گفتمانی بر تحلیل‌گفتمان در مطالعات سازمانی: تأملی برمبانی نظری و اسلوب اجرا

نویسندگان

چکیده

درک جامع سازمان­ها و انجام مطالعات و تحلیل­های سازمانی یکپارچه، در گرو توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی آنها است. در این راستا، تحلیل­گفتمان به عنوان یکی از استراتژی­های پژوهشی کیفی، با مدنظر قراردادن زمینه و بافت موقعیتی سازمان­ها و توجه به این نکته که «ذهنیت­ها» و «تجربه­ها» بوسیله زبان خلق می­شوند، به پژوهشگران کمک می­کند تا به این مهم دست یابند. بر این اساس، هدف این مقاله تبیین مبانی نظری گفتمان و تحلیل­گفتمان، تعیین جایگاه این طرح پژوهشی در میان پارادایم­های تحقیق و تشریح شیوه انجام آن است.

کلیدواژه‌ها