پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070187320130105Religious Technology: Meaning and Possibilityتکنولوژی دینی: چیستی و امکان تحقق751182FAعلیپایا.Journal Article20120904The aim of this paper is to critically explore the rich network of meaning of ‘religious technology’. The exploration is developed in the light of a number of fundamental questions with regard to the nature and functions of ‘religious technology’. The main argument of the paper is that ‘religious technology’ is not only possible, but also if applied in appropriate ways, highly desirable as a tool for enhancing one’s moral and religious outlook. The place of religious technology in the conceptual scheme of religion in general, the relationship between religious technologies and non-religious technologies, and most effective methods for developing appropriate religious technologies are among the issues discussed at some length in the paperمقاله کنونی متکفل بحثی نقادانه از مفهوم تکنولوژی دینی است. کوشش شده است ظرفیت متنوع معنایی این مفهوم، در ارتباط با شماری از پرسشهای بنیادین هر چه بیشتر آشکار شود. استدلال اصلی مقاله این است که تکنولوژی دینی اولاً، امکانپذیر است و ثانیآ، به شرط کاربرد صحیح، واجد مطلوبیت ابزاری در جهت تقویت رویکردهای اخلاقی و دینمدارانه افراد است. جایگاه تکنولوژی دینی در نظام دینی، رابطه میان تکنولوژیهای دینی و غیر دینی، شیوههای مناسب برای کمک به رشد تکنولوژیهای دینی، از جمله مواردی است که در کنار شمار دیگری از پرسشها در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070187320130105Two alternative ideas for technologyدو سطح بدیلاندیشی برای تکنولوژی5384183FAمصطفیتقوی.Journal Article20120724In this article, the three different conceptions of technology (technology as a tool; as manipulation of a tool; and as Gestell) are reviewed, and then the viewpoint of Feenberg, in this regard is studied. Feenberg's perspective is studied since he has greatly and systematically studied the concept of alternative technology in his works.
Finally, the article attends to the question: how can the concept of alternative technology be supported? In this section, it is shown that alternative technology can be viewed in two levels of method and cognitive–normative framework.در این مقاله، بعد از مرور بر سه فهم متفاوت از تکنولوژی، یعنی تکنولوژی به عنوان «ابزار»، به عنوان «بهکارگیری ابزار» و به عنوان «گشتل»، آرای فینبرگ به اجمال طرح و نقد شده است. دلیل رجوع به آثار فینبرگ این است که او به طور وسیع و نظاممندی به مقولة تکنولوژی بدیل پرداخته است. در بخش انتهایی این مقاله به این پرسش پرداخته شده است: با چه مستمسکی میتوان از مفهوم تکنولوژی بدیل دفاع کرد؟ در این بخش نشان داده شده است که در دو سطح «روش» و «چارچوب شناختی-هنجاری» میتوان به تکنولوژی بدیل اندیشید.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070187320130105Technology and Culture
A Comparative Study of Paya and Mirbagheri Viewpointsتکنولوژی و فرهنگ بررسی تطبیقی دیدگاه میرباقری و پایا85109184FAسید محمد تقیموحد ابطحی.محسندنیوی.Journal Article20120905Mirbagheri and Paya have the same viewpoints about meaning of technology and the possibility of technology and culture coordination, although, they have different ideas about how we must encounter with the Western technology. At first, we express the similarities in their points of view. Then, we attempt to answer this question: "Why do the same foundations conclude different results in the viewpoints of Paya and Mirbaghri?" At the end, it is depicted that the different understandings of the same apparently obvious antecedents cause the variation of consequencesمیرباقری و پایا درباره چیستی تکنولوژی و امکان متناسبسازی تکنولوژی با فرهنگ، دیدگاههای مشابهی دارند، اما در نحوه مواجهه با تکنولوژی غرب دو دیدگاه متفاوت را مطرح میسازند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی ابتدا نقاط اشتراک این دو دیدگاه را بیان داشته و سپس به این پرسش پاسخ خواهیم داد که با وجود این نقاط اشتراک فراوان چرا در نحوه مواجهه با تکنولوژی غربی این دو مسیرهای متفاوتی را در پیش میگیرند. نتیجهای که از این تحقیق بدست آمده این است که نوع تفسیر میرباقری و پایا از مقدمات به ظاهر مشترک، منشاء اختلاف آن دو در نتیجه گردیده استپژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070187320130105Mixing between concepts of science and technology in hermeneutical phenomenology approach from Heidegger to Ihdeخلط مفاهیم علم و فناوری در سنت پدیدارشناسی هرمنوتیک از هایدگر تا آیدی111136185FAرضاعلیزاده ممقانی.Journal Article20120805Philosophical attitudes of early and later Martin Heidegger regards to the relation of science and technology is the case study of this article. The order of work is as follows, first of all there is a general review of Heidegger’s ideas about the relation of science and technology and then interpretation of Ihde _ a post Heideggerian philosopher of technology_ regards to the Heidegger’s philosophy is presented which is completed by Lyn White’s story of middle ages technology. At last the approach of Heidegger-Ihde is analyzed and article is concluded by a critical point to them.این مقاله به بررسی آرای فلسفی مارتین هایدگر متقدم و متأخر در مورد نسبت علم و فناوری میپردازد. ترتیب کار از این قرار است که ابتدا شرحی کلی از دیدگاههای هایدگر در مورد علم و نسبت آن با فناوری ارایه شده و سپس روایت خاص دان آیدی _ فیلسوف فناوری پساهایدگری_ از فلسفة هایدگر عرضه میشود که با گریزی بر مطالعات لین وایت مورخ فناوری همراه است. دست آخر رهیافت هایدگر-آیدی در مورد نسبت علم و فناوری مورد تحلیل قرار گرفته و مقاله با نگاهی نقادانه بر آرای ایشان به پایان میرسد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070187320130105The Relation between Imaginary Mental Matters and Soft Technologiesرابطه اعتباریات و فناوریهای نرم137150186FAابوالفضلگائینی.امیرحسین زاده.Journal Article20140906The concepts which have no external correlates and mind, in order to fulfill its vital needs, has minted them are called mental construct perceptions which contradict real perceptions which are discoveries and the mental reflection of the reality and fact itself. On the other hand, soft technology is mental technology which originates from man's thinking, beliefs, values and individual and social behaviors. Their components are invisible human elements. This concept contradicts hard technology which is an external matter the components of which include physical matters. As the two concepts include too many common features and extensions, the rules governing each of them are applicable to the extension of the other.مفاهیمى که در خارج ما بازائى ندارد و ذهن به منظور رفع احتیاجات حیاتی، آنها را ساخته است ادراکات اعتباری نامیده میشوند؛ در برابر ادراکات حقیقی که انکشافات و انعکاسات ذهنی واقع و نفس الامر هستند. از سوی دیگر فناوری نرم، فناوری ذهنی است که در اندیشه، اعتقادات، ارزشها و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان ریشه دارد و مولفههای تشکیل دهنده آن، عوامل انسانی غیر قابل مشاهده هستند. این مفهوم در برابر فناوری سخت قرار دارد که امری خارجی است و عوامل فیزیکی مولفههای آن را شکل میدهند. با توجه به ویژگیهای مشابه بسیار و مصادیق مشترک فراوانی که میان این دو مفهوم وجود دارد میتوان احکام مربوط به هریک را به مصادیق دیگری تسری داد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070187320130105Evaluation the viewpoint of Soroush about technologyسنجش دیدگاه دکتر سروش درباره تکنولوژی151172187FAعلیچاپرک.Journal Article20140906In this essay, we are going to investigate viewpoint of Dr. Soroush about technology, especially in his article <em>Industry and Contentment</em>. For this, first we introduce the main structure of Soroush article and then are going to investigate and critique the article argument. Based on this survey and according to philosophy and sociology of technology we aim to introduce new approach to technology studies. Finally, according to new framework about technology, we try to investigate, the possibility or impossibility of religious technology.هدف این نوشتار بررسی و سنجش دیدگاه دکتر سروش درباره مسئله تکنولوژی در مقاله <em>صناعت و قناعت</em> ایشان و بررسی امکان یا امتناع تکنولوژی دینی در نگاه وی است. در ابتدا به بررسی اجمالی مقاله خواهیم پرداخت و در گام بعد تلاش میشود استدلال اصلی نوشته مشخص و مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد. سپس براساس بررسیهای انجام شده و با توجه به نظریات حوزه فلسفه و جامعهشناسی تکنولوژی میکوشیم چارچوبی جدید برای مسئله تکنولوژی به دست دهیم. و نهایتاً به دنبال فهم این موضوع خواهیم بود که آیا در چارچوب جدید ارائه شده برای تکنولوژی امکان تکنولوژی دینی وجود دارد یانه.