• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 26 (1399)
دوره دوره 25 (1398)
دوره دوره 24 (1397)
دوره دوره 23 (1396)
دوره دوره 22 (1395)
دوره دوره 21 (1394)
دوره دوره 20 (1393)
دوره دوره 19 (1392)
شماره شماره 77
شماره شماره 76
شماره 74-75
دوره دوره 18 (1391)
دوره دوره 17 (1390)
دوره دوره 16 (1389)
دوره دوره 15 (1388)
دوره دوره 14 (1387)
دوره دوره 13 (1386)
دوره دوره 12 (1385)
دوره دوره 11 (1384)
دوره دوره 10 (1383)
دوره دوره 9 (1382)
دوره دوره 8 (1381)
دوره دوره 7 (1380)
دوره دوره 6 (1379)
دوره دوره 5 (1378)
دوره دوره 4 (1377)
دوره دوره 3 (1376)
دوره دوره 2 (1375)
دوره دوره 1 (1374)
محمودنیا, علیرضا, نجاریان, پروانه, ضرغامی, سعید, یمنی, محمد. (1392). بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 19(76), 131-152.
علیرضا محمودنیا; پروانه نجاریان; سعید ضرغامی; محمد یمنی. "بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی". حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 19, 76, 1392, 131-152.
محمودنیا, علیرضا, نجاریان, پروانه, ضرغامی, سعید, یمنی, محمد. (1392). 'بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی', حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 19(76), pp. 131-152.
محمودنیا, علیرضا, نجاریان, پروانه, ضرغامی, سعید, یمنی, محمد. بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 1392; 19(76): 131-152.

بررسی نظریه پیچیدگی و تبیین اشارات آن در مدیریت سازمانهای آموزشی

مقاله 6، دوره 19، شماره 76، پاییز 1392، صفحه 131-152  XML اصل مقاله (1.01 MB)
نویسندگان
علیرضا محمودنیا1؛ پروانه نجاریان2؛ سعید ضرغامی1؛ محمد یمنی1
1.
2..
چکیده
این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به خاستگاه نظریه پیچیدگی و تاثیر آن در مدیریت سازمان‏های آموزشی اشاره می‎کند. متفکران نظریه پیچیدگی معتقدند سازمان‏های آموزشی، سیستم‎هایی خود ـ سازمان، پیچیده و غیرخطی هستند، بنابراین تغییرات آنها را نمی‌توان با اصول مدیریت سنتی توجیه نمود و مدیریت آنها می‏بایست مدیریتی خلاق، انعطاف‏پذیر نسبت به تغییر، بی‏ثباتی و تنوع، تدوین برنامه‎های کوتاه مدت، بازدارنده نسبت به تمرکز قدرت و سلسله مراتب و کنترل از بالا به پایین، مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل، و به صورت گروهی و اشتراکی باشد. در مقاله دلالت‏های ارزشمند این نظریه تحسین می‏گردند، اما به دلیل ماهیت نسبی‏گرای مدیریت پیچیده و چگونگی تطبیق سیستم خود ـ سازمان با مدیریت و نحوه عملی مدیریت گروهی، بر رعایت احتیاط در کاربرد عملی آن تاکید می‎شود. در نهایت نتیجه‏گیری می‏شود که مدیریت پیچیدگی مبتنی بر ارتباط مفاهیم مکملی چون نظم/ بی‏نظمی می‏تواند مبنای مناسبی برای مدیریت سازمان‏های آموزشی محسوب شود.
کلیدواژه‌ها
نظریه پیچیدگی؛ مدیریت آموزشی؛ خود ـ سازمان؛ رهبری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 5,246
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,260
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.