معرفتشناسی فراتجربی در علم اقتصاد با عبور از عقل و حس بهعنوان منبع شناخت شکل گرفت و به نقش عقل عرفی در معرفت علمی توجه نمود. این جریان در علم اقتصاد نیز دارای شاخههای مختلف تفسیری، انتقادی و پستمدرن و... است. این مقاله پیشنهاد میکند برای شناخت نسبت اقتصاد اسلامی با این جریانها از مبانی حکمای اسلامی در این زمینه استفاده شود و اقتصاد اسلامی براساس این مبانی بنا شود. علم شکلگرفته براساس این مبانی از اقسام حکمت عملی خواهد بود. برایناساس، شناخت یک کنش اقتصادی بر پایه شناخت ادراکات پشتیبان آن حاصل خواهد شد و حکمت عملی اقتصاد اسلامی برای شناخت هر لایه از کنش از منبع شناخت متناسب با آن استفاده مینماید و در نتیجه دارای ابعاد مختلف تفسیری، انتقادی، تبیینی و تجویزی است. با این وجود دارای تفاوتهایی از هرکدام از جریانهای فراتجربی است. در حکمت عملی اقتصاد اسلامی تفسیر براساس علم تجربی و انتقاد بر اساس عقل عرفی نیست، در تجویز از عقل قدسی نیز بهرهمند میشود و در تبیین از عقل برهانی استفاده میکند
فراهانی فرد, محمدعلی. (1397). نسبت رویکردهای فراتجربی در علم اقتصاد با حکمت عملی اقتصاد اسلامی. روش شناسی علوم انسانی, 24(97), 15-37. doi: 10.30471/mssh.2019.1537
MLA
محمدعلی فراهانی فرد. "نسبت رویکردهای فراتجربی در علم اقتصاد با حکمت عملی اقتصاد اسلامی". روش شناسی علوم انسانی, 24, 97, 1397, 15-37. doi: 10.30471/mssh.2019.1537
HARVARD
فراهانی فرد, محمدعلی. (1397). 'نسبت رویکردهای فراتجربی در علم اقتصاد با حکمت عملی اقتصاد اسلامی', روش شناسی علوم انسانی, 24(97), pp. 15-37. doi: 10.30471/mssh.2019.1537
VANCOUVER
فراهانی فرد, محمدعلی. نسبت رویکردهای فراتجربی در علم اقتصاد با حکمت عملی اقتصاد اسلامی. روش شناسی علوم انسانی, 1397; 24(97): 15-37. doi: 10.30471/mssh.2019.1537