روش‌شناسی تصویربرداری در مطالعات سازمان و مدیریت؛ مبانی فلسفی، مختصات، اسلوب اجرا و انتقادات وارده

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران، بابلسر

2 استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، تهران

4 دانشجوی دکتری دانشگاه یزد، یزد

چکیده

عکس به عنوان ابزار ایجاد تعامل بین تماشاگر و تصویر، حاوی معانی مختلفی است. این ابزار با بکارگیری نمادها و سمبل‌ها، بیانگر احساسات روانی افراد می‌باشد که می‌توان از آن در تفسیر یافته‌های تحقیق استفاده کرد. از این‏رو هدف نویسندگان در این مقاله معرفی کاربرد تصویربرداری در سازمان به عنوان یک روش پژوهش سازمانی می‌باشد. به همین منظور، چارچوب کلی از انواع روش‌های مختلف استفاده از تصویربرداری در مطالعات سازمان و مدیریت ارائه می‌گردد و در ادامه در راستای توجه و اهمیت بیشتر به مسئله، ضمن تشریح مبانی فسلفی تصویربرداری سازمانی، نحوه‌ اجرای آن به طور کامل شرح داده خواهد شد و در پایان نیز انتقادات وارده به این روش به طور مشخص تشریح می‌گردد تا از این طریق شناخت مناسبی از مفهوم تصویربرداری در مطالعات سازمان و مدیریت در اختیار محققان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


  1. اعرابی، محمد؛ دهقان، علی(۱۳۹۰) ، «روش­های تحقیق در مدیریت راهبردی»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ راﻫبرد، شماره 60، صص 216- 193. 
  2. خنیفر، حسین؛ زروندی، نفیسه(۱۳۸۹) ، «ﭘﮋوﻫﺶ کیفی: رهیافتی ﻧﻮ در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ»، فصلنامه راﻫﺒﺮد، ﺷﻤﺎره54، ﺻﺺ 243-256.
  3. دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل(۱۳۹۱) ، روش­شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار- اشراقی، چاپ ششم.
  4. دانایی فرد، حسن(a1386)، «پارادایم­های رقیب در علم سازمان و مدیریت: پژوهش تطبیقی»، مجله دانشور رفتار، شماره 26.
  5. دانایی فرد، حسن(b1386)، «همسازی شیوه­های کمی و کیفی در پژوهش­های سازمانی: تاملی بر استراتژی‏های پژوهش کیفی»، فصلنامه حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی، سال 13، شماره 53، صص 35- 63.
  6. رضابیگی، سعید(۱۳۹۳) ، تصویر ذهنی سازمانی، آیینه تمام نمای سازمان، اولین کنفرانس بین­المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، تهران.
  7. سید جوادین، سید رضا؛ اسفیدانی، محمد رحیم(۱۳۸۹)، تئوری سازی داده‏بنیاد و نرم افزار Atlas ti، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی، چاپ اول.
  8. فلیک، اووه (۱۳۸۷) ، درآمدی بر تحقیق کیفی، مترجم هادی جلیلی، تهران: نشر نی، چاپ اول.
  9. مقدمی، مهدی؛ زارع، سید محسن(۱۳۸۷)، بررسی تصویر ذهنی مشتریان از سازمان و روش­های بهبود آن(مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)، سومین کنفرانس بین­المللی مدیریت بازاریابی، تهران.
    1. Andersson Cederholm, E. (2004), The Use of Photo-Elicitation in Tourism Research -Framing the Backpacker Experience, Scandinavian Journalof Hospitality and Tourism, 4(3): 225–241.
    2. Alvesson, M. (2003), Methodology for Close up Studies: Struggling with Closeness and Closure, Higher Education, 46: 2, pp 167-193.
    3. Aldridge, Jo. (2007). Picture This: The Use of Participatory Photographic Research Methods With People With Learning Disabilities, Disability & Society, 22(1), pp. 1-17.
    4. Banks, M. (2001). Visual Methods in Social Research, Beverly Hills, CA: Sage.
    5. Buchanan, D. (2001). The Role of Photography in Organization Research: A Reengineering Case Illustration. Journal of Management Inquiry, 10(2), 151–164.
    6. Berger, John, (1992). Keeping a Rendezvous, New York: Vintage International.
    7. Carlsson, B. (2001). Depicting Experiences Scandinavian, Journal of Educational Research, 45(2), 125–143.
    8. Collier, John & Malcolm Collier (1986 [1913]): Visual Anthropology: Photography as a Research Method, Albuquerque: University of New Mexico Press.
    9. Close, Helen RGN, Double-Blind Review Nurse Researcher 2007, 15, is research associate, Centre for Integrated Health Care Research, School for Health, (2007), Wolfson Research Institute, Durham University, UK.
    10. D'Alleva, A. (2005). Methods and Theories of Art History, London: Laurence King.
    11. Daymon, Christine & Holloway, Immy. (2011). Qualitative Research Methods in Public Relations and Marketing Communications, Second Edition, Madison Avenue.  New York.  
    12. Donaldson, P. J, (2001). Using Photographs to Strengthen Family Planning Research, Family Planning Perspectives, 33(4), 176–179.
    13. Holliday, R, (2000). We’ve been framed: visualizing methodology. Sociological Review, 504 – 521.
    14. Harper, D. (2005). Whatʼs new visually? In N. K. Denzin and Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research, 3rd edition, Thousand Oaks, CA: Sage, pp 747-762.
    15. Harper, D, (2002). Talking About Pictures: ACase for Photo Elicitation, Visual Studies, 17, 13-26.
    16. Hurworth, R, (2004). The Use of the Visual Medium for Program Evaluation. Seeing is Believing? Approaches to Visual Studies in Qualitative Methodology, 7, 163-181.
    17. Jacoby Peterson, Nicolin, Ostergaard, Sille, (2005). Organizational Photography, Challenges and Issues in Knowledge Management, 229–248.
    18. Jacoby Peterson, Nicolin, Ostergaard, Sille, (2002). Organisational Photography as a Research Method: What, How and Why, Division: Research Methods, Developing Knowledge and Value in Management Consulting.
    19. Kunter, Aylin & Bell, Emma. (2008). The Promise and Potential of Visual Organizational Research, Management, 9(3), pp 177-197.
    20. Kin, N, (2004). Using interviews in qualitative research, in C. Cassell and G. Symon (Eds.) Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research. London: Sage.
    21. Pink, Sarah, (2001). Doing Visual Ethnography. SAGE Publications Ltd. 
    22. Petersen, N. J., & Poulfelt, F. (2002). Knowledge management in action: A study of knowledge management in management consultancies. In A. F. Buono (Ed.), Developing knowledge and value in management consulting, (pp. 33–60), Greenwich: Information Age.
    23. Rose, Gillian, (2001). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual objects. SAGE Publications Ltd. 
    24. Razvi, Meena, (2006). Image-Based Research: Ethics of Photographic Evidence in Qualitative Research, presented at the Midwest Research-to-Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, University of Missouri-St. Louis.
    25. Rice, Karen, Primak, S., Girvin, Heather, (2013). Through Their yes: Using Photography with Youth Who Experienced Trauma, the Qualitative Report, 18(25), pp. 1-14.
    26. Radley, A. and Taylor, D, (2003). Images of recovery: A photo-elicitation study on the hospital ward, Qualitative Health Research, 13 (1), pp. 77-99.
    27. Schänzel, Heike A. Smith, Karen A, (2011), Photography and Children: Auto-driven Photo-elicitation, Tourism Recreation Research, 36(1), pp. 81–85.
    28. Sinuff. Tasnim, Cook. Deborah, Giacomini. Mita, (2007). How qualitative research can contribute to research in the intensive care unit, Journal of Critical Care, (2007), 22, pp. 1-10.  
    29. Tavallaei, Mehdi. Abu talib, Mansor, (2010). A General Perspective on Role of Theory in Qualitative Research, Uluslararası Sosyal Arastirmalar Dergisi, the Journal of International Social Research, 3, pp. 1-10. 
    30. Van Leeuwen, Theo & Carey Jewitt, (2001). Handbook of Visual Analysis. SAGE Publications Ltd. 
    31. Warren, Sam. (2002). Using Photography to Research Organizational Aesthetics, Master of MA, University of UK.
    32. Wagner, Jon, (1978). Perceiving a Planned Community, in Jon Wagner, ed., Images of Information. Beverly Hills, CA: Sage Publishers, 85–100.
    33. Wood, Peter, (2006). Successful Writing for Qualitative Researchers, second edition Routledge.