چیستی فلسفه اسلامی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید

چکیده

موضوع پژوهش حاضر، وجه نام­گذاری بخشی از فلسفه­ها یا بخشی از تحقیقات فلسفی به فلسفه­ی اسلامی است. هرچند در وجه نام­گذاری می­توان به کم­ترین مناسبت بسنده کرد، لیک در این پژوهش کوشش می‌شود تا برای این نام­گذاری وجه قابل توجهی به میان آورده شود. بدین ترتیب، این وجه بر قانونی در باب تعریف قرار داده می­شود: همان­طور که تعریف باید جامع و مانع باشد و به یکسان افراد خود را زیر پوشش قرار دهد و به یکسان غیر افراد خود را کنار بگذارد ملاک حاضر در نام­گذاری واقع شده نیز بتواند جامع فلسفه­های اسلامی باشد و نیز فلسفه­های دیگر را بیرون از خود قرار دهد. در این راستا، فرضیه­هایی پیش گذارده می­شوند که در میان آن­ها، فرضیه­ای مقبول قرار گرفته که در عین استیفای قانون یاد شده حامل این امکان است که بر محتوای آن افزوده شود؛ محتوایی که به منزله­ی فصل مقوم به کار آید

کلیدواژه‌ها


آینشتاین، آلبرت و اینفلد، لئوپولد (1377)، تکامل فیزیک، ترجمه­ احمد آرام، چاپ دوم، تهران: خوارزمی.
ابن­سینا (1404ق)، الشفاء، الالهیات، قم: منشورات مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی.
شیخ طوسی، خواجه نصیرالدین (1403ق)، شرح الاشارات و التنبیهات ابن‌سینا، چاپ دوم، قم: دفتر نشر الکتاب.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1362)، نهایة الحکمة، قم: موسسة النشرالاسلامی.
عابدی شاهرودی، علی (1365)، «فلسفه­ اخص»، کیهان اندیشه، ش6، ص35-49 .
علی­پور، ابراهیم (1391)، درآمدی بر چیستی فلسفه­ اسلامی: گفتگو با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، چاپ دوم، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
کاپلستون، فردریک (1370)، تاریخ فلسفه­ فیلسوفان انگلیسی، ترجمه­ امیر جلال­الدین اعلم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش.
کانت، ایمانوئل (1392)، نقد عقل عملی، ترجمه­ انشاءالله رحمتی، چاپ چهارم، تهران: سوفیا.
ملاصدرا (1368)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، چاپ دوم، قم: مصطفوی.
ملاصدرا (1381)، المبدأ و المعاد، چاپ اول، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا