Critical assessment of Masson – Oursel comparative method

Document Type : علمی - پژوهشی

Author

.

Abstract

Masson – Ourcel comparative method is based on context/reality. He considers philosophical thoughts as a reality and input which should be groomed, fertilized and evolved in a context to be paid attention. By this way, he highly emphasizes on the importance and role of context and a historic attitude toward thoughts. Being influenced by positivism, he insists on components such historiography, humanism and preventing the intervention of presumptions. According to him, human should be totally considered in comparative studies free from color, race and thinking types. Although one can challenge his comparative method in different perspectives such as the status of positivism opponents, in present paper, we only address opinions by toward meta-history and structuralists who have done their best to degrade western thinking duals like contxt/reality as well as Quentin Skinners’ opinions as a critic of Masson – Oursel’s comparative method.

Masson – Ourcel comparative method is based on context/reality

Keywords


1. ادوارد، سعید (1386)، شرق شناسی، چ1، ترجمه لطفعلی خنجی، تهران: امیر کبیر.
2. ایزوتسو، توشیهیکو (1379)، صوفیسم و تاوئیسم، چ2، ترجمه محمدجواد گوهری، تهران: روزنه.
3. ایزوتسو، توشیهیکو (1359)، بنیاد حکمت سبزواری، ترجمه سیدجلال آشتیانی، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل شعبه تهران.
4. حائری یزدی، مهدی (1384)، جستارهای فلسفی، به‌اهتمام عبدالله نصری، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
5. دورکیم، امیل (1387)، قواعد روش جامعه‌شناسی، چ8، ترجمه علی‌محمد کاردان، تهران: دانشگاه تهران.
6. رضوی مسعود (1379)، آفاق فلسفه از عقل ناب تا حکمت احکام (گفت‌وگو با مهدی حائری یزدی)، تهران: فروزان.
7. طاهری سرتشنیزی، اسحاق (1392)، «فلسفه اسلامی؛ تئوسوفی یا فیلوسوفی؟ (نزاع حائری و کربن)»، آینه معرفت، دوره13، ش35.
8. غفاری، غلامرضا (1389)، «منطق پژوهش تطبیقی»، مجله جامعه‌شناسی ایران، تهران: انجمن جامعه‌شناسی ایران.
9. کربن، هنری (1374)، ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیر از ایران مزدایی تا ایران شیعی، چ2، ترجمه سیدضیاءالدین دهشیری، کتابخانه طهوری.
10. گندمی نصرآبادی، رضا (1395)، «فلسفه تطبیقی به مثابه روش: با تأکید بر دیدگاه ماسون−اورسل»، فصلنامه روش‌شناسی در علوم انسانی.
11. مرتضوی، سید خدایار (1358)، «بررسی آثار اسکینر و کاوشی در نقد وی بر متولوژی قرائت زمینه‌ای»، فصلنامه قبسات.
12. Kaipayil, Joseph (1995), Epistemology of Comparative Philosophy:A Critique with reference to p.T.Raju, Pontificia UniversitàGregoriana.
13. Masson-Oursel (1926), Comparative philosophy, translated by V.C.C. Collum, London.
14. Masson-Oursel (1951), True Philosophy is Comparative Philosophy, translated by Harold E.McCarthy.
15. WHITE, Hayden (1973), Metahistory: the historical imagination in nineteenth-century Europe, John Hopkins University Press, Baltimore.
16. 18. WILSON1, ADRIAN (2014), THE REFLEXIVE TEST OF HAYDEN WHITE’S METAHISTORY, in History and Theory 53, 1-23 © Wesleyan University.