پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020220Is Islamic Psychology Possible?روان شناسى اسلامى: آیا امکان پذیر است؟535640FAحمیدلطفیمدیر گروه روان شناسى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تنکابن.Journal Article20011203Is it possible to present a new approach or school in psychology entitled ûIslamic Psychology in view of scientific, methodological and philosophical grounds? To answer this question, one should study the various explanations regarding behavior, various orientations in method, the possibility of recognition of this new subject and taking methodological and theoretical orientation in terms of developments in definitions on psychology. Contemplating on the aforementioned components and taking scientific approaches to the problem in question, the writer makes some critical remarks on the view that science is concerned with brute facts. He tries to put his hypotheses to the test in accordance with the established scientific method and extends the findings in realms of psychological, religious, cultural and philosophical ûself into the realm common for all human beings. <br />The article goes on to discuss the three prevailing trends influenced by Islamic presuppositions and finally advances some suggestions for the developments in psychological researches in terms of domestic and Islamic views.آیا طرح رویکرد یا مکتبى جدید در روان شناسى با عنوان «روان شناسى اسلامى»، با توجه به مبانى علمى، روش شناختى و فلسفى ممکن است؟ براى پاسخ به این سؤال باید ابتدا با توجه به تحول تعاریف روان شناسى، وجود تبیین هاى متفاوت از رفتار، جهت گیرى هاى روشىِ گوناگون، و با تأکید بر پیچیدگى واقعیت، امکان شناسایى و طرح موضوع جدید و اتخاذ سمت گیرىِ روشى و نظرىِ تازه را بررسى کرد. مؤلف با تأمل در مؤلفه هاى فوق و طرح رویکردهاى علم شناختى، به نقد دیدگاهى پرداخته است که مدعى است علم با پدیده هاى عریان سروکار دارد. آنگاه مى کوشد با روش مقبول جامعه علمى، فرضیه هاى خود را به آزمون بگذارد و یافته ها را از حریم خودِ روانى، دینى، فرهنگى و فلسفى به حریم مشترک بین آدمیان بکشاند. مقاله در ادامه به بررسى سه روندى که از پیش فرض هاى اسلامى یا بومى متأثر است، پرداخته و در پایان براى گسترش تحقیقات روان شناسى با دیدگاه هاى بومى و اسلامى پیشنهادهایى را عرضه کرده است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020220A Test for Measuring Religious Attitude in the Light of Islamآزمون جهت گیرى مذهبى با تکیه بر اسلام3661641FAمسعوداذربایجانیعضو هیأت علمى پژوهشکده حوزه و دانشگاه.Journal Article20011203To provide the materials for putting religious attitudes to the test in the light of Islam, the religions in general are treated briefly and Islam in particcular is given lengthy treatment. <br />In an investigation into chief Islamic doctrines (creeds), an attempt is made to make use of the Quranic verses, and Shi`ite traditions and texts. On the basis of the findings, a questionnaire with seventy items (questions), confirmed by specialists and religious authorities in its ûcontent validity and by a sample group consisting of 378 university students from various universities, including Tehran University, Free University, as well as the clergymen of the Seminary of Qum in its ûconstruct validity, obtainted a reliability quotient of 0.936 according to Cronbach alfa coefficient. The results of the investigation can be two measures, R1 (creeds, rituals) and R2 (morality) which altogether assess the Islamic religious attitude.براى تهیه مواد آزمون جهت گیرى مذهبى با تکیه بر اسلام، ادیان جهان به طور اجمالى و دین اسلام به صورت تفصیلى مورد بررسى قرار گرفت. در تحقیق پیرامون آموزه هاى اصلى اسلام سعى شده است از آیات قرآن و متون روایى شیعه به عنوان منبع، استفاده شود. بر اساس یافته هاى به دست آمده، پرسش نامه اى حاوى هفتاد سؤال تهیه گردید. پس از تأیید «اعتبار محتواى» این پرسش نامه توسط متخصصین و صاحب نظران علوم دینى، اعتبار سازه آن نیز از طریق گروه نمونه اى به حجم 378 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد تهران (واحد شمال)، و طلاب حوزه علمیه قم مورد تأیید قرار گرفت و براساس ضریب آلفاى کرونباخ، پایایى آن 936/0 بدست آمد. نتیجه پژوهش ارائه دو مقیاس 1 R(عقاید ـ مناسک) و 2 R(اخلاق) است که مجموعاً (R) جهت گیرى مذهبى اسلامى را مى سنجد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020220The Psychology of Moral, Attitudinal and Religious Development in Adolescenceروان شناسى رشد اخلاقى ارزشى و دینى در نوجوانى و جوانى6297642FAحسینلطف ابادیعضو هیأت علمى دانشگاه فردوسى مشهدJournal Article20020102Moral, attitudinal and religious development in adolescence is considered as one of the most significant subjects in developmental psychology which has been subject to many investigations and speculations. This research is another attempt which sets out to explain the moal and religious development in adolescence, basing its arguments on the findings of developmental psychology as well as those of educational psychology. Taking a new approach to the study of moral and attitudinal development in adolescence, the article seeks to advance a new theory on the formation stages and religious development. <br />The ways adolescents interact with others in a society and the moral messages received in this process play a more significant role than the direct moral education offered to the adolescents in schools and universities by teachers or professors. In order to have a positive part in moral and religious development, parents and instructors have to establish a respectful relationships with young people. As a matter of fact, growing children and adolescents are in great need of guidance and this cannot be attained but through a mutual respectful relationships with young people, for moral and religious development have roots not only in the mental (intellectual) abilities but in the ways parents, instructors and people of the same age interact with them, along with various socio-cultural and emotional values interchanged. <br />The dynamic synthesis of certain motivational, cognitive, emotional, social and cultural traits make young people be very succeptible for moral conduct, there by leading them to take precedence over moral values and to believe in God and everlasting human goodness and virtues. <br />It should be noted that the first part of the article appears in this issue and the second part will appear in the next issue, because of the lengthy treatment of the subject in question. <br /> <br /> چگونگى رشد اخلاقى، ارزشى و دینى در نوجوانان و جوانان از موضوعات مهم روان شناسى رشد است که روان شناسان بزرگ درباره آن به تحقیق و نظریه پردازى پرداخته اند. این تحقیق تلاشى دیگر در این راستا است که مى کوشد تا چگونگى رشد و پرورش اخلاقى و دینى نوجوانان و جوانان را هم بر پایه دانش روان شناسى رشد و هم با تکیه بر یافته هاى دانش روان شناسى تربیتى، تبیین نماید. سعى بر این است که با نگرشى نو چگونگى رشد اخلاقى و ارزشى نوجوانان و جوانان را بررسى و نظریه تازه اى را درباب مراحل شکل گیرى و رشد دینى ارائه دهد. <br />کیفیت تعامل اجتماعى با دیگران و پیامهاى اخلاقى که دراین ارتباطها به نوجوانان و جوانان داده مى شود بسیار قویتر از آموزشهاى مستقیم اخلاقى است که معلم یااستاد در کلاس درس ارائه مى کند. <br />براى آنکه معلمان و والدین سهم مثبتى در رشد اخلاقى و دینى نوجوانان و جوانان داشته باشند باید روابط محترمانه اى رابا آنان ایجاد کنند. نوجوانان و جوانان نیاز به راهنمایى دارند و این راهنمایى باید در جریان یک ارتباط متقابل محترمانه به آنان ارائه شود، چراکه رشد اخلاقى و دینى نه فقط ناشى از تواناییهاى فکرى بلکه همچنین حاصل چگونگى روابط با والدین و مربیان و معلمان و همسالان و نوع ارزشهاى اجتماعى - فرهنگى و عواطفى است که در این ارتباطها با نوجوانان و جوانان مبادله مى شود. ترکیب پویاى ویژگیهاى انگیزشى، شناختى، عاطفى، اجتماعى و فرهنگى باعث مى شود وى پذیراى رفتار اخلاقى باشد، یعنى هم به ارزشهاى اخلاقى اولویت بدهد و هم به خداوند و جاودانگى خیر و فضیلت و ارزش انسانى خود و دیگران ایمان داشته باشد. <br />لازم به یادآورى است، به دلیل حجم زیاد مقاله، بخش نخست آن در این شماره و بخش دوم آن در شماره بعدى ویژه روان شناسى از نظر خوانندگان عزیز خواهد گذشت.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020220Studies of Common Realms of Religion and Psychologyمطالعاتى در قلمرو مشترک دین و روان شناسى98109643FAباقرغبارى بناباستادیار دانشکده روان شناسى و علوم تربیتى دانشگاه تهرانJournal Article20020102What are the effects of religion and religious affiliation (ties) on mental health of human beings? What empirical evidence can account for the positive role a religion or religious affiliation plays in mental health? <br />To answer the aforementioned questions, the writer provides a clear account of current researches carried out, along with the titles and consequences as follows: <br />A. Religious affiliation and suicide; the suicide rates among church goers have been found to be low or below the national average. <br />B. Religious affiliation and crimes; there is a negative correlation between churchgoing and commiting crimes. <br />C. Religious affiliation and narcotics (alcohol or drug adiction); the devout are less prone to drug addiction. <br />D. Religious affiliation and a happy marriage; the most important factor in successful and happy marriages is believed to be religious ties. <br />E. Roligious affiliation and depression; depressive illnesses are found to be more common among the non-believers or the non-religious than the devout. <br />F. Religious affiliation and stress; the devout are less subject to mental abnormalitiy. <br />G. An increase in union of kindred or strengthening bloodkinship brings about more social adaptation, and trust in God decreases anxiety and agitation. <br /> دین و دین دارى چه تأثیراتى بر سلامت روان آدمى دارد و کدام شواهد تجربى نقش مثبت دین و دین دارى بر سلامت و بهداشت روانى را مدلل مى سازد؟ مؤلف براى پاسخ به سؤالات فوق به چند طبقه از تحقیقات انجام شده با عناوین و نتایج زیر اشاره مى کند: <br />الف) دین دارى و خودکشى; بین تعداد کسانى که به کلیسا مى روند و میزان خودکشى رابطه معکوس وجود دارد. ب) دین دارى و بزهکارى; بین میزان رفتن به کلیسا و بزهکارى رابطه منفى وجود دارد. ج) دین دارى و اعتیاد; افراد مذهبى کمتر به استفاده از مواد مخدر روى مى آورند. د) دین دارى و رضایت مندى از ازدواج; مهم ترین عامل رضایت مندى در ازدواج هاى پایدار، مذهب تلقى مى شود. هـ ) دین دارى و افسردگى; میزان افسردگى بیمارانى که داراى باورهاى مذهبى قوى ترى هستند از سایر گروهها کمتر است. و) دین دارى و فشار روانى; افراد مذهبى کمتر به مشکلات روانى دچار مى شوند. ز) افزایش صله رحم موجب سازگارى اجتماعى بیشترى مى شود، و بالاخره توکل به خدا سبب کاهش اضطراب مى گردد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020309Propagation and Psychological Warfareتبلیغات و جنگ روانى110133644FAمحمدکاویانیعضو هیئت علمى پژوهشکده حوزه و دانشگاه.Journal Article20020201Propagation and psychological warfare are of most significance in social psychology. This article deals with the concept of propagation and psychological warfare from the psychological point of view on the one hand, and from the Quranic point of view on the other. <br />In the psychological study of the subject in question, such questions as definition, conceptual scope and use of various branches of psychology, as they are used in propagation and psychological warfare, have been taken into account. <br />In the Quranic study of the subject, the principles of propagations and psychological warfare, peculiar methods used by both belivers and nonbelievers, common methods as well as the preventive ways and stiff resistance against the evil consequences of propagation and psychological warfare are given descriptive treatment. <br />From the Islamic viewpoint, application in psychological warfare of any method which is of no moral value is strictly forbidden. This rejected method is peculiar to non-believers and is not whatsoever confirmed by Islam. Rather, Islam contradicts it and tries to persuade Islamic community to refrain applying it. <br />It should be noted, of course, that certain methods are preventive and can be applied by both believers and non-believers. Though these methods have positive value, their practical effects are of most significance; that is, their effectiveness depends on how much and how well they are used by each group. <br /> تبلیغات و جنگ روانى، در روان شناسى اجتماعى از اهمیت به سزایى برخوردار است. در این مقاله، ابتدا مفهوم تبلیغات و جنگ روانى از دیدگاه روان شناسى مورد کنکاش قرار گرفته و پس از آن دیدگاه قرآن ارزشیابى شده است. <br />در بررسى روان شناختى، با نگاهى صرفاً توصیفى موضوعاتى همچون تعریف، گستره مفهومى، و کاربرد شاخه هاى مختلف روان شناسى در تبلیغات و جنگ روانى موردتوجه قرار گرفته است. در بررسى قرآنى، با نگاهى توصیفى ـ هنجارى، به اصول تبلیغات و جنگ روانى، شیوه هاى ویژه مؤمنان، شیوه هاى ویژه غیرمؤمنان، شیوه هاى مشترک، و راه هاى پیشگیرى و مقاوم سازى پرداخته شده است. <br />از نظر اسلام، همه امورى که منع ارزشى و اخلاقى دارد مذموم و ناپسند است و در جنگ روانى نیز نباید از آن شیوه ها استفاده شود. این روشها که ویژه غیرمؤمنان است، نه تنها مورد تأیید اسلام نیست. بلکه اسلام با آن مبارزه مى کند و مى کوشد تا در جامعه از چنین روشهایى استفاده نشود. <br />البته باید به این نکته توجه داشت که پاره اى از روشها نقش پیشگیرانه دارند و هر دو گروه مؤمنان و غیرمؤمنان مى توانند از آن ها سود جویند. اگرچه این شیوه ها از نظر ارزشى مثبت تلقى مى شوند، ولى مهم تر، مؤثر بودن عملىِ آن هاست; یعنى هر کدام از گروهها که بیشتر و بهتر از این شیوه ها استفاده کنند، موفق تر خواهند بود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020220.نسبت روان شناسى و دین134167832FAاستانتونال جانز.عباسبخشى پور رودسرى.Journal Article20011119پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072920020220.روان شناسى و دین168178833FAفرامرزسهرابیاستادیار دانشگاه علامه طباطبایىJournal Article20011119