological approaches has been used in their designing. To do, it is necessary to have a comparative study on the indices and methodological necessities for designing national indices of such an explanation. The results of this research paper are summarized as follow: the obligation for designing national indices, investigating the phenomena being assessed, benefitting from rich theoretical foundations, necessity for methodology of designing the indices, considering the importance of the resources for gathering data and combining the qualitative and quantitative data, ensuring the access to the valid data, accepting the necessity for various assessments or supplementary assessments, caring about the poor and vulnerable groups and finally, the necessity for accepting the responsibility of acquired index.به منظور تبیین الزامات اساسی طراحی شاخصهای ملی سنجش فساد اداری متناسب با کشور ایران لازم است شاخصهای سنجش فساد اداری موجود بر اساس سیر تاریخی، سطوح کاربری، مصداقهای فساد اداری و رویکردهای روش شناسانه بکارگرفته شده در طراحی آنها بررسی، طبقه بندی و مورد نقد قرار گیرند. در مقاله پیش رو این مهم از رهگذر مطالعه تطبیقی شاخصها و الزامات روش شناختی طراحی شاخصها در سطح ملی فراهم آمده است. و یافتههای مهم آن عبارتاند از: لزوم طراحی شاخصهای ملی سنجش فساد اداری، شناخت دقیق پدیدهای که مورد سنجش قرار میگیرد، ابتنای سنجش بر مبانی نظری قوی، توجه بایسته به روششناسی طراحی شاخص، توجه به اهمیت منابع دادهها و ترکیب حتیالامکان دادههای کمّی و کیفی، تضمین دسترسی به دادههای معتبر، پذیرش نیاز به سنجشهای چندگانه و تکمیلی، حساسیت به گروههای فقیر و آسیب پذیر و سرانجام توجه به لزوم پاسخگو بودن در مورد شاخص بدست آمده.https://method.rihu.ac.ir/article_214_e1b2761af268946a6ee1d52a82875985.pdf