2
استادیار دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران
3
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
کارآفرینی بهعنوان یک رشته دانشگاهی در دنیا کمتر از چهل و در ایران کمتر از بیست سال عمر دارد؛ لذا بهعنوان دانشی جدید بیش از سایر رشتههای مشابه به دنبال توسعه نظریه و روش جهت افزایش مشروعیت خویش است. از این رهگذر معنابخشی و مفهومدهی به مفاهیم اصلی آن، هدایتگر رشته به سمت آیندهای اثربخش و روشن خواهد بود. کارآفرینی بهعنوان یک فرایند ویژگیها و بنیانهایی دارد که عدم توجه به فلسفه، رویکردها و روششناسی مناسب آن، این رشته را دچار کجرویها و خسران خواهد کرد. این مقاله در یک نگرش جامع ابتدا به دنبال تبیین مفهوم فرآیند، فلسفه و تفکر فرآیندی و معرفی آن در کارآفرینی است. پس از آن سعی میشود تا به پژوهشهای کارآفرینی دیدگاهی روششناسانه اتخاذ کند و دیدگاه عملگرا با تأکید پارادایمی بر روشهای کیفی و در پیش گرفتن روشهای آمیخته و کثرتگرا را به عنوان روش مناسب پیشنهاد میدهد