The Philosophical Method of Aristotle and Thomas in Contract Law Analysis

Document Type : علمی - پژوهشی

Author

Associate Professor of Law Faculty of Farabi Campus, University of Tehran, Qom,Tehran

Abstract

This article addresses the role of Aristotelian thought and method in contract analysis, and how this analytical method has transferred to modern thought through Christian theologians, especially Thomas Aquinas and late scholastics. The purpose of this research is to raise this significant legal challenge for Iranian law and to address the experiences of Western law in this problem. The result of this research is that, contrary to the appearance of Western philosophy that shows the foundations of Aristotelian thought have been severely criticized and discarded since the seventeenth century, the framework of the teachings of contract law has been based on Aristotelian and Thomasian thought, and more so by late scholastics and the Spanish natural law school and in fact, intellectuals like Hugo Grossius have finalized these preliminary intellectual works. Meanwhile, the influence of Iranian and Islamic philosophy and thought in these teachings, through their influence on St. Thomas, is not deniable. I hope that the study of this article will make Iranian law faculties more aware of their difficult and significant task ahead, and that cultural and scientific policymakers will know that the law school is not a place just for the production of legal degrees for individuals and that its work is more significant than the work of medical school.

Keywords


  1. ابن‌رشد (2007)، بدایه المجتهد و نهایه المقتصد، ج1، دارالکتب العلمیه للنشر و التوزیع.
  2. ارسطو (1379)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی تبریزی، چاپ اول، تهران: طرح نو .
  3. امامی، سیدحسن (۱۳۷۱)، حقوق مدنی، ج1، چاپ یازدهم، تهران، کتابفروشی اسلامیه.
  4. ژیلسون، اتین (۱۳۸۹)، تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطا، ترجمه رضا گندمی نصرآبادی، چاپ اول، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب و انتشارات سمت.
  5. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1396)، رنسانس فلسفه، ج۴ (فلسفه وجود اعتباری)، چاپ اول، تهران، انتشارات گنج دانش.
  6. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1387)، اساس در قوانین مدنیالمدونه، چاپ اول، تهران، انتشارات گنج دانش.
  7. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (۱۳80)، فلسفه حقوق مدنی، ج۱ و ۲، چاپ اول، تهران، انتشارات گنج دانش.
  8. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (۱۳۷۱)، مقدمه عمومی علم حقوق، چاپ سوم، تهران، انتشارات گنج دانش.
  9. شریف، میان محمد (1362)، تاریخ فلسفه در اسلام، ج1، ترجمه زیر نظر نصرالله پورجوادی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
  10. شهیدی، مهدی (1380)، تشکیل قراردادها و تعهدات، ج1، چاپ دوم، تهران، انتشارات مجد.
  11. علیزاده، عبدالرضا (1394)، مبانی رویکرد اجتماعی به حقوق، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
  12. علیزاده، عبدالرضا، حسین اژدری‌زاده و مجید کافی (۱۳9۱)، جامعه‌شناسی معرفت، چاپ چهارم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  13. کاتوزیان، ناصر (1374)، قواعد عمومی قراردادها، ج۱، چاپ سوم، تهران، شرکت سهامی انتشار.
  14. نصر، حسین (1371)، معارف اسلامی در جهان معاصر، چاپ سوم، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی،.
    1. Gilson, Etienne, (2019), History of Christian Philosophy in the Middle Ages, Catholic University of America Press, (original copyright 1955).
    2. Godley, James, (1991), Philosophical Origins of Modern Contract Doctrine, Clarendon. 
    3. Hamburger, Philip A, (1989), “unlock meant open 19th century consensus theory of contract”, Law and History Review, Vol. 7, No. 2, pp. 241-329.
    4. McKeon, Rchard (ed.) (1941), The Basic Works of Aristotle, The modern library, New York.
    5. Simpson, A.W.B., (1975), “Innovation in Nineteenth Century Contract Law”, Law Quarterly Review, Vol. 91, pp. 247-278.