پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249720190220Critical Communicative Methodology (CCM); A Way to Breaking the Hierarchical System of Knowledgeروششناسی تعاملات سازنده: راهی بهسوی شکستن نظام سلسلهمراتبی دانش113153510.30471/mssh.2019.1535FAنادرصنعتی شرقیدانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20180711Today, social researches are conducted utilizing quantitative or qualitative methods stem from different philosophical paradigms and have serious differences. In spite of the serious controversies between fans of quantitative and qualitative methods, these methods have some common points such as the hierarchy of knowledge. Both of them believe that the recognition of the social world, which is the goal of the humanities, is the scientific authority of the researchers. In contrast, Critical Communicative Methodology (CCM) contrasts the hierarchical system of knowledge and tries to link the social research with individual and social comprehension holding a critical approach. To reach this aim, in studies which are done using CCM, participants involve in a serious communication with researcher and findings are evaluated by an advisory committee. Furthermore, researchers who utilize CCM in their studies employ specific techniques for gathering and processing data which are discussed in this articleامروزه پژوهشگران اجتماعی، پژوهش خود را معمولاً از طریق روشهای کمّی یا کیفی به انجام میرسانند. روشهایی که در ظاهر از پارادایمهای متفاوت فلسفی ریشه گرفته است و اختلافی جدی با هم دارند؛ اما با وجود جدال بیامان طرفداران این روشها با یکدیگر، روشهای کمّی و کیفی در برخی نکات، نظیر سلسلهمراتبی بودن دانش با یکدیگر وفاق دارند. در این شرایط روششناسی تعاملات سازنده با رویکردی انتقادی، علیه نظام سلسلهمراتبی دانش میشورد و میکوشد تا تحقیق اجتماعی را با <span style="text-decoration: underline;">تحقق فردی و اجتماعی</span> پیوند دهد. بهاینترتیب تغییر و تحول مثبت افراد، در کنار شناخت در دستور کار این روششناسی قرار میگیرد.<br /> برای رسیدن به این مهم، در روششناسی تعاملات سازنده، در کنار پژوهشگر، پژوهششونده نیز با وی در تعامل جدی بوده و نتیجه بهدستآمده را به کمیته ای مشورتی برای ارزیابی ارائه می نمایند. افزونبراین، در روششناسی تعاملات سازنده از تکنیک های خاصی برای گردآوری و پردازش اطلاعات استفاده می شود که این نوشتار درصدد بازنمایی آنها میباشدپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249720190220The Relation of Post Experiential approaches in Economics with Practical Wisdom of Islamic Economicsنسبت رویکردهای فراتجربی در علم اقتصاد با حکمت عملی اقتصاد اسلامی1537153710.30471/mssh.2019.1537FAمحمدعلیفراهانی فردمحقق مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامیJournal Article20180515Post empirical epistemology was formed in Economics afterward paid attention to the role of the common sense in scientific knowledge. This epistemology has different branches in Economics, including interpretive, critical, and postmodernist one. <br /> This article argues that relation of Islamic Economics with these paradigms can be understood by using Islamic philosophers' principles and then Islamic Economics should be based on these principles as a practical wisdom. Accordingly, studding an economic action should be based on supportive perceptions of it and the practical wisdom of Islamic Economics uses appropriate source for studding each layer of economic action and thus has different interpretive, critical, explanatory and prescriptive dimensions. Nevertheless, it has differences from each of the above approaches. In the practical wisdom of Islamic Economics interpretation is not based on empirical sciences, criticism is not based on common sense, prescribing is based on holy wisdom, and explanation is based on rational intellectمعرفتشناسی فراتجربی در علم اقتصاد با عبور از عقل و حس بهعنوان منبع شناخت شکل گرفت و به نقش عقل عرفی در معرفت علمی توجه نمود. این جریان در علم اقتصاد نیز دارای شاخههای مختلف تفسیری، انتقادی و پستمدرن و... است. این مقاله پیشنهاد میکند برای شناخت نسبت اقتصاد اسلامی با این جریانها از مبانی حکمای اسلامی در این زمینه استفاده شود و اقتصاد اسلامی براساس این مبانی بنا شود. علم شکلگرفته براساس این مبانی از اقسام حکمت عملی خواهد بود.<br /> برایناساس، شناخت یک کنش اقتصادی بر پایه شناخت ادراکات پشتیبان آن حاصل خواهد شد و حکمت عملی اقتصاد اسلامی برای شناخت هر لایه از کنش از منبع شناخت متناسب با آن استفاده مینماید و در نتیجه دارای ابعاد مختلف تفسیری، انتقادی، تبیینی و تجویزی است. با این وجود دارای تفاوتهایی از هرکدام از جریانهای فراتجربی است. در حکمت عملی اقتصاد اسلامی تفسیر براساس علم تجربی و انتقاد بر اساس عقل عرفی نیست، در تجویز از عقل قدسی نیز بهرهمند میشود و در تبیین از عقل برهانی استفاده میکندپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249720190220Reconstruction of Karl Marx’s Methodologyبازسازی روششناسی کارل مارکس3955154010.30471/mssh.2018.1540FAمنیرهبحرینیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیرسعیدزیباکلامدانشگاه تهرانJournal Article20180802The methodology of Karl Marx, one of the most influential social scientists, has been reconstructed here according to the importance of methodology in the philosophy of science. Today, Marxist method is also widely used by researchers of social phenomena, while a few of them are aware of this. Marx's method in the study of phenomena begins with complicated objective facts and proceeds to the more basic concepts in a downward spiral. Then, the path goes in the opposite direction and ascends from simple categories to composite concepts. This cycle takes place on both paths and at all levels of abstraction dialectically. There are two basic elements in Marx's methodology. One, the production condition in each society and the other, the role of categories in the bourgeois society. Marx's works have been reviewed carefully and methodological points from them have been extracted in order to understand his methodology. Putting Marx's theory under the title of a definite theory that is common in the social sciences is impossible. Here we try to give a systematic categorization of Marx's theories on methodologyبا توجه به اهمیت روششناسی در فلسفه علم و بهویژه در علوم اجتماعی، در این مقاله روششناسی کارل مارکس یکی از موثرترین عالمان اجتماعی بررسی شده است. روش مارکسیستی امروزه بهطورگسترده مورد استفاده پژوهشگران میباشد؛ درحالیکه کمتر کسی به این مسئله واقف است. روش مارکس در مطالعه پدیدهها به این صورت است که از واقعیاتِ آفاقی پیچیده آغاز میکند و در سیری نزولی به سویِ مفاهیم هرچه بسیطتر پیش میرود. سپس، این مسیر در جهت معکوس طی میشود و از مقولاتِ بسیط به سمتِ مفاهیم مرکب صعود میکند. این چرخه در هر دو مسیر رفتوبرگشت و در تمامی سطوحِ انتزاع بهصورت دیالکتیکی انجام میشود.<br /> دو عنصر اساسی در روششناسی مارکس، یکی شرایط تولیدی در هر جامعه و دومی نقش مقولات در جامعه بورژوازی است. مارکس کتاب مستقلی درباره روشِ خود ننوشته است؛ بنابراین برای فهم روششناسی وی در این مقاله به بررسی دقیقِ آثار و استخراجِ نکات روششناختی از آنها پرداخته شده است. قراردادن نظریه مارکس تحت عنوانِ یک نظریه مشخص که در تقسیمبندیهای رایجِ علوم اجتماعی وجود دارد، ممکن نیست. هدف این مقاله به دست دادن نوعی دستهبندی منظم از نظریات مارکس دربارۀ روششناسی است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249720190220Practical Wisdom as Philosophy of Human/Social Sciencesحکمت عملی بهمثابه فلسفه علوم انسانی5773154110.30471/mssh.2018.1541FAسید حمیدرضاحسنیپژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-1584-958Xهادیموسویپژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180708Does every paradigms of human/social sciences base on a theory of practical wisdom? Historical analysis of the presence of practical wisdom in philosophical and human/social thought, shows us that everything we call human/social sciences, are theories in the field of practical wisdom. The outcome of different philosophical approaches in the history and in different geographical situations, is a special kind of human/social sciences. This reveals us that different systems of thought can produce different educational and strategic systems. With a glimpse to the works of Aristotle, Nasir al-Din al-Tusi, Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Max Weber and Hans-Georg Gadamer we show that how they proceed a theory in practical wisdom as it is equal to human/social sciences. Metaphysical foundation of this theory is the division of existence into creatures who are independent of human will and dependent onesآیا علوم اجتماعی/انسانی بدون ابتناء بر نظریه ای در باب حکمت عملی امکانپذیر هستند؟ با تحلیلی تاریخی از جریان چگونگی حضور حکمت عملی در اندیشههای فلسفی و علوم انسانی/اجتماعی میتوان به این قاعده کلی دست یافت که آنچه امروزه با عنوان علوم انسانی/اجتماعی با آن مواجهیم، نظریهای از سنخ حکمت عملی است. شکلگیری انواع خاصی از علوم انسانی توسط رویکردهای فلسفی گوناگون در طول تاریخ و در موقعیتهای جغرافیایی متعدد نشانگر آن است که نظامهای فکری مختلف میتوانند نظامهای تربیتی و تدبیری متفاوتی را در جوامع بشری جاری سازند. در این مقاله با نگاهی به آثار اندیشمندانی چون ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی، آگوست کنت، امیل دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر و گادامر در یک فرایند تاریخی نشان خواهیم داد که هر جریان خاصی از علوم انسانی/اجتماعی درواقع نظریهای در باب حکمت عملی ارائه کرده است. بنیادهای متافیزیکی این نظریه را میتوان در تقسیم موجودات مورد مطالعه فلسفه یافت؛ آنجا که موجودات را به دو دسته تقسیمبندی میکنند: موجوداتی که با اراده انسانی پدیده میآیند و موجوداتی که مستقل از اراده انسانی وجود دارند. در این موقعیت، پذیرش اراده ای مستقل از نظام طبیعی برای انسان و عدم پذیرش آن توانسته است حداقل دو جریان عمده در علوم انسانی ایجاد کند که گروهی بر وحدت روش در علوم طبیعی و انسانی و گروهی دیگر بر تمایز روشی در این دو دسته از علوم تأکید کرده اند. در این نوشتار تلاش خواهیم کرد این جریان را در برخی از برجسته ترین اندیشمندان حوزه حکمت عملی و علوم انسانی نشان دهیم؛ گرچه چنین کاری را میتوان در مورد تمام اندیشمندانی که حوزه مستقلی در حکمت عملی یا علوم انسانی دارند نیز تطبیق کردپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249720190220The Application of Qualitative Content Analysis in Extracting Social Analyses of Quran:
An Analytical Report on the Method of a Studyکاربرد تحلیل محتوای کیفی در استخراج تحلیلهای اجتماعیِ قرآن کریم: گزارشی تحلیلی از روش یک تحقیق7599154210.30471/mssh.2018.1542FAعلیسلیمیپژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180802The investigation of the role which Islamic teachings can play in offering concepts, propositions and theoretical models in the realm of social sciences, as well as valid methods for achieving these elements are considered as two striking points, however, neglected in the extensive controversies concerning the status of Islamic doctrine in social sciences. The present paper, seeking to recognize the capacity (the combined strategy of) qualitative content analysis has brought for extracting social analyses of Quran and providing interdisciplinary validity of these analyses has tried to outline and present the components, processes and conditions for the implementation of the pre-mentioned method (and strategy) and the criteria for its validity, authenticity and reliability along with the measures and proceedings which have been adopted in the path to utilizing it in the studying and analysis of Quran's social approaches and making sense and validation of this type of analysis in Islamic sciences. Thus, this research paper besides proposing this method (and strategy) in a practical form, as an interdisciplinary and text-based research in Islamic and social sciences, brings forward a type of executive instruction for the researches which are designed, generated and manipulated in this field, specifically for the inferences of social perspectives of sacred texts of Islamبررسی نقشی که آموزههای اسلامی میتوانند در ارائة مفاهیم و گزارهها و الگوهای نظری به قلمرو علوم اجتماعی داشته باشند و همچنین روشهای معتبر دستیابی به این عناصر، دو محور شایان توجه، اما مورد غفلت، در بحثهای پردامنة ناظر به جایگاه آموزههای اسلامی در علوم اجتماعی هستند. این مقاله، در پی شناخت ظرفیتی که (راهبرد ترکیبی) تحلیل محتوای کیفی برای استخراج تحلیلهای اجتماعی قرآن و تأمین روایی بینرشتهای تحلیلها دارد، کوشیده است اجزا، مراحل و ضوابط اجرای روش (و راهبرد) یاد شده و معیارهای روایی و پایایی آن را، در کنار اقدامها و تدبیرهایی ترسیم و معرفی کند که در مسیر بهکارگیری آن در استخراج دیدگاهها و تحلیلهای اجتماعیِ قرآن و اعتبار یافتن این دیدگاهها و تحلیلها در علوم اسلامی و اجتماعی، اتخاذ شدهاند. بدین شکل، این مقاله، روش (و راهبرد) یاد شده را، به شکلی کاربردی، به تحقیقات بینرشتهای متنمحور در علوم اسلامی و اجتماعی، معرفی میکند. و نوعی دستورالعمل اجرایی را برای پژوهشهایی ارائه میدهد که در این عرصه و، بهویژه، در راستای استخراج دیدگاههای اجتماعی متون مقدس اسلامی، طراحی و اجرا میشوندپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070249720190220The Formation of Language of Science in the Context of Natural Languageشکلگیری زبانِ علم در بستر زبانِ طبیعی101115154310.30471/mssh.2018.1543FAمحمدرضاواعظ شهرستانیپژوهشگر دانشگاه بنمهدینسرینمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20180901In this paper, first of all, a short introduction of entrance of language into philosophical and subsequently philosophy of science issues is presented. Then, it will be shown that the scientific activity is a collaborative activity which is based on interpretation and communication and so it provides Davidson’s conditions. In third part, the formation of the language of science, as a social activity which provides Davidson’s conditions, in the context of a natural language will be investigated. In this paper, first of all, a short introduction of entrance of language into philosophical and subsequently philosophy of science issues is presented. Then, it will be shown that the scientific activity is a collaborative activity which is based on interpretation and communication and so it provides Davidson’s conditions. In third part, the formation of the language of science, as a social activity which provides Davidson’s conditions, in the context of a natural language will be investigatedدونالد دیویدسون، فیلسوف تحلیلی معاصر، به بررسی شرایط ضروری برای امکانپذیری مفاهمه (تعامل زبانی) از طریق یک زبان طبیعی پرداخته است. او معتقد است بهطورکلی تفکر و زبان بهطور متقابلی به هم وابستهاند و امکانپذیری یکی بدون دیگری ممکن نخواهد بود. بنابراین، مطابق با دیدگاه او بررسی شرایط استعلایی بهمنظور امکانپذیری تعامل زبانی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا از نظر او بدون امکانپذیری تعامل زبانی اصلاً ما نمیتوانیم حامل افکار و معنا باشیم.
در این مقاله نخست، توضیحاتی مختصر و مقدماتی درباره چگونگی ورود زبان به مباحث فلسفی و به تبع فلسفه علم ارائه میشود. سپس، نشان داده خواهد شد که فعالیت علمی یک فعالیت جمعی است؛ فعالیتی اجتماعی که بر مبنای مفاهمه و تعبیر قرار دارد و ازاینرو واجد شرایط مدنظر دونالد دیویدسون است. در بخش سوم نیز شکلگیری زبانِ علم، بهعنوان یک فعالیت اجتماعی، که واجد شرایط مدنظر دیویدسون است، در بستر یک زبان طبیعی بررسی خواهد شد