این مقاله نقدی است بر مقاله «ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی» تألیف دکتر علی پایا که در آن استدلالهایی علیه مفهوم علم دینی اقامه شده است. نویسنده مقالة مورد نقد در نقّادی خود موضعی پوپری اتخاذ کرده است. در مقالة انتقادی حاضر نشان داده میشود که این منظر برای نفی مفهوم علم دینی کفایت نمیکند؛ زیرا نقادی پوپری نمیتواند نظریة علمی حاوی آموزههای متافیزیکی را از این آموزهها عاری کند. نقادی، بدون حکمی از جهان دوم پوپر رخ نمیدهد و این نشان میدهد که ممکن است خود نقادی هم در بستری از آموزههای متافیزیکی سامان یابد. در انتهای مقاله، با مروری مختصر بر آرایِ دو مدافع علم دینی، نشان داده میشود که در برخی نظریهپردازیهای علمی، نمیتوان بدون موضعگیری در خصوص جهانبینی دینی، نظریهپردازی کرد.