پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122The Nature and Realm of Islamic Educationماهیت و قلمرو تعلیم و تربیت اسلامى2333645FAخسروباقریعضو هیئت علمى دانشگاه تهرانJournal Article20011004There have been three views of Islamic education. The first view considers Islamic education as a system which can be achieved through the careful study of the works of Moslim thinkers. The second view looks at Islamic education as an inferential system, according to which an answer can be given to educational problems drawing upon various religious texts. The third view takes slamic education as an inferential - established system in which some issues related to education can be abstracted, and considers it empirical to have an access to some other issues. <br />In this article, the writer seeks to have a glance at the nature and history of Islamic education as an academic discipline, taking into consideration research methods and their achievements. <br /> سه نگرش در تعلیم و تربیت اسلامى وجود دارد. در نگرش نخست تعلیم و تربیت اسلامى به منزله نظامى توصیفى است که از طریق بررسى آثار دانشمندان مسلمان مى توان بدان دست یافت. در نگرش دوم، نظامى استنباطى است که بر اساس آن، مى توان با استفاده از متون دینى براى همه مسائل تعلیم و تربیت، پاسخى فراهم آورد. در نگرش سوم، تعلیم و تربیت اسلامى به منزله نظامى استنباطى ـ تأسیسى تلقى شده است که در آن برخى مسائل و مباحثِ مربوط به تعلیم و تربیت از متون اسلامى استخراج مى شود و دسترسى به برخى موارد دیگر بر اساس روشهاى تجربى و پیش فرض هاى دینى، انجام مى گیرد. <br />در این نوشتار سعى برآن است که با عنایت به مطالب فوق، بااشاره اى کوتاه به ماهیت و تاریخچه تعلیم و تربیت اسلامى به منزله رشته اى دانشگاهى، روشهاى تحقیق و دستاوردهاى آن نیز مورد بررسى قرار گیرد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122Necessary Conditions for Researches on Islamic Educationبایسته هاى اساسى پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامى3451646FAمحمودنوذریعضو پژوهشکده حوزه و دانشگاهJournal Article20011004Even though many attempts have been made in the form of researches, seminars, articles, books, etc., in modern Islamic education, especially in the second half of the last Century, knowledge and system of Islamic education in the realms of educationl knowledge and behavior have not yet found its own place. over the years after the Islamic Revolution, the question why this problem had not been resolved, was one the major concerns of authorities in education in our country (Iran) as a result of which many different views have been presented thus far. <br />The writer in this article seeks to offer the essential necessary conditions for researches on Islamic education and cast light on the neglected stages which have brought about this present critical situation. <br /> <br /> <br /><em>Explanation and Analysis of the Fundemental Challenges to Research Procedures in Education (with a Look into Islamic Education</em>با اینکه در صد ساله اخیر، به ویژه نیمه دوم آن، تلاش هاى فراوانى در قالب پژوهش، سمینار، مقاله، کتاب و... در زمینه تعلیم و تربیت اسلامى به صورت جدید انجام گرفته است، ولى هنوز دانش و نظام تربیت اسلامى، در قلمرو معرفت هاى تربیتى و رفتار تربیتى، جایگاه شایسته خود را نیافته است. به ویژه در سالهاى پس از پیروزى انقلاب، پاسخ به چرایى این امر، یکى از دغدغه هاى عمده مسؤولین آموزش و پرورش کشور بوده و دیدگاه هاى متفاوتى درباره آن ارائه شده است. نگارنده در این مقاله درصدد است با نگاهى روش شناختى به پژوهش ها و اقدامات صورت یافته، «بایسته هاى اساسى پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامى» را ارائه کند و مراحلى را که از آن غفلت شده و چنین وضعیتى را پدید آورده است، نشان دهد. <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122into Islamic Education
Explanation and Analysis of the Fundemental Challenges to Research Procedures in Education (with a Lookچالشهاى بنیادین رویکردهاى تحقیق و پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامى5273647FAمهدیسجادیعضو هیأت علمى دانشگاه تربیت مدرّسJournal Article20011004In an attempt to answer the question, "What things represent the most serious challenges to the research activities in Islamic education?", the article, which enumerates the common challenges, seeks to explain and analyse this matter. <br />The cases with which the disucssion is concerned are things like the dispute over the diffrence between the context of discovery and that of judgement, quantification or qualification, principiality of essence or nominalism, conceptual or explanatory procedures as well as the attention shown to the findings and references. <br /> <br /> <br /><em>Catechetical Method of Education in the Life-Style of the Infallible (Ma'sumin)</em>این مقاله در پاسخ به این سؤال «که اساسى ترین چالش هاى فراروى رویکردهاى پژوهش و تحقیق در تربیت اسلامى کدامند»، ضمن بر شمردن چالشهاى موجود، به تبیین و تحلیل آن موارد مى پردازد. این موارد عبارتنداز: چالش بین مقام اکتشاف و داورى، کمیّت گرایى یا کیفیّت گرایى، اصالت ماهیت یا اصالت تسمیه، رویکرد تفهّمى یا تبیینى و توجه به دستاوردها یا منابع.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122Catechetical Method of Education in the Life-Style of the Infallible (Ma'sumin)روش سؤال و جواب در سیره معصومان(ع)7495648FAعلیحسینى زادهعضو پژوهشکده حوزه و دانشگاهJournal Article20011004The article opens with a glance at the significance of knowledge and education, especially religious educacation, in the life-style of the Infallible (upon them be peece), and then expounds on catechism (i. e. question-and-answer method) and its significant role in their life-style. <br />The next part is concerned with explaining the various kinds of the quetion-and-answer methods and the difference between this method and the commonly used one and Socrate's pointing out its precedence over other methods and finally reviewing the provoking-question methods, their educational benefits and the question-and-answer etiquette in the manner of the Infallible (upon them be peace). <br /> این مقاله ابتدا نیم نگاهى به اهمیت و جایگاه علم و آموزش، بهویژه آموزش دینى، در سیره معصومان(ع) دارد، پس از آن به بررسى روش سؤال و جواب، اهمیت و جایگاه آن در سیره آنان مى پردازد. در ادامه مقاله به بیان اقسام سؤال و جواب و تفاوت این روش با روش پرسش و پاسخ متعارف و روش سقراطى پرداخته و مزیت آن بر این روش ها را مشخص مى سازد و درنهایت نیز شیوه هاى ترغیب به سؤال، فواید آموزشى آن و آداب سؤال و جواب را در سیره معصومان(ع) بررسى مى کند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122Educational Tolerance in the Infallible's Life-styleرفق و مداراى تربیتى در سیره معصومین(ع)96109649FAمحمدداوودیعضو پژوهشکده حوزه و دانشگاهJournal Article20011004Having defined the literal and conceptul meaning (sense) of tolerance, this article casts light on locus of tolerance in the words and life-style of the Infallibles (Ma`su¦min) (upon them be peace) through the study of historical examples, and makes a distinction between to lerance towards others and tolerance towards oursselves, and comes to deal with tolerance in such cases as tolerance in explaining religious problems, tolerance in observing Friday prayer and ritual prayers, tolerance in providing children with a devotional education, telerance in treating certain people of various degrees of faith and tolerance in preaching. The article comes to an end with discussion on the limits of educational tolerance in view of such constituents as `ignorance and knowledge, physical ability and degrees of faith, and deals in brief with the deucational consequences of tolerance. <br /> این مقاله پس از تعریف مفهوم رفق و مدارا، جایگاه، موارد، محدوده و آثار تربیتى آن را در کلام و سیره معصومین(ع) بیان مى کند و سپس رفق و مدارا با دیگران را در مواردى از قبیل: رفق و مدارا در تبیین مسائل دینى، رفق و مدارا در تربیت عبادى کودکان، رفق و مدارا در موعظه، و... مورد بررسى قرار مى دهد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122A Critique of Iqbal's Thoughts on Educationنقد و بررسى اندیشه هاى آموزشى اقبال لاهورى110123650FAفاطمهزیباکلامعضو هیأت علمى دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى دانشگاه تهرانJournal Article20011004No doubt, Allameh Muhammad Iqbal, the most outstanding figure of his times and the great philosopher and political thinker in Indian subcontinent in the twentieth century, is one the precursors of self - assurance who revitalize Islamic thought at this present age. <br />Having introduced this outstanding Moslem thinker in brief, the article deals with his educational thoughts and ideas. According to Iqbal, education serves as a means of creating genuine human beings who can think independently. For him, freedom is required to educate such a person, for, if freedom is not present, even when man's creativity is taken into account, he is not able to express it, or strictly speaking, fulfill his own educational purposes. <br />The writer goes on to discuss Iqbal's thoughts on individuality in education and discuss his viewpoints and those of aunthorities who have made researches into his ideas about education. <br /> بى شک علامه محمد اقبال لاهورى، فیلسوف بزرگ شبه قاره هند در قرن بیستم، یکى از منادیان اصلى بازگشت خویشتن و احیاى تفکر اسلامى در عصر حاضر است. این مقاله پس از معرفى اجمالى شخصیت این متفکر اسلامى، آراى آموزشى او را مورد بررسى قرار مى دهد. وظیفه آموزش و پرورش از نظر اقبال، آفرینشِ انسانى اصیل است که مى تواند براى خود به طور مستقل بیندیشد. از نظر وى، آزادى براى تعلیم شخصیت چنین فردى ضرورت دارد، زیرا در صورت نبود آزادى، حتى به فرض خلاّق بودن انسان، وى توانایى ابراز آن را ندارد. این مقاله در ادامه به بحث از اندیشه اقبال در باب فردیت در آموزش و پرورش مى پردازد و دیدگاههاى وى و صاحب نظرانى را که در باره او به تحقیق پرداخته اند، مورد بررسى قرار مى دهد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122.تصویر ایرانیان در کتابهاى درسى عرب124152834FAبهروزرفیعیعضو پژوهشکده حوزه و دانشگاهJournal Article20010919این مقاله در پى گزارش و تحلیلى کوتاه از چهره ترسیم شده از ایران در کتابهاى درسى کشورهاى عرب است. گستره جغرافیایى این گزارش پنج کشور عراق، سوریه، مصر، مغرب، عربستان را دربرمى گیرد و دامنه زمانى آن محدود به 1991ـ1995 است و از میان کتابهاى درسى، تنها به کتابهاى رسمى دوره راهنمایى تحصیلى و دبیرستان مى پردازد.
سیمایى که از ایران در کتابهاى درسى عرب عرضه شده، گاه چنان تیره و منفى است که نگارنده را به تحریر این مقاله و ابراز ناخشنودى تلویحى واداشته است; و این هشدارى است به مسؤلان امر تا به زدودن این کژیها برخیزند و در اصلاح چهره ترسیم شده از ایران و انقلاب اسلامى آن در ذهن دانش آموزان عرب بکوشند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-707072820011122.نظریه هایى در باب انسان153186835FAرضابخشایشعضو هیئت علمى پژوهشکده حوزه و دانشگاهJournal Article20011020آنچه در این نوشتار عرضه مى گردد، گزارشى است بسیار کوتاه از کتاب نظریه هایى در باب انسان نوشته آقاى راجر تریگ. موضوع کتاب درباره ماهیت انسان است. نویسنده چهار مسأله عمده را که مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع ارتباط دارد انتخاب نموده و جواب آنها را از ده متفکر یعنى افلاطون، ارسطو، آکوئیناس، هابز، هیوم، نیچه، مارکس، داروین، فروید تا ویتگنشتاین استخراج کرده و به مقایسه گذاشته است.
این مسایل عبارتند از: 1. جایگاه انسان در این جهان در بین سایر موجودات; 2. انسان چیست; 3. جامعه انسانى; 4. ارتباط هریک از این نظریه ها با دیدگاههاى معاصر و جدید.