سالهاست که ماهیت علم به عنوان یکی از اهداف آموزش علم مورد توجه قرار گرفته و درک ماهیت علم به عنوان یکی از اجزای سواد علمی مطرح شده است. در این مقاله که پژوهشی توصیفی-تحلیلی است پس از طرح رویکرد زمینهگرا در آموزش علم و انتظاراتی که از یک کلاس روزآمد علوم میرود، به چیستی ماهیت علم و مؤلفههای آن پرداخته میشود و سپس دیدگاه استاندارد درباره ماهیت علم که در استانداردهای بینالمللی آموزش علم مؤلفههای آن را شاهد هستیم معرفی شده و نقدهای وارد برآن، از جمله ارائه تصویری ثابت و غیر پویا از علم مطرح میشود.
از طرفی دیگر نشان داده میشود که این دیدگاه بهگونهای با فلسفه علم هنجاری مرتبط است. در ادامه دیدگاههای رقیبی چون وجوه علم و شباهت خانوادگی درباره ماهیت علم معرفی و نشان داده میشود که رویکرد شباهت خانوادگی افزون بر اینکه مؤلفههای دو رویکرد دیگر را شامل میشود، جامعتر، نظاممندتر، متنوعتر و در کل از مفهوم سطح بالاتری برخوردار است؛ همچنین این رویکرد سازگار با فلسفه علم توصیفی است. در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای ورود ماهیت علم به برنامه ریزیهای درسی و آموزشی آموزش و پرورش و تربیت معلم کشور ایران ارائه شده است.
شیخ رضایی, حسین, & ابراهیمی تیرتاش, فهیمه. (1396). نقد و بررسی مؤلفههای ماهیت علم در آموزش علم. روش شناسی علوم انسانی, 23(93), 135-160. doi: 10.30471/mssh.2017.1398
MLA
حسین شیخ رضایی; فهیمه ابراهیمی تیرتاش. "نقد و بررسی مؤلفههای ماهیت علم در آموزش علم". روش شناسی علوم انسانی, 23, 93, 1396, 135-160. doi: 10.30471/mssh.2017.1398
HARVARD
شیخ رضایی, حسین, ابراهیمی تیرتاش, فهیمه. (1396). 'نقد و بررسی مؤلفههای ماهیت علم در آموزش علم', روش شناسی علوم انسانی, 23(93), pp. 135-160. doi: 10.30471/mssh.2017.1398
VANCOUVER
شیخ رضایی, حسین, ابراهیمی تیرتاش, فهیمه. نقد و بررسی مؤلفههای ماهیت علم در آموزش علم. روش شناسی علوم انسانی, 1396; 23(93): 135-160. doi: 10.30471/mssh.2017.1398