Feasibility study of the rise and fall of contemporary states based on Ibn Khaldun's theory

Document Type : علمی - پژوهشی

Authors

1 Azad Eslami Tehran Markazi University, Iran

2 Allameh tabatabai University, Tehran, Iran

3 Shirazi (Azad Eslami Tehran Markazi University, Iran,

Abstract

Investigating and finding the cause of the emergence of states and their decline and fall has been one of the most important issues for thinkers. One of these thinkers is Ibn Khaldun, a Muslim thinker of the eighth century who, after extensive historical studies, presented his theory under the title of new construction science. This theory can explain the rise and fall of past states. But can this theory also explain the rise and fall of contemporary states? In response, it can be said that despite the fact that the indicators (factors) set by Ibn Khaldun about the rise and fall of states, which were formulated with a realistic view, were trans−temporal and are still used today, However, considering the change of zealotry and the emergence of new zealotry, as well as the role of international organizations and foreign states, as well as new technologies, especially the media, in the emergence, stability and fall of states, this theory should be revised to apply this theory. And more realistically provide the rise and fall of contemporary states based on this theory.

Keywords


 
 
1. آذربخش، پروانه (1392)، «بررسی دوره‎های شکل‎گیری، ثبات و ضعف دولت‎های شمال آفریقا با توجه به نظریه ابن‎خلدون»، تهران: پایان‎نامه ارشد، دانشگاه الزهرا.
2. آزاد ارمکی، تقی (1376)، جامعهشناسی ابنخلدون، چ1، تهران: انتشارت تبیان.
3. ابن‎خلدون، عبدالرحمن (1335)، مقدمه ابنخلدون، ج1 و 2، ترجمۀ محمد پروین گنابادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
4. ابن‎خلدون، عبدالرحمن (1383)، العبر تاریخ ابنخلدون، ج1−6، چ2، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5. اسمیت، دنیس (1386)، برآمدن جامعهشناسی تاریخی، چ1، ترجمه سیدهاشم آقاجری، تهران: انتشارات مروارید.
6. بصیرتی، منیره و حمید پارسانیا (1398)، «تحلیل بعد انسان‎شناختی رئالیسم انتقادی از ساحت اجتماعی دین و نقد آن»، دوفصلنامه علمی انسانپژوهی دینی، س16، ش41، بهار و تابستان، ص43−54.
7. بنی‎فاطمه و همکاران، حسین (1397)، «مبانی هستی‎شناسی و معرفت‎شناسی اجتماعی رئالیسم انتقادی؛ با تأکید بر آراء روی بسکار»، مجله راهبرد فرهنگ، ش44، زمستان، ص29−57.
8. تانزی، ویتو و حمید داودی (1386)، اقتصاد سیاسی فساد (فساد، رشد اقتصادی و مالیۀ عمومی)، ‎چ1، ترجمه علی بختیاری‎زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
9. جانستون، میکائیل (1386)، اقتصاد سیاسی فساد (اندازهگیری فساد)، ‎چ1، ترجمه علی بختیاری‎زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
10. خدیوی، غلامرضا، (1391)،بررسی علل ناپایداری ... با تاکید بر نظریه ابن خلدون، تهران، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
11. دانایی‎فر و همکاران، حسن (1399)، «روش‎شناسی پژوهشی رئالیسم انتقادی؛ فهم مبانی، فرایند و اسلوب اجرا»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، س26، ش102، بهار، ص1−22.
12. رسایی، داوود (1347)، حاکمیت در اسلام و نظر ابنخلدون دربارۀ آن، دانشگاه تهران: رساله دکتری.
13. روزنتال، اروین (1388)، اندیشۀ سیاسی اسلام در سدههای میانه، چ2، تهران: قومس.
14. شیخ، محمدعلی (1371)، پژوهشی در اندیشههای ابنخلدون، چ3، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
15. طالبان، محمدرضا (1398)، «آزمون فیصله‎بخش، جامعه‎شناسی دین و رئالیسم انتقادی»، مجله مطالعات و بیست تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ9، ش4، زمستان، ص773−792.
16. عالم، عبدالرحمن (1389)، بنیادهای علم سیاست، چ21، تهران: نشر نی.
17. فیرحی، داوود (1389)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، چ10، تهران: نشر نی.
18. قادری، حاتم، (1386)، اندیشه‌های سیاسی در اسلام و ایران، تهران، چاپ ششم، سمت.
19. قاضی‎مرادی، حسن (1390)، استبداد در ایران، چ5، تهران: انتشارات کتاب آمه.
20. کی.جین، آرویند (1386)، اقتصاد سیاسی فساد (قدرت، سیاست و فساد)، ‎چ1، ترجمه علی بختیاری‎زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
21. لمبتون، ان.کی.اس (1379)، دولت و حکومت در دوره میانۀ اسلام، چ1، ترجمۀ علی مرشدی‎زاده، تهران: نشر تبیان.
22. مارش و استوکر، دیوید و جری (1378)، روش و نظریه در علوم سیاسی، چ1، ترجمه امیرمحمد حاجی‎یوسفی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
23. محمدپور و همکاران، احمد (1390)، «مقدمه‎ای بر بنیان‎های فلسفی و روش‎شناختی رئالیسم انتقادی»، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، س3، ش5، بهار و تابستان، ص79−106.
24. موسوی، سیدمحمد (1387)، اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران، چ1، تهران: دانشگاه پیام نور.
25. مهدی، محسن (1390)، فلسفه تاریخ ابنخلدون، چ5، ترجمۀ مجید مسعودی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
26. مهربان، احمد و منصور میراحمدی (1397)، «نوعصبیت؛ توسعۀ مفهوم این‎خلدون با نگاه به روند شکل‎گیری گروه داعش»، دوفصلنامه پژوهش سیاست نظری، ش24، پاییز و زمستان، ص139−172.
 
 
 
1. آذربخش، پروانه (1392)، «بررسی دوره‎های شکل‎گیری، ثبات و ضعف دولت‎های شمال آفریقا با توجه به نظریه ابن‎خلدون»، تهران: پایان‎نامه ارشد، دانشگاه الزهرا.
2. آزاد ارمکی، تقی (1376)، جامعهشناسی ابنخلدون، چ1، تهران: انتشارت تبیان.
3. ابن‎خلدون، عبدالرحمن (1335)، مقدمه ابنخلدون، ج1 و 2، ترجمۀ محمد پروین گنابادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
4. ابن‎خلدون، عبدالرحمن (1383)، العبر تاریخ ابنخلدون، ج1−6، چ2، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5. اسمیت، دنیس (1386)، برآمدن جامعهشناسی تاریخی، چ1، ترجمه سیدهاشم آقاجری، تهران: انتشارات مروارید.
6. بصیرتی، منیره و حمید پارسانیا (1398)، «تحلیل بعد انسان‎شناختی رئالیسم انتقادی از ساحت اجتماعی دین و نقد آن»، دوفصلنامه علمی انسانپژوهی دینی، س16، ش41، بهار و تابستان، ص43−54.
7. بنی‎فاطمه و همکاران، حسین (1397)، «مبانی هستی‎شناسی و معرفت‎شناسی اجتماعی رئالیسم انتقادی؛ با تأکید بر آراء روی بسکار»، مجله راهبرد فرهنگ، ش44، زمستان، ص29−57.
8. تانزی، ویتو و حمید داودی (1386)، اقتصاد سیاسی فساد (فساد، رشد اقتصادی و مالیۀ عمومی)، ‎چ1، ترجمه علی بختیاری‎زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
9. جانستون، میکائیل (1386)، اقتصاد سیاسی فساد (اندازهگیری فساد)، ‎چ1، ترجمه علی بختیاری‎زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
10. خدیوی، غلامرضا، (1391)،بررسی علل ناپایداری ... با تاکید بر نظریه ابن خلدون، تهران، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
11. دانایی‎فر و همکاران، حسن (1399)، «روش‎شناسی پژوهشی رئالیسم انتقادی؛ فهم مبانی، فرایند و اسلوب اجرا»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، س26، ش102، بهار، ص1−22.
12. رسایی، داوود (1347)، حاکمیت در اسلام و نظر ابنخلدون دربارۀ آن، دانشگاه تهران: رساله دکتری.
13. روزنتال، اروین (1388)، اندیشۀ سیاسی اسلام در سدههای میانه، چ2، تهران: قومس.
14. شیخ، محمدعلی (1371)، پژوهشی در اندیشههای ابنخلدون، چ3، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
15. طالبان، محمدرضا (1398)، «آزمون فیصله‎بخش، جامعه‎شناسی دین و رئالیسم انتقادی»، مجله مطالعات و بیست تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ9، ش4، زمستان، ص773−792.
16. عالم، عبدالرحمن (1389)، بنیادهای علم سیاست، چ21، تهران: نشر نی.
17. فیرحی، داوود (1389)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، چ10، تهران: نشر نی.
18. قادری، حاتم، (1386)، اندیشه‌های سیاسی در اسلام و ایران، تهران، چاپ ششم، سمت.
19. قاضی‎مرادی، حسن (1390)، استبداد در ایران، چ5، تهران: انتشارات کتاب آمه.
20. کی.جین، آرویند (1386)، اقتصاد سیاسی فساد (قدرت، سیاست و فساد)، ‎چ1، ترجمه علی بختیاری‎زاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
21. لمبتون، ان.کی.اس (1379)، دولت و حکومت در دوره میانۀ اسلام، چ1، ترجمۀ علی مرشدی‎زاده، تهران: نشر تبیان.
22. مارش و استوکر، دیوید و جری (1378)، روش و نظریه در علوم سیاسی، چ1، ترجمه امیرمحمد حاجی‎یوسفی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
23. محمدپور و همکاران، احمد (1390)، «مقدمه‎ای بر بنیان‎های فلسفی و روش‎شناختی رئالیسم انتقادی»، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، س3، ش5، بهار و تابستان، ص79−106.
24. موسوی، سیدمحمد (1387)، اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران، چ1، تهران: دانشگاه پیام نور.
25. مهدی، محسن (1390)، فلسفه تاریخ ابنخلدون، چ5، ترجمۀ مجید مسعودی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
26. مهربان، احمد و منصور میراحمدی (1397)، «نوعصبیت؛ توسعۀ مفهوم این‎خلدون با نگاه به روند شکل‎گیری گروه داعش»، دوفصلنامه پژوهش سیاست نظری، ش24، پاییز و زمستان، ص139−172.