پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416A General Method of Theory Formationروششناسی عمومی نظریهپردازی732412FAحسندانایی فرد0000-0002-4745-0266Journal Article20081115There are different views about theory formation. The first is by Dubin (1978). It follows the positivist tradition. Theory formation as a disciplined imagination by Weick, (1989), cycle of theory building by Carlile & Christensen, (2005) a general method of theory formation by Lynham, (2001), Engaged model of theory formation by Van Deven, (2007), are the major methods of theory formation. Binding to structure of these methodologies have created a kind of fear about theory formation among management researchers. The author, criticizing the mentioned methodologies, suggests a new general method of theory formation. He believes that his methodology can reduce the fear of theory formation. After reviewing the framework of methodology, some theories and typologies written according to this methodology are to be proposed.
چکیده
نظریههای متعددی در باب چگونگی نظریهپردازی ارایه شدهاند. روششناسی دوبین اولین روششناسی منسجم در این حوزه محسوب میشود. نظریهپردازی به عنوان تخیل نظاممند اثر کارل وایک، روش عمومی نظریهپردازی لینهام، چرخهی نظریهپردازی کارلایل و کریستنسن و مدل نظریهپردازی ون دی ون از جملهی آثار دیگر در حوزهی نظریهپردازی هستند. عشق به روش در این روششناسیها، جدای از نظریهی کارل وایک، نظریهپردازی را در چنبرهی محدودیتهای سخت اثبات پژوهشی قرار داده است. ترس از تولید نظریه، در رشتهی مدیریت، حاصل این محدودیتهاست. چگونه میتوان با رعایت دغدغههای روششناسانه در این حوزه اظهار نظر کرد؟ مؤلف با نقد روششناسیهای موجود در زمینهی نظریهپردازی، نوعی روششناسی عمومی نظریهپردازی ارایه داده است که مدعی است میتواند جسارت نظریهپردازی را در افراد ارتقا دهد. این روششناسی از برخی عناصر روششناسیهای قبلی استفاده کرده؛ اما کلیتی متفاوت از آنها ارایه میدهد. پس از ارایهی چارچوب روششناسی، نمونههایی از نظریه و گونهشناسیهای تدوینی بر اساس این روششناسی مطرح خواهد شد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416Realism and Instrumentalism in the
Methodology of Economicsجایگاه رئالیسم و ابزارگرایی در روششناسی علم اقتصاد3362413FAوحیدمقدممحمدواعظیJournal Article20081208Scientific realism considers that acquiring knowledge about the external world is possible and the goal of scientific research is to discover the truth. From the point of view of instrumentalism, as the most important anti-realism version of this philosophy, theories are merely useful instruments which scientists make for scientific goals such as establishing order and prediction. The most important challenge between these two camps is about unobservable identities invented by (such theories as electrons and quarks). Scientific realists believe that these identities do exist and act, according to what their invented theories say. But form the instrumentalists' view, scientists' remarks about unobservable identities could not be taken as true or false.
In economics, as in other sciences, there are issues related to instrumentalism and realism, but - unlike the philosophy of science – the approaches do not appose each other. Friedman's instrumentalism states that the only appropriate test for an economic theory is its success in predicting phenomena. Friedman's depicted perspective of economics, in spite of its being hopeful, is never realized since economics has not been able to prepare reliable and accurate predictions. On the other hand, until recent decades realism has not had place in the methodology of economics. Since two decades ago, two distinct realistic programs have come into the literature of the methodology of economics. Uskali Mäki and Tony Lawson are the designers of these two programs.چکیده
رئالیسم علمی هدف تحقیق علمی را کشف حقیقت میداند؛ در مقابل، ابزارگرایینظریهها را صرفاً ابزارهایی مفید میداند که برای نظم بخشیدن به دادهها و پیشبینی ساخته شدهاند. مهمترین چالش این دو، نزاع بر سر هویتهای مشاهدهناپذیری است که نظریهها جعل کردهاند. به نظر رئالیستهای علمی، این هویتها واقعاً وجود دارند و همان گونه عمل میکنند که نظریههای جعلکنندهی آنها میگویند؛ اما از نظر ابزارگرایان، اظهار نظرهای دانشمندان در مورد هویتهای مشاهدهناپذیر را نمیتوان صادق یا کاذب دانست.
در علم اقتصاد نیز مباحث ابزارگرایی و رئالیسم جریان دارند؛ اما بر خلاف فلسفهی علم، رویکردها مقابل یکدیگر نبوده، به دورههای زمانی متفاوتی تعلق دارند؛ همچنین ابزارگرایی و رئالیسم اقتصاد متفاوت از ابزارگرایی و رئالیسم علمی در فلسفهی علم هستند.
رئالیسم علمی، بر خلاف ابزارگرایی، تا دهههای اخیر، جایی در روششناسی علم اقتصاد نداشت. از حدود دو دههی پیش، دو برنامهی رئالیستی متفاوت با نوشتههای دو پرچمدار اصلی آن، اوسکالی ماکی و تونی لاسْن، وارد ادبیات روششناسی اقتصاد شدند. در این مقاله چالشهای موجود در این زمینه بررسی میشود.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416The Semantic View of the Structure of
Scientific Theoriesدیدگاه معناشناختی در باب ساختار نظریههای علمی6388414FAهادیصمدیJournal Article20081220This article has seven parts. In the first part, an introduction to the semantic approach is offered. The second part deals with the differences between syntactic and semantic approaches to the structure of scientific theories. In the semantic approach, models play a pivotal role in theorizing, and scientific theories are not more than a set of models. The idea that scientific theories contribute to understanding the world entails that models are the entities that do this job. Therefore, the third part attempts to provide an overview of the role of models in scientific theories and the next part deals with two main branches of semantic approach: structuralism, and state space approach. The fifth part focuses on the view that some philosophers like Suppe and Giere offer realistic interpretation of this approach. Some of the most famous criticisms of semantic approach are discussed in the sixth part and the last part is concerned with some alternative approaches.چکیده
مقالهی حاضر هفت بخش دارد. در بخش اول، مقدمهای در مورد رویکرد معناشناختی ارایه میشود. بخش دوم به تفاوتهای رویکردهای سنتی و معناشناختی اشاره میکند. در رویکرد معناشناختی، مدلها نقشی اساسی دارند. جوهر اصلی این دیدگاه این است که نظریهها چیزی بیشتر از مجموعهای از مدلها نیستند و بنا بر این، شاخصهی نظریهها و فهم اینکه آنها چگونه جهان را بازنمایی میکنند، در صورتی که چنین کنند، به مفهوم مدل وابسته است. در بخش سوم، به نقش مدلها در این رویکرد اشاره شده و در بخش چهارم، به معرفی دو شاخهی معروفتر رویکرد معناشناختی یعنی ساختارگرایی و حالت ـ فضا پرداخته میشود. بخش پنجم به این موضوع میپردازد که بر خلاف تصور رایج در مورد غیر واقعگرایانه بودن دیدگاه معنایی میتوان همانند فیلسوفانی نظیر ساپی و گییر تعبیری واقعگرایانه از این رویکرد داشت. بخش ششم به نقدهایی که به رویکرد معناشناختی وارد آمده، و بخش آخر به برخی رویکردهای جایگزین اشاره میکنند.[1]
<br clear="all" />
[1]. استاد ارجمند، جناب آقای دکتر علی پایا مقالهی حاضر را با حوصله مطالعه و نکات و اصلاحات متعددی را پیشنهاد کردند. اصلاحات پیشنهادی را در متن اعمال و برخی از نکات را به صورت پاورقی و با عنوان «پایا، 1388» ذکر کردهام. به این وسیله از زحمات ایشان تشکر میکنم.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416Islamic Philosophy: Possibility and Occurrenceفلسفهی اسلامی؛ امکان و وقوع آن89110415FAرضااکبریانJournal Article20081105What is Islamic philosophy? Is developing Islamic philosophy possible? Has Islamic philosophy been realized in the history of Islamic culture and civilization? In the Islamic texts, terms such as God, world, and human exist that have not been philosophically explained but can be philosophically described and used in developing new philosophical theories. A philosophy that is based on Islamic thought should yield to philosophical methodology. Such philosophy becomes valid when successfully passes rational justification. On the other hand, familiarity with the ideas of Muslim philosophers, analysis of the course of their evolutions, and comparing them with the ideas of Greek philosophers show that Islamic philosophy has been realized in the history of philosophy and in the world of Islam.
This article uses the innovations of several Islamic philosophers and their attempts to converge philosophical system with Islamic thought, to show that Islamic philosophy is not only possible but also has already been realized.
چکیده
فلسفه اسلامی به چه معناست؟ آیا پدید آوردن فلسفه اسلامی ممکن است؟ آیا فلسفه اسلامی در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی تحقق یافته است؟ در متون دینی اسلام به وضوح مضامین بسیاری درباره خدا، جهان و انسان وجود دارد که هر چند به زبان فلسفی بیان نشدهاند، اما میتوان آنها را به صورت فلسفی تقریر کرد و از آنها برای پدید آوردن اصول و نظریات فلسفی جدید استفاده نمود. فلسفهای که با بهرهگیری از معارف اسلامی ساخته میشود، باید در مقام تأسیس، تبیین و داوری به ملاکها و موازین روششناختی عقلی تن بسپارد. چنین فلسفهای تنها در صورتی معقول و مقبول تلقی میشود که از بوته داوری عقلی سرفراز بیرون آید. از سوی دیگر آشنایی با آراء فیلسوفان مسلمان، بررسی سیر تحولات آن و مقایسه آن با آراء فلاسفه یونان نشان میدهد فلسفه اسلامی در تاریخ فلسفه و در جهان اسلام تحقق یافته است. در این مقاله با نشان دادن نوآوریهای تنی چند از فلاسفه اسلامی و تلاش آنها برای بهره گیری از معارف اسلامی و همسو کردن نظام فلسفی خود با اندیشههای اسلامی، نشان داده شده است که فلسفه اسلامی نه تنها ممکن بلکه امری تحقق یافته است.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416Islamic Management; Fiqhi and Ijtihadi Approachمدیریت اسلامی؛ رویکرد فقهی ـ اجتهادی111127416FAعلی نقیامیریJournal Article20081104Due to the extensive studies made in the field of Islamic management, and because these studies are dispersed, repetitive, irregular and lack a comprehensive pattern and theory, filling this gap and categorizing the existing literature becomes necessary.
In this article, the existing issues are analyzed, the studies related to Islamic management are shown and one of the dominating approaches is examined. In explaining the concept of Islamic management, different approaches have proved to be sound, one of the most important of which is the <em>Fiqhi-ijtihadi</em> (Attribution) approach, with which this article is concerned.
This article is intended to expound the views based on Fiqhi methods of Islamic management. In this approach, based on Islamic texts and narrations, drawing inferences concerning 'dos and don'ts' in the current management is accepted as a fact and principle. Taking into regard the <em>fiqhi</em> concept, we have sought to examine the viewpoints on Islamic management in the context of Islamic <em>fiqh</em>.
چکیده
با توجه به مطالعات گستردهای که در زمینهی مدیریت اسلامی صورت گرفته و در عین حال، پراکندگی، تکرار، فقدان قاعدهمندی و الگو، مدل و تئوری جامع دربارهی مطالعات مدیریت اسلامی، رفع این خلأ و انجام نوعی دستهبندی از ادبیات موجود ضروری به نظر میرسد.
این مقاله تلاش میکند با مرور مباحث موجود و تلاش هایی که در مورد مدیریت اسلامی صورت گرفته، رویکردهای مختلف را شمرده، یکی از رویکردهای غالب این زمینه را تشریح نماید. در راستای تبیین مفهوم مدیریت اسلامی، رویکردهای مختلفی موضوعیت یافتهاند که یکی از مهمترین آنها رویکرد فقهیـاجتهادی است. مبنای تحلیل این مقاله بیان نظریاتی است که مبتنی بر روش فقهی به مدیریت اسلامی ارائه شدهاند.
در رویکرد فقهیـاجتهادی، بر اساس مراجعه به متون اسلامی و با توسل به روش نقلی، به استنباط بایدها و نبایدها در مدیریت موجود به عنوان یک واقعیت و یک اصل پذیرفته شده، اقدام میشود؛ به عبارت دیگر، با توجه به مفهوم فقه تلاش میشود نظریاتی بررسی شوند که مدیریت اسلامی را در قالب مدیریت فقهی ارایه کردهاند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416A Critique of the Anthropological and Sociological Perspectives of Theoretical Paradigms of Cultureنقد و بررسی سرمشقهای نظری مردمشناختی و جامعهشناختی از فرهنگ129159417FAشهلاباقریJournal Article20081222In this article, for gaining theoretical insight of the cultural situation of society, the paradigms in sociology & anthropology have been dealt with.
This article examines the concept of culture & the directions taken in this respect making use of the comparative study & the model derived from paradigms.
Inspired by the theories and concepts in sociology & anthropology as well as their amendment, "two kinds of basic concept in anthropology & three kinds of major basic concept in sociology have been identified.
The general hypothesis of this article is that the concept of culture in sociology differs from that in anthropology.
In the first step, taking in to consideration the human relations with its nature, the human relations with others and the variables which form human relation with God, we have selected an excellent concept of culture: the concept of culture have two basic components, ”internal-essential” & “external-behavioral” component. Here, "the meaning of spiritual of culture & human relation with God" has allocated the most share of the main critical task.
چکیده
تحلیل مفاهیم مورد استفاده در علوم، یکی از فعالیتهای جدی در حوزه روششناسی و فلسفه علم است. در این مقاله، برای کسب بصیرت نظری از موقعیت فرهنگی جامعه، به سرمشقهای نظری (پارادایم) در جامعهشناسی و مردمشناسی پرداخته شده است. این مقاله با کند و کاوی در مورد مفهوم فرهنگ و با بهرهمندی از مطالعهی مقایسهای و مدلهایی که از پارادیمها مشتق میشوند، انجام شده است.
با الهام از نظریهها و مفاهیم جامعهشناسی و مردمشناسی، دو گروه اساسی از مفاهیم در انسانشناسی و سه گروه پایه در جامعهشناسی شناسایی شدند. فرضیهی عمومی مقاله این است که مفهوم فرهنگ در پارادایم جامعهشناسی و مردمشناسی متفاوت است.
در اولین گام، به دلیل رابطهی انسان با خود، سایر انسانها و خداوند، مفهوم عالی از فرهنگ را به دست آوردهایم که دو بعد اساسی دارد: «داخلی ـ ذاتی» و «خارجی ـ رفتاری». در این رابطه، «معنای معنوی از فرهنگ در رابطهی انسان با خداوند»، هدف اصلی مفهومسازی انتقادی ما را شکل داده است.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهروش شناسی علوم انسانی1608-7070155820090416A Method for Calculating Coding Reliability in Qualitative Research Interviewsارایهی روشی برای محاسبهی پایایی مرحلهی کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی161174418FAحمزهخواستارJournal Article20090104The reliability of a scientific research is one of the most important indices of its validity. The high reliability of a research (often more than 60 percent) means that when a research is applied in different times or by different persons, the same conclusion will be reached. Although coding the interview data is one of the most important processes of organizational studies and public opinion assessment, the studies about calculating the reliability of coding are not enough. This paper concentrates on the reliability of coding in research interviews and offers a method for calculating this index. With this method researchers can calculate Re-test reliability (consistency index) and Intercoder reliability (2) in research interviews.
چکیده
میزان پایایی یک پژوهش علمی از مهمترین شاخصهای تأیید آن پژوهش است. اندازهی بالای پایایی، در یک پژوهش (اغلب بالاتر از شصت درصد) به این معناست که چنانچه همان تحقیق، در زمانهای دیگر انجام گیرد یا افراد دیگری آن را انجام دهند، نتایج مشابهی خواهد داشت. اگرچه کدگذاری دادههای مصاحبه یکی از مهمترین فرایندها، در پژوهشهای سازمانی و پیمایش افکار عمومی است، مطالعات اندکی در مورد شیوهی محاسبهی پایایی کدگذاریها مشاهده میشوند. در مقالهی حاضر، به موضوع پایایی کدگذاریها، در مصاحبههای پژوهشی پرداخته و روشی برای محاسبهی پایایی این مرحله ارایه شده است. محققان میتوانند با استفاده از روش پیشنهادی، میزان پایایی بازآزمون (شاخص ثبات) و بین دو کدگذار (شاخص تکرارپذیری) را در مصاحبههای پژوهشی محاسبه کنند.