1
دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
2
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
جامعهگرایی یکی از مکاتب منتقد سنت روشنگری و اندیشه مدرن در منظومة فکری غرب معاصر است. مایکل سندل، السدیر مکاینتایر و چارلز تیلور از نظریهپردازان اصلی و چهرههای شناخته شدة این مکتب فکری به طور مشخص به نقد مبانی فلسفی و بنیانهای لیبرالیسم میپردازند. یکی از حوزههای رویارویی جامعهگرایان با لیبرالها معرفتشناسی است که این مقاله محورهای اصلی آن را بررسی میکند. اندیشمندان جامعهگرا مشترکاً معرفت جهانشمولگرا و نیز فردگرای لیبرال را نقد میکنند و در مقابل از معرفتی محدود به دو قید تاریخ و اجتماع دفاع میکنند. البته به باور ایشان، تاریخی و اجتماعی شمردن معرفت سبب گرویدن آنان به مسلک ذهنیگرایی و نسبیگرایی نمیشود، بلکه بیانگر محدودیتی است که ذهن آدمی در فرایند شناخت با آن روبهروست. برخلاف نسبی گرایان، جامعهگرایان از وجود واقعیت عینی و امکان کشف آن، البته از مجرای اجتماع، سخن میگویند. محور مشترک دیگر در معرفتشناسی جامعهگرایی، باور به لزوم وجود پیوند میان هست و باید است. از اینرو، آنان لیبرالیسم را به دلیل ادعای بیطرفی ارزشی و ترویج ایدة جدایی دانش از ارزش مورد انتقاد قرار میدهند
علوی راد, زهره, & تقوی, سید محمد علی. (1396). معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی. روش شناسی علوم انسانی, 23(92), 289-310.
MLA
زهره علوی راد; سید محمد علی تقوی. "معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی". روش شناسی علوم انسانی, 23, 92, 1396, 289-310.
HARVARD
علوی راد, زهره, تقوی, سید محمد علی. (1396). 'معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی', روش شناسی علوم انسانی, 23(92), pp. 289-310.
VANCOUVER
علوی راد, زهره, تقوی, سید محمد علی. معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی. روش شناسی علوم انسانی, 1396; 23(92): 289-310.