با گذار از رهیافت مدرن به رهیافت پست مدرن، ملزومات جدیدی در عرصه روششناسی پژوهش کیفی مطرح شده است. تثلیث به عنوان یکی از شیوههای اعتباربخشی در تحقیقات کیفی محسوب میشود؛ ولی مطابق جهانبینی شالودهشکنانه پست مدرن، تثلیث نقش چندانی در اعتباربخشی به یافتههای تحقیق ندارد، لذا، پژوهشگران پست مدرن، از روش کریستالیزه شدن به جای تثلیث برای افزایش اعتبار درونی یافتههای تحقیق استفاده میکنند. اصل اساسی تثلیث، کاربرد استراتژیهای مناسب و روشهای متعدد برای شناخت پدیده است؛ در حالی که، در کریستالیزه شدن، از ژانرهای متعدد برای اعتباربخشی استفاده میکنند.
کریستالیزه شدن، رویکرد تحقیق کیفی پست مدرنی است که با برجسته کردن توصیفهای عمیق سبکهای متعدد، راهی برای یکپارچهسازی موضوعات و الگوهای تجارب زندگی محسوب میشود. عدم توجه به مبانی هستیشناختی و مفروضات آن، تمایل به تحمیل هستیشناسی یگانه، نگاه مطلقگرایانه به واقعیتهای چندگانه به طور اجتماعی برساخته شده، از جمله انتقاداتی هستند که باعث شده است تا پژوهشگران برای اعتباربخشی در متون پست مدرن از مفهوم کریستالیزه شدن استفاده کنند.
عباس زاده, محمد, & سلطانی بهرام, سعید. (1395). فهم بازنماییهای چند ژانری در گذار از تثلیث به کریستالیزه شدن. روش شناسی علوم انسانی, 22(88), 123-142.
MLA
محمد عباس زاده; سعید سلطانی بهرام. "فهم بازنماییهای چند ژانری در گذار از تثلیث به کریستالیزه شدن". روش شناسی علوم انسانی, 22, 88, 1395, 123-142.
HARVARD
عباس زاده, محمد, سلطانی بهرام, سعید. (1395). 'فهم بازنماییهای چند ژانری در گذار از تثلیث به کریستالیزه شدن', روش شناسی علوم انسانی, 22(88), pp. 123-142.
VANCOUVER
عباس زاده, محمد, سلطانی بهرام, سعید. فهم بازنماییهای چند ژانری در گذار از تثلیث به کریستالیزه شدن. روش شناسی علوم انسانی, 1395; 22(88): 123-142.