1
استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
2
کارشناس ارشد شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
هر پژوهشی مستلزم تعیین روشی علمی به عنوان نقشه هدایتگر آن است. قلمروی رشته شهرسازی و ماهیت میانرشتهای آن ایجاب میکند که انتخاب روش تحقیقی مناسب و علمی برای تکمیل فرایند پژوهشهای این حوزه مطالعاتی و به دنبال آن، تکمیل فرایند برنامهریزی، طراحی و مدیریتی در حوزههای امور شهری امری ضروری به نظر برسد. این مقاله با هدف شناخت ابعاد ساختاری و محتوایی روششناسی پژوهش در بستر مطالعات شهرسازی درصدد پاسخ به این پرسش است که پارادایم، رویکرد، روش و تکنیکهای رایج در مطالعات شهرسازی، از نظر ساختاری و محتوایی بر چه اساس و پایهای استوار است؟ ابعاد مغفول در این فرایند و رویکردهای پاسخده کدماند؟ تحقیق با رویکردی کیفی و با تکیه بر روش تحلیل محتوا روششناسی پژوهش در 300 پایاننامه رشته شهرسازیِ دانشگاه علم و صنعت ایران را بررسی و تحلیل میکند. روش تحقیق پایاننامههای مورد بررسی، در چهار سطح پارادایم، روششناسی، روش و تکنیک مورد واکاوی قرار میگیرد. نتایج پژوهش افزون بر بازشناسی اطلاعات کمی و ویژگیهای کیفیِ خاص در فرایند روششناسی، به ابعاد مغفولی از قبیل ضعف ساختاری، فقر محتوایی و کمتوجهی به اخلاق پژوهش ختم میشود. در انتها رویکردهای پاسخده در راستای رفع مشکلات و ابعاد مغفول، بر راهبردهای آموزشی با هدف شناخت و اصلاح تأکید میشود.
خیر الدین, رضا, & دلایی میلان, ابراهیم. (1395). تحلیل محتوای سطوح چهارگانه روششناسی پژوهش در مطالعات شهرسازی (مورد پژوهی: پایاننامههای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 1380-1393). روش شناسی علوم انسانی, 22(89), 107-136.
MLA
رضا خیر الدین; ابراهیم دلایی میلان. "تحلیل محتوای سطوح چهارگانه روششناسی پژوهش در مطالعات شهرسازی (مورد پژوهی: پایاننامههای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 1380-1393)". روش شناسی علوم انسانی, 22, 89, 1395, 107-136.
HARVARD
خیر الدین, رضا, دلایی میلان, ابراهیم. (1395). 'تحلیل محتوای سطوح چهارگانه روششناسی پژوهش در مطالعات شهرسازی (مورد پژوهی: پایاننامههای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 1380-1393)', روش شناسی علوم انسانی, 22(89), pp. 107-136.
VANCOUVER
خیر الدین, رضا, دلایی میلان, ابراهیم. تحلیل محتوای سطوح چهارگانه روششناسی پژوهش در مطالعات شهرسازی (مورد پژوهی: پایاننامههای شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 1380-1393). روش شناسی علوم انسانی, 1395; 22(89): 107-136.