• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 26 (1399)
دوره دوره 25 (1398)
دوره دوره 24 (1397)
دوره دوره 23 (1396)
شماره شماره 93
شماره شماره 92
شماره شماره 91
شماره شماره 90
دوره دوره 22 (1395)
دوره دوره 21 (1394)
دوره دوره 20 (1393)
دوره دوره 19 (1392)
دوره دوره 18 (1391)
دوره دوره 17 (1390)
دوره دوره 16 (1389)
دوره دوره 15 (1388)
دوره دوره 14 (1387)
دوره دوره 13 (1386)
دوره دوره 12 (1385)
دوره دوره 11 (1384)
دوره دوره 10 (1383)
دوره دوره 9 (1382)
دوره دوره 8 (1381)
دوره دوره 7 (1380)
دوره دوره 6 (1379)
دوره دوره 5 (1378)
دوره دوره 4 (1377)
دوره دوره 3 (1376)
دوره دوره 2 (1375)
دوره دوره 1 (1374)
منصوری, علیرضا. (1396). نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 23(91), 49-66.
علیرضا منصوری. "نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد". حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 23, 91, 1396, 49-66.
منصوری, علیرضا. (1396). 'نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد', حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 23(91), pp. 49-66.
منصوری, علیرضا. نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 1396; 23(91): 49-66.

نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد

مقاله 3، دوره 23، شماره 91، تابستان 1396، صفحه 49-66  XML اصل مقاله (1.25 MB)
نویسنده
علیرضا منصوری email
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
رویکرد پدیدارشناسانۀ هوسرل با انتقاد از وضع کنونی علم و معرفت از آن تعبیر به بحران می‌کند. هدف هوسرل این بود تا با ارائۀ برنامه‌ای فلسفی راهی برای برون‌شد از این بحران پیشنهاد کند. اما تلاش برای بازگرداندن فلسفه به جایگاه وحدت‌بخش قدیم و نجات این علم بحران‌زده و بخشیدن چهره‌ای انسانی و معنوی به آن، مستلزم در نظر گرفتن ملاحظاتی دربارۀ عینیت و عقلانیت علم است که غفلت از آن ما را در مسیری قرار می‌دهد که براساس آموزه‌های عقلانیت نقاد هم نادرست است و هم نامطلوب. توضیح داده می‌شود که این آموزه‌ها متضمن بازنگری در خصوص ذات‌گرایی و موجه‌گرایی و توجه به اهمیت و جایگاه صدق در رویکرد پدیدارشناسانۀ هوسرل است
کلیدواژه‌ها
بحران علم؛ عینیت؛ عقلانیت؛ ذات‌گرایی؛ موجه‌گرایی؛ عقلانیت نقاد؛ هوسرل؛ پوپر
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 721
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.