A Philosophical View to Research Methodology in Psychology

Author

Research Institute of Hawzah and University

Abstract

This article is going to disscus about philosophical explanation of the stages and typology of research methodology in psychology. Our method in this article is to analyze the qualitative content of psychology texts and sources and critically examine them with a philosophical rational approach. This study is presented in four sections: reporting, analysis, classification and criticism. Some of which are: The steps of the research method can be divided into four categories: problem statement; research background; data collection; and analysis, interpretation and evaluation of information. According to the three approaches of quantitative, qualitative and mix method research, it can be said that quantity is one of the nine philosophical accidents such as number, form and time and is rooted in the positivist paradigm. Quality in qualitative research method is also one of the accidents dealing with the three categories of sensibility, susceptibility, and psychic qualities. The philosophical foundations of qualitative research methods are interpretive, communicative, reflective, and qualitative. Criticisms of interpretive and critical paradigms are also significant here. The qualitative and quantitative research method, although looking at different paradigms, but because focusing on the single issue, and being complementary of these two approaches the mix method researches are possible.

Keywords


1-اولدمیدو، کنت(1389) سنت‌گرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان، ترجمه: رضا کورنگ بهشتی، تهران، حکمت.
2-ایمان، محمدتقی(1388) مبانی پارادایمی روش‏های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
3-ایمان، محمدتقی و احمد کلاته‏ساداتی(1392) روش‌شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4-ایمان، محمدتقی(1391) فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی،قم ،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
5-بست،جان(1367) روش‌های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه: حسن پاشاشریفی و نرگس طالقانی، تهران، رشد.
6-برایمن ،آلن(1389) کمّیت و کیفیت در تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هاشم آقا بیگ‌پوری، تهران، جامعه‌شناسان.
7-بلیکی، نورمن(1391) پارادایم‏های تحقیق در علوم انسانی، ترجمه: سید حمیدرضا حسنی و همکاران، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
8-پسندیده، عباس(1398) روش‌شناسی فهم روانشناختی قرآن و حدیث، قم، دارالحدیث.
9-پیاژه، ژان (1374) دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی، ترجمه: محمود منصور و پریرخ دادستان، تهران، بعثت.
10-جوادی، محسن(1375) مسئله باید و هست:بحثی در باره ارزش و واقع، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
11-حسین زاده، محمد(1383) درآمدی بر معرفت ‌شناسی، قم، موسسه آموزشی امام خمینی.
12-خندق‌آبادی،حسین (1380) حکمت جاویدان: نگاهی به زندگی و آثار سنت‌گرایان معاصر، تهران، موسسه توسعه دانش و پژوهش در ایران.
13-خورسندی، علی(1387)گفتمان میان رشته‏ای، تهران، پژوهشکده علوم اجتماعی و فرهنگی.
14-دلاور، علی(1387) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، موسسه نشر ویرایش.
15-دیویی، جان (1369) منطق تئوری تحقیق، ترجمه: علی شریعتمداری، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
16-سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی(1383) روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، آگاه.
17-سروش،عبدالکریم (1361) دانش و ارزش: پژوهشی در رابطه علم و اخلاق، تهران، یاران.
18-سیف، علی‌اکبر(1375) روش تهیه پژوهشنامه در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
19-شمس، منصور(1387) آشنایی با معرفت‌شناسی، تهران، طرح نو.
20-شکرکن، حسین و همکاران(1372) ‌مکتب‏های روانشناسی و نقد آن، ج2، تهران، سمت.
21-صاحبی، علی(1382) روش تحقیق در روانشناسی بالینی، تهران، سمت.
22-صمدی، هادی(1390) ساختار نظریه‌های علمی در علوم طبیعی و علوم اجتماعی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
23-طباطبایی، سیدمحمدحسین(1392) نهایة الحکمة، قم، موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین.
24-علوی پور، محسن(1387) مبانی نظری و روش‏شناسی مطالعات میان‏رشته‏ای، تهران، پژوهشکده مطالعات علوم فرهنگی واجتماعی.
25-عیسوی، عبدالرحمن(1386)آشنایی با مقدمات روش تحقیق در روان‌شناسی، ترجمه: نجیب‏الله نوری، قم، موسسه امام خمینی.
26-فتحی‌زاده، مرتضی(1384) جستارهایی در معرفت‌شناسی معاصر،کتاب طه، آیت عشق.
27-فی، برایان(1383)پارادایم‌شناسی علوم انسانی، ترجمه: مرتضی مردیها، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
28-کرسول ،جان دبلیو(1394) طرح پژوهش رویکردهای کیفی،کمّی و ترکیبی، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس،تهران، جهاد دانشگاهی.
29-کرلینجر، ف.آ.(1374) مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه: حسن پاشاشریفی و جعفر نجفی زند، تهران، آوای نور.
30-کوهن، تامس (1369) ساختار انقلاب‌های علمی، ترجمه: احمد آرام، تهران، سروش.
31-گال،مردیت و همکاران(1384) روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی،2ج، ترجمه: احمدرضا نصر و همکاران، تهران، سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
32-گنون، رنه(1361) سیطره کمّیت و علائم آخرالزمان، ترجمه: علی‌محمد کاردان، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
33-گنون، رنه (1388) بحران دنیای متجدد، ترجمه: حسن عزیزی، تهران، حکمت.
34-گیلس، دیوید، سی(1391) روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی، ترجمه: هادی بهرامی احسان و همکاران، تهران، آوای نور.
35-لطف‏آبادی، حسین (1388) روش‌شناسی پژوهش در روانشناسی و علوم تربیتی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
36-مارشال،کاترین و گرچن راسمن(1377) روش تحقیق کیفی، ترجمه: علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
37-مصباح‌یزدی، محمدتقی(1368) جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
38-معلمی، حسن (1378) معرفت‌شناسی، قم، کانون اندیشه جوان.
39-مهدوی، منصور(1391) سنجش سنت، قم، اشراق حکمت.
40-مهرام، بهروز و عفت توانایی شاهرودی(1388) تحلیل محتوای مجله‌های علمی-پژوهشی روانشناختی ایران، موضوع، روش‌های پژوهش؛ در مجله روانشناسی تحولی، ش22.
41-نادری،عزت الله و مریم سیف نراقی (1363)روش‌های تحقیق در علوم انسانی، تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات.
42-نصر،سید حسین و مسعود رضوی(1391) در مسیر سنت گرایی، تهران، علم.
43-هومن، حیرعلی(1385) راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران، سمت.
44-هویت، دنیس و دانکن کرامر(1389) مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق در روانشناسی و مشاوره، ترجمه: حسن پاشاشریفی و همکاران، تهران، سخن.
 
45-Banyard, Ph. & Grayson, A. (1996) Introducing Psychological Research, London, macmilan.
46-James, W. (2002) The Varieties of Religious Experience, London, Routledge.
47-Proctor, R. W.& Capaldi E.J. (2006) Understanding The Methods of Psychological Research, Blackwell.
48-Robins, R. W.& etal (2007) Handbook of Research Methods in Personality Psychology, London, Guilford press.