پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321The Method of Discovering Islamic Theory from
the Religious Texts and Resourcesروش اکتشاف نظریه از منابع و متون دینی722144010.30471/mssh.2018.1440FAاحمدحسینشریفیدانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی«ره»Journal Article20171010The Method of theory making, in general, and the method of discovering Islamic theory from the religious texts and resources, in particular, is a most important concerns of Muslims contemporary researchers. This paper answers the question "How can to discover an Islamic theory from the religious texts and resources?" The author aims to provide a new and valid method about this issue. Thus in addition of reference to the main epistemological and religious assumptions of the debate, with a comprehensive view of the Islamic thought and the use of case studies, as well as with the use of analytical methods, a nine -step process has been provided to discover the Islamic theory from the religious texts and resources. The significant achievements of this paper are (1) providing a modified model of Ijtihad; (2) providing a method for discovering Islamic theory; (3)having a systematic and comprehensive view of the Ijtihad’s method; (4) to pay attention to the role of Islamic criteria about various territories as well as the Islamic rules governing human life in the process of the discovery of Islamic theoryروش نظریهپردازی بهصورت عام و روش اکتشاف نظریة اسلامی از منابع و متون دینی بهصورت خاص از دغدغههای مهم پژوهشگران معاصر است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه میتوان از منابع و متون دینی به اکتشاف و استنباط "نظریه" پرداخت؟».<br /> نویسنده با هدف ارائة روشی نو و اطمینانآور در این باره، با اشارهای به مفروضات معرفتشناختی و دینشناختی بحث، با نگاهی کلان به نظام فکر اسلامی و با استفاده از مطالعات موردی و همچنین با بهکارگیری روش تحلیلی- فرایندی 9 مرحلهای برای اکتشاف نظریة اسلامی از منابع و متون دینی اقدام کرده است.<br /> دستاوردهای مهم این مقاله عبارتاند از: الف. ارائة مدلی جدید یا دستکم اصلاحشده از روش اجتهاد؛ ب. ارائة روشی برای استنباط نظریة اسلامی؛ ج. نگاه کلان و مجموعی داشتن به روش اجتهاد بهجای نگاه جزءنگر؛ د. توجه دادن به نقش ضوابط اسلامی حاکم بر قلمروهای گوناگون و همچنین قواعد اسلامی حاکم بر زیست انسانی در فرایند اکتشاف نظریة اسلامی.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321Validation and Quality Assessment in QUAN, QUAL, and Mixed Method Researchاعتبارسنجی و سنجش کیفیت در پژوهشهای کمّی، کیفی و آمیخته2345144810.30471/mssh.2018.1448FAمرتضیاکبریاستادیار دانشکده کارآفرینیJournal Article20171117The science world continuously experiences sharp changes in a high speed. In a way that in all areas such as research methods these changes are obvious. Nevertheless, if concepts such as validity and reliability in Methodology, at the time of Positivism have been used with distinct and general rules, in post positivism period in which much more attention have been paid to qualitative research; these principles have lost their Universality.in addition, in mixed method research (MMR) it became an inconsistency. Assessment about Fidelity/ Adequacy of research process and the final output in QUAN, QUAl and MMR requires quite different evaluation criteria. Qualitative researchers reject the criteria used by quantitative researchers when evaluating their work; those criteria include validity, reliability and generalizability, and qualitative researcher defined alternative criteria that is in accordance with research aims. On the other hand, the mixed researchers didn’t ratify both groups of criteria and established new standards and propose new criteria based on their own view. This article briefly explores the validity criteria from qualitative and quantitative researchers’ point of view and MMR.امروزه دنیای علم به طور مداوم در حال تغییر است؛ بهطوریکه در تمام زمینهها و از جمله در حوزه روشهای تحقیق این تغییرها محسوس هستند. با این حال، اگر مفاهیمی چون اعتبار و پایایی در حوزه روششناسی در دوره اثباتگرایی با اصول و قوانین مشخص استفاده میشدند، در دوره برساختگرایی امروزین که توجه به پژوهشهای کیفی بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است، این اصول، حالت جهانشمولی خود را از دست دادهاند و این مسئله در مورد پژوهشهای آمیخته به یک تناقض تبدیل شده است.<br /> پژوهشگران کیفی به معیارهای ارزیابی آثار پژوهشگران کمّی معترضاند و آنها را رد میکنند و این پژوهشگران کیفی معیارهای بدیلی را تدوین کردهاند که با اهداف پژوهش آنان تناسب دارد. از سوی دیگر، پژوهشگران آمیخته، هر دو گروه از معیارها را با توجه به دیدگاههای موجود مورد انتقاد قرار دادهاند و معیارهای جدیدی را از نگاه خود مطرح میکنند. مقاله حاضر به اختصار ابتدا به کاوش معیارهای اعتبار از نگاه پژوهشگران کمّی و کیفی میپردازد و سرانجام در خصوص کیفیت در پژوهش آمیخته بحث میشود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321The Essence of “Method” and “Geometrical Approach” and Their Relation to the Content of Thought in Spinoza’s Philosophyماهیت «روش» و «رویکرد هندسی» و ارتباط آنها با محتوای اندیشه در فلسفۀ اسپینوزا4664144910.30471/mssh.2018.1449FAحسینصابری ورزنههیئت علمی دانشگاه تهران(پردیس فارابی)Journal Article20171009Benedict Spinoza the rationalist philosopher in 17th century following of Descartes said evidently in his books that certainty can’t be attained by Aristotelian logic and deductive reasoning alone. Because of this presupposition, he took mathematical and especially geometrical form of expression as the ideal model for his philosophical thinking and in <em>Ethics</em> regulated his final thoughts in the fields of metaphysics and philosophical anthropology in Euclidian form and synthetic-evolutional method. Spinoza incidentally recognized as Descartes, division between the form of expression and the method itself and in contrast by Descartes, accepted the Euclidian and synthetic form and found it more compatible with his content of philosophy. In this article, has been spoken about Spinoza’s conception of method, form of expression and their relation with the content of his philosophy. The method in this is based on philosophical analysis based on Spinoza’s Works and the structure and totality of his Philosophyاسپینوزا، فیلسوف عقلگرای قرن هفدهم، به تبع سلفش دکارت قائل بود که با منطق ارسطویی و قیاس اقترانی صرف نمیتوان در حوزۀ علم و فلسفه به یقین لازم دست یافت. از اینرو ریاضیات و بهطور خاص هندسه را سرمشق تفکر فلسفی خود قرار داد و در کتاب <em>اخلاق، </em>اندیشههای نهایی خود در حوزۀ متافیزیک و انسانشناسی فلسفی را در قالبی اقلیدسی و با روشی ترکیبی و تکاملی نظم بخشید.
اسپینوزا همچون دکارت، اما بهصورتی ضمنی، بین «صورت بیان» و «محتوای روش» تمایز قائل شد و برخلاف دکارت شکل ترکیبی را با محتوای اندیشه خود، که از معلول به سوی علت چینش یافته بود، سازگارتر یافت و نظام فلسفیاش را با توجه به این سازگاری بین شکل بیان (ترکیبی-اقلیدسی) و روش (کلگرایانه-تکاملی) و محتوای تفکر عرضه کرد.
در این مقاله ماهیت و محتوای این وامگیریها و ارتباطها بررسی شده و روش آن نیز مبتنی بر تحلیل فلسفی متن و بر اساس ساختار تفکر اسپینوزاست.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321Assessment of presentist Historiography of Science by Hassan Ibn Zāhid`s Alchemyشیوه تاریخنگاری حالمحورِ علم در معرض محک کیمیای حسن بن زاهد6579145010.30471/mssh.2018.1450FAرضاکوهکنعضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانعلیکاوسی رحیمدکتری تخصصی0000-0002-7414-2429Journal Article20171002In this paper, first, Presentist historiography of science is introduced. The present scientific theories constitute the criteria of the original point and also the final point of this historiography method. In our opinion, the comparative study of the traditional and modern sciences can be used as a suitable criterion to estimate the validity of this method. So, we consider alchemy as a natural science in the past periods, and analyze briefly an alchemical work of Hassan Ibn Zāhid Kermāni. We extract some fundamental principles of alchemy and compare them with some essential bases of modern science, as well as with some presuppositions of presentist historiography. As the result, alchemy shows great and fundamental differences with modern science, and hence, with the bases of mentioned historiography; one can't, therefore, consider alchemy as the "prehistory" of chemistry. We believe that in the procedure of reconstructing history of science, especially the case of alchemy, its theoretical topics, practical aspects and different processes, as well as its hermetic, symbolic and esoteric language, all should be seen from a holistic point of viewدر این مقاله نخست، شیوة تاریخنگاری حالمحور علم معرفی شده است؛ معیار، نقطة آغاز و نقطه پایان اینگونه تاریخنگاری، نظریههای «علمیِ» کنونی میباشد. از دیدگاه نگارنده، مقابلة ویژگیهای علوم پیشین با علم کنونی میتواند محک مناسبی در آزمون کارآمدی این شیوه باشد. بدینترتیب، کیمیا بهعنوان یک علم طبیعی در سدههای گذشته لحاظ و به واکاوی کیمیای حسن بن زاهد کرمانی پرداخته میشود. آنگاه، برخی موضوعات محوری کیمیا را استخراج کرده، آنها را در مواجهه با برخی ویژگیهای بنیادی علم مدرن و نیز مفروضات اساسی تاریخنگاری حالمحور قرار میدهیم.<br /> نتیجه آنکه، تفاوتهای علم کیمیا با علم مدرن چنان بنیادی و شباهتهای آن دو چنان اندک است که نمیتوان، بهرغم ادعای تاریخنگاری حالمحور، کیمیا را یک «پیشتاریخ» برای شیمی دانست. در بازسازی تاریخ علم بهنحو عام، و تاریخ کیمیا به نحو خاص، باید با دیدگاهی جامعنگرانه، چنان عمل کرد که مباحث گستردة نظری و عملی آن، وجوه مختلف کار با مواد، فرآیندهای عملی، و نیز زبان معمایی، رمزی و باطنی کیمیا و البته مسائل انسانی و اجتماعی مرتبط با آن، به همراه یکدیگر ملاحظه شود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321Res publica and Authority of the State from the Point of View of Neoclassical Economics and Islam; A Comparative Study of the Explanation Methodامر عمومی و اختیارات دولت از دیدگاه اقتصاد نئوکلاسیک و اسلام؛ بررسی مقایسهای روش تبیین81100145110.30471/mssh.2018.1451FAعلیرضالشکریعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20171128The necessity of the staste presence in social life entails authority of the state and, as a result, affects individual freedom and liberty. This has led to widespread controversy among scholars in this area. A review of the state and the scope of its authority requires consideration of issues such as public affairs and collective interests against private and individual interests. The attitude on how to distinguish between the private and the public, on the one hand, links the state and the public, and on the other hand, opens the door for thinking about the economy and the state. <br />This paper, based on the content analysis and by referring to authoritative texts, examines two classic and Islamic views on the public and private issues associated with it. <br /> The results show that in Islamic attitude, social life is a unique tool for nurturing some of the characteristics and traits that make human perfection and excellence and part of the human interest is public. In order to acquire this public interest, the state needs it, and such a state is "good." Also, unlike the classical approach, the public sphere is not defined by the overshoot of the private sphere and the market, and ethical values and the interests of society are not determined merely by the marketلزوم حضور دولت در زندگی اجتماعی انسان مستلزم اختیاراتی برای دولت و در نتیجه متأثر شدن آزادی عمل و اختیار فردی و پیدایش محدودیتهایی برای اوست. این امر اختلاف نظرهای گسترده ای را میان نظریه پردازان این حوزه موجب شده است. در کنکاش درباره دولت و حدود اختیارات و وظایف گریزی از بررسی مانند امر عمومی و مصالح جمعی در مقابل مصلحت خصوصی و فردی نیست. «ایستار» درباره چگونگی تفکیک میان امر خصوصی و عمومی از سویی پیوند میان دولت و امر عمومی و از سوی دیگر دریچهای برای اندیشیدن در مورد اقتصاد و دولت میگشاید. این مقاله بر اساس تحلیل محتوا و با مراجعه به متون معتبر دو دیدگاه کلاسیکی و اسلامی در مورد امر عمومی و خصوصی مفاهیم مرتبط با آن را بررسی میکند.<br /> نتایج نشان میدهد در نگرش اسلامی زندگی اجتماعی ابزاری منحصربهفرد برای پرورش برخی از خصایص و صفاتی است که موجب کمال و تعالی انسان میشود و بخشی از مصالح انسان عمومی بوده و برای استیفای آن به دولت نیاز و چنین دولتی «خیر» است. از سویی، برخلاف رویکرد کلاسیکی، حوزه عمومی تحت الشعاع حوزه خصوصی و بازار تعریف نشده و ارزشها و نظام اخلاقی و مصالح جامعه صرفا از سوی بازار تعیین نمیگردد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321Analysis for Suitable Methodology for Social Research in Military Organizationsتحلیلی بر روششناسی مناسب برای تحقیق اجتماعی در سازمانهای نظامی101118145210.30471/mssh.2018.1452FAنبی الهکهندانشجوی دکتری دانشگاه اصفهانعلینصر اصفهانیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20171017Nowadays, qualitative researches help people to understanding phenomena, institutions, cultures, connotations, interpretations and various human experiences. Some of these institutions are out of reach for researchers; therefor careful and deep study is not easy because of their security, coercive, violence and dangerous environment. Military organizations are in these institutions category. This article intended for presenting a suitable methodology for conducting social research in military organizations, because the entrance to this organizations is not easy and outer researchers do not perform any research in this organizations. Data for this article was collected from library and friendly interviewing. After the discussion about characteristics of the military organizations and the obstacles that confront researchers to enter the military, and data collection needed for research and scrutiny the qualitative methods that suitable for military organizations, the best method is identified and presented. Result shows that if authoethnography and ethnography conducted through insider researchers in military will be the best methods for conducting research in these organizationsامروزه پژوهشهای کیفی به شناخت و فهم پدیدهها، نهادها، فرهنگها، معانی، تفسیرها و تجربههای گوناگون انسانی کمک میکنند. برخی از این نهادها بهسختی در دسترس پژوهشگران قرار میگیرند و بهطورمعمول امکان بررسی دقیق آنها به دلایل گوناگونی- مانند دلایل امنیتی و قرار داشتن در محیطهای خطرناک، اجباری و خشن- میسر نیست. سازمانهای نظامی از این دسته از نهادها هستند. به علت دشواری ورود به دنیای سازمانهای نظامی و انجام پژوهش در آنها از سوی پژوهشگران بیرونی، این مقاله درصدد ارائه روششناسی مناسب برای انجام تحقیق اجتماعی در سازمانهای نظامی است.
اطلاعات این پژوهش به روش کتابخانهای و مصاحبه دوستانه گردآوری شده، پس از بحث در مورد ویژگیهای سازمانهای نظامی و مشکلات پیشروی پژوهشگران در ورود به سازمان و گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق و بررسی روشهای کیفی قابل استفاده در سازمانهای نظامی، بهترین رویکردها شناسایی و معرفی شدهاند.
نتیجه اینکه استراتژیهای تحقیق خودمردمنگاری و مردمنگاری، از بهترین روششناسیهای تحقیق در این سازمانهاست.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249420180321Detecting and Observing the Borders in Foundational View of Religious Science Emphasizing on Educational Scienceمرزشناسی و مرزداری در رویکرد تأسیسی به علم دینی با تأکید بر حوزه علوم تربیتی119138145310.30471/mssh.2018.1453FAنرگسسجادیهعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانسعیدآزادمنشدانشگاه تهرانآزادمحمدیدانشگاه تهرانمحمدرضامدنی فردانشگاه تهرانJournal Article20170918Foundational view of religious science is one of the theories about religious science which has been designed and expressed by Khosrow Bagheri during recent years. Finding examples in educational science, this view attempts to prepare philosophical assumptions for human science. These assumptions should form a hard core of a research program which leads this program and establish religious science. One of the challenges forward this view is ambiguity in some of its concepts. This paper attempts to reread it and concentrate on conceptual borders of it. We hope that this conceptualizing analyses can prevent misunderstand of it. Methodological approach of this paper is conceptual analysis and language analyzing. There are seven conceptual borders we should consider them. Some of them are: border between science and knowledge, border between explanation and verification, border between epistemic relativism and epistemological relativism, border between experimental verification and religious belief, and border between assuming assumptions and assuming them as non-Qباقری (1391) با طرح رویکرد تأسیسی، یکی از رویکردهای معطوف به علم دینی، تلاش کرده تا با مصداقیابی در علوم تربیتی، گزارههایی فلسفی در این حوزه از علوم انسانی فراهم آورد؛ به این امید که این گزارهها بتوانند در مقام سخت هستهای فلسفی، هدایتگر برنامههای پژوهشی–علمی باشند و علمی دینی را در این حوزه پایهگذاری کنند. یکی از چالشهای پیشروی این رویکرد، وجود ابهام در برخی مفاهیم مطرح در آن است. این ابهام، گاه فهمهایی از آن را مطرح کرده که با ادعاهای اساسی آن در تعارض قرار گرفته است.
این مقاله بر آن است تا با خوانشی دوباره از این رویکرد و با تمرکز بر مرزهای مفهومی مندرج در آن، تفسیرهای روا و ناروا از آن را متمایز و برخی فهمها از آن را نقادی کند. رویکرد روشی این مقاله، نوعی تحلیل مفهومی و تحلیل زبانی در هندسه این دیدگاه خواهد بود. هفت مرز مفهومی اساسی در این مقاله مد نظر قرار گرفتهاند که برخی از آنها بدین قرارند: مرز میان علم به معنای خاص تجربی و دانش به معنای عام، مرز میان مفروض بودن و مصون بودن پیشفرضها، مرز میان نسبیت معرفتی و نسبیت معرفتشناختی و مرز میان داوری تجربی و باور دینی