Methodological Assessment of Ijtihadic Empirical Model for Producing Islamic Based Social Sciences

Document Type : علمی - پژوهشی

Author

Institute of Higher Education Zainabiyeh- Karaj

Abstract

The Ijtehdic-Empirical model is one of the presented models for producing religion-based sciences. This model is based on a theoretical framework and the ijtihadic methodology with the commitment to the empirical judgment of the propositions, using religious texts to produce religion-based sciences.This research, by acknowledging the epistemic-cultural and ethical necessity of the production of religion-based sciences, has tried to study the Ijtihadic-Empirical model in a descriptive analytical way.
    It seems that explanation the stages of theorizing, solving the problem of proposing, trying to understand and compete with the rival paradigms of social sciences and paying attention to the different dimensions of science production are the most important privileges of this model. In addition, the ambiguity in the synthesis of different paradigms, the problem in separation and rating in knowledge, the ambiguity in being knowledge of meta-exprimantal part of knowledge and the ambiguity in using of creative propositions are the most important shortcomings aspects of this model

Keywords


1-ایمان، محمدتقی و احمد کلاته ساداتی(1392)، روش‌شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2-بستان (نجفی)، حسین(1391)، گامی به سوی علم دینی(1)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ 3.
3- (1392)،گامی به سوی علم دینی(2)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ 2.
4- (1395)،«روش نظریه‌سازی دینی در علوم اجتماعی»، روش‌شناسی علوم انسانی، س 22، ش 86.
5-باقری، خسرو(1382)، هویت علم دینی( نگاهی معرفت شناختی به نسبت دین با علوم انسانی)،تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات،چ1.
6- ( بهار1378)، «امکان و چگونگی علم دینی»، روش‌شناسی علوم انسانی، سال‌ پنجم، ش 18.
7-بلیکی، نورمن(1395)، طراحی پژوهش‌های اجتماعی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
8- (1391)،پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی، ترجمه: سیدحمیدرضا 9-حسنی، محمدتقی ایمان و مسعود ماجدی، قم: حوزه و دانشگاه.
10-ترخان، قاسم(1389)، «سطوح سکولار علوم تجربی»، کتاب نقد، ش ٥٥ و ٥٦.
11-ساروخانی، باقر(1375)، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چ دوم،
12-شریفی، احمد حسین(1395)، روش شناسی علوم انسانی اسلامی،تهران: مرکز مطالعات و انتشارات آفتاب توسعه.
13-جوادی آملی، عبدالله،(1362)، پیرامون وحی و رهبری، تهران: الزهراء، چ 3.
14-حسنی، سید حمیدرضا و مهدی علی‌پور(1394)، پارادایم اجتهادی دانش دینی «پاد»، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ 3.
15-زیباکلام‌، سعید(1390)، «درباره‏ علم دینی»؛ زمانه، ش ١٣.
16-قراملکی، احد فرامرز(1388)، روش‌شناسی مطالعات دینی، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
17-مصباح یزدی، محمدتقی(1376)، «سلسله درس‏هایی درباره معرفت دینی 2»، فصلنامه‏ مصباح، ش 21، ص 11-13.
18-مجمع عالی حکمت اسلامی(1393)، علم دینی دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها،تهیه و نتظیم: مجمع عالی حکمت اسلامی، قم: انتشارات حکمت اسلامی