بوردیو و تحلیل مسائل اجتماعی در پژوهش تربیتی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه مبانی فلسفی اجتماعی تعلیم و تربیت

چکیده

از جمله رویکردهای پژوهش در علوم اجتماعی رویکرد بوردیو، جامعه‌شناس قرن بیستم، است که تأثیر قابل توجهی بر تئوری‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی تعلیم و تربیت گذاشته و تحولاتی روش‌شناختی در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله تعلیم و تربیت ایجاد کرده است.
    هدف اصلی این مقاله پس از ارائه مقدمه‌ای بر کار نظری پیر بوردیو، معرفی روش‌های خاص پژوهش تربیتی مبتنی بر رویکرد اوست. نتیجه مطالعه تحلیلط - توصیفی مستندات نشان می‌دهد که آغازگاه پژوهش بوردیویی در تعلیم و تربیت، واقعیت‌های تجربی در فضای عمل تربیتی و سپس پژوهش تربیتی مبتنی بر تحلیل تمایز دانش‌آموزان موفق و ناموفق از منظر پایگاه اجتماعی است.
    ازاین‌رو باید در خلال آن، تمایز میان آنچه در تعامل تربیتی برحسب تفاوت‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، مورد تحلیل قرار گیرد و محتوای آموزشی از منظر نمادهای فرهنگی ملاک تبیین قرار گیرد

کلیدواژه‌ها


اکبری، امین (1383)، نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت تأثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی و اجتماعی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
سوارتز، دیوید (1381)، «برقراری ارتباط بین مطالعه فرهنگ و دین: اقتصاد سیاسی قدرت پیر بوردیو »، اقتصاد سیاسی، ترجمه شفیعه صالحی، س3، ش10، ص88-122.
روت، ﻣﺎﯾﮑﻞ ( 1389)، ﻓﻠﺴﻔﮥ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، روﺷ‌‌ﻬﺎ، آرﻣﺎ‌ﻧﻬﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺷﺠﺎﻋﯿﺎن، ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.
Boehnert, J., (2016), Design as Symbolic Violence: Reproducing the ‘isms’,A Framework for Allies Intersectional Perspectives on Design, Politics and Power School of Arts and Communication, Malmö University, 14 and 15 November ,1-8.
Bourdieu, P., & Wacquant, L., (1993), “From ruling class to field of power”, Theory, Culture & Society, 10 (1), 19–44.
Bourdieu, P., Passeron, J.C., (1996), Rerproduction in education, society and cultural, Beverly hills, CA: sage.
Bourdieu, P., (2001), Masculine Domination, Cambridge: Polity Press.
_______ (2004), Sketch for Self-Analysis, Cambridge: Polity Press.
_______ (2008), Political Interventions: Social Science and Political Action, Cambridge, Polity Press.
_______ (1989), “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1 ,pp. 14-25.
 Calarco, J., M., (2014), “Coached for the Classroom: Parents' Cultural Transmission and Children's Reproduction of Educational Inequalities”, American Sociological Review, 79(5):1015-1037·
Carter, P., (2003), “‘Black’ Cultural Capital, Status Positioning, and Schooling Conficts for Low-Income African American Youth”, Social Problems, Vol. 50, (1),136–155.
Dumais, S. A., (2002), “Cultural Capital, Gender, and School Success: The Role of Habitus”, Sociology of Education, 75 (1), 44-68.
Gast M., J.s .(2018), “They Give Teachers a Hard Time: Symbolic Violence and Intersections of Race and Class in Interpretations of Teacher-student”, Relations Sociological Perspectives, 61(2), 257–275.
Graaf., N.D., Graaf., P.M.D., and Kraaykamp, G., (2000), “Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands: A Refinement of the Cultural Capital Perspective”, Sociology of Education, 73 (2), 92-111.
Grenfell, M., (2008), Bourdieu: Key Concepts, Stocksfield: Acumen.
Harris, D.M., (2012), “Varying teacher expectations and standards”, Education and Urban Society, 44(2), 128-150.
Lareau A., & Horvat E., M., ( January 1999), “Moments of Social Inclusion and Exclusion”, Sociology of Education, 72 (1), 37-53.
Lewis, A. E., & Diamond, J. B., (2015), Despite the best intentions: How racial inequality thrives in good schools, New York: Oxford University Press.
Lingard, B., & Rawolle, S., (2009), “Understanding quality and equity of schooling in Scotland: locating educational traditions globally”, Education in the North: The Journal of Scottish education,  1 (17), 1-17.
Root, M., (2010), The Philosophy of Social Sciences: Methods, Ideas, and Social Research Policies, Translated by Mohammad Shojaeen, Tehran: Publications of the Institute for Social Cultural Studies )In Persian(.
Sullivan, A., (2001), “Cultural Capital and Educational Attainment”, Sociology, 35, Issue 4, 893-912.
Vogl, K., & Preckel, F., (2014), “Full-time ability grouping of gifted Students: Impacts on social self-concept and school-related attitudes”, Gifted Child Quarterly, 58(1), 51-68.
 Wacquant., l., (2013), “Symbolic power and group-making: On Pierre Bourdieu’s reframing of class”, Journal of Classical Sociology, Vol. 13, Issue 2, pp.274-291