• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
حوزه و دانشگاه
روش شناسی علوم انسانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 26 (1399)
دوره دوره 25 (1398)
دوره دوره 24 (1397)
دوره دوره 23 (1396)
دوره دوره 22 (1395)
دوره دوره 21 (1394)
دوره دوره 20 (1393)
دوره دوره 19 (1392)
دوره دوره 18 (1391)
دوره دوره 17 (1390)
دوره دوره 16 (1389)
دوره دوره 15 (1388)
دوره دوره 14 (1387)
دوره دوره 13 (1386)
دوره دوره 12 (1385)
دوره دوره 11 (1384)
دوره دوره 10 (1383)
شماره شماره 41
شماره شماره 40
شماره شماره 39
شماره شماره 38
دوره دوره 9 (1382)
دوره دوره 8 (1381)
دوره دوره 7 (1380)
دوره دوره 6 (1379)
دوره دوره 5 (1378)
دوره دوره 4 (1377)
دوره دوره 3 (1376)
دوره دوره 2 (1375)
دوره دوره 1 (1374)
سعیدى روشن, محمد باقر. (1383). از متن تا معنا. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 10(39), 7-26.
محمد باقر سعیدى روشن. "از متن تا معنا". حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 10, 39, 1383, 7-26.
سعیدى روشن, محمد باقر. (1383). 'از متن تا معنا', حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 10(39), pp. 7-26.
سعیدى روشن, محمد باقر. از متن تا معنا. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی, 1383; 10(39): 7-26.

از متن تا معنا

مقاله 1، دوره 10، شماره 39، تابستان 1383، صفحه 7-26  XML اصل مقاله (246.78 K)
نویسنده
محمد باقر سعیدى روشن
عضو هیئت علمى و مدیرگروه علوم قرآنى مؤسسه پژوهشى حوزه و دانشگاه.
چکیده
معناشناسى و تفسیر اجتهادى قرآن کریم از کجا آغاز مى شود و چه فرایندى را طى مى کند؟ این مقال در پاسخ به این پرسش بر آن است که شناخت هسته هاى اولیه معنا از واژگان جستجو مى شود که موجِد متن آنها را گزینش نموده و پیام خود را در ترکیب ساختارى عبارات ویژه جاى داده است. ملاحظه ویژگى هاى ادبى، دلالى و سیاق ترکیبى جمله، مرحله اى دیگر است. نگاه پیوستارى به متن قرآن و نیز سنت معصوم(علیه السلام)، همچنین نظر داشت زمینه پیدایش متن و دانش هاى عصرى گام بعدى است. اینها همه فراهم کننده شرایط بیرونى معنا در ذهن خواننده متن و بازنمود اراده مؤلف، اقتضائات متن و زمینه معنایى و مانند اینهاست. اما این اندیشه و تدبّر خواننده و قدرت اجتهاد و تفقه دینى اوست که به نوبه خود در چگونگى کشف معنا اثرگذار است و به عنوان آخرین گام در معناشناسى محسوب مى گردد.
کلیدواژه‌ها
متن؛ معنا؛ تفسیر؛ زمینه؛ تدبّر
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,438
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.