ارزیابی و تحلیل روش‎شناسی مطالعات کارآفرینی در گردشگری: رویکرد فراروش

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گنبد کاووس

چکیده

کارآفرینی در گردشگری به‎عنوان رشته‎ای نوظهور امّا با رشد فزاینده، توجه پژوهشگران رشته‎های مختلف را به‎خود اختصاص داده است. این در حالی است که پژوهش‎های این حوزه عموماً با یکنواختی روش‎شناسی و ضعف مسئله پژوهشی مواجهند و نتایج آنها، راهگشای کارآفرینان و سیاستگذاران نیست. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل روش‎شناسی مطالعات در این حوزه با استفاده از فراروش انجام شده است.جامعه آماری شامل تمامی مقالات منتشرشده در مجلات داخلی در حوزه کارآفرینی در گردشگری است. نمونه‎گیری به روش تمام‌شماری انجام‌شده و 44 مقاله برگزیده شده است. برای ارزیابی و تحلیل مقالات، چارچوب روش‎شناسی ساندرز و همکاران معرفی و استفاده شده است.نتایج نشان می‎دهد پژوهش‎های این حوزه، به‌طورعمده در پارادایم اثبات‎گرایی انجام‌شده و ازآنجاکه کارآفرینی در گردشگری در مرحله مفهوم‎سازی و نظریه‎پردازی است، پژوهش در این حوزه نیازمند جهت‎گیری‎های بنیادین با اهداف اکتشافی، روش‎های کیفی و ترکیبی، استراتژی‎های داده‎بنیاد و رویکردهای قیاسی و تطبیقی بیشتری است. در پایان نیز پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


1. الوانی، سیدمهدی؛ عادل آذر و حسن دانایی فرد (1398)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ ششم، تهران: انتشارات صفار.
2. دانایی فرد، حسن؛ فاطمه برزگر و هانیه احمدی (1394)، «سازوکارهای ارتقای قابلیت‌های سازمانی در بخش دولتی»، مدیریت سازمان‌های دولتی، ش11، ص84−97.
3. صادقی، امیر؛ اصغر مشبکی اصفهانی، اسداله کردنائیج و سیدحمید خداداد حسینی (1396)، «کاستی‎های روش‎شناسی مقاله‎های علمی پژوهشی مدیریت اسلامی؛ آسیب‎شناسی فراروش»، روششناسی علوم انسانی، س23، ش92، ص7−44.
4. صالح‌نژاد، سیدعبدالله؛ حسن درویش، علی‌اکبر احمدی و لطف الله فروزنده (1397)، «فراترکیب مطالعات منزلت کارکنان در ایران»، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، س10، ش2، ص75−100.
5. فردوسی، شهرام؛ فاطمه ملایی، بهمن حاجی‌پور و مهدیه بابایی فرج‌آباد (1398)، «فراروش پژوهش‎های بازاریابی در ایران: بررسی نزدیک‌بینی در روش‎ها»، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 13، ش2، ص183−199.
6. Ajake, A. O., & Amalu, T. E. (2012), “The relevance of tourism on the economic development of Cross River state, Nigeria”, Journal of Geography and Regional Planning, 5(1), 14-20.
7. Aliaga-Isla, R., & Huybrechts, B. (2018), From “Push Out” to “Pull In” together: An analysis of social entrepreneurship definitions in the academic field. Journal of cleaner production, 205, 645-660.
8. Alrawadieh, Z., Karayilan, E., & Cetin, G. (2018), “Understanding the Challenges of Refugee Entrepreneurship in Tourism and Hospitality”, The Service Industries Journal, http://dx.doi.org/10.1080/02642069.2018.1440550.
9. Barnett-Page, E., Thomas, J. (2009), “Methods for the synthesis of qualitative research: a critical review”, BMC Medical Research Methodology, Vol.9, No.59.
10. Bhawe, N., & Zahra, S. A. (2019), “Inducing heterogeneity in local entrepreneurial ecosystems: the role of MNEs”, Small Business Economics, 52(2), 437-454.
11. Curkan, S. C. & Curkan, Ö. (2019), “Factors Influencing Charity Shop Customers‟ Intention to Use Online Charity Shops”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(2), 597-622.
12. Edwards, M., Davies, M., & Edwards, A. (2009), “What are the external influences on information exchange and shared decision-making in healthcare consultations: a Meta synthesis of the literature”, Patient education and counseling, 75(1), 37– 52.
13. Global Entrepreneurship Monitor (GEM) (2018), http://www.gemconsortium.org /report (18.02.2018).
14. Gul, M., Ak, M. F., & Guneri, A. F. (2019), Pythagorean fuzzy VIKOR-based approach for safety risk assessment in mine industry, Journal of Safety Research, 69, 135-153.
15. Hall, C. M. (2014), Tourism and social marketing, Routledge.
16. Li, Y., Sankaranarayanan, B., Kumar, D. T., & Diabat, A. (2019), Risks assessment in thermal power plants using ISM methodology, Annals of Operations Research, 279(1), 89-113.
17. López, M., Cazorla, A., & Panta, M. D. P. (2019), “Rural Entrepreneurship Strategies: Empirical Experience in the Northern Sub-Plateau of Spain”, Sustainability, 11 (5). 12-43.
18. Madill, A, Flowers, P, Frost, N (2018), “A meta-methodology to enhance pluralist qualitative research”, Psychology and Health, 33 (10). pp. 1209-1228.
19. Malalgoda, C., Amaratunga, D. & Haigh, R. (2018), “Empowering local governments in making cities resilient to disasters: research methodological perspectives”, 7th International Conference on Building Resilience; Using scientific knowledge to inform policy and practice in disaster risk reduction, ICBR2017, 27 – 29 November, Bangkok, Thailand.
20. McKenny, A. F., Short, J. C., Ketchen Jr, D. J., Payne, G. T., & Moss, T. W. (2018), Strategic entrepreneurial orientation: Configurations, performance, and the effects of industry and time. Strategic Entrepreneurship Journal,12(4), 504-521.
21. Melnikovas, A. (2018), “Towards an Explicit Research Methodology: Adapting Research Onion Model for Futures Studies”, Journal of Futures Studies, 23(2): 29–44.
22. Murdock A., Nicholls A. (2012), The Nature of Social Innovation. In: Nicholls A., Murdock A. (eds) Social Innovation, Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9780230367098_1.
23. Patterson, B., Thorne, S., Calnan, C., & Jillings, C. (2001), Meta-study of qualitative health research: a practical guide to meta-analysis and metasynthesis, California: Sage.
24. Raithatha, Y. (2017), Understanding the economic impact terrorism has on the destination decision making: Northern Irish tourists. Doctoral dissertation, Dublin Business School.
25. Roundy, P. T., & Fayard, D. (2019), “Dynamic capabilities and entrepreneurial ecosystems: the micro-foundations of regional entrepreneurship”, The Journal of Entrepreneurship, 28 (1), 94-120.
26. Ruiz, G. A., Felizardo, K. R., & Vijaykumar, N. L. (2018), “Using meta-ethnography to synthesize research on knowledge management and agile software development methodology”, SBQS Conferences, October 17–19, Curitiba, Brazil.
27. Rusu, S., Milin, A. I. & Isac, F. L. (2017), “Entrepreneurship in Tourism – Reasons, Necessary Resources and Impediments”, Ecoforum. Vol. 6, Issue 3 (13): 1-10.
28. Sahay, V., Parihar, P., & Dawra, J. (2019), The role of customer engagement in the involvement-loyalty link. Marketing Intelligence & Planning.
29. Sandelowski M. & Barros J., (2007), Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer Publishing Company Inc.
30. Saunders, M. Lewis, P. Thornhill, A. (2016), Research methods for business students, fourth ed., Pearson Education Limited, Essex.
31. Saunders, M., Lewis, P., and Thornhill, A. (2009), Research Methods for Business Students, 5th Ed. Prentice Hall. Harlow.
32. Serafimova, M. & Petrevska, B. (2018), “Female Entrepreneurship in Tourism: A Strategic Management Perspective in Macedonia”, Journal of Applied Economics and Business. 6 (1): 21-32.
33. Sigala, M. (2016), “Learning with the market: A market approach and framework for developing social entrepreneurship in tourism and hospitality”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(6), 1245-1286.
34. Sinha, N., & Matharu, M. (2019), A comprehensive insight into Lean management: Literature review and trends. Journal of Industrial Engineering and Management, 12(2), 302-317.
35. Solvoll, S., Alsos, G. A., & Bulanova, O. (2015), “Tourism entrepreneurship – Review and future directions. Scandinavian”, Journal of Hospitality and Tourism, 15(1), 120-137.
36. Szaban1, J. & Skrzek-Lubasińska, M. (2018), “Self-Employment and Entrepreneurship: A Theoretical Approach”, Journal of Management and Business Administration, 26(2). pp. 89–120.
37. UNWTO (United Nations for World Tourism Organization). (2011), World tourism barometer, Available: http/www.unwto.org/data/ highlits.
38. UNWTO (United Nations for World Tourism Organization). (2013), International tourism receipts grew by 4% in 2012,Madrid. May 15, 2013. http://media.unwto.org/en/press-release/201315-05-/international-tourism-receipts-grew-42013-39.
39. UNWTO (United Nations for World Tourism Organization). (2015). UNWTO Annual Report, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284418039.
40. UNWTO (United Nations for World Tourism Organization). (2016), UNWTO Annual Report, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284418725.
Zhao, S. (1991), “Meta-theory, Meta-method, Meta-data Analysis: What, Why, and How?”, Sociological Perspectives, 34(3), pp. 377-390